Spring naar bijdragen
Pierre

Nostalgisch chauffeurscafé vreest McDonald’s en Subway niet

Recommended Posts

Nostalgisch chauffeurscafé vreest McDonald’s en Subway niet

Decennia lang waren de uitbaters van het fameuze Amersfoortse chauffeurscafé De Tweede Steeg de enige ondernemers in de weilanden aan de rand van de stad, maar na de komst van industrieterrein de Wieken krijgen zij volgend jaar een grote foodcourt voor de deur ‘Zorgen? Nee, we zullen het wel zien’.

Tweede Steeg.jpg

Tachtig jaar geleden begon mevrouw Van de Grootevheen met het serveren van een kopje koffie in de woonkamer van haar boerderij, omdat ze tegen haar man zei dat ze ‘alleen van de boerderij niet kon leven’. Daar in het niemandsland, omringd door weilanden en dieren, op de kruising van de Barneveldseweg en de Hogeweg met slechts één straat voor de deur, zette mevrouw Van de Grootevheen rond 1940 de deur open voor reizigers en richtte ze een pensionnetje in huis in. Een pruttelende koffiepot en een plek om te zitten. Meer was het niet. Ze kwamen zelfs met paard en wagen.

Het was het begin van de pleisterplaats voor de vermoeide chauffeur, ver van huis. In de acht decennia die volgden veranderde chauffeurscafé de Tweede Steeg van een kopje koffie naar thuishaven voor vrachtwagenchauffeurs. En daar is eigenaresse Marga van Hamersveld (65) trots op.

Volgend jaar ziet het uitzicht van de chauffeur boven zijn bord verse groente, aardappelen, bal gehakt en jus er anders uit. De Amerikaanse grootmacht strijkt er neer. Fastfoodketens McDonald’s, Kentucky Fried Chicken, Subway en het Aziatische sushirestaurant Shabu Shabu hebben hun oog laten vallen op een zogenoemde foodcourt dat voor 2,6 miljoen pal tegenover het chauffeurscafé wordt gebouwd. 12.000 vierkante meter met op elke hoek een restaurant, een parkeerterrein van 150 parkeerplaatsen en een 30 meter hoge reclamezuil.

"Dat truckers dik zijn, onder de tatoeages zitten, elke dag gehaktbal­len en patat eten. Dat is het beeld en dat vind ik jammer."
-Marga van Hamersveld, eigenaresse-

Marga lacht en haalt haar schouders op. ,,We zullen het zien. Ik dacht eerst: jammer, maar nu denk ik dat het ook kansen kan bieden. Wij hebben het beste van twee werelden. Aan de ene kant natuurgebied de Schammer, aan de andere kant industrie en leven in de brouwerij. We wachten het af, misschien versterkt het elkaar juist wel.’’

De zoon van mevrouw Van Grootevheen nam het over van zijn moeder en maakte er een horecagelegenheid van. Marga kwam als 18-jarig meisje via haar vriendje bij de Tweede Steeg en ging er nooit meer weg. Zij nam het stokje over van haar schoonouders en bestiert inmiddels de tent al 47 jaar. Samen met 24 vrouwen én twee mannen. ,,Ja, emancipatie is hier allang geen ding meer.’’

Om 05.00 uur gaan de deuren van de Tweede Steeg open. Aan de buitenkant heeft het restaurant iets weg van een boerderij. In het rookhok zijn de laatste resten van het oude woonhuis goed te zien. Een oud kacheltje houdt daar de verstokte roker warm.

Schot in de roos

Marga besloot in de jaren 80 om haar gasten warm eten te serveren en dat bleek een schot in de roos. De kleine woonkamer van de Tweede Steeg werd te klein en was aan verbouwing toe. Elke avond schuiven er honderd gasten aan voor een bordje warme prak. Ze delen de tafels, zitten bij mannen (en vrouwen!) die ze niet kennen en praten over het nieuws, de files, de kinderen. Marga wijst naar de muur. ,,Alle chauffeurs die vader worden, geven mij een foto van het kind en ik geef hen een shirt van de Tweede Steeg. De muur hangt er vol mee. Laatst was er een jongen en die zei: ik hang hier aan de muur. Hij was een van de baby’s en nu zelf ook chauffeur. Dat is toch mooi?’

Tweede Steeg 2.jpg

Het nieuwe foodcourt aan de A28 met een McDonalds, KFC, Subway en Shabu Shabu. Op deze artist’s impression staat nog een La Place ingetekend. © Reggestede Projecten

Volgens Marga bestaan er veel vooroordelen over truckers. ,,Dat ze dik zijn, onder de tatoeages zitten, elke dag gehaktballen en patat eten én barsten van de vieze praatjes. Dat is het beeld en dat vind ik jammer. Het zijn vriendelijke, eerlijke en loyale mensen. Ook de meisjes die hier werken worden gek aangekeken. Dat ze hier durven te werken. Want de chauffeurs staan hier toch op de tafels, zuipend en vechtend. Ik heb hier in al die 47 jaar nog nooit trammelant gehad. Ze zijn altijd lekker zichzelf. Hardwerkende mensen. Ik neem mijn petje voor ze af. Ze worden gezien als de paria van de weg, maar eigenlijk zou elke bestuurder van een luxe auto voor een dag een vrachtwagen moeten besturen. Dan brommen ze wel anders.’’

"Deze mannen zijn lang van huis, die willen eten zoals ze thuis eten. Alles word in de keuken klaarge­maakt volgens eeuwenoud recept." -Marga van Hamersveld, eigenaresse-

Dagelijks hebben de parkeerwachters in gele hesjes een hele kluif aan de puzzel om alle chauffeurs en hun vrachtwagens op het terrein achter het restaurant kwijt te kunnen. Als er geen parkeerplek meer is, hebben sommige chauffeurs er een boete wegens wildparkeren voor over, om toch een plekje aan een van Marga’s tafel te bemachtigen.

In 2009 werd haar gehaktbal, gemaakt naar geheim familierecept, door het befaamde chauffeurstijdschrift Truckstar uitgeroepen tot de beste bal van Nederland. Maar ook de schnitzel Tweede Steeg, rolladeschijven, stamppotten, biefstuk met jus, rabarber, peertjes, andijvie, bloemkool of witlof doen het goed.

Tweede Steeg 1.jpg

Hollands eten

,,Het was een tijdje geleden een hype in horecaland om terug te moeten gaan naar de basis. Dat hoeven wij niet te doen. Ik vergelijk het maar zo. Als ik een week of langer op vakantie ben geweest en terugkom, dan snak ik naar een bord Hollands eten. Aardappels, groente en vlees. Ouderwets op een goede manier. Deze mannen zijn lang van huis, die willen eten zoals ze thuis eten. Alles word in de keuken klaargemaakt volgens eeuwenoud recept. Soms denk ik: moet ik niet moderniseren, zeker met die nieuwe formules voor de deur? Maar ik denk juist dat we dat niet moeten doen. Sushi bij ons op de kaart? Zie je het al voor je.’’

Of Marga het allemaal nog wel volhoudt? ,,Ik vind het nog veel te leuk. Soms denk ik aan pensioen. Maar wat zou ik moeten doen? Ik las in de krant laatst een artikel over een 93-jarige vrouw met een wolwinkel. Toen dacht ik: waarom zou ik stoppen? Een vriend zei: je zit op een rotonde en moet een afslag nemen. Ik zei hem: ik neem gewoon geen afslag. Ik rij die rondjes wel.’’

Bron: https://www.ad.nl/amersfoort/nostalgisch-chauffeurscafeneacute-br-vreest-mcdonaldenrsquo-s-en-subway-niet~a47682af/

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden