Spring naar bijdragen
Freddy

Wel of niet kopiëren van forum?

Recommended Posts

Met de nieuwe wetgeving omtrent kopiëren kom je wel eens dingen tegen.. bijvoorbeeld stukken text voorzien van print screen van een stukje forum.. ( zie bijgaande feuteu)Screenshot_20180915-041346_Chrome.jpg

Nu is de vraag, mag dit zomaar?

Wij gaan uit van wel, omdat het maar een klein deel is van het forum.

Maar mag je dan alles van het forum overnemen?

Nou nee. Bijvoorbeeld onze forumvoorwaarden niet. Die zijn tegen betaling van ons voor het forum gemaakt. 

Wat dus wel en niet mag is vrij mistig, daarom zou het netjes zijn om te vragen of het bepaalde stuk tekst gebruikt mag worden op bijv facebook..

Dit is met bovenstaand stuk niet gebeurt, maar de persoon die het heeft geplakt op zijn facebook wil niks met het forum te maken hebben. Dat is prima, maar wel hypocriet om dan stukjes van het forum te gebruiken.

Wij zeggen : wees beleefd en vraag gewoon.

Hetzij aan het beheer, het zij aan diegene wiens stukje je wil gebruiken. Gewoon een beetje fatsoensnormen zeg maar.

Ow  ja,  mocht je willen reageren op het facebook stukje ( https://m.facebook.com/ger.hagens  )ga dan naar zijn facebooken en gebruik dit topic niet voor reacties op zijn artikel, maar alleen voor reacties over kopiëren.

--== Freddy ==--

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Freddy mag ik jouw foto wel kopieëren dan, en wat valt daar onder 
Hier alleen wat tekst in een bepaalde volgorde wat veranderd in dit:
imported-photo-1.jpeg.f3dff8b45a2aac332f
Of dit, een eigen foto, of een schermafdruk 😉

100_6143.JPG

Schermafdruk 2018-09-15 10.58.07.png

De zaken gaan goed zeker, dat je regelmatig nieuwe kleren moet kopen😂

bewerkt door steenhaas1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ter aanvulling:

Social Media gebruikers die afbeeldingen van mensen gebruiken moeten ook rekening houden met het portretrecht. Een portret is een afbeelding waarop een persoon herkenbaar is afgebeeld. De geportretteerde heeft het recht om de verspreiding van een portret tegen te houden mits hij daartoe een redelijk belang heeft. 

=================

Als iemand je er voor voor de rechter sleept en hij zou de zaak winnen kan je dat aardig wat geld kosten..  proceskosten van de tegenpartij en alles en dan gaat het gauw richting de 10000 euro..

--== Freddy ==--

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Freddy:

Dit is met bovenstaand stuk niet gebeurt, maar de persoon die het heeft geplakt op zijn facebook wil niks met het forum te maken hebben. Dat is prima, maar wel hypocriet om dan stukjes van het forum te gebruiken.

Wij zeggen : wees beleefd en vraag gewoon.

Hetzij aan het beheer, het zij aan diegene wiens stukje je wil gebruiken. Gewoon een beetje fatsoensnormen zeg maar.

Dat is waar en ik vind het een gemene streek van Ger om Pierre elders zo te kijk te zetten (hoewel dit wel een voorgeschiedenis heeft hier...). En ik ben het ermee eens, dat wanneer je content van iemand (elders) wilt gebruiken, het vragen van toestemming een boel gedoe kan voorkomen.

Maar nu ben ik wel heel nieuwsgierig of je hem ook om toestemming hebt gevraagd en deze hebt gekregen, voordat je dat stuk van zijn facebook-pagina hierheen kopieerde?

bewerkt door Leeuw

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Leeuw:

Dat is waar en ik vind het een gemene streek van Ger om Pierre elders zo te kijk te zetten (hoewel dit wel een voorgeschiedenis heeft hier...).

(...)

Maar nu ben ik wel heel nieuwsgierig of je hem ook om toestemming hebt gevraagd en deze hebt gekregen, voordat je dat stuk van zijn facebook-pagina hierheen kopieerde?

Ook die voorgeschiedenis heeft meerdere kanten, heb geen behoefte om voor de zoveelste keer al die ouwe koeien weer uit de sloot te halen. Alles is -en was- al gezegd.
Zoals Ger zelf heeft aangegeven leest hij nog steeds mee op dit forum, en ik ben er van overtuigd dat het hem niet ontgaan kan zijn dat ik het betreffende topic als reactie op zijn Facebook-topic heb laten verwijderen. Ook in diverse eerdere reacties heb ik hier blijk van gegeven, ondanks dat ik eerder heb gezegd dat mijn topic niet eerder verwijderd zou worden als wanneer hij zijn topic op Facebook zou verwijderen. Dat heb ik dus alsnog wél gedaan...

Blijkbaar staat dat topic nog steeds te lezen op de Facebook-pagina van Ger, met als inleiding een screenshot die regelrecht gekopiëert werd van dit Chauffeursforum, zonder daar toestemming voor gevraagd te hebben aan de beheerder dan wel aan mij om mijn citaat met daarbij mijn naam te gebruiken.
Mij zal het verders worst wezen, maar zou Freddy dan wel toestemming moeten vragen aan Ger om een screenshot -van de screenshot die gepikt is van zijn eigen Chauffeursforum- hier te mogen plaatsen?
Dat zou de wereld op zijn kop zijn...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Leeuw:

Dat is waar en ik vind het een gemene streek van Ger om Pierre elders zo te kijk te zetten (hoewel dit wel een voorgeschiedenis heeft hier...). En ik ben het ermee eens, dat wanneer je content van iemand (elders) wilt gebruiken, het vragen van toestemming een boel gedoe kan voorkomen.

Nee, heb ik niet en wel om de volgende reden:

Stukken van het forum, blijven van het forum. Dus daar was totaal geen noodzaak toe..

--== Freddy ==--

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Pierre:

Ook die voorgeschiedenis heeft meerdere kanten, heb geen behoefte om voor de zoveelste keer al die ouwe koeien weer uit de sloot te halen. Alles is -en was- al gezegd.
Zoals Ger zelf heeft aangegeven leest hij nog steeds mee op dit forum, en ik ben er van overtuigd dat het hem niet ontgaan kan zijn dat ik het betreffende topic als reactie op zijn Facebook-topic heb laten verwijderen. Ook in diverse eerdere reacties heb ik hier blijk van gegeven, ondanks dat ik eerder heb gezegd dat mijn topic niet eerder verwijderd zou worden als wanneer hij zijn topic op Facebook zou verwijderen. Dat heb ik dus alsnog wél gedaan...

Ik had nog niet gezien dat dat topic verdwenen was. Het siert je dat je gevraagd hebt om dat van het CF te verwijderen en oprecht :ok: daarvoor.

Het zou Ger idd ook sieren als hij het bovenstaande van zijn pagina zou halen.

10 minuten geleden zei Pierre:

Mij zal het verders worst wezen, maar zou Freddy dan wel toestemming moeten vragen aan Ger om een screenshot -van de screenshot die gepikt is van zijn eigen Chauffeursforum- hier te mogen plaatsen?
Dat zou de wereld op zijn kop zijn...

Als je vindt dat iemand zich aan zo'n fatsoensregel zou moeten houden (ben ik het mee eens), dan zou je dat zelf ook moeten doen. En ik snap menselijk gezien ook wel dat Freddy denkt in de trant van "Als jij niet vraagt, doe ik het ook niet", maar dan doet hij dus in de kern hetzelfde als Ger. Dat vind ik een beetje jammer, iets met het goede voorbeeld geven...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Freddy:

Nee, heb ik niet en wel om de volgende reden:

Stukken van het forum, blijven van het forum. Dus daar was totaal geen noodzaak toe..

Ik heb het over het gekopieerde van zijn facebook-pagina en dat bevat meer dan alleen dat stuk van het CF. Wat dat stuk van het CF aangaat heb je gelijk, maar voor de rest zou sec gezien hetzelfde moeten gelden als wat je van hem verwacht: Namelijk fatsoenlijk vragen vooraf.

bewerkt door Leeuw

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Freddy:

Ter aanvulling:

Social Media gebruikers die afbeeldingen van mensen gebruiken moeten ook rekening houden met het portretrecht. Een portret is een afbeelding waarop een persoon herkenbaar is afgebeeld. De geportretteerde heeft het recht om de verspreiding van een portret tegen te houden mits hij daartoe een redelijk belang heeft. 

=================

Als iemand je er voor voor de rechter sleept en hij zou de zaak winnen kan je dat aardig wat geld kosten..  proceskosten van de tegenpartij en alles en dan gaat het gauw richting de 10000 euro..

--== Freddy ==--

Gelukkig staat het op evenementen al in de voorwaarden en die accepteer je door een kaartje te kopen...... 

En op gratis evenementen heb ik bij de ingang al een bord zien staan. "Hier worden foto's gemaakt. Zij kunnen verspreid worden op social media"  En dan aan jou de keus om het terrein op te gaan of niet........ 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei Leeuw:

Ik heb het over het gekopieerde van zijn facebook-pagina en dat bevat meer dan alleen dat stuk van het CF. Wat dat stuk van het CF aangaat heb je gelijk, maar voor de rest zou sec gezien hetzelfde moeten gelden als wat je van hem verwacht: Namelijk fatsoenlijk vragen vooraf.

Daar verschillen we dan over van mening.

Het is een fb kader die bij elke gebruiker te zien is en niet expliciet aan Ger toebehoort.

De enige regel die Ger toebehoort is zijn reactie.

Aangezien dat een reactie is op een topic gekopieerd van het forum ben ik van mening dat dat niet terzake is om toestemming te vragen.

Ger koos ervoor om een niet op FB voorkomend stuk van CF te kopiëren en dan vond ik toestemming vragen wel zo netjes.

Zou ik een ander bericht van zijn FB willen gebruiken op het forum dan ben ik met je eens dat ik hem op zijn minst ook toestemming moet vragen uit fatsoen.

--== Freddy ==--

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Valkje

neem aan dat jij dan ook mijn mening hierin deelt dat personen die reacties plaatsen, dan ook netjes gevraagd worden of deze mogen gebruikt worden, of begrijp ik jouw hierin verkeerd. ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Valkje:

neem aan dat jij dan ook mijn mening hierin deelt dat personen die reacties plaatsen, dan ook netjes gevraagd worden of deze mogen gebruikt worden, of begrijp ik jouw hierin verkeerd. ;)

Niet helemaal.

Als er gereageerd wordt op een topic wat van het forum afkomstig is, dan ben ik die mening die jij schetst niet toebedeeld.

--== Freddy ==--

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Valkje

euh. dus iets wat op facebook gezet word, als reactie bijvoorbeeld, mag dan volgens jouw stelling dan gewoon gebruikt worden, met knip en plak werk, dan hier geplaatst worden, geheel uit zijn context zonder dat het zo netjes is om dat dan even te vragen?

Of begrijpen wij elkaar nu even verkeerd ?

Want dan meet je in mijn ogen met 2 maten dan, maar kan zijn dat ik het dan verkeerd begrijp.

p.s., jij begon hierover dit keer, niet ik,  haha.

en je blundert nu behoorlijk, want dan moet je toch echt de topic nieuws in plaatjes echt op slot gooien want ook ik maak me schuldig dat ik foto`s jat van sites, dat wil je niet weten, haha

bewerkt door Valkje

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Valkje

Maar voor het weer geheel uit de hand loopt, 

Ik snap je bedoeling Fred, je spreekt tussen de regels door iedereen aan, maar dan ook echt iedereen aan om toch enkele fatsoensnormen te blijven hanteren.

En dat kan ik waarderen.

Ook al verschillen mensen soms van mening.

Corrigeer me gerust als ik de boodschap verkeerd heb begrepen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Valkje:

euh. dus iets wat op facebook gezet word, als reactie bijvoorbeeld, mag dan volgens jouw stelling dan gewoon gebruikt worden, met knip en plak werk, dan hier geplaatst worden, geheel uit zijn context zonder dat het zo netjes is om dat dan even te vragen?

Of begrijpen wij elkaar nu even verkeerd ?

Want dan meet je in mijn ogen met 2 maten dan, maar kan zijn dat ik het dan verkeerd begrijp.

p.s., jij begon hierover dit keer, niet ik,  haha.

en je blundert nu behoorlijk, want dan moet je toch echt de topic nieuws in plaatjes echt op slot gooien want ook ik maak me schuldig dat ik foto`s jat van sites, dat wil je niet weten, haha

Als jij op FB reageert op een CF topic heb ik er inderdaad geen moeite mee.. Noem het meten met 2 maten or whatever.. feit is dat je reageert op iets van het forum en daar mogen de forumleden gebruik van maken wat mij betref5.

Wat je knip en plakwerk aangaat, dat gaat zo lang goed tot er iemand je aansprakelijk stelt.

En dat kan je behoorlijk geld kosten.

Ik hoef geen enkel topic te sluiten.. als jij vind dat je moet/mag kopiëren houd ik je vooral niet tegen.. als het goed is heb jij de eigenaar van het plaatje toestemming gevraagd.. Tenminste dat mogen wij van je verwachten. Daar dat voor ieder lid duidelijk hoort te zijn als ze zich in de voorwaarden en aanvullingen verdiept hebben.

--== Freddy ==--

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Valkje

ik denk dat er nu heel veel forumgebruikers zich nu achter hun oren krabben of ze wel eerst toestemming hebben gevraagd of ze het plaatje hier mochten gebruiken.

Daar ikzelf gewoon oprecht toegeef, ik jat het gewoon.

Dus nu is er hier lichte paniek, is het beter dat ik dan zelf alles verwijder wat ik daar heb geplaatst, of zeg je, zolang niemand zich meld, geen probleem ?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Valkje

ik vraag gewoon aan de beheerder wat wel of niet mag, ik bedoel, hij begint zelf over de regels, waarvan ik zelf weet dat ik die heb overtreden.

Ik wil mij gewoon fatsoenlijk hier gedragen en ik geef netjes toe dat ik hier dingen heb geplaatst, waar ik geen toestemming voor heb gevraagd.

Een fatsoenlijk mens vraagt dan gewoon netjes wat hij of zij dan moet doen, of handelen.

Dat doe ik bij deze, want ik wil niet dat ik misschien spontaan een rekening ontvang aangezien de beheerder zelf aangeeft dat zoiets behoorlijk kostbaar kan worden.

Help de onwetende, zeg ik altijd maar.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Valkje

Noem mij maar knettergek, maar wel lachwekkend dat er uit goed fatsoen een topic is verwijderd geworden op eigen verzoek, met echt de nadruk op fatsoen, en dan komt de smurf met deze topic over fatsoen.

Mag ik dan dubbel liggen van het lachen en ff sarren ?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Freddy:

Daar verschillen we dan over van mening.

Het is een fb kader die bij elke gebruiker te zien is en niet expliciet aan Ger toebehoort.

De enige regel die Ger toebehoort is zijn reactie.

Aangezien dat een reactie is op een topic gekopieerd van het forum ben ik van mening dat dat niet terzake is om toestemming te vragen.

Ger koos ervoor om een niet op FB voorkomend stuk van CF te kopiëren en dan vond ik toestemming vragen wel zo netjes.

Al stond er maar één letter van Ger in...

1) Je bekritiseert hier -terecht- wat Ger heeft gedaan (hoewel ik er vrij zeker van ben, dat je ook wel een mailadres o.i.d. van hem hebt)

2) Je stelt dat het niet netjes is iets te kopiëren zonder toestemming en dat vind ik ook.

3) Vervolgens doe je zelf exact hetzelfde en daarop aangesproken zeg je eigenlijk: "Ja maar, hij deed het dus mag ik het ook!"  :rolleyes:

Dan geef je in mijn ogen niet bepaald het goede voorbeeld...

bewerkt door Leeuw

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Valkje:

Help de onwetende, zeg ik altijd maar.

Dat kan heel snel.  Weet je niet zeker of iets wel of niet mag en je wilt geen risico lopen?  

Doe het dan niet.. simpel en doeltreffend.

En die rekeningen krijg je niet van mij, maar van de rechthebbende waarschijnlijk als die er belang bij hebben.

Ik ga me ook niet verder aan je storen, je weet zelf ook heel goed wat wel en wat niet.

--== Freddy ==--

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Valkje

domme, das een top antwoord Fred, daar heb ik even niet van terug. :ok:

Geef me ff om daar een goede reactie op te geven. 

Kan wel ff duren hoor, zodat het past binnen de fatsoensnormen en dat ik achteraf geen rekening krijg, LOL

Wel een geluk dat dit in de onzin topic staat, stel, we menen dit echt ten volste. :rolleyes:

bewerkt door Valkje

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Valkje:

Dus nu is er hier lichte paniek, is het beter dat ik dan zelf alles verwijder wat ik daar heb geplaatst, of zeg je, zolang niemand zich meld, geen probleem ?

Ach, diegene dient eerst aannemelijk te maken dat die een 'aannemelijk belang' heeft bij het publiceren van zijn portret..

.. en ja, ik heb jou ook geen toestemming gevraagd toen ik de YT link van je video (met de tractor) elders geplaatst heb ter informatie.

Kom op, denk ik dan, het is Youtube.. (daar zit een 'deel' knop op) dus als je het daar op zet 'weet' je dat vele mensen het zullen zien en mogelijk gebruiken voor  inspiratie. ;) 

Vind ik.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden