[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

45 uur buiten de cabine slapen. Maar waar?


lientje

Recommended Posts

  • Forumlid

Bron: https://www.nieuwsbladtransport.nl/wegvervoer/2018/08/13/45-uur-buiten-de-cabine-slapen-maar-waar/

 

 

 

 

 

De Europese Commissie wil chauffeurs tijdens de lange rusttijd uit hun cabine verbannen. Het is de vraag of de truckers daar beter van worden.

 

Een jaar geleden werd besloten dat vrachtwagenchauffeurs hun wekelijkse ‘lange’ rusttijd van 45 uur niet meer volledig in de cabine zouden mogen doorbrengen. Dit raakt vooral Oost-Europese chauffeurs. Zij moeten gebruikmaken van een geschikt onderkomen. Het voornemen leidde tot een nog steeds lopende controverse tussen de Commissie en vertegenwoordigers van de transportsector. Het maakt ook een scheiding tussen Oost- en West-­Europese belangen duidelijk.

Een volledige implementatie van de voorstellen heeft dramatische consequenties. Niet alleen voor transport­ondernemingen, maar ook voor verladers in heel Europa. Ook gemeenten en toezichthouders worden niet ­gespaard. Voor honderdduizenden zware vrachtwagens die zich over de Europese snelwegen bewegen, moet elke week voor steeds twee dagen parkeerplek worden gevonden. En ook geschikte slaapmogelijkheden in hotels of ‘hotel-achtige’ gelegenheden voor de chauffeurs.

Cabine

Tot nu toe brengen de truckers de lange wekelijkse rustperiode vrijwel uitsluitend in hun slaapcabine door. Ze zetten daarvoor hun truck bij wegrestaurants, op parkeerplaatsen langs de snelweg, of in de directe omgeving van industrieterreinen of logistieke centra – daar waar ze direct voor of na hun rusttijd lading afhandelen.

Met de maatregelen wil de Europese Commissie de risico’s reduceren die oververmoeide chauffeurs vormen voor het verkeer. Tevens moeten zo de arbeidsvoorwaarden, de levenskwaliteit en de concurrentieverhoudingen tussen transportbedrijven in verschillende EU-lidstaten geharmoniseerd worden. 

Veel ondernemingen in het wegvervoer zetten vraagtekens bij de uitvoerbaarheid van het Europese voorstel. Ze waarschuwen voor ongewenste en contraproductieve gevolgen, bijvoorbeeld op het gebied van veiligheid voor de chauffeurs of de kans op diefstal van lading als de truck onbemand op een parkeerterrein staat.

Opties

Ondernemingen kunnen een eigen net van vrachtwagenparkings opzetten. Dat is echter een kostbare zaak en niet op korte termijn te realiseren. Een andere mogelijkheid is het opzetten van estafetteverkeer, waarbij langs verschillende routes ‘pleisterplaatsen’ worden opgezet als uitvalsbasis voor chauffeurs, die elkaar dan afwisselen – zoals de paarden vroeger werden gewisseld bij postkoetsen. Een chauffeur rijdt tot deze hub, wacht op een truck die hij of zij terug moet rijden en is op tijd weer thuis.

De derde mogelijkheid is dat transportondernemingen ervoor zorgen dat chauffeur en truck binnen het maximale aantal dagen weer ‘thuis’ zijn. Dit zal echter leiden tot meer korte ritten en vaker ‘leegrijden’ van de truck, wat zowel uit economisch als uit ecologisch oogpunt ongewenst is. Daarnaast zou je meer chauffeurs nodig hebben om de gelijke hoeveelheid lading te vervoeren – chauffeurs die echter nauwelijks te vinden zijn.

De nieuwe regels maken het beroep minder interessant

Er spreekt meer tegen het Europese voorstel. De lonen van chauffeurs uit het oosten bestaan voor een groot deel uit toeslagen, die deels wegvallen als zij minder lang onderweg zijn. Dat maakt het beroep minder interessant. Aan de andere kant zijn overnachtingen in hotels voor deze chauffeurs nauwelijks te betalen, net als overigens het tussentijds heen en weer reizen naar huis tijdens de lange pauze. En zelfs als ze naar huis zouden reizen, is de kans groot dat de truckers niet heel uitgerust weer achter het stuur kruipen – wat nu juist een van de beoogde resultaten zou moeten zijn van de nieuwe regelgeving.

Onderzoek

Conclusie: het is lastig een uitgebalanceerd oordeel te geven over de impact van de voorgestelde regelgeving. Dat het een goed streven is om het aantal vrachtwagenongevallen terug te dringen en tevens te zorgen voor betere arbeidsomstandigheden voor chauffeurs, staat buiten kijf. Ook een poging het verschil in arbeidsvoorwaarden tussen West- en Oost-Europese bedrijven te verkleinen is prima. De voorgestelde maatregelen brengen echter een te groot risico op contraproductieve effecten met zich mee, voor een groot aantal partijen die direct of indirect met het wegvervoer te maken hebben. 

Het blind invoeren van de nieuwe regels, zonder rekening te houden met het gebrek aan geschikte rustgelegenheden voor chauffeurs en zonder economisch adequate oplossingen voor transportondernemingen, schiet zijn doel voorbij. Het is zaak een zorgvuldige analyse te maken en te onderzoeken hoe de nieuwe regels uitwerken, vooral in Oost-Europese economieën. Daarnaast is het zaak de stem van de betrokken chauffeurs te horen. In de tussentijd, als overgangsmaatregel, zou de praktijk zoals die nu bestaat waarbij chauffeurs langere tijd hun slaapcabine gebruiken, niet strafbaar gesteld moeten worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 minuten geleden zei andremast:
1 uur geleden zei shompie:
Voorlopig nog maar even in de auto?

Denk het ook

 

Ik heb echt medelijden met jullie ;)

 

Maar de zonder dollen, ik zou 3 weken met de vrachtwagen weggaan en vind het echt jammer dat het niet doorging.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 minuten geleden zei steenhaas1:

En dan ook nog dubbelbemand :rolleyes:

 

Je echt he....

 

Mijn jongste zoon was in eerste instantie niet blij. Ik moest hem met een reisje Portugal omkopen ;)

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zojuist zei Pierre:


Langzaam aan zal men ook van hogerhand in gaan zien dat het een absoluut onhaalbare kaart is, zowel uitvoering, naleving en handhaving op die hele toestand rondom het verbod op de 45 uur wekelijkse rust in de cabine.
Maar tussen het probleem inzien of toegeven en terugdraaien zit een grote wereld van verschil. Voorlopig blijft alles dus gewoon zoals het nu is.

 

Het forum moet ook volgeschreven worden......dus nu al minimaal 20+ pagina's met mensen die zich druk maken om nietsLOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Vroeger, toen het er nog om deed, vroeger hebben "de bonden" gestreden voor betere omstandigheden voor de chauffeur.

Er kwamen wagens met een slaapbank op de markt, die na enig aarzeling toch standaard zijn gaan worden.

Toen kwamen ze er bij de overheid achter dat het vak te populair begon te worden… Anders gezegd, er kwamen te veel vrachtwagens...

We gaan he instrammen! We gaan het zo maken dat de chauffeur er geen aardigheid meer in houdt.

Lengte beperking is 1 van die beperkingen.

Dwaze constructie's werde bedacht om toch maar zoveel mogelijk lading te kunnen meenemen.

Topsleepers, die toch niet helemaal top waren, Underfloormotoren, een marinier zou trots zijn op die rechte rug die je erin kreeg…. (sorry Pierre).

Waarom kunnen die doorgeleerden die nog nooit een vrachtwagen van dichtbij gezien hebben, eventueel samen met die fijne jongens die ons zogenaamd vertegenwoordigen, waarom kunnen die het nu niet eens worden met de regel dat de max lading lengte wordt bepaald en wat voor soort cabine er voor komt te hangen vrij wordt gegeven?

Dus de internationale chauffeur krijgt zijn "voorzieningen" gewoon in zijn wagen!

Als je kijkt naar de compacte camper/caravans, alles zit er in hoor….

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 minuten geleden zei Murphy:

 

Waarom kunnen die doorgeleerden die nog nooit een vrachtwagen van dichtbij gezien hebben, eventueel samen met die fijne jongens die ons zogenaamd vertegenwoordigen, waarom kunnen die het nu niet eens worden met de regel dat de max lading lengte wordt bepaald en wat voor soort cabine er voor komt te hangen vrij wordt gegeven?

Dus de internationale chauffeur krijgt zijn "voorzieningen" gewoon in zijn wagen!

Als je kijkt naar de compacte camper/caravans, alles zit er in hoor….

 

 

nou kwee niet hoor...... in afgelopen 14 maand 2x nieuwe truck gehad en alles zat er gewoon op en aan.

 

En de max lengte vrijgeven?...... dan kom je denk ik op heel veel plaatsen in problemen om je plaats te bereiken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het probleem is niet dat je twee dagen in de auto {ligt} verblijft , maar meer dat de wet gever veel te laat gereageerd heeft op die oostblok invasie .

En dat daar door alle parkings elk weekend vol staan . De enige oplossing daarvoor is grote betaalde parkings aanleggen , en bij alle andere parkings 'n parkeer verbod langer dan tien uur maken. { en handhaven !} dan zullen ze toch echt naar die parking toe moeten . Als daar de boel onder gescheten wordt is er tenminste geld om het weer schoon te maken, 'n restaurant erbij lijkt me niet nodig want ze zijn allemaal chef kok.😎
 

Maak ze bruto maar even duur als 'n westerse werknemer dan lost het probleem zich nog sneller op , en stop met die EU subsidies .

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 uur geleden zei Murphy:

, waarom kunnen die het nu niet eens worden met de regel dat de max lading lengte wordt bepaald en wat voor soort cabine er voor komt te hangen vrij wordt gegeven?

 

IK denk dat je flink achter de feiten aanloopt,de lengte van de laadvloer word,althans in Nederland ,exact omschreven in de wet:

 

http://wetten.overheid.nl/BWBR0025779/2009-05-01

 

zodat binnen de totale voertuiglengte voldoende overblijft voor een deugdelijke cabine,zodat een topsleeper,weliswaar niet verboden is,maar totaal geen nut heeft om "laadlengte"te winnen"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei opa bert:

 

Maak ze bruto maar even duur als 'n westerse werknemer dan lost het probleem zich nog sneller op , en stop met die EU subsidies .

 

Als ze bruto net zo veel hebben als een west Europeaan, en de afdrachten daar in hun thuisland niet meestijgen wilt dat zeggen dat ze netto nog meer overhouden.:D

En ze nog meer mee nemen naar hun "thuisland"

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 minuten geleden zei europeaan:

Als ze bruto net zo veel hebben als een west Europeaan, en de afdrachten daar in hun thuisland niet meestijgen wilt dat zeggen dat ze netto nog meer overhouden.:D

En ze nog meer mee nemen naar hun "thuisland"

 

 

daar heb je 'n punt ! maar ik zou ook niet weten hoe die wekelijkse invasie terug te dringen !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
20 minuten geleden zei opa bert:

daar heb je 'n punt ! maar ik zou ook niet weten hoe die wekelijkse invasie terug te dringen !

Begin met buitenlandse investeerders te weren,sluit alle logistieke dienstverleners die overal die enorme blokkendozen bouwen.:ja:

Stop met het uitbreiden van de Rotterdamse en Amsterdamse haven,Schiphol alleen nog maar voor passagiersvluchten De Maasvlakte "teruggeven aan de natuur":D

Daarmee verdwijnt er weliswaar n hoop werkgelegenheid ,maar zullen dit soort mensen ook in Nederland hun geluk niet meer komen beproeven.LOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumlid
42 minuten geleden zei andremast:

Tsja 45 uur rust buiten de cabine en dividendbelasting gaan "hand in hand"emoji848.png

Dit onheil heeft de EU zelf over zich afgeroepen: als je chauffeurs 45 uur achterelkaar stil zet krijgen ze tijd om na te denken en komen er veel te veel gouden ideeën boven.

Dus: om te beginnen: weg met EU 561-2006,zo snel mogelijk herzien.:angel::p.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
39 minuten geleden zei Pierre:


 die achterlijke 24-uurs regel eruit, per direct.
 

 

IK zou eerder kiezen voor een regeling waarbinnen 24 uur het werk naar eigen inzicht gemaakt kan worden,met inachtneming van de wettelijke pauzes.

Heb je weinig los of laadtijd in je diensturen, kun je meer dan 10 uur rijden.

En......... die verplichte 45 uur eruit,24 uur is genoeg :D

DE marktwerking en de div rijverboden maken toch al wel dat je meer dan 24 uur stilstaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden