[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Verschil horeca en supermarktdistributie


GJW21

Vraag

  • Forumlid

Goedeavond,

 

Aangezien ik nieuw ben op dit forum zal ik even kort wat vertellen over mijzelf.

 

Ik ben momenteel werkzaam als CE/pendel chauffeur bij een bekende horecagroothandel in Apeldoorn, ik heb hier ook distributieritten gereden op de bakwagen.

 

Aangezien een groot aantal mensen hier dagelijks in de supermarkt distributie werkt zou ik graag willen vragen of er grote verschillen zijn in de horeca en supermarkt distributie. En of er dus ook grote verschillen zitten in de werktijden (duur). Wat komen mensen zoals tegen onderweg, en hoe is het contact met de werkgevers.

 

Alvast bedankt voor de reacties.

 

Groeten GJW21

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Administrators
6 minuten geleden zei road train:

maar licht nu op bed :D

Nee hoor, het is niet altijd feest...

 

Ik denk dat Pierre het supermarktwerk aardig omschreven heeft hierboven; iedere keten heeft meerdere vervoerders en daar zou je nog wat verschil kunnen vinden als je dat zou willen.

En natuurlijk bij de Duitse ketens: die werken nog met pallets en (elektrische) pompwagens, iets wat ik persoonlijk prettiger vind. In de jaren '80 was dat bij de Appie ook nog maar die hebben ook al lang de rolcontainer heilig verklaard.

 

Horeca-distributie heb ik nooit gedaan; wat er zo hier en daar wel eens voorbij komt lijkt dat ook geen licht werk: alles tot in de koelcel bij de klant en dan is er nog het bier bij de cafe's :eek:

Al heb je daar vaak 'n bijrijder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

De horeca distributie is absoluut zwaar werk, maar heb het toch een jaar met plezier gedaan. Was gwn benieuwd naar het verschil en ervaringen in de supermarkt distributie. Dit ook ivm toekomstplannen. Momenteel rijd ik pendels naar andere filialen, dit is ook alleen maar palletwerk, dus sjouwen is er niet aan te pas haha

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Tja, het nadeel van supermarktenwerk is het eeuwige getrek aan rolcontainers; zeker wanneer je drie ritten in de buurt moet doen op 'n dag heb je er genoeg verplaatst! En op den duur ga je dat merken... Toch is het ook wel weer levendig werk met veel contacten op 'n dag.

 

Als oudere collega zeg ik:  blijf lekker op die pendel, maar ben je nog jong en energiek kun je gerust de gok wagen. Ik ben op af en toe 'n ritje na nu drie jaar in het producent --> DC werk bezig en zeker 10 kilo gegroeid :zegtniets: Ook wel 'n dingetje...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 minuut geleden zei Pierre:

 

Als ik zo vrij mag zijn: wat trekt jou zo specifiek in de filiaaldistributie of horecadistributie m.b.t. toekomstplannen?
Met alle respect, maar beide disciplines lijken mij niet iets wat je tot je pensioen kunt of wilt blijven doen. Het is beiden behoorlijk zwaar werk, in vrijwel alle opzichten.
 

Gaat mij erom dat ik zeker nog ander werk wil doen dan alleen in de horeca, ben ook pas 21 dus tijd zat, m'n rug kan nog wel even zeg maar haha. Wat mij toch wel trekt in beide disciplines zijn de toch (soms) schappelijke werktijden en het feit dat ik het persoonlijk gezellig werk vinden. Maar daar zijn de meningen uiteraard over verdeeld

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Met horecadistributie heb je volgens mij veel meer adressen en afstapel werk.

Ook moet je nog wel eens een eindje lopen.

 

Bij supermarkten los je vlak achter de deur.

Bij supermarkten zet je nog wel eens de containers op de klep en haalt het personeel van de winkel het er af is mijn ervaring.

Het personeel zet leeg fust weer op de klep. Alles vastzetten en :bey:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 minuten geleden zei lientje:

Met horecadistributie heb je volgens mij veel meer adressen en afstapel werk.

Ook moet je nog wel eens een eindje lopen.

 

Bij supermarkten los je vlak achter de deur.

Bij supermarkten zet je nog wel eens de containers op de klep en haalt het personeel van de winkel het er af is mijn ervaring.

Het personeel zet leeg fust weer op de klep. Alles vastzetten en :bey:

Wel lekker makkelijk inderdaad, vergeet nooit meer dat ik bijna de hele markt in Tiel af moest slenteren, ivm Appelpop 🤣

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik ben nu zelf werkzaam in de horecadistributie, dit begint mij langzamerhand wel tegen te staan. Veel sjouwen, hoop uren maken en niet weten hoe laat je klaar bent. Elke dag is een verrassing en ik hoop/verwacht op korte termijn te starten in de winkeldistributie. Uiteindelijk zal dat denk ik ook niet mijn bestemming zijn maar ook weer een manier om straks te leren rijden met een oplegger. Bij de horeca distributie leer je tenminste wel goed rijden met de bakwagen!  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Wij starten ook om 7 uur, als we geluk hebben kan je om half 8 laden. Als het tegenzit om half 9... 
Eindtijd is elke keer een verassing, afgelopen week zelfs keer 8 uur geworden. 

Opzichzelfstaand niet erg, tot je bedenkt dat ik dus vanaf 8 uur 's ochtends in mijn eentje 16 klanten eruit heb lopen rammen, waarvan 1 in Ouddorp zat en de rest in de hoekse waard. Dus ook nog even heen en weer rijden.

Overigens, met het horeca werk wel altijd wat leuke klanten ertussen waar je lekker wat kan eten, en te drinken krijgt. 
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Sjouwen is er in proporties. Iedere dag een verrassing is niet erg, maar je rug slopen en je de hele dag de tering werken is nou niet perse inherent aan het beroepschauffeur zijn. Toch is de winkeldistributie tegenwoordig vrij gereguleerd. Ben nu bij verscheidene werkgevers meegegaan en van te voren is er toch een geschatte eindtijd bekend die relatief vaak ook daadwerkelijk gehaald wordt. (Tuurlijk kan dat eens uitlopen)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
5 minuten geleden zei Davester:


Wij starten ook om 7 uur, als we geluk hebben kan je om half 8 laden. Als het tegenzit om half 9... 
Eindtijd is elke keer een verassing, afgelopen week zelfs keer 8 uur geworden. 

Opzichzelfstaand niet erg, tot je bedenkt dat ik dus vanaf 8 uur 's ochtends in mijn eentje 16 klanten eruit heb lopen rammen, waarvan 1 in Ouddorp zat en de rest in de hoekse waard. Dus ook nog even heen en weer rijden.

Overigens, met het horeca werk wel altijd wat leuke klanten ertussen waar je lekker wat kan eten, en te drinken krijgt. 
 

Moet zeggen dat wij dan nog mazzel hebben, al is de planning soms om te janken. 

 

Met het pendelwerk nu maak ik vaak wel langere dagen, maar dit is dan ook vaak in de nacht.

 

In het klantenwerk had ik op een gegeven moment redelijk vaste routes, wist je tenminste waar je aan toe was. Maar tijd voor een bak koffie is er eigenlijk altijd wel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Yup,

Ik had afgelopen vrijdag bij mijn laatste klant meteen maar even de pauze gepakt. De beste man (eigenaar) vertelde de dames aan de bar dat ik alles mocht bestellen wat ik wilde en heeft ondertussen een broodje bal voor mij gemaakt. Dat maakt het werk dan weer leuk.

We hebben veel van dit soort klanten maar soms heb je ook een route (voornamelijk Zeeland) waar je helemaal niks te zuipen krijgt bij geen enkele van je 15 klanten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Hebben wij ook 1 klant, standaard een glas drinken en broodje bal, al kom je er voor het eerst 😇

Denk ook wel dat het per regio verschillend is hoe de klanten zijn. Maar het komt inderdaad voor dat er weinig waardering is vanuit de klanten, en daar heb je er dan idd 12/15 op een dag van....

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
11 minuten geleden zei Davester:


Sjouwen is er in proporties. Iedere dag een verrassing is niet erg, maar je rug slopen en je de hele dag de tering werken is nou niet perse inherent aan het beroepschauffeur zijn. Toch is de winkeldistributie tegenwoordig vrij gereguleerd. Ben nu bij verscheidene werkgevers meegegaan en van te voren is er toch een geschatte eindtijd bekend die relatief vaak ook daadwerkelijk gehaald wordt. (Tuurlijk kan dat eens uitlopen)

Ligt ook deels aan de planning, al blijft verkeer nooit te plannen. Het gesjouw is ook maar iets wat je moet willen. De 1 rijd liever zeecontainers om fysiek zo min mogelijk bezig te zijn. En de ander smijt het liefst de hele dag bierfusten in de rondte, het is maar waar je voorkeur ligt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
4 minuten geleden zei Pierre:

 

Je kan zo hard en zo lang gaan als je zelf wil, toch?
Ik ben niet zo thuis in winkeldistributie, mijn ervaringen in die branche dateren alweer van zo'n 18 jaar terug. Die waren zo geweldig en fantastisch dat ik het daarna nooit meer gedaan heb of heb moeten doen...:nee:
Een geschatte eindtijd stond bij ons ook altijd op het manifest. Die lag meestal zo'n 15 à 16 uur na aanvang dienst... :D 
En als je het over 'rug slopen en de tering werken' hebt, dan ben je ook in de filiaaldistributie beslist aan het juiste adres

Even zonder gekheid: ik ben daar al lang uit, het was mijn dingetje niet en er zal in de jaren best wat veranderd en verbeterd zijn. In ieder geval een goede leerschool om te leren sturen met een oplegger.
Kijk je wel een beetje uit met je stuuras en je uitzwaai...:p


Ik heb inderdaad meegereden en ook aan de rolcontainers moet je soms sleuren, maar vergeleken met wat ik nu doe is het echt licht werk. Uiteraard leuk om rijervaring op te doen en dan lekker weer wat anders te gaan doen, hopelijk binnen het zelfde bedrijf.

Nu ben je met de winkeldistributie wel met het avondeten thuis trouwens.

Uitzwaai en stuuras zal nog wat worden! 🙄

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
26 minuten geleden zei Pierre:

 

Hoe doe je dat als je bij 2 of 3 filialen leeggoed mee terug krijgt? Iedere keer die lege rolcontainers van het vorige filiaal/filialen opzij lopen trekken om bij je handel te kunnen komen?
Ik vond het de grootste ondingen, die rolcontainers. En dan zeker als ze met een hoop leeg in elkaar geschoven zitten en ze staan in de weg op een oppervlakte van een paar vierkante meter vrije ruimte...

 

Gelukkig rij ik ook niet zo vaak winkels al vind het werk voor de Action geweldig werk hoor.

Maar Deen is mijn beperkte ervaring neem je alleen bij het laatste filliaal al het fust mee.

Bij AH had ik niet meer dan 2 winkels en dat is wel eens een beetje schuiven ja. Soms had ik wel eens een spoedje en neem je niets mee.

Zo is het wel wisselend voor wie je rijdt. Ook of je plastic/papier mee terug moet nemen.

Maar ik denk dat dat in de horeca wel erger is.

Ik neem  aan dat als je dat vaker rijdt, dat je daar meer handigheid ik krijg.

 

18 minuten geleden zei Davester:


Toch is de winkeldistributie tegenwoordig vrij gereguleerd. Ben nu bij verscheidene werkgevers meegegaan en van te voren is er toch een geschatte eindtijd bekend die relatief vaak ook daadwerkelijk gehaald wordt. (Tuurlijk kan dat eens uitlopen)

 

Dat is wel de bedoeling en een voordeel van dit werk wat door grote transportbedrijven wordt gedaan.

Het werk kan verdeeld worden bij onverwachte drukte. Maar de bestellingen aan het einde van de dag wel weg zijn en dat kan vaak niet wachten tot morgen. Dus ja, het kan wel eens uitlopen..... dat zal nooit veranderen!!!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

In het begin toen ik begon was in inderdaad alleen maar aan het ouwehoeren om alle emballage van de klanten in de auto te krijgen, en toch nog bij de volgende klant te kunnen haha, heb daar toch behoorlijk wat minuten aan verspild. Uiteindelijk word je er steeds handiger in en heb je de hele i houd van de auto (bakwagen) omgedraaid. 

Al word het soms lastig als je er zware containers met drank in hebt staan

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
50 minuten geleden zei Pierre:

 

Hoe doe je dat als je bij 2 of 3 filialen leeggoed mee terug krijgt? Iedere keer die lege rolcontainers van het vorige filiaal/filialen opzij lopen trekken om bij je handel te kunnen komen?
Ik vond het de grootste ondingen, die rolcontainers. En dan zeker als ze met een hoop leeg in elkaar geschoven zitten en ze staan in de weg op een oppervlakte van een paar vierkante meter vrije ruimte...


Ik krijg nu bij 16 klanten leeggoed mee terug, auto verbouwen hoort erbij. Leeg naar achter en het volle naar voren halen, die handigheid krijg je vanzelf.

bewerkt door Davester
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
7 minuten geleden zei GJW21:

In het begin toen ik begon was in inderdaad alleen maar aan het ouwehoeren om alle emballage van de klanten in de auto te krijgen, en toch nog bij de volgende klant te kunnen haha, heb daar toch behoorlijk wat minuten aan verspild. Uiteindelijk word je er steeds handiger in en heb je de hele i houd van de auto (bakwagen) omgedraaid. 

Al word het soms lastig als je er zware containers met drank in hebt staan

 


Klopt, je doet het ook altijd op een vlakke ondergrond en niet als de auto een tikkie schuin staat (links of rechts) dan heb je het in een minuut of 10 helemaal verbouwd zonder de klep ook maar 1 keer te laten zakken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Al moet ik zeggen dat als ik de auto helemaal vol had staan, ik soms ook wel gelijk containers in elkaar gingen bouwen. Gewoon voor wat terreinwinst voor de rest van de dag 😝

 

Mag ik eigenlijk vragen uit nieuwsgierigheid waar je werkzaam bent. Mits je dit wilt vertellen uiteraard?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden