[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Vrachtbrief en overige verplichtingen


RTFrl

Vraag

  • Forumlid

Hallo allemaal,

Misschien een wat vreemde vraag.

Voor een klant van ons bouw ik diverse malen per jaar een beursstand op zowel in Frankrijk als in Duitsland.

De klant huurt een vrachtwagen bij een verhuurbedrijf.
Ik rij de vrachtwagen met hun stand naar de betreffende beurs bouw de stand op, en na afloop gaat alles weer retour naar hun magazijn.

 

Heb ik dan nu eigenlijk ook nodig:
1. CMR ?  (ik vul meestal wel 1 in voor de zekerheid)
2. Eigen vervoersvergunning ?

Ik zet wel bij aflevering van de vrachtwagen de tacho op ons eigen bedrijfsnaam.
Aangezien mijn klant dit niet kan, en verder nooit een vrachtwagen gebruikt.

Ik hoop dat  k hier een duidelijk antwoord kan krijgen 🙂

bewerkt door RTFrl
Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid
10 uur geleden zei RTFrl:

Hallo allemaal,

Misschien een wat vreemde vraag.

Voor een klant van ons bouw ik diverse malen per jaar een beursstand op zowel in Frankrijk als in Duitsland.

De klant huurt een vrachtwagen bij een verhuurbedrijf.
Ik rij de vrachtwagen met hun stand naar de betreffende beurs bouw de stand op, en na afloop gaat alles weer retour naar hun magazijn.

 

Heb ik dan nu eigenlijk ook nodig:
1. CMR ?  (ik vul meestal wel 1 in voor de zekerheid)Nee, een pakbon voldoet. In dit geval is het eigen vervoer voor spullen die ter plaatse gebruikt worden en weer retour gaan. Jij wordt ingehuurd als opbouwer/chauffeur en het rijden valt niet onder het vervoer voor derden. 
2. Eigen vervoersvergunning ? Niet als de stand mee terug gaat en het vervoer gebeurt op naam van en met een voertuig van de klant.

Ik zet wel bij aflevering van de vrachtwagen de tacho op ons eigen bedrijfsnaam.
Aangezien mijn klant dit niet kan, en verder nooit een vrachtwagen gebruikt.

En hier begeef je je op glad ijs, de klant huurt de auto en jij zet de tacho op jouw bedrijfsnaam. In dat geval is er een dubbele "eigenaar" van het voertuig, nl de huurder en de tachogeregistreerde. Rijd jij de auto voor de huurder op naam van de huurder dan kan je worden ingehuurd als standbouwer/chauffeur voor eigen vervoer. Wanneer jij de Tacho op jouw bedrijfsnaam registreert dan vervoer jij de stand voor jouw klant en ben je dus bezig met vervoer voor derden immers de bedrijfsnaam in de tacho geeft volgens de wet de huurder/bezitter aan. Daaruit vloeit gelijk voort dat je ook een NIWO-vergunning nodig hebt dan, want vervoer voor derden mag niet zonder.

Ik hoop dat  k hier een duidelijk antwoord kan krijgen 🙂

 

Het antwoord is niet zo makkelijk als je wilt omdat er meerdere dingen door elkaar worden getrokken. Mijn advies is speel het safe en laat de klant op basis van het huren incidenteel van een vrachtauto een bedrijfspas aanvragen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei scania1965:

Lijkt me gewoon eigen vervoer

En dus niks nodig verder

Officieel moet JIJ dan ook wel in loondienst zijn bij dat bedrijf 

 

 

Dat hoeft niet toch,  bij eigen vervoer is  geen verklaring van loondienst nodig.
Alleen zou het bedrijf idd een bedrijfskaart moeten aanschaffen om het echt eigen vervoer te laten zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Dit ziet er in iedergeval duidelijk uit 🙂

 

Bedrijfspas ben ik gaan gebruiken nadat ik er bij controle op werd gewezen dat de tachograaf vol fouten stond.

Er werd mij toen gevraagd, "waarom heb je zolang zonder kaart gereden".

Ik kon toen aan de hand van de huurovereenkomst aantonen dat ik dit ven geweest.

Deze twee waren ook echt niet moeilijk, en die gaven het advies om een bedrijfskaart aan te vragen zodat ik alleen aansprakelijk kan worden gesteld voor de tijd dat de bedrijfsnaam er in staat.

 

Bedankt voor je duidelijke uitleg. 🙂

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Volgens mijn ter hand gestelde info moet je de tacho ook aanmelden op je bedrijf als je huurt en bedrijfsmatig er mee gaat rijden, maar jij hebt die pas en niet de huurder en eigenaar van de lading zoals ik het lees, en dan valt het onder transport voor derden en geen eigen vervoer in mijn ogen, en val je onder alle vergunningen en papieren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Is toch niet zo moeilijk. Zorg dat je een papier bij je hebt waar uit blijkt dat die stand van jouw is. Jij huurt de vrachtwagen in het vervolg zelf en brengt dit in rekening bij je klant. 

Je kan dan de tacho safe aanmelden op je eigen bedrijfsnaam, en je valt op dat moment volledig onder eigen vervoer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
20 uur geleden zei iveco 35c17:

Is toch niet zo moeilijk. Zorg dat je een papier bij je hebt waar uit blijkt dat die stand van jouw is. Jij huurt de vrachtwagen in het vervolg zelf en brengt dit in rekening bij je klant. 

Je kan dan de tacho safe aanmelden op je eigen bedrijfsnaam, en je valt op dat moment volledig onder eigen vervoer.

 

Denk dat dit de makkelijkste oplossing is.

Als je Frankrijk doet, zorg ook dat je een formulier A1 te pakken krijgt, In Frankrijk moet elk bedrijf kunnen aantonen dat zijn chauffeurs het Franse minimumloon halen

http://fransemarkt.nl/wet-macron/

Als zelfstandige ben je vrijgesteld en moet je niet je loon bewijzen, maar wel dat je zelfstandig bent, en daarvoor heb je die A1 nodig...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 29-8-2018 om 09:38 zei RTFrl:

Hallo allemaal,

 

 

Heb ik dan nu eigenlijk ook nodig:
1. CMR ?  (ik vul meestal wel 1 in voor de zekerheid)
2. Eigen vervoersvergunning ?

🙂

Het feit dat je een CMR uitschrijft duid er al op dat je beroepsgoederenvervoer verricht,en dus een eurovergunning nodig hebt.

Bij eigen vervoer heb je die vergunning niet nodig ,en ook geen CMR,een laadlijst waaruit blijkt waaruit de lading bestaat is voldoende.

IK zou ,zoals al eerder gezegd,de firma waar je voor werkt en die de auto huurt vragen om een bedrijfskaart aan te vragen waarmee jij de auto aanmeldt bij de digitale tachograaf.

 

Hier staat e.e.a te lezen aan welke eisen  je moet voldoen:

https://www.evofenedex.nl/kennis/vervoer/vervoerswetgeving/geen-vervoervergunning-nodig

 

Over de verplichting voor CMR bij eigen vervoer:

https://www.evofenedex.nl/kennis/vervoer/internationaal-wegvervoer/documenten-voor-het-vervoer

 

bewerkt door europeaan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden