[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Verschil horeca en supermarktdistributie


GJW21

Vraag

  • Forumlid

Goedeavond,

 

Aangezien ik nieuw ben op dit forum zal ik even kort wat vertellen over mijzelf.

 

Ik ben momenteel werkzaam als CE/pendel chauffeur bij een bekende horecagroothandel in Apeldoorn, ik heb hier ook distributieritten gereden op de bakwagen.

 

Aangezien een groot aantal mensen hier dagelijks in de supermarkt distributie werkt zou ik graag willen vragen of er grote verschillen zijn in de horeca en supermarkt distributie. En of er dus ook grote verschillen zitten in de werktijden (duur). Wat komen mensen zoals tegen onderweg, en hoe is het contact met de werkgevers.

 

Alvast bedankt voor de reacties.

 

Groeten GJW21

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Klagen kunnen we zeker als de beste, moet alleen zeggen dat er in de binnensteden vaak nog de meeste collegialiteit heerst, men wacht vaak op elkaar. Vergeet nooit meer dat ik in Tiel bij een klant zelfs geholpen werd door collega's van je, omdat ik in de weg stond. Gelijk samen een bakkie gedronken 😅

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
16 minuten geleden zei Pierre:

 

 

Absoluut waar! En precies de reden waarom het bij mij nooit iets geworden is in dat AH-filiaalwerk.
Nog voor ik een klein beetje die handigheid te pakken had, was ik er al helemaal klaar mee en hield ik het voor gezien..:D
 

 

 

8 minuten geleden zei GJW21:

Al moet ik zeggen dat als ik de auto helemaal vol had staan, ik soms ook wel gelijk containers in elkaar gingen bouwen

 

3 minuten geleden zei Davester:


Als het kan altijd de containers in mekaar vouwen, terreinwinst is goede winst, zeker als je nog de hele dag moet.
 

 

Kijk daar ga je al.... LOL

Het verschil in containers en de veranderingen van containers bij AH de afgelopen jaren.

Die nieuwe... (geen idee hoe lang ze daar al mee werken) van AH di krijg je niet eens mer van zijn plek als ze eenmaal leeg, in elkaar in de wagen staan. Dat was weer even denken van hoe doen we dit nu weer :eek:

In ieder geval niet proberen ze zijwaarts om te gooien :confused: :zegtniets:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Dat maakt dingen soms wel wat ingewikkelder haha, mja goed voor de breinspieren zullen we maar zeggen.

 

Bij ons zijn alle containers nestbaar. In 1 rc passen in principe 3 andere, moet je ze echter wel goed inpakken anders worden het torens van pisa 😅

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Klopt, bodem van hout (geen goedkoop hout maar goed hout), mag ook wel want soms wegen de beste karren zo'n 400 kilo. Hoop kilo om de berg op te duwen of heen en weer te slepen..

Die strakke, gespierde kuitjes komen er met een reden...

bewerkt door Davester
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid



 
sjouwen, veel uren maken, niet weten hoe laat je klaar bent, iedere dag een verrassing en dat soort zaken is nu eenmaal inherent aan het leven als beroepschauffeur.
Gereguleerde baantjes van 8 tot 5 kennen ze bij de meesten niet, ook niet in de winkeldistributie.
 


Bij ons is het redelijk goed te plannen hoor, ik weet op een half uur na eigenlijk welke tijd ik klaar ben,
Ikzelf heb om lange dagen gevraagd, dus ik begin meestal om 5 uur half 6 en ben op maandag om 17 uur klaar, dinsdag word het 18 uur, woensdag ben ik vrij, donderdag om 16 uur en vrijdag is wat korter dan word het ongeveer 15 uur.
De zaterdag die ik werk ben ik rond half 6 klaar, dit kan allemaal in overleg, zijn collega's die graag om 12 uur naar huis willen, en ook die rondjes hebben we, soms komt er een verrassing en mag ik onderweg nog wat ophalen, maar dat is op maandag al standaard dat ik lege karren mag laden in Ittervoort, dinsdag nooit ivm de rijtijd van bijna 10 uur, en de zaterdag ook nooit, maar ik vind een verrassing niet erg.

Wij rijden in de supermarkt distributie altijd maar 1 rit, wel een koude bak met ongeveer -20 graden, voordeel, je hebt neerdere adressen, rond de 10/12 per dag, maar je hoeft niet veel te sjouwen, dat doe je namelijk als chauffeur vaak zelf, ik laat ze van de klep af rollen en het winkel personeel doet de rest.

Ik ben van mening dat je ook in de winkeldistributie oud kunt worden, zolang je maar niet gaat stressen en rukken aan twee containers tegelijk, en zeker bij bepaalde winkels die de zaken niet op orde hebben, lees slechte bestrating, rotzooi in de weg, de containers tot achter de deur brengen, laat ze het zelf maar uitzoeken, ik heb er nog nooit problemen mee gehad dat ze 20 meter verder stonden.

En Pierre, jou werk zou voor mij niks zijn, maar ik brand jou werk ook niet af toch? ieder heeft een andere interesse, en vind dat weer leuk.

@TS, als je het echt leuke supermarkt werk wil, probeer in de specials te komen, bij ons rijden we diepvries, en onze collega's van de Hollander in Barendrecht rijden de vers voor de Plus filialen in Nederland, dan heb je meer klanten per rit, bij de vers hebben ze er maximaal 4 maar rijden ze wel vaker 2 ritten, bij ons rij je 1 rondje met naar gelang de hoeveelheid en afstanden maximaal 14 adressen en dat is heel goed te doen, soms moet je onderweg nog wat afhalen, wij komen namelijk altijd leeg, laden geen leeggoed terug.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Dat maakt dingen soms wel wat ingewikkelder haha, mja goed voor de breinspieren zullen we maar zeggen.
 
Bij ons zijn alle containers nestbaar. In 1 rc passen in principe 3 andere, moet je ze echter wel goed inpakken anders worden het torens van pisa
4 passen erin. 1 volle is 5 containers....

Heb ze zelf gebracht ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
33 minuten geleden zei Doornekamp33:


 

 


Bij ons is het redelijk goed te plannen hoor, ik weet op een half uur na eigenlijk welke tijd ik klaar ben,
Ikzelf heb.....knip...wij komen namelijk altijd leeg, laden geen leeggoed terug.

 

Hoe fysiek je het wil maken ligt ook absoluut bij jezelf, in het begin maakte ik ook nog wel is de fout om in stress van tijdsdruk (die er eigenlijk nauwelijks is) bijvoorbeeld geen oprijplaten te gebruiken omdat die toevallig nog bij de auto lag, maar dit gedrag leer je gauw genoeg af.

 

Met het pendel/DC werk wat ik op dit moment doe moet men soms ook afhalen, en dit is juist precies wat ik niet leuk vind 🤣

Meestal hangt er bij al die bedrijven echt een rotsfeer, maar kan ook aan mij liggen natuurlijk.

 

Ben jezelf ook wel benieuwd hoe het bij Detailresult te werk gaat. Aangezien het dicht bij huis is en ik zelf bij een Deka gewerkt heb, en dus wel is een praatje maakte met die chauffeurs die je moest helpen lossen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
10 minuten geleden zei Schots en Scheef:

4 passen erin. 1 volle is 5 containers....

Heb ze zelf gebracht ;)
 

Op papier wel ja, maar dat moet je ze wel met verstand inpakken.

 

Is me wel is gebeurd dat zo'n ding omlazerde omdat ze bij een filiaal alle hekjes en deuren aan een kant hadden gezet. Dan houd die ene wand het gewicht niet meer 🤣

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators
24 minuten geleden zei GJW21:

Ben jezelf ook wel benieuwd hoe het bij Detailresult te werk gaat. Aangezien het dicht bij huis is en ik zelf bij een Deka gewerkt heb, en dus wel is een praatje maakte met die chauffeurs die je moest helpen lossen. 

Er worden nog wel eens chauffeurs gevraagd, ook voor Apeldoorn. Gewoon solliciteren zou ik zeggen!

 

En wat Doornekamp33 vertelt, Hollander Barendrecht die het koel/vers voor de PLUS rijdt: er staan 'n paar auto's in Schalkhaar en daar is ook wel eens plek. Dan rijd je a.h.w. andersom: laden Barendrecht en eindigen ergens in het Oosten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

In mijn leven als beroepschauffeur heb ik vrij in het begin daarvan Winkel distri gedaan.

Ik reed voor Lekkerland/drankenland. Rolcontainers naar, vooral kleine Winkels, melkboeren en horeca.

Daar ik een "DRANKENLAND" oplegger had, reed ik voornamelijk containers met drank. Zwaar dus.

De kleine slijterijen: vaak geen plaats in het magazijntje om je kont/container te draaien, vaak afstapelen. Maar geregeld medewerking van personeel/eigenaar. Leuk persoonlijk contact en bij een enkeling tussen de middag soep eten! Chauffeur, je redt je wel? Balanseren op de klep, rammelende stoeptregels trotserend kwam ik het magazijn wel in.

De grotere slijterijen: meer plaats, maar ook afstapelen want men wilde geen statiegeld betalen voor de containers. Chauffeur, je redt je wel? Balanseren op de klep, rammelende stoeptegels trotserend kwam ik het magazijn wel in. Geen prettig werk.

Vaak vaste route met geregeld identieke adressen.

Af en toe melkboer bevooraden. Was je te laat, kon je de wijk in om die verrekte Spijkstaal wagen achterna.

Zo nu en dan rechtstreeks leveren aan cafe's. Dat is nu wel leuk werk. Na het buffelen altijd in de kroeg met de barman een praatje, tosti/taartje eten!

Maar 1 ding is in dit allemaal gelijk: ALs nieuwe/jonge chauffeur hoor je dit als een leerzaam proces te zien. Veel sturen in drukke gebieden, tot 25 adressen per dag! Je "leert" rijden, voor jezelf opkomen, behulpzaam te zijn als visitekaartje van de firma, kaartlezen met nieuwe route/adressen.

Autobaan werk, 10 rijuren op een dag kan iedereen wel….

(hoewel sommigen dat beschouwen als werk, heb ik het "buitenland" altijd als relaxed ondervonden).

Overigens, horeca wil niet alleen zeggen dat je een veredelde kroegloper wordt, horeca kent veel meer bedrijven dan enkel cafe's.

  • Like 3
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
33 minuten geleden zei Pierre:

 

Even voor de goede orde, ik brand het winkeldistributiewerk niet af. Iedereen moet doen waar hij zin in heeft, dat doe ik namelijk ook.
Ik heb alleen gezegd dat ik het een blauwe maandag gedaan heb, en dat het Albert Heijn-werk en ik niet bepaald een goed huwelijk was.

Dat had op de eerste plaats te maken met mijn onervarenheid, en nog voor ik er enige handigheid in kon krijgen hield ik het al voor gezien en heb me toen heilig voorgenomen om dit werk nooit van mijn leven meer te gaan doen.

 

Dat is dan ook beslist één van de meest zwaarwegende redenen geweest waarom ik vorig jaar na 18 jaar met plezier gewerkt te hebben in Tilburg toch afscheid genomen heb van de firma en mijn carrière elders heb voortgezet: Bakker Tilburg ging zich voornamelijk toeleggen op filiaaldistributie van zowel Albert Heijn als Big Bazar, mijn grootste nachtmerrie leek haast waarheid te worden!

De stap om hiervoor te moeten gaan switchen van werkgever was niet zo zwaar dan om de komende jaren iedere dag tegen heug en meug het - let wel, voor mij (!)- grootste k*twerk wat er is te moeten gaan doen. Anderen -waaronder jij- zien dat helemaal anders en dat mag uiteraard, gelukkig heeft iedereen zijn eigen voorkeur, mooi dat het allemaal zo kan. Leven en laten leven...

Vooralsnog blijf ik wél bij mijn standpunt dat winkeldistributie geen werk is waar je oud mee word, of waar je op je gemak je pensioen mee haalt. Het is een beetje moeilijk om hier in deze discussie een algemeen oordeel te geven omdat ik mijn mening feitelijk alleen kan baseren op alleen AH-winkeldistributie, hetgeen waar ik de afgelopen jaren het meest ben geweest en waar mijn collega's bij mijn vorige werkgever voor reden. Maar ook van alle andere winkelketens heb ik hun chauffeurs zien staan leuren en zeulen met die rolcontainers, zowel op de DC's als onderweg bij de filialen. Het ene werk is het andere niet, een vrachtje rolcontainers van de Action weegt nog niet de helft van een vracht rolcontainers van Albert Heijn vermoed ik, dus daar kan dan misschien wel weer een verschil in zitten.

 

Al met al, mijn geringe ervaring van heel wat jaren terug, de verhalen van mijn collega's en hetgeen wat ik met mijn eigen ogen op de DC's en soms onderweg gezien heb vormen voor mij de mening dat je dit werk nooit je leven lang kan blijven doen. Ik heb het niet over af en toe een ritje tussendoor, zoals Syme65 of Marotrans soms doet naast het reguliere werk, maar stelselmatig 4 tot 5, soms 6 dagen achter elkaar 10 tot 15 uur per dag aan die dingen lopen trekken. Daar is het simpelweg te zwaar voor, ook al pak je maar één rolcontainer tegelijk.
Misschien als je 20-30 jaar bent dat je met de gedachte leeft dat het allemaal wel mee valt, zodra de jaren stilletjes aan gaan tellen praten de meesten wel anders...

 

 



 

Het klopt zeker dat het arbeidsintensief werk is, bij ons zie je ook vaak dat de wat oudere collega's of de collega's die wat fysieke ongemakken hebben vaker het DC werk bij ons doen, gewoon puur ivm de zwaarte van het horecawerk.

 

Ik denk dat het idd veel uitmaakt of je voor de action rijd, of voor de Aldi bijvoorbeeld, is toch allemaal wat minder zwaar. Hier moet het mogelijk zijn om het tot je pensioen uit te houden. Maar of je dat moet willen is natuurlijk een tweede.

 

Voor de jongere chauffeurs is de supermarktdistributie zeker de moeite waard om meer ervaring op te doen. Heb zelf dan wel goed leren sturen met een bakwagen op krappe plekken, alleen met een trailer niet echt. Alle Hanos filialen zijn goed bereikbaar, al is Valkenburg toch wel wat passen en meten soms 🤣

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op papier wel ja, maar dat moet je ze wel met verstand inpakken.
 
Is me wel is gebeurd dat zo'n ding omlazerde omdat ze bij een filiaal alle hekjes en deuren aan een kant hadden gezet. Dan houd die ene wand het gewicht niet meer 🤣
4 hekjes links, 4 hekjes rechts. 2 bodems met de zwenkwielen omhoog. Wielen naar binnen kunnen zo naast elkaar. 2 er boven op. Haakjes om de hoekjes en touwtjes aan trekken. Net zo mooi.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
5 uur geleden zei Pierre:

 

Overal is een mouw aan te passen. Iemand die op leeftijd is zal misschien ander of aangepast werk krijgen. Rangeren of pendelen bij de eigen werkgever, het volle bakken werk (CTN) zoals bij AH, met misschien af en toe een winkelrit tussendoor. Dat moet dan wel vol te houden zijn.
Maar stelselmatig 5-6 dagen in de week met die rolcontainers lopen leuren en zeulen houd niemand vol tot zijn pensioen. Tenminste...ik ben ze nog niet tegengekomen.
 

in de 45 jaar dat ik gereden heb , heb ik 1 jaar voor AH gereden , {leen Speksnijder } de zwartste bladzijde uit mijn loopbaan ! Wat 'n k... werk , en wat 'n k... werk gever .!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
36 minuten geleden zei Pierre:


Over de werkgever kan ik niet oordelen, over het werk kan ik alleen maar zeggen dat het mijn ding ook niet was, terwijl ik collega's had die erbij zwoeren en beslist niks anders wilde doen als filiaalritten voor Albert Heijn. En zo heb je mensen die niet willen overnachten, die niet met een open wagen of een kraan willen rijden, geen horeca-distributie etc. Overal zijn liefhebbers voor, zo blijkt maar weer
Ik was uiteraard wel heel blij dat ik zulke collega's had; hoefde ik het tenminste niet te doen...:p

Is ook goed dat mensen andere dingen leuk vinden, anders zaten we allemaal zonder werk haha 😅

Vind het zelf ook altijd wel leuk om te zien hoe verschillend mensen naar dingen kijken, ikzelf zal bijvoorbeeld maar ook geen 1 nacht in die auto slapen. Terwijl een ander erbij zweert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

De moderne chauffeur zal nooit weten wat het is om een auto los te hebben bij lampje gaan aan, lampje gaat uit.

Ik begrijp de wereld niet meer zo goed om mij heen met alle chauffeurs die ik dagelijks tegen kom, ze zeggen steeds vreemdere dingen.

 

Spreken ook over een thuis, WTF

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden