[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Overweeg start als chauffeur, wat kan ik financieel verwachten?


pieterAMS

Vraag

  • Forumlid

Beste dames en heren chauffeurs,

 

Heb al redelijk veel gelezen hier en ben eigenlijk op zoek naar wat inzichten mbt het volgende. Ik ben net 40 geworden en mijn huidige (kantoor)baan staat op het punt te eindigen. In mijn *ahum* "carriere" heb ik over het algemeen altijd functies gehad waarbij ik zijdelings met logistiek te maken had en ik heb aan het begin van mijn werkende leven zelf veel logistieke klussen gedaan met BE combi's en grote caravans op evenementen (heb dus BE en veel ervaring uit die tijd, aanhangertje achteruitsteken ben ik nog niet verleerd al snap ik ook wel dat dit niet te vergelijken valt met een CE combinatie). Dit heb ik altijd erg leuk gevonden en ben dus aan het overwegen om chauffeur te worden. Verder ben ik vrijgezel en heb een huis in Amsterdam waar wel gewoon de hypotheek op betaald moet worden. Ik ben niet bang van hard werken en uren maken en heb die mogelijkheid ook gezien mijn burgerlijke staat. 

 

Een aantal vragen die ik heb en waar ik niet direct een antwoord op kan vinden:

- Stel ik haal mijn C en code 95 om mee te beginnen. Is het aan te raden dit via een werkgever te doen of zelf te betalen (ik zag dat een aantal werkgevers schermen met betaalde opleiding met baangarantie? Even snel gezocht kost me dit tussen de €3000 - €4000. Klopt deze inschatting qua kosten?

- Ik heb mijn papieren binnen en ga ergens aan de slag als bakwagen chauffeur, bijvoorbeeld in de horeca distributie. Ervaring opdoen en dan na 1 of 2 jaar CE erachteraan. Wat is in grove lijnen een realistisch startsalaris en een salarisverwachting voor de paar jaar daarna? Ik vind het geen probleem om in eerste instantie een behoorlijke stap achteruit te doen qua inkomen (uiteindelijk is het een soort omscholing natuurlijk) maar zoals gezegd moet de hypotheek wel gewoon betaald worden. Ik heb gekeken naar de CAO en de daarbij behorende schalen maar daar ben ik onvoldoende mee bekend om daar een inschatting op te maken. Kom je als beginnend chauffeur bakwagen binnenland bijvoorbeeld altijd in schaal D0 binnen?  En zijn de salarissen zoals in de tabellen staan op basis van 40 uur, dus overwerk komt daar nog bij? 

 

Ik ben sowieso van plan om zeer binnenkort een intake bij een rijschool te doen zodat ik wellicht een betere inschatting van de kosten heb. Iemand een aanbeveling in of rondom Amsterdam?

 

En dan nog een wat aparte vraag. Ik ben 2.05m lang. Stel dat ik ook ooit internationaal wil gaan rijden. Pas ik in dat mandje? ;-)

 

Ik hoop op enige inzichten vanuit de ruime ervaring die zich hier op het forum bevindt en dank jullie alvast bij voorbaat voor de wijze raad. 

 

Gr. Pieter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
Op 9-11-2018 om 22:03 zei tstle:

Is er een chauffeurstekort? JA, maar, niet alle bedrijven zien dat al goed in. De reden is dat het tijdens de crisis erg makkelijk was voor ze. Daarom gaan ze door op de oude voet. Totdat ze echt geen reservechauffeurs meer hebben. Pas dan gaan ze inzien dat de zaken inmiddels anders liggen. Bij zo'n bedrijf moet je dus terecht zien te komen.

 

 

 

Ik heb je hele post gelezen, ik ben het met sommige dingen zeker wel eens, maar als je huidige werkgever niet meer wilt betalen, ga je naar een ander bedrijf. Ik ben juist van mening dat ik als chauffeur in een goede onderhandelingspositie zit qua salaris.

 

De Nederlandse economie is gebaseerd op groei, dit geldt ook voor transportbedrijven. Willen ze groeien hebben ze nieuwe aanwas van chauffeurs nodig. Dit kunnen ze doen door ze zelf op te leiden of door betere arbeidsvoorwaarden te hebben dan de concurrent en daarmee chauffeurs weg te kapen bij de "concurrent".

 

Ik ben van mening dat zelf opleiden de goedkoopste manier is, er zijn genoeg statushouders uit Syrië, Eritrea of Aghanistan waarin je kan investeren. Zelf opleiden zorgt ervoor dat de markt qua salaris voor de transporteur op een "gezond niveau" blijft (vraag/aanbod), je kan dan voorwaarden toevoegen wanneer een persoon zijn papieren haalt op jouw kosten dat ze een paar jaar voor jou blijven werken.

 

Ik heb zelf een paar jaar geleden via Logistic Force mijn papiertjes gehaald. Het theorie gedeelte was 2 weken klassikaal kennis opdoen, en vervolgens op voor het examen. LF heeft zelf theorie opleiders in dienst. Het praktijk gedeelte was 1 week met 2 man en de rijinstructeur op een wagen, 8uur per dag. 2 blokken van 2uur rijden en de rest van de tijd zat je op de achterbank te kijken wat je collega doet en hoe hij situaties in het verkeer oplost.

Alles in 1x gehaald.

 

Of het verstandig is om gelijk je E achter C te halen is verschillend. In het algemeen is het beter om alles achter elkaar te doen, maar anderen hebben juist wel die ervaring nodig op de bakwagen. Maar 1-2 jaar is wel erg lang hoor. 3 maanden is meer dan genoeg.

 

Verder zou ik nooit meer in de winkeldistributie willen werken. Ik vond het vreselijk. Kleding leveren aan de Zara, Pull & Bear etc. Nooit meer. De tijden waren niet realistisch om te halen, vooral omdat ik het afval en andere mee retour moest nemen. Zoveel dat het niet eens in de wagen paste en toch moest alles mee.

Elektrische pompwagen meekrijgen die leeg is. Gewone pompwagen meekrijgen terwijl de beladers alles in de wagen duwen met palletwagens op een manier dat je het met geen mogelijkheid met een gewone pompwagen eruit krijgt.

 

Stuk goed rijden vond ik wel ok. Palletje hier, colli daar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Alleen als je een pot met geld meeneemt vanuit het UWV, Gemeente of een of ander reintegratiebureau wordt iemand geholpen aan z'n vrachtwagenrijbewijs. Ook jongeren vinden het weer een leuk beroep op ROC's, de bedrijven beweren een hoop onzin op voorlichtingsavonden. Ook bij detacherings/uitzendbureau's gaan ze niet verder zonder subsidie. Er zijn genoeg mensen die vrachtwagen willen rijden, alleen de transportsector is zo verrot en speelt zichzelf in een slachtofferrol.

 

Magazijnen worden groter, wagenparken groter, trailers langer maar fatsoenlijk mensen aannemen als mvo en duurzame ondernemer...nee dat willen ze niet. Er moet altijd iets tegenover staan. De getallen vliegen om je oren, hoeveel geld ze wel niet voor je uitgeven met de opleiding en dankbaar moet zijn dat je het via hun "krijgt" maar uiteindelijk betaal je toch een hoop zelf. Hetzij met een lager uurloon, hetzij ingehouden geld op loon of secundaire voorwaarden die jij dan niet krijgt vanwege de opleiding.

 

En dan willen de ondernemers ook bepalen wat je in je vrije tijd doet. Wel genoeg sporten he want ja de transportondernemer is ook niet vies van discriminatie qua gewicht. Feitje: mensen die sporten vallen eerder uit qua werkzaamheden vanwege een sportblessure. Je moet "fysiek gezond zijn" maar overgewicht hebben en sporten dat kan niet want dan zou er geen overgewicht zijn. Hele foute aanname. Lekker snuiven en zuipen in je vrije tijd en je bent welkom want ja je hebt geen overgewicht en je loopt over van energie dus zal het wel goed zijn. Kortzichtig gedoe. 

bewerkt door Gamer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Sinds de start van dit topic staan er alleen  maar nog meer vacatures op Indeed heb ik het idee:) De lonen die erbij staan zijn ook weer gestegen al is het de vraag of ze het ook gaan betalen of dat het lokkertjes zijn.

 

Als je bedrijven persoonlijk gaat benaderen en echt serieus bent dan kunnen zij jou ook voordragen voor het STL subsidie traject. Dan kun je  met zo'n bedrijf gewoon zelf afspraken maken over bijv. een wat hoger loon en alles terugbalen of een wat lager loon en dat zij het betalen etc etc. Het is gewoon zonde om die subsidie te laten liggen. Die subsidie komt uit SOOB betalingen en zodra je in het transport gaat werken gaat dat van je loon af. Dus dan moet je er ook gebruik van maken wanneer dat kan:) Ook de EU stopt geld in die subsidie dus na het klagen over de EU kan je nu eens genieten ervan:)

Er zijn ook rijscholen die geen  BTW rekenen dus dat scheelt ook een leuk bedrag.

 

Je kan ook zelf je C halen en dan CE via een werkgever met een STL traject doen. Dan hoef je geen rijtest te doen en STL geeft dan sowieso die subsidie.

 

Van de SOOB is er nu ook een 1000,- opleidingsbudget voor andere opleidingen(niet het rijbewijs dus). Daarmee heb ik toch maar mooi even een dure cursus kunnen doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik heb zelf mijn C bekostigd en na het behalen van mijn C en Code 95 diverse bedrijven benaderd en wat open sollicitaties verstuurd waarna ik bij 3 bedrijven een dagje mee gedraaid heb (leerzaam je ziet niet alles in 1 dag, maar je ziet wel een beetje hoe het binnen zo'n bedrijf werkt en wat ze doen).

Uit deze 3 bedrijven heb ik op mijn gevoel gekozen voor het bedrijf waar ik nu voor werk sinds 3 weken op de bakwagen, 1e week met een mentor mee en nu 2 weken alleen op pad.

Wel heb ik de bedrijven waar ik niet voor gekozen had netjes verteld dat ik niet voor hun gekozen had, dat werd zeer gewaardeerd en kreeg zelfs de reacties van als het je daar niet bevalt dan gewoon weer even bellen dan gaan we weer verder praten.

Is wel heel wat anders met wat ik meer dan 30 jaar gedaan heb, maar ik had dit eigenlijk al 30 jaar geleden moeten doen.

Nu eerst op voor mijn ADR en daarna E erachter plakken.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Bij TempoTeam hebben ze ook een traject waar ze het betalen;

Hier staan uiteraard bepaalde voorwaarden tegenover, namelijk:
- Eventuele herexamen(s) of extra lessen zijn volledig voor eigen rekening.
- Na het behalen van je CE rijbewijs dien je binnen 2 maanden beschikbaar te zijn voor Tempo-Team Transport.
- Doordat je via Tempo-Team Transport je CE rijbewijs behaalt, dien je door middel van een opleidingsovereenkomst, wel 78 weken te werken voor Tempo-Team. 
 
Dan bouw je misschien geen pensioen op.
 
Maar met het SOOB traject zit er ook nog een deel subsidie op extra lessen na het zakken.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Het beste is om zelf naar een rijschool te gaan en je rijbewijs te halen op eigen kosten terwijl je nu nog werk hebt. En daarna zo dicht mogelijk bij huis een baantje vinden en dan leren vrachtwagen rijden. En na een jaar als je wat ervaring hebt een baantje zoeken nog dichter bij huis, die nog beter betaalt en waar je nog minder voor hoeft te doen. Maar dit is iets waar je zelf best wel hard voor moet werken het komt allemaal niet aanwaaien.

 

Als je denkt, ik heb geen zin om mij druk te maken om rijlessen betalen en ik wil niet 10 sollicitaties in de week doen en 8 keer afgewezen worden en dat 2 maanden lang. Dan zou ik gewoon naar een uitzendbureau gaan of naar een bedrijfje die de opleiding aanbiedt met baangarantie. En gewoon de voorwaarden accepteren die ze bieden. Die partijen hebben vaak weinig ruimte tot onderhandelen. En je tekent vaak voor 1 tot 2 jaar. Je bent verplicht om te werken maar andersom ze zijn ook verplicht om jouw passend werk aan te bieden. Dus heeft voordelen.

 

C Rijbewijs + code 95, ervan uitgaande dat je een boek met online training bestelt en thuis studeert. Kost dit inclusief 25 lessen, keuring, examen, rijbewijs en bestuurderspas aanvraag ongeveer: € 3700,-
En CE 19 lessen incl. examen en opnieuw rijbewijs aanvragen ongeveer € 2150,-

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

 

5 uur geleden zei tstle:

 

 
Dan bouw je misschien geen pensioen op.

Bij uitzendbureaus is het doorgaans zo dat je de eerste 26 weken geen pensioen opbouwt. En daarna moet het uzb volgens het CAO waar ze onder vallen pensioen gaan betalen. Als je na 2 jaar werken door je opdrachtgever overgenomen word kan het zijn dat je ongeveer 1,5 jaar pensioenopbouw hebt en dat je nieuwe werkgever een ander pensioenfonds heeft. Dan kan het zijn dat je opbouw te laag is en je het pensioen moet laten afkopen of waardeoverdracht moet laten doen. In beide gevallen verlies je er op. Als het bedrag groot genoeg is kan je het op die pensioenfonds laten staan dan kost het niks.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
10 uur geleden zei Spongebob:

 

 

C Rijbewijs + code 95, ervan uitgaande dat je een boek met online training bestelt en thuis studeert. Kost dit inclusief 25 lessen, keuring, examen, rijbewijs en bestuurderspas aanvraag ongeveer: € 3700,-
En CE 19 lessen incl. examen en opnieuw rijbewijs aanvragen ongeveer € 2150,-

 

 

Daar zit dan ook de Code 95 bij in neem ik aan? Anders vind ik het nogal veel geld. Ik had voor net geen 4500,00 mijn C, CE en code 95  moest ik alleen nog even 2 keer naar het gemeentehuis voor een nieuw rijbewijs.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
18 uur geleden zei iveco 35c17:

Daar zit dan ook de Code 95 bij in neem ik aan? Anders vind ik het nogal veel geld. Ik had voor net geen 4500,00 mijn C, CE en code 95  moest ik alleen nog even 2 keer naar het gemeentehuis voor een nieuw rijbewijs.

Dat ligt eraan hoeveel lessen je nodig hebt. Maar voor € 4500,- heb je alleen je rijlessen, examen en code95. Daar zit waarschijnlijk de theorie en examens niet bij?

 

Wat ik zeg is van helemaal niks totdat je zelfstandig als beroepschauffeur de weg op mag. Dan denk ik aan:

- lesmateriaal,

- theorie+examen,

- lessen + praktijk examen C,

- praktische en besloten terrein toetsen,

- keuring bij de dokter + eigenverklaring die je op mijncbr.nl moet betalen,

- aanvraag rijbewijs,

- lessen + praktijkexamen CE

- aanvraag bestuurderskaart,

- CE laten bijschrijven op je rijbewijs.

- je reiskosten van en naar de rijschool.

- je eigen tijd die in het lessen gaat zitten ( tijd = namelijk geld tenzij je verlof hebt of onder werktijd mag lessen).

 

Alles erop en eraan kom je toch al gauw over de € 5000,- heen voordat je achter het stuur zit. Wat ik van veel nieuwe collega's hoor is dat een rijschool niet alle kosten noemt die gemaakt moeten worden om chauffeur te kunnen worden. Er word een opleidingspakket afgesproken en we gaan lekker lessen. Met als gevolg dat leerlingen steeds werden verrast door kosten die voorafgaande aan de opleiding niet zijn verteld. Daarom heb ik een totaal overzicht proberen te geven van begin tot eind. 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei Spongebob:

Dat ligt eraan hoeveel lessen je nodig hebt. Maar voor € 4500,- heb je alleen je rijlessen, examen en code95. Daar zit waarschijnlijk de theorie en examens niet bij?

   Tuurlijk zaten daar de theorieavonden bij in. Dat e learning gedoe word je helemaal gek van. is niks voor mij

- je eigen tijd die in het lessen gaat zitten ( tijd = namelijk geld tenzij je verlof hebt of onder werktijd mag lessen).

Als Ik die tijd moet gaan rekenen, dan heeft het me wel twintig rooitjes gekost al met al. dus die tijd vergeten we maar. ik praat over wat ik aan de rijschool kwijt was van begin tot eind.

Alleen de kosten voor twee keer een nieuw rijbewijs aanvragen kwamen erbij.

 

 

 

 

 

in rood mijn antwoorden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden