[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Rijbewijs halen via STL zij-instroom of toch niet?


xs2richard

Vraag

  • Forumlid

Niet echt een vraag maar meer een gedachte waar jullie eens je licht over willen laten schijnen :)

 

Na ruim 20 jaar in een winkel gestaan te hebben heb ik nu door omstandigheden van verhuizen en een vrijwillige bedrijfsbeëindiging van mijn vorige werkgever de kans om te gaan doen waar ik als kleine jongen al van droomde: (nationaal) vrachtwagenchauffeur worden. Dankzij dit forum waar ik al veel ervaringen heb gelezen en een aantal gesprekken met potentiële werkgevers heb ik denk ik een redelijk compleet beeld gekregen van de leuke en minder leuke kanten, ik denk dat ik dus redelijk goed in kan schatten hoe en wat. Ik heb op dit moment een WW uitkering maar begin het na 3 weken wat zat te worden thuis :) Stap 1 is natuurlijk het rijbewijs en de bijbehorende papieren halen en daar twijfel ik een beetje over.

 

Optie 1 zou het zij-instroom traject zijn van de STL, grote voordeel hiervan is natuurlijk de relatief lage kosten dankzij de subsidie en daarnaast ook nog de baangarantie maar ik zie als nadeel het relatief trage traject ( einde augustus pas de eerste testdag en dan daarna pas beginnen)en met name banen in de winkeldistributie wat mij minder leuk lijkt Ik neig meer naar stukgoed/containers/tank transport.

 

Optie 2 is om zelf alles te bekostigen wat natuurlijk een bak meer geld kost ( gelukkig kan ik het betalen) maar dan heb ik geen baangarantie al vraag ik mij hoe erg dat is in deze tijd waarin een groot te kort aan chauffeurs is ( maar in hoeverre nemen ze ook mensen zonder ervaring aan? ). Ik denk er dan aan om met spoed het rijbewijs C en Code 95 te halen om zo snel mogelijk aan het werk te kunnen op de bakwagen en rijervaring op te doen en later het rijbewijs E er bij te halen op mijn vrije dag. Via deze weg ben ik natuurlijk vrijer om zelf mijn werkgever te kiezen.

 

Wie heeft er een verstandige opmerking, overweging of commentaar? Kom maar op :)

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Dank jullie wel voor jullie advies, ik neig steeds en steeds meer naar inderdaad zelf alles behalen en betalen.

Het is dan wel een flinke investering maar zoals Gamer ook al zei heb ik dan wel vrije keuze.

 

Hoe staan jullie werkgevers nu tegenover startende chauffeurs? Geven ze die überhaupt een kans of neemt men ondanks de tekorten alleen chauffeurs met ervaring aan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Is denk ik persoonlijk

Je rijbewijs halen dat door de werkgever betaald word met baangarantie......tja, daar zit je vaak een paar jaar aan vast

En wat als na een half jaar blijkt dat het werk, het bedrijf, weet ik veel wat nou net niet is wat je ervan verwacht had ?

 

Als je het geld hebt liggen zou ik zelf de kosten van het rijbewijs betalen

Banen zat tegenwoordig en je kunt sneller wisselen van baan als je dat zou willen

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Persoonlijk zou ik het zeker overwegen zelf te financieren, mits daar inderdaad de mogelijkheid voor is.

 

De reden hiervoor vind ik dat het makkelijker is om van werkgever te wisselen, omdat je nergens aan vast zit.

 

Heb zelf via een BBL opleiding mijn rijbewijzen gehaald, ondervindt nu soms wel de nadelen van het 'vast' zitten aan een werkgever. Echter is er natuurlijk wel baangarantie als je het via STL zou doen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Is er ook nog de mogelijkheid, omdat je zegt dat je het zelf kan betalen. om het te halen via een traject met baangarantie? mocht dan na een half jaar blijken dat het werk niet jouw ding is , dat je dan kan  afkopen en switchen van werkgever.

 

Hiermee houd je in eerste instantie je spaargeld op zak. en blijkt het werk wel geschikt voor je in de terug betaal termijn  dan heb je aan het eind mooi goedkoop je rijbewijzen.

Als je in het contract meteen een afkoopregeling afspreekt weet je meteen waar je aan toe bent mocht het werk je niet bevallen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Zelf rijbewijs halen heb je meer kans (wel C + E halen) , je komt toch waarschijnlijk i.v.m. leeftijd, afstand of om een of andere reden (smoes) niet binnen bij een bedrijf die het wel via STL wilt regelen. Oh ja en kom je wel binnen dan mag je iedere dag het zware werk opknappen. Kies voor de vrije keuze van werkgever! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
36 minuten geleden zei henri:

als u het zelf kunt betalen zou ik dat zeker doen.

er zijn momenteel heel veel werkgevers .

die chauffeurs zoeken die ook zeker voor startende chauffeurs gaan.

 

Onzin, er zijn genoeg werkevers zoals de mijne die een varia aan werk hebben. Bij ons is er over te spreken en kan je altijd iets anders doen. Onlangs nog een die via mijn  werkgever zijn rijbewijs heeft gehaald en binnen een paart maanden al kon doen wat hij het liefste doet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik.zou eerst een intest doen bij een.rijschool, voor eigen.kosten. 

Heb je een eerste.indruk.

 

Qua gewenste snelheid: zoek eerst uit bij de rijschool van je keuze hoe snel er een plek voor examen is. Mijn ervaring is dat er vanaf examendatum teruggeteld wordt qua lesuren planning. 

 

Zoek potentiële werkgevers op. Sommigen hebben hun eigen lesprogramma of kunnen ook de subsidiepotten bereiken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Uiteindelijk heb ik besloten, mede ook door jullie advies, om alles zelf te gaan halen/betalen en het hele STL gebeuren opzij te schuiven.

Afgelopen donderdag heb ik mijn eerste intake gehad bij de verkeersschool ( en direct de weg op! Even spannend maar wel enorm leuk! ) en morgen start de theorieopleiding al!

 

Als alles goed gaat heb ik  in tweede week september de theorie examens en eind oktober de praktijk examens.

 

Dank jullie wel voor jullie hulp! :)

 

 

bewerkt door xs2richard
  • Like 10
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Nou, laat ik eens een kleine update geven :)

 

Ik heb zoals gemeld dus uiteindelijk gekozen om alles zelf te gaan halen en betalen, na een prettige intake en contact ben ik gestart bij verkeersschool van Buuren in Pijnacker.

Qua theorie heb ik een klassikale methode gehad, dit werkt voor mij het beste omdat ik een stok achter de deur heb en daar verwacht werd. In totaal was deze cursus verdeelt over 3 weken waarin er op dinsdagavond, donderdagavond en zaterdag overdag uitleg en les gegeven werd. Na deze drie weken heb ik op maandag alle drie de theorie examens bij het CBR gedaan en alles gelukkig in één keer gehaald.

 

Na het theorie deel ben ik gestart met de praktijk, bij de intake heeft de instructeur ingeschat dat ik 20 uur nodig zou hebben.

In 6 weken heb ik de lessen gedaan met variantie tussen de 2 en 4,5 uur rijden, die 4,5 uur rijden veel tegen! Ik was niet gewend om zo lang achter elkaar te rijden en zeker niet bijna alleen maar door de bebouwde kom en over tientallen rotondes met fietsers van alle kanten! Ik had al respect voor de chauffeurs maar nu zeker :) 

 

Vanmorgen tussen 08:00 en 09:00 was het dan zover voor het praktijk examen door de examinator van het CBR en ondanks wat zenuwen toch alles onder controle kunnen houden. Klein beetje geluk dat er weinig fietsers waren omdat deze regio herfstvakantie heeft. Uiteraard waren er wat kleine op en aanmerkingen maar gelukkig ben ik wel geslaagd! Na dit examen heb ik ook meteen de toets besloten terrein gedaan en ook deze succesvol afgesloten, deze toets viel mij eigenlijk reuze mee! Gewoon rustig aan want je hebt tijd genoeg en bij twijfel een keertje steken om het zeker weten te halen.

 

Volgende week dinsdag alleen nog de praktische toets en dan kan ik mijn rijbewijs C met code 95 aan gaan vragen. Ik heb besloten om eerst wat ervaring op te gaan doen met de bakwagen en begin volgend jaar het CE rijbewijs te gaan halen.

 

 

 van_buuren.png

 

  • Like 8
  • Thanks 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden