Spring naar bijdragen
  • 0
Davester

Kleine poolse bestelvrachtwagens

Vraag

Dag mede chauffeurs,

Ik vraag me nou al een tijdje af wat de Poolse chauffeurs met die kleine bestelvrachtwagentjes met zeil vervoeren? Ze mogen niet veel laden dus ik vraag mij af wat ze nou zoal heen en weer rijden, omdat je er zoveel ziet. 

Ter info, het gaat om deze wagentjes.
http://www.112brabant.nl/news/16178-kleine-vrachtwagen-belandt-in-sloot-langs-a58-bij-oirschot/

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Recommended Posts

• 0
28 minuten geleden zei Doornekamp33:

@Pierre, klopt, maar alle laaggeschoolde lonen blijven achter ten opzichte van de hogere klassen, die zorgen wel dat ze genoeg verdienen, maar als je een loonsstijging hebt van 20% en je salaris blijft op 10% steken, dan ga ik wel in een Polen sprinter zitten want zo zie ik ze, je mag ook elke andere nationaliteit voor sprinter zetten.

(Effe een bruggetje naar waar het topic eigenlijk over gaat.)

heb een lijstje gevonden van 2016............... toen stonden we op plaats 200 dus je moet wel even naar beneden scrollen:

https://www.gemiddeld-inkomen.nl/gemiddeld-salaris-per-beroep/

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
2 uur geleden zei Doornekamp33:

Als je nu eens naar jezelf wijst, de bond spreekt niks af, dat doet de bond na toestemming van de leden.

En ik kan ons zeggen, ik ben lid.

De bond spreekt wat af met de werkgeversbonden en legt dat plan ,ter goedkeuring ,voor aan hun leden.

Bij"dat plan"hebben ze jouw of mijn mening niet bij nodig hoor.

En ja; ik ben ook lid(heb nog ergens een gouden speld met saffiertje liggen( 50jaar lid)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
9 uur geleden zei lientje:

aan de nacht chauffeurs die zonder file hun km door het land scheuren

tja.. volgens het Arbeidstijdenbesluit vervoer mogen die mensen slechts 10 arbeidsuren per dienst maken..  :zegtniets:

nou, daar red de economie het ook niet mee.. , dus dat gebeurd ook niet..:angel:

Maar goed, de 90 rij-uren per 2 weken is nog ruim bemeten eigenlijk..

Een piloot mag maar 1000 vlieguren maken per jaar.. en bij de KLM doen ze er maar 5 tot 600 ...:eek:. hoorde ik vanmiddag op de radio.

bewerkt door Durashift

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

Volgens mij heb jij meerdere keren geschreven hier dat je maar 4 dagen per week werkt en het liefst maar 3.

Nu lees ik hierboven dat jij om de week een verkorte weekendrust heb. Dan vraag ik me toch af hoe jij dat voor elkaar krijgt. 

Je weet dat je je "weekendrust" ook door de weeks mag nemen he (wat jij blijkbaar doet) anders snap ik niet hoe jij 4 dagen werkt dus per week 3 dagen vrij bent. Of werk je om de dag?

Klopt, ik werkte idd 4 dagen in de week en als het financieel kon wil ik er wel 3 gaan werkeny, en was altijd op maandag vrij en om de week op dinsdag als ik de zaterdag werkte.
Doordat er wat veranderingen zijn doorgevoerd bij ons, we rijden namelijk Belgie niet meer zelf, deels door het te kort aan personeel, en dit nu door de buitenland afdeling gedaan word heeft men eigenlijk het probleem niet opgelost, degene die dat werk deden zijn bij ons vrijwillig vertrokken omdat ze nu juist dat werk alleen wilde doen.
Nu heeft men een krapte aan chauffeurs vooral op Maandag en Zaterdag, ik heb dus na overleg besloten om 4 dagen te werken en om de week de zaterdag erbij, ik werk nu de ene week op Maandag en Dinsdag, Woensdag vrij, dan de Donderdag en Vrijdag, en om de week de Zaterdag erbij, dus heb ik nu om de week een korte weekend rust en werk ik 5 dagen, of je mag ook woensdag zeggen maar dan is het wekelijks een korte rust en dat mag niet he.

Dus tot zover de uitleg van mijn werkdagen, ik heb dus afgelopen zaterdag een extra zaterdag gewerkt, om de werkgever te helpen, hij wil mij ook helpen als het moet, er is altijd van alles mogelijk.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

[mention=427]Pierre[/mention], klopt, maar alle laaggeschoolde lonen blijven achter ten opzichte van de hogere klassen, die zorgen wel dat ze genoeg verdienen, maar als je een loons(sorry, ik bedoel hier prijsstijging of inflatie)stijging hebt van 20% en je salaris blijft op 10% steken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

Vraag

Is vakjargon een correct woord, of is het een contaminatie van vaktaal en jargon?

Antwoord

Bron http://taalunieversum.org/

Vakjargon is een correct woord.

Toelichting

Vakjargon wordt nogal eens een contaminatie van vaktaal en jargon genoemd, maar er is geen bezwaar tegen het woord.

Vakjargon is specifieker dan jargon. Jargon kan worden gebruikt voor groepstaal in het algemeen, zonder dat het per se een groep vakgenoten betreft. Er zijn verschillende soorten jargon, bijvoorbeeld onder jongeren, onder sporters en onder familieleden. Het woord vakjargon geeft aan dat het om het jargon binnen een bepaald vak (beroep) gaat. Ook beroepsjargon kan hiervoor worden gebruikt.

Vaktaal en vakjargon worden door sommige woordenboeken als synoniemen beschouwd, maar vaktaal is een neutraler woord dan vakjargon. Vaktaal is terminologie die eigen is aan een bepaald vak of beroep. In vaktaal gebruikt men vaktermen – bijvoorbeeld muziektermen als legato ('gebonden') en fortissimo ('zeer hard'), en medische woorden als obesitas ('zwaarlijvigheid') en hemofilie ('bloederziekte'). Soms worden deze termen overgenomen in de algemene taal, als ze redelijk goed te begrijpen zijn voor mensen die niet 'in het vak' zitten. Het gebeurt zelfs weleens dat een vaktalig woord uiteindelijk bekender wordt dan het niet-vaktalige synoniem: zo is hemofilie voor de meeste mensen een bekender begrip dan bloederziekte.

De term vakjargon heeft een wat negatievere bijklank: een 'brabbeltaaltje', dat veel verder van de gewone taal af staat dan vaktaal. Zo is onder algeheel medisch vakjargon voor 'onder algehele verdoving', wordt bok in bepaalde medische kringen voor 'behandeltafel' gebruikt en onder treinpersoneel voor het locomotiefgedeelte waar zich de stuurinrichting bevindt, en is onder meteorologen een Azoortje vakjargon voor 'een hogedrukgebied boven de Azoren'. De ondoorzichtigheid van dat soort begrippen is kenmerkend voor vakjargon.

Of iets vaktaal is of gewoon taalgebruik, is niet met bepaalde criteria vast te stellen. Ook de grens tussen vaktaal en vakjargon is vaag. Termen uit vaktaal/vakjargon worden mettertijd soms in de algemene taal overgenomen. Er komen bijvoorbeeld regelmatig begrippen uit ICT- en marketingjargon in het algemeen Nederlands terecht: KPI (key performance indicator), uitrollen (in een afzetmarkt verkrijgbaar maken), USP (unique sellingpoint) enzovoort.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden