[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Ford Cargo tachograaf, klok en km-teller werken niet


Mujannah

Vraag

  • Forumlid

Hallo,

 

Ik heb sinds een week mijn eerste vrachtauto, Ford Cargo 1218 uit 1990 voor vervoer van mijn paarden (totaal toegestaan gewicht van 11.999 kg)... Sinds november mijn C-rijbewijs dus is allemaal nog erg wennen en daarom rijd ik ook alleen nog zonder paarden erin... Nu is hij net apk-gekeurd en de analoge tachograaf geijkt en dat werkte allemaal prima, tot ik afgelopen zondag een eind ging rijden... Vanaf vertrek deed gelijk de kilometerteller het niet en na de rit bleek ook de tacho niks te hebben geschreven en stond het klokje stil... Contact gehad met de garage die opperde of ik het klepje wel goed dicht had (ja dus) en dat ik dan de zekeringen na kon kijken... Er zijn 2 zekeringen, 1 die voor de tacho is en 1 apart voor de km-teller, maar deze lijken allebei gewoon nog heel 🤔... Iemand hier nog een idee wat het kan zijn? Ik ben nu op vakantie (seizoensplaats op camping) en heb dmv Garmin mijn snelheid in de gaten kunnen houden en gebruik op mijn mobiel een app die ritgegevens registreert... Dan nog een vraag: ik neem aan dat er geen verschil zit in zekeringen van een vrachtauto of personenauto? Dan koop ik straks zowiezo een setje nieuwe zekeringen die ik er dan in doe en dan kijken of dat werkt...

16663AF9-ED27-412A-95F9-2573D140AF55.jpeg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

verschijnselen die je hebt zijn inderdaad typisch iets van een klepje wat niet goed dicht zit en het sleuteltje niet omgedraaid.

Dan krijg je precies hetzelfde effect

 

Overigens een vraagje: voor paarden transport....ben je dan tachoplichtig ?

Neem aan dat het eigen paarden zijn

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Hoi!

Omdat ik niet kan aantonen dat het mijn eigen paarden zijn en ik ook weleens paarden van vrienden vervoer èn ook wedstrijden in België of Duitsland wil starten ben ik tachograafplichtig... Volgens mij toch zowiezo al als je met een vrachtauto van boven de 7500 kg rijd toch?

 

Maar om terug te komen op mijn probleempje: het klepje zit ècht goed dicht 🤔... Tenminste, als ik sleuteltje heb omgedraaid zit er geen beweging meer in dus neem aan dat ie dan goed dicht zit... Overigens ging er van de week aan de rechterkant bij de 125 een rood lampje branden zodra ik op de 80 km/uur kwam op de snelweg...net daaronder ging ie weer uit (maar om nou onder de 80 te blijven rijden vind ik ook niet heel veilig, wil toch liever beetje met de collega-chauffeurs mee blijven rijden, zo rond de 85 dus)... Nu blijft dat lampje en die aan de linkerkant bij de 0 branden...die linker uiteraard omdat hele km-teller het niet doet, maar ik dacht dat die rechter misschien van oude begrenzer zou zijn ofzo... Ik zal zo wel even foto’s maken van mijn teller en tacho, misschien dat aan de hand daarvan iemand kan zien wat er niet goed is... Enige wat ik nl heb gedaan is nieuwe kaart erin dus misschien daarmee iets niet goed gedaan... Tijdens rijlessen ook alleen maar met digitale “gewerkt” tijdens examen, maar met analoge geen ervaring...

 

Dank je wel voor je reactie! 👍

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

https://myalbum.com/album/idSrs1296YoX

Hier heb ik wat foto’s in gezet en een filmpje... Zodra ik de versnelling in de vrij heb gaat lampje links uit, zet ik hem in de versnelling en ga ik rijden brand ie weer... Heb ik misschien de schijf niet goed erin (ik dacht van wel)? Er zit nl een losse plastic schijf in (gewoon zonder enige opdruk), maar die zat er ook in toen ik hem van de garage kreeg 🤔... Het zal vast iets kleins zijn, maar ik kan het nog niet vinden 🙄... 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

plastic velletje is een dummie voor als je alleen rijdt

Die komt op de plek waar jij NU je papiere nschijf hebt

Je papieren schijf leg je erop direct op als je de klep open doet

Dus als 1e zeg maar....met de bedrukking naar boven

 

Rechter lampje gaat branden als je harder dan 80 rijdt, dat klopt helemaal

Linker lamp gaat branden omdat hij het niet doet dacht ik (ook weer een tijdje geleden dat ik er mee gereden heb)

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

🙈 Oh! Dus die plastic schijf moet eruit en dan op die plek de papieren of de plastic daar laten zitten en de papieren gelijk erin dus zonder dunne klepje zeg maar open te doen? Maar klopt het dan wel dat de kilometerteller het dan niet doet als je dus de schijf niet goed hebt?

 

En dan tijdens rijden nr. 1 van de symbolen gebruiken en dus op hamertje zetten en na rijden op het bedje? Nr. 2 is dan dus voor de 2e kaart van 2 chauffeur als die er is dus...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Als de klok niet loopt denk ik dat er ergens wat fout zit in de stroomvoorziening van de klok zelf, of de klok in zijn geheel is ziek.

Als de klok wel draait, maar de km teller op 0 blijft hangen denk ik eerder aan de sensor aan de versnellingsbak.

Beide zijn wel redenen om terug naar de Garage te gaan, uiteindelijk mogen alleen gecertifiseerde werkplaatsen aan de klok sleutelen :angel:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
3 minuten geleden zei andremast:

Als je klok opendoet zie je een tachoschijf dan het zwarteklepje en daarna de plastic of normale schijf.
Als de km teller het niet doet misschien km tellerkabel defect of tacho zelf.
Loop het tijdklokje wel??

Tijdklokje loopt wel, maar gaat langzamer... Oude tacho was kapot en zit nu andere 2e-handse in...deed het van de week wel gewoon 🤔... Ik vermoed dan eerder misschien toch een kabel los oid, maar denk dat ik daar zelf niet bij kan (weet niet waar dat zal zitten)...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 minuut geleden zei Murphy:

Als de klok niet loopt denk ik dat er ergens wat fout zit in de stroomvoorziening van de klok zelf, of de klok in zijn geheel is ziek.

Als de klok wel draait, maar de km teller op 0 blijft hangen denk ik eerder aan de sensor aan de versnellingsbak.

Beide zijn wel redenen om terug naar de Garage te gaan, uiteindelijk mogen alleen gecertifiseerde werkplaatsen aan de klok sleutelen :angel:

Auto is in onderhoud bij MAN-Apeldoorn 👍😊... Zij hebben hem helemaal klaar gemaakt nadat de motor kapot was gegaan... Ik was zo stom om zonder temperatuurmeter naar Nederland te willen rijden, want verkoper zei dat dat wel kon 🙄😬...en ook al is het bij hem blijkbaar allemaal goed gegaan, bij mij ontstond er een scheur in de koelvloeistofleiding en liep de motor vast... Door zwaar bergingsbedrijf naar Apeldoorn gesleept vanaf de E19 😬...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid



Oh! Dus die plastic schijf moet eruit en dan op die plek de papieren of de plastic daar laten zitten en de papieren gelijk erin dus zonder dunne klepje zeg maar open te doen? Maar klopt het dan wel dat de kilometerteller het dan niet doet als je dus de schijf niet goed hebt?
 
En dan tijdens rijden nr. 1 van de symbolen gebruiken en dus op hamertje zetten en na rijden op het bedje? Nr. 2 is dan dus voor de 2e kaart van 2 chauffeur als die er is dus...


Plastic kun je laten zitten zolang je met 1 chauffeur rijdt,zwarte klepje dicht laten en 1 schijf steken.

En alleen knop voor chauffeur 1 gebruiken,voor 2e chauffeur kun je op bedje laten staan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Oké, probleem tachograag is opgelost (of je stopt de schijf er goed in 🙈😅), maar km-teller doet het nog steeds niet dus dat zal een andere oorzaak zijn...maar vrees dat de tacho dan nog steeds niet goed wordt geschreven 🤔... Klokje lijkt het nu ineens wel te doen...tenminste met losse stopwatch erbij loopt de secondewijzer toch gelijk en de tijd lijkt ook goed mee te komen nu... Enige wat ik nu nog kan bedenken is òf een draadje los òf de zekering van de km-teller kapot (die lijkt niet kapot, maar zal morgen toch even andere halen en erin doen aangezien er verder nu alles werkt en de km-teller als enige op 1 zekering zit dus geen andere dingen erbij op)... Dank jullie wel tot zo ver! 👍😅 Voel me wel beetje klunzig wat betreft tachoschijf 🤪🙈

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
3 minuten geleden zei Murphy:

Voordat je 'm erin stopt… :angel:

Haha, dat moet ik ook nog even uitzoeken, maar heb nu alleen gebruikte schijven erin aangezien ze nergens te koop zijn...ik dacht bij benzinepomp wel, maar daar wisten ze niet eens wat ik bedoelde en kwamen met een rolletje voor digitale tacho aan 🤔... Heb nu besteld dus rijd nu toch maar even zonder goede registratie rond (houd het wel op mijn mobiel bij met de app “logbook-checker”)...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Tsja, vanaf november 2017 je rijbewijs…..

Leren ze nog iets op School voor wat betreft de papieren tachograaf?

Kan me indenken dat het digitale nu echt wel is ingevoerd bij iedereen, enkel de (hobby) paarden rijders niet...

Zat er trouwens een secondenwijzer op die papieren tacho's?

Maar als "alles" goed lijkt te zijn, maar je km teller niets doet...…. pulsgever aan de versnellingsbak….

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 minuut geleden zei Murphy:

Tsja, vanaf november 2017 je rijbewijs…..

Leren ze nog iets op School voor wat betreft de papieren tachograaf?

Kan me indenken dat het digitale nu echt wel is ingevoerd bij iedereen, enkel de (hobby) paarden rijders niet...

Zat er trouwens een secondenwijzer op die papieren tacho's?

Maar als "alles" goed lijkt te zijn, maar je km teller niets doet...…. pulsgever aan de versnellingsbak….

 

Enige is dat je bij de theorie een keer een analoge in je handen krijgt de klas rond, maar hoe het werkt niet... Verder met de digitale alleen maar tijdens examens “gewerkt”, oftewel: voor het examen pas van instructeur/examinator erin en tig keer op oké drukken (wordt nog voorgezegd ook wat je moet doen)... Ik merk dat ik nu pas echt alles moet gaan leren...in grote lijnen leer je wel techniek en alles, maar zo’n bijna oldtimer is toch totaal anders 😅... Maar fijn dat ik hier serieuze antwoorden krijg op mijn (voor jullie ws domme) vragen 😊... Hoop dat dit dus de sfeer van dit forum is, zo positief! En geintje is leuk natuurlijk (kan ook om mezelf wel lachen natuurlijk), maar iemand belachelijk maken hoop ik niet 😉 (is soms op internet/Facebook natuurlijk wel zo)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

koop wel de goede schijven, als je hem open doet zit er een stickertje met een e1 aanduiding met daar achter een nummer, op de achterkant van de tachoschijf moet dat zelfde nummer staan (er staan er een hele boel op) en ik weet het niet zeker maar volgens mij moet als een oude anoloog kapot gaat, deze vervangen worden door een digitale, maar dat hoop ik eigenlijk niet voor jou is duur......let op dat je ze met de schrijf kant naar de pen zet volgens mij kun je die dunne plastieke schijf voor de tweede chauffeur gebruiken als je alleen als 1 e chauffeur rijd snijd de 2e op een gegeven moment door.... 

 

groeten  martje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Hoi Martje,

Ik heb nog nergens gelezen dat analoog verplicht vervangen moet worden voor digitaal en neem aan dat als dat wel had gemoeten de garage hiervan op de hoogte is (zij zijn ook bevoegd voor het keuren en ijken van tacho)... Heb wel digitaal overwogen, maar met alle extra kosten die we nu al hebben was dit teveel voor nu... Ik heb gezien de leeftijd zowiezo al vrijstellingen, want gordels zitten er ook niet in en volgens mij ook geen onderrijbeveiliging aan de zijkanten (hij is tenminste hoger dan de lesauto’s)... Heb hem nu voor een jaar apk erop 👍... Eind van de maand gaat ie nog naar een bedrijf om de vloer in bet paardengedeelte te checken en te voorzien van een rubber mat en rubber op de laadklep in de hoop dat de paarden er wat makkelijker in willen (door het hout maakt het nu veel lawaai voor ze en met de ijzers is het wat glad)... 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid




Maar als "alles" goed lijkt te zijn, maar je km teller niets doet...…. pulsgever aan de versnellingsbak….
 


Vraag mij af of die al een pulsgever heeft, of dat er nog ouderwets een kabel tussen zit, de electronische techniek stond toen in de kinderschoenen, en de Cargo is al wat ouder van ontwerp.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden