[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Overweeg start als chauffeur, wat kan ik financieel verwachten?


pieterAMS

Vraag

  • Forumlid

Beste dames en heren chauffeurs,

 

Heb al redelijk veel gelezen hier en ben eigenlijk op zoek naar wat inzichten mbt het volgende. Ik ben net 40 geworden en mijn huidige (kantoor)baan staat op het punt te eindigen. In mijn *ahum* "carriere" heb ik over het algemeen altijd functies gehad waarbij ik zijdelings met logistiek te maken had en ik heb aan het begin van mijn werkende leven zelf veel logistieke klussen gedaan met BE combi's en grote caravans op evenementen (heb dus BE en veel ervaring uit die tijd, aanhangertje achteruitsteken ben ik nog niet verleerd al snap ik ook wel dat dit niet te vergelijken valt met een CE combinatie). Dit heb ik altijd erg leuk gevonden en ben dus aan het overwegen om chauffeur te worden. Verder ben ik vrijgezel en heb een huis in Amsterdam waar wel gewoon de hypotheek op betaald moet worden. Ik ben niet bang van hard werken en uren maken en heb die mogelijkheid ook gezien mijn burgerlijke staat. 

 

Een aantal vragen die ik heb en waar ik niet direct een antwoord op kan vinden:

- Stel ik haal mijn C en code 95 om mee te beginnen. Is het aan te raden dit via een werkgever te doen of zelf te betalen (ik zag dat een aantal werkgevers schermen met betaalde opleiding met baangarantie? Even snel gezocht kost me dit tussen de €3000 - €4000. Klopt deze inschatting qua kosten?

- Ik heb mijn papieren binnen en ga ergens aan de slag als bakwagen chauffeur, bijvoorbeeld in de horeca distributie. Ervaring opdoen en dan na 1 of 2 jaar CE erachteraan. Wat is in grove lijnen een realistisch startsalaris en een salarisverwachting voor de paar jaar daarna? Ik vind het geen probleem om in eerste instantie een behoorlijke stap achteruit te doen qua inkomen (uiteindelijk is het een soort omscholing natuurlijk) maar zoals gezegd moet de hypotheek wel gewoon betaald worden. Ik heb gekeken naar de CAO en de daarbij behorende schalen maar daar ben ik onvoldoende mee bekend om daar een inschatting op te maken. Kom je als beginnend chauffeur bakwagen binnenland bijvoorbeeld altijd in schaal D0 binnen?  En zijn de salarissen zoals in de tabellen staan op basis van 40 uur, dus overwerk komt daar nog bij? 

 

Ik ben sowieso van plan om zeer binnenkort een intake bij een rijschool te doen zodat ik wellicht een betere inschatting van de kosten heb. Iemand een aanbeveling in of rondom Amsterdam?

 

En dan nog een wat aparte vraag. Ik ben 2.05m lang. Stel dat ik ook ooit internationaal wil gaan rijden. Pas ik in dat mandje? ;-)

 

Ik hoop op enige inzichten vanuit de ruime ervaring die zich hier op het forum bevindt en dank jullie alvast bij voorbaat voor de wijze raad. 

 

Gr. Pieter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Zoals je misschien in mijn topic gelezen hebt zat ik een beetje met dezelfde vragen en zit ik ook in dezelfde leeftijdscategorie ( over 3 maanden word ik 40 )

Je kan inderdaad via diverse werkgevers/uitzendbureau's je rijbewijs C/CE gaan halen, ik heb gekeken voor deze trajecten bij Simon Loos, Consolid en Randstad.

 

De goedkoopste manier is via Simon Loos met hun "les met Loos" programma ( https://www.simonloos.nl/les-met-loos/ ), voor een vast bedrag van €1495.- haal je je CE rijbewijs inclusief eventueel herexamens. Je komt direct in dienst bij Simon Loos en gaat gedurende je opleiding aan het werk in de loods als magazijnmedewerker/belader, als je je C hebt gehaald en er is een bakwagen beschikbaar ga je daar op rijden en dan ondertussen je CE halen. Na slagen krijgen je een contract van minimaal 32 uur voor 1 jaar maar vrees niet, dat zullen in de praktijk veel meer uren worden. De verschuldigde €1495.- betaal je in het jaar af. Winkeldistributie/horeca distributie lijkt mij niet mijn ding (365 dagen per jaar kan je werken, supermarkten zijn tegenwoordig altijd open en moeten dus bevoorraad worden! ) maar anders was ik voor dit traject gegaan denk ik.

 

Randstad biedt ook zo'n soort constructie aan maar betaal je maximaal 1607 euro zelf echter dit is exclusief eventuele her-examens, zak je dus een keer dan gaat het je meer kosten!

Tevens heeft Randstad een aantal extra voorwaarden die niet erg spannend zijn: je moet bijvoorbeeld alle lessen volgen, op tijd zijn enz enz  ( op de informatiedag waren er al mensen die daar moeite mee hadden......) Bij Randstad kom je pas in dienst voor 1 jaar nadat je je rijbewijs hebt, hoe je in de tijd dat je je opleiding volgt inkomen krijgt is jouw probleem, het hele traject duurt circa 4 tot 6 maanden. Ook hier betaal je je opleiding in dat jaar af. Grote kans dat je hier ook in winkeldistributie komt maar er zijn ook mogelijkheden voor beton, afval en ander soort werk.

 

Consolid was zelfde verhaal als Randstad maar een exact bedrag kreeg ik niet te horen, was ergens tussen de 1600 en 3000 euro inclusief medische keuring enz enz.

Pensioen was geloof ik ook iets minder.


Ik heb het geluk dat ik alles zelf kan betalen dus uiteindelijk heb ik besloten om het zelf te doen om alles zelf in de hand te houden en zelf te kunnen kiezen waar ik wil gaan werken, als ik alles in 1 keer haal dan kost het hele rijbewijs C+CE totaal circa 6000 euro. In 2018 is dit nog aftrekbaar van je inkomstenbelasting, in 2019 geloof ik niet meer! Ik ben reeds gestart met C en als ik deze heb ga ik hoop ik op de bakwagen aan de gang te kunnen maar ik ga wel meteen door met CE. 

 

Zeer waarschijnlijk start je salaris bij de gesubsidieerde manier in C0 als instap op de bakwagen, dat is €1943,77 bruto per maand bij 40 uur exclusief toeslagen en overwerk. Bij CE start je waarschijnlijk in D0 en dat is €2069.43  (bij Simon Loos weet ik dat niet zeker voor de tijd dat je in de loods werkt! )

 

Omdat ik vrij ben om te kiezen waar ik wil werken heb ik de mogelijkheden om beter te onderhandelen, realistisch werd er verteld dat afhankelijk van de nood bij de werkgever ik in C2/C3/C4 op de bakwagen zou kunnen starten

 

Qua rijschool kan ik je helaas niets adviseren want ik les in de regio Den Haag maar weet wel dat Randstad bijna alles doet met E&R opleidingen ( https://www.e-r-opleidingen.nl/ )

 

Hoop je iets wijzer gemaakt te hebben , succes en hou ons op de hoogte!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

"Je komt direct in dienst bij Simon Loos en gaat gedurende je opleiding aan het werk in de loods als magazijnmedewerker/belader"

 

Dat is wat ze je vertellen maar het is gewoon niet waar. Een maatje van mij had maar een enkele keuze en dat was twee maanden bij Heineken als bijrijder en daarna zou hij pas een contract krijgen. Werken in een magazijn was geen optie, moest 45 km rijden naar Houten terwijl hij praktisch naast een standplaats woont. Dat heeft hij niet gedaan omdat hij het gevoel kreeg dat ze gewoon voor de zomermaanden even goedkope krachten nodig hadden en hem daarna eruit zouden gooien. Dit dacht hij omdat hij na de zomer pas een testdag in Wognum zou krijgen waarna hij na goede resultaten pas in het opleidingstraject zou komen (hij had de STL dag al achter de rug). Ook bij Simon Loos zijn ze niet beroerd om afspraken te buigen. Chauffeurstekort? Laat mij niet lachen. Reden dat hij daar niet werkt is HR en een vastgeroeste manager/recruiter. Waren de afspraken vastgelegd in een contract dan had hij daar nu gewoon keihard gewerkt.

 

Ik zou het lekker zelf halen, heb dit een tijd geleden ook gedaan en bevalt uitstekend! Maatje gaat het ook doen.

bewerkt door Gamer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
54 minuten geleden zei Gamer:

 

Dat is wat ze je vertellen maar het is gewoon niet waar. 

 

Ik zou het lekker zelf halen, heb dit een tijd geleden ook gedaan en bevalt uitstekend! Maatje gaat het ook doen.

Ik heb de informatie alleen maar uit de voorlichtingsavond, ik ben er ook niet mee verder gegaan maar als Pieter er voor kiest om het toch via Loos te doen is het in ieder geval een waarschuwing om goed op te letten! Tijdens de voorlichtingsavond ergens in juni vertelde ze mij al meteen dat als ik door zou gaan met het gebeuren ik pas in september de testdagen kon doen wegens vakantie's en dat in de tussentijd er geen stappen gemaakt werden.

 

Het allerbeste advies is inderdaad om het zelf te doen maar ik begrijp dat niet iedereen het geld zomaar heeft liggen en dan kan de STL subsidie weg een oplossing zijn ( met alle voor en nadelen :) ). Laat je in ieder geval heel goed informeren voor je je handtekening ergens plaatst!

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ook bedrijven die een opleiding tot chauffeur aan bieden zijn op zoek naar de beste chauffeurs.

En die beste chauffeurs, waar ze vertrouwen in hebben, houden ze echt niet aan het lijntje.

 

Als ik jou zo jou instelling en verleden bekijk zou jij geen moeite moeten hebben met het vinden van een baan.

Ik raad je wel aan om meteen E achter je C te halen voor je je eigen rijstijl aan leert. 

Het luisteren naar hoe het hoort zit er dan nog vers in zeg maar.

Als je zelf de kosten kan dragen zou ik dat altijd zelf betalen. 

Mocht je alleen geld voor C hebben dan heb je kans dat een werkgever het E papiertje (gedeeltelijk) voor je betaald.

Elk bedrijf wil een chauffeur met de juiste instelling in Diest hebben.

Succes!,,

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei lientje:

Ook bedrijven die een opleiding tot chauffeur aan bieden zijn op zoek naar de beste chauffeurs.

En die beste chauffeurs, waar ze vertrouwen in hebben, houden ze echt niet aan het lijntje.

 

1 uur geleden zei lientje:

Elk bedrijf wil een chauffeur met de juiste instelling in Diest hebben.

Wat versta je onder een beste chauffeur en juiste instelling voor een zij-instromer die uit een andere bedrijfstak en cultuur komt? zonder rijervaring? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
10 uur geleden zei Gamer:

 

Wat versta je onder een beste chauffeur en juiste instelling voor een zij-instromer die uit een andere bedrijfstak en cultuur komt? zonder rijervaring? 

 

Op 29-8-2018 om 20:43 zei pieterAMS:

...............................In mijn *ahum* "carriere" heb ik over het algemeen altijd functies gehad waarbij ik zijdelings met logistiek te maken had en ik heb aan het begin van mijn werkende leven zelf veel logistieke klussen gedaan met BE combi's en grote caravans op evenementen (heb dus BE en veel ervaring uit die tijd, aanhangertje achteruitsteken ben ik nog niet verleerd al snap ik ook wel dat dit niet te vergelijken valt met een CE combinatie). Dit heb ik altijd erg leuk gevonden en ben dus aan het overwegen om chauffeur te worden. Verder ben ik vrijgezel en heb een huis in Amsterdam waar wel gewoon de hypotheek op betaald moet worden. Ik ben niet bang van hard werken en uren maken en heb die mogelijkheid ook gezien mijn burgerlijke staat. 

 

 

Gr. Pieter

 

 

Zoiets dus :ok:.

 

 

En zonder rijveraring?

Iemand die wat felxibel is in het transport en begrijpt dat het werk geen 9 tot 5 baan is.

Iemand die begrijpt dat het werk van de dag in veel gevallen moet worden afgelevert (binnen de wettelijke regels)  

En ja, dan ben je wel eens later thuis dan dat je in gedachten hebt omdat er door overmacht file/sneeuw/comuterstoringen zijn.

Het transportvak moet je snappen.............. in veel gevallen en dat lijkt al minder te worden.

bewerkt door lientje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 30-8-2018 om 07:55 zei jean:

heb je geen ervaring in de logistieke planning? 

kun je ook wel een goede boterham mee verdienen.

Is ook iets waar ik naar aan het kijken ben. Heb wel veel plannings ervaring (ook logistiek) maar niet specifiek van wegtransport. En het is tegenwoordig nog steeds zo dat men in eerste instantie vooral kijkt naar opleiding en bij praktisch alle vacatures voor planner vraagt men minimaal MBO Logistiek. Ik heb wel een HBO papiertje maar in totaal verkeerde richting (ICT maar nooit in gewerkt dus inmiddels waardeloos). 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Nou... toch zie je vaak dat planners meer geselecteerd lijken te worden op computervaardigheid en kennis van software dan op het hebben van enig praktisch inzicht of -ervaring 
Ik heb voor een grote rederij gereden, daar zat een dame op de planning die kwam uit de zorg. Nog nooit een vrachtwagen van dichtbij gezien. Ze doen een gekkentest, bij een positieve uitslag worden ze aangenomen.
  • Like 3
  • Haha 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ben al wel iets wijzer geworden door de antwoorden die hier gegeven zijn. Wat ik toch nog graag zou willen weten (heb het hele forum doorzocht maar niet echt gevonden, of oude info van 3 jaar terug) is wat een realistische salarisverwachting is? Zijn er hier chauffeurs die hier iets over willen delen (laten we in eerste instantie uitgaan van binnenland ) anno 2018?

 

Als je start op +/- €2000,- bruto obv 40 uur, wat is het bruto / netto salaris als je de gemiddelde overuren erbij telt? En wat is dat na 1, 2 of 3 jaar? Uiteindelijk is dat toch een hele grote factor of ik deze stap überhaupt kan gaan maken gezien mijn financiële verplichtingen (moet het met 1 salaris zien te rooien). Hierbij ga ik er wel vanuit dat ik zelf de opleiding betaal en dus net als Richard veel meer invloed heb op waar ik kan gaan werken. 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

http://www.jaclang.nl/CAOTLN/artikel-25-1.html

 

hier kan je de loonschalen vinden.

 

binnenland werk wordt meestal beloond in de C of de D schaal.

 

buitenland werk vaak in D of E schaal.

 

Maar voor de juiste loonschaal heeft het FUWA (functie waardering) een heel epistel opgesteld welke loonschaal bij welk soort werk zou moeten behoren.

 

Normaal gesproken kom je ieder jaar een trede hoger in jouw schaal tot je de maximale trede in die schaal bereikt hebt, bij gelijk blijvend werk.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Heel grof, zo uit het hoofd: mijn oudste zoon , bijna 21, rijdt binnenland in D0 rond de 60 uur per week met gemiddeld één overnachting p/w voor ongeveer 2300 netto per maand. 

Zelf rij ik ook binnenland, D6 en ook rond de 60 uur per week maar met 3 tot 4 overnachtingen per week voor ongeveer 3100 netto per vier weken.

 

Binnenland als in Nederland, België en soms een randje Duitsland. 

Grof, omdat het maandelijks variëert qua aantal overuren en toeslaguren en puur vergeleken op het netto bedrag wat op de bank bijgeschreven wordt. In mijn geval zit daar dan aardig wat onkostenvergoeding bij en ik houd dit niet apart om eten van te kopen :zegtniets:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik zie dat je vraag m.b.t. het passen in een bed met je lengte van 2.05m nog niet is beantwoord.. ik heb een nieuwe Volvo FH en die is 81,5x200cm.. een DAF XF heeft volgens mij het grootste bed.. 90x205cm. Dan zou je er precies inpassen.. jij en je werkgever zullen er, als je internationaal gaat rijden, dus rekening mee moeten houden omdat je niet zomaar in elke cabine past. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Als ik jou was, probeer meteen CE en code 96 op eigen kosten te halen. Daarna ben je vrij om bij welke werkgever dan ook, te gaan werken. Minste rijtijd vanaf huis lijkt me het meest aantrekkelijk.. Probeer daarna bij je werkgever zoveel mogelijk ervaring op te doen en toon je bereidheid alles te leren.  Hogere salarisschalen komen later wel. ‘D0’ beginnen?

Het is een offer in tijd en geld en duurt een paar jaar, maar het is het waard!

Zelf ook gedaan en geen seconde spijt van.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Mensen het is 2018. Kijk om je heen. Steeds minder mensen willen vrachtwagenchauffeur worden. Zelfs de Polen zien in dat ze beter in de bouw kunnen werken of iets anders en daarmee een stuk meer kunnen verdienen.

 

Kosten rijzen de pan uit tegenwoordig. Kijk eens hoe duur woningen / huur is tegenwoordig. Andere lasten stijgen ook.

 

Er is dus geen enkele reden om voor een habbekrats als D0 aan het werk te gaan. Bezorgers van AH (met B rijbewijs) verdienen al meer! Namelijk  13,22 bruto p/u inclusief ADV-toeslag. Daar komt nog vakantiegeld bovenop. Jongens van 18 - 21 zijn dat, met amper rij ervaring.

 

Waarom gaan mensen dan voor MINDER met een duur C(E) rijbewijs op zak aan de slag? Ik ben zelf begonnen in D3 met mijn C rijbewijs, eigenlijk nog niet veel maar ik had nog geen rijvervaring op de vrachtwagen.

 

Is er een chauffeurstekort? JA, maar, niet alle bedrijven zien dat al goed in. De reden is dat het tijdens de crisis erg makkelijk was voor ze. Daarom gaan ze door op de oude voet. Totdat ze echt geen reservechauffeurs meer hebben. Pas dan gaan ze inzien dat de zaken inmiddels anders liggen. Bij zo'n bedrijf moet je dus terecht zien te komen.

 

Nu moet ik wel zeggen, doordat zoveel bedrijven nog in het verleden leven qua salarissen, voorwaarden etc kan het nodig zijn om bijv. in D0 of C te starten. Maar zodra je de rijervaring hebt kan je overstappen. Tijdens de eerste weken heb je natuurlijk het meeste risico om schade te rijden. Vandaar dat dat iets is om even door te komen. In die tijd moet je dus ook nog niet moeilijk doen over salaris. Ik zag mijn eerste werkdagen eigenlijk gewoon als een betaalde lange rijles! Zelfs al zou ik niet door mijn proeftijd komen dan was het daarom alsnog mooi meegenomen. Maar na een paar weken kun je lezen en schrijven met zo'n wagen. Dan is het dus wel zaak om je marktwaarde eruit te halen. De economie is booming. Ik ken een verpleegkundige die zzp'er is geworden. Die mag 550,- ex factureren per dag.

 

Het moet maar eens klaar zijn met dat gierige gedoe in het transport. Bedenk trouwens ook eens dat de voorwaarden heel wat minder gunstig zijn dan veel andere banen.

 

Die hele CAO is trouwens niet je vriend, die CAO staat aan de kant van de werkgevers. STL, TLN etc zijn er allemaal voor zichzelf of voor de werkgevers. Het is alleen maar loonmatiging wat de klok slaat. Die hele CAO is onzin. De schalen beginnen zo laag dat je zelfs al zit je halverwege alsnog maar een laag loon hebt, terwijl ze je de indruk geven dat je hoog zit. Want je zit al in D, F etc!!! nou joepie. Bekijk het eens anders, een modaal salaris is 2980 bruto per maand voor 40 uur werken. Leg daar die TLN schalen eens naast. Om te huilen dus.

 

Steeds minder mensen worden nu chauffeur, omdat er ook zelfrijdende wagens aankomen. Daarom moet je nu dus gewoon een goed loon krijgen voor zolang het nog duurt. Je kunt best een tijdje werken voor een laag loon zolang JIJ het bedrijf meer nodig hebt dan zij jou. Bijv. omdat je rijervaring moet opdoen of ervaring met een specifieke vorm van transport. In tegenstelling tot wat TLN je wil laten denken duurt dat helemaal niet jaren. In een paar weken heb je het meeste wel gezien! Met een half jaartje/jaar draai je gewoon volwaardig mee. Dus er is geen enkele reden om een chauffeur jarenlang te laten wachten op een hoger salaris.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden