[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Groot ongeluk op de ring van Bologna


Murphy

Recommended Posts

  • Administrators

Zoals misschien al gehoord, een heel Groot ongeluk op de ring van Bologna.

Een tankwagen reed op snelheid in op een (bijna) stilstaande file.

Resultaat: meerdere doden, meer dan 70 gewonden.

Een deel van het viaduct is ingestort en een eronder gelegen gebouw(en) is ook in de brand gevlogen.

Hier een artikel in de Aftenposten, zit een video bij waarop te zien is wat er is gebeurd!

https://www.aftenposten.no/verden/i/jPjwoL/To-dode-og-opptil-70-skadet-i-motorveiulykke-i-Italia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het gister gevolgd en heb er veel filmpjes van gezien. Zonder te remmen gewoon ff op je voorganger. 

 

Er zat geloof ik 7 minuten tussen het ongeluk en de explosie. Als die tijd er niet tussen had gezeten waren er misschien nog veel mee slachtoffers geweest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Onder normale omstandigheden niet. En als je sommige beelden ziet waar voertuigen met gevaarlijke stoffen bij betrokken zijn dan zit het met die veiligheid wel behoorlijk goed.

 

Maar bedenk je wel dat deze combinatie al een “behoorlijke” klapper heeft gemaakt. Je weet niet wat daar door allemaal beschadigd is aan het schild van de tank.

 

Alles bij elkaar valt het me nog mee dat de klap pas na 7 minuten komt. Geeft je toch behoorlijk tijd om uit de buurt te komen.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Uit de Italiaanse krant: E’ una cisterna carica di gpl …..

Ik denk dat het een LPG tankwagen was.

Als je goed op het filmpje kijkt zie je rechts van de tankwagen de explosie en vuurzee beginnen.

Ik heb zelf ADR tank gereden, in het jaar kruik, maar kan je verzekeren dat zo'n wagen, bij NORMAAL gebruik, heel veilig is en constructief ook wel goed in elkaar zit. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
9 uur geleden zei Durashift:

Verschrikkelijk inderdaad. 

 

Zo'n tank zou toch, in goede conditie, in de (gereguleerde) westerse wereld niet zomaar in de hens mogen vliegen??

IK denk,(maar wie ben ik) dat de auto vóór hem,waar hij opgeklapt is,ook brandbare goederen geladen had.

Op het moment van de klap zie je een immense vuurzee en een grote zwarte rookwolk,dat kan nooit alleen van de trekker van die gastank zijn.

Pas na 7 minuten komt die grote explosie.

 

Jaren geleden is er op de ring van Eindhoven een eigen rijder met een gastank op de betonnen vangrail gegaan en in brand gevlogen,maar deze is niet uit elkaar geklapt.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

29 minuten geleden zei europeaan:

IK denk,(maar wie ben ik) dat de auto vóór hem,waar hij opgeklapt is,ook brandbare goederen geladen had.

Op het moment van de klap zie je een immense vuurzee en een grote zwarte rookwolk,dat kan nooit alleen van de trekker van die gastank zijn.

Pas na 7 minuten komt die grote explosie.

 

Jaren geleden is er op de ring van Eindhoven een eigen rijder met een gastank op de betonnen vangrail gegaan en in brand gevlogen,maar deze is niet uit elkaar geklapt.

 

 

 

Er staat mij er iets van bij dat het in Spanje ook een keer gebeurd is. Vlakbij de costa  brava als ik het mij nog goed kan herinneren 

bewerkt door shompie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Een opslagtank in welke vorm dan ook, dus tankwagen of gasfles maakt niet uit, kan pas ontploffen als hij minder dan 50% gevuld is met gas. Pas dan kan er voldoende druk opgebouwd worden om te ontploffen. Dat is tenminste wat mij altijd geleerd is door mijn ouwe heer die jarenlang bij de brandweer heeft gezeten.

Als ik dan dat in het achterhoofd houd lijkt het mij dat de tanker bij de botsing lek is geraakt, het vrijkomende gas meteen vlam vatte en dat hij daardoor pas na 7 minuten ontplofte omdat hij toen pas voldoende druk kon opbouwen.

Hoe dan ook, je wil het niet meemaken :eek:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei shompie:

 

 

Er staat mij er iets van bij dat het in Spanje ook een keer gebeurd is. Vlakbij de costa  brava als ik het mij nog goed kan herinneren 

Dat was bij camping ;Los Alfaques",in Alcanar bij Tarragona, in 1978

Dat was geen aanrijding maar een samenstapeling  van dingen die men fout kon doe en ook fout gedaan had.

https://en.wikipedia.org/wiki/Los_Alfaques_disaster

 

Edit : Scania 440 gaf reeds de link.

 

bewerkt door europeaan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei albertvv:

Een opslagtank in welke vorm dan ook, dus tankwagen of gasfles maakt niet uit, kan pas ontploffen als hij minder dan 50% gevuld is met gas. Pas dan kan er voldoende druk opgebouwd worden om te ontploffen. Dat is tenminste wat mij altijd geleerd is door mijn ouwe heer die jarenlang bij de brandweer heeft gezeten.

Als ik dan dat in het achterhoofd houd lijkt het mij dat de tanker bij de botsing lek is geraakt, het vrijkomende gas meteen vlam vatte en dat hij daardoor pas na 7 minuten ontplofte omdat hij toen pas voldoende druk kon opbouwen.

Hoe dan ook, je wil het niet meemaken :eek:

Klopt ja,dat verschijnsel noemt men een "BLEVE"

 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Bleve

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
19 uur geleden zei scania 440:


 

 


Staat me ook iets van bij dat naar aanleiding van dit incident ze in Europa zijn gaan nadenken en dat ADR gebeuren bedacht hebben.




Verstuurd vanaf mijn fone emoji851.png
 

 

Dit soort ongevallen ( los Alfaques was eigenlijk geen ongeval,zoals dat bij Bologna deze week) en zoals in Martelange en dat busongeval bij Beaune( waar 44 kinderen uit één dorp de dood vonden) draagt er wel toe bij dat er strengere  regels gemaakt worden ende controles erop ge intensiveert worden

bewerkt door europeaan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden