[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Ford Cargo tachograaf, klok en km-teller werken niet


Mujannah

Vraag

  • Forumlid

Hallo,

 

Ik heb sinds een week mijn eerste vrachtauto, Ford Cargo 1218 uit 1990 voor vervoer van mijn paarden (totaal toegestaan gewicht van 11.999 kg)... Sinds november mijn C-rijbewijs dus is allemaal nog erg wennen en daarom rijd ik ook alleen nog zonder paarden erin... Nu is hij net apk-gekeurd en de analoge tachograaf geijkt en dat werkte allemaal prima, tot ik afgelopen zondag een eind ging rijden... Vanaf vertrek deed gelijk de kilometerteller het niet en na de rit bleek ook de tacho niks te hebben geschreven en stond het klokje stil... Contact gehad met de garage die opperde of ik het klepje wel goed dicht had (ja dus) en dat ik dan de zekeringen na kon kijken... Er zijn 2 zekeringen, 1 die voor de tacho is en 1 apart voor de km-teller, maar deze lijken allebei gewoon nog heel 🤔... Iemand hier nog een idee wat het kan zijn? Ik ben nu op vakantie (seizoensplaats op camping) en heb dmv Garmin mijn snelheid in de gaten kunnen houden en gebruik op mijn mobiel een app die ritgegevens registreert... Dan nog een vraag: ik neem aan dat er geen verschil zit in zekeringen van een vrachtauto of personenauto? Dan koop ik straks zowiezo een setje nieuwe zekeringen die ik er dan in doe en dan kijken of dat werkt...

16663AF9-ED27-412A-95F9-2573D140AF55.jpeg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Zou het kunnen dat er iets in de zekeringenkast los is geraakt (dus bv een kabel van de km-teller)? Anders dan de zekering zelf van de km-teller? Omdat de camera’s het niet doen (zowel achteruitrijcamera als de binnencamera bij het paardengedeelte) hebben we zitten zoeken waar 2 los gekoppelde kabels van de monitor vast zouden moeten en die kabels lagen los (in de knoop) in de zekeringenkast... Vind het wel apart dat alleen die het nu nog niet doet...al ben ik wel benieuwd of het klokje morgen nog steeds op tijd loopt...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
4 minuten geleden zei Doornekamp33:

Als het een kabel is werkt het nog met tandwieltjes, heerlijk simpel, maar als het stuk is, waar haal je nieuwe onderdelen.

Tja, dat is idd een moeilijkheid... Zo konden ze ook geen koelleiding meer vinden en dat is nu van koperen leidingen gemaakt 😊...garage weet er vast wel weer wat op te verzinnen en lijkt me dat tandwieltjes niet zo moeilijk te vinden zijn misschien aangezien dat in veel producten wordt gebruikt (bv klokken enzo denk ik)... Kleine onderdelen zijn nog wel in Engeland bestelbaar, maar grote onderdelen is dan weer kostbaar om te laten komen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

in dat filmpje zag ik dat de brandstof meter op nul stond,

en de oliedruk, en de waterthemperatuur.......

wellicht dat het toch iets elektrisch is ??

 

als ik het goed gezien heb :p

bewerkt door tiny
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
8 minuten geleden zei tiny:

in dat filmpje zag ik dat de brandstof meter op nul stond,

en de oliedruk, en de waterthemperatuur.......

wellicht dat het toch iets elektrisch is ??

 

als ik het goed gezien heb :p

Klopt, brandstofmeter doet het niet, maar staat los van km-teller, want de eerste dagen deed teller het wel en brandstofmeter nooit (moet nog gerepareerd worden, maar is ws voeler/sensor in de tank)... Heb op dashboard extra losse meters voor temperatuur en oliedruk, want oude kregen ze niet meer aan de gang 😊...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
21 minuten geleden zei Mujannah:

Klopt, brandstofmeter doet het niet, maar staat los van km-teller, want de eerste dagen deed teller het wel en brandstofmeter nooit (moet nog gerepareerd worden, maar is ws voeler/sensor in de tank)... Heb op dashboard extra losse meters voor temperatuur en oliedruk, want oude kregen ze niet meer aan de gang 😊...

okay :ok:

 

was mijn eerste reactie, omdat ik 3 meters zag die niet werkte :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
15 uur geleden zei Mujannah:

Haha, dat moet ik ook nog even uitzoeken, maar heb nu alleen gebruikte schijven erin aangezien ze nergens te koop zijn...ik dacht bij benzinepomp wel, maar daar wisten ze niet eens wat ik bedoelde en kwamen met een rolletje voor digitale tacho aan 🤔... Heb nu besteld dus rijd nu toch maar even zonder goede registratie rond (houd het wel op mijn mobiel bij met de app “logbook-checker”)...

 

http://link.marktplaats.nl/m1310708373?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
21 uur geleden zei martje:

volgens mij moet als een oude anoloog kapot gaat, deze vervangen worden door een digitale, maar dat hoop ik eigenlijk niet voor jou is duur......

Een tachograaf (complete systeem) bestaat uit 3 onderdelen.

 

Alleen als alle 3 delen stuk zijn MOET er een digitale versie ingebouwd worden, mits dit technisch mogelijk is vanwege de leeftijd van het voertuig.

 

meestal weet eenmgarage dit te voorkomen door eerst alleen het vermoedelijk defecte onderdeel te vervangen. Mocht dit het probleem toch niet zijn dan  heeft men nog 2 kansen.

 

Er zullen zeker wel keurings kosten bij komen, maar zo voorkom je wel dat je (ongewild) met een digitale tachograaf komt te rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden