[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Bakwagen of citytrailer?


P 230

Vraag

  • Forumlid

Beste collega's chauffeurs,

 

Ik ben een distributiechauffeur die met een vaste bakwagen van ca. 8,7m dagelijks de boeren
bevoorraad met zakgoed op paletten. Omwille van uitbreiding van onze firma, overweegt mijn

baas nu om over een jaar over te schakelen op een trekker-citytrailer combinatie van ca. 13m.

Ik ben hier persoonlijk niet zo voor te vinden omwille van de soms érg krappe ruimtes waar ik moet manoeuvreren.
Kleine boerenhoven, lage en krappe stallen, nauwe inritten, ... 

Persoonlijk ben ik van mening dat een bakwagen tot 10 meter (en meegestuurde naloopas), de klus nog zou kunnen klaren.
Maar zo'n trekker met citytrailer en (2) gestuurde assen lijkt me net een brug te ver. Of zie ik dit verkeerd?

Is een trekker-citytrailer met gestuurde assen van 13 meter even wendbaar als een bakwagen van 10 meter?
Wat betreft laadvermogen overtreft een 2-assige citytrailer uiteraard wel ruimschoots een vaste bakwagen met 3 assen..
Het is een vraag die me al een tijdje bezig houdt, maar wel steeds prangender wordt..
 

Voel jullie vrij om te reageren!

 

Alvast bedankt!
 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid
3 minuten geleden zei Durashift:

 

Zeker, eens.

Scania komt / is er met een extra lage P serie, de L-serie.

https://aftersalestruck.nl/scania-presenteert-serie-stadstrucks

 

Ja, hebben we ook gezien. Enige nadeel vind ik dat die wagen weer wat langer is dan een traditionele vrachtwagen, aangezien ze de cabine vóór de motor moeten plaatsen.. Verder wel een goed concept. 

 

Zo, weer veel stof tot nadenken. En nu onder de wol. Aan allen veilige kilometers gewenst komende week!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1

Als je een city krijgt met 2 gestuurde assen is het helemaal geen probleem. Je zal qua ruimte misschien hetzelfde nodig hebben. Misschien dat je wat meer op de uitzwaai van je oplegger moet gaan letten.

 

Lijkt mij geen probleem lig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1
  • Forumlid

in principe ben je met zo'n city trailer wendbaarder als een bakwagen, ik heb 1,5 jaar met een 2 assige city van 12 meter lang gereden met een stuuras en onderschuifklep en ik kon op plekken komen waar de bakwagens (zonder gestuurde naloopas) niet konden komen. mocht je inspraak hebben op de keuze zou ik voor een 2 assige city gaan maar dan met een achtersluitende laadklep, dan staan je assen iets verder naar achter en wordt je uitzwaai minimaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1
  • Forumlid

Kun je niet regelen dat ze eens een citytrailer/trekker huren voor een week en zo je eigen ervaring opdoet. 

Eventueel ook eens een week met een 10mtr bakwagen. 

 

Dan heb je vergelijkings ervaringen uit eerste hand. 

En zo voorkom je rapper een miskoop in mijn ogen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Hallo,

 

Heel erg bedankt voor jullie feedback! Ik heb als enige chauffeur bij ons op de zaak heel wat inspraak,
maar precies daardoor ook wat verantwoordelijkheid. En ik zou niet graag verantwoordelijk zijn voor een
verkeerde investering van ettelijke duizenden euro's. :-s 

De idee van een 2-assige trailer met achtersluitklep klinkt mij ook de beste oplossing in mijn situatie.
Verder zal er dan nog gekeken moeten worden of het een huifzeil of dichte laadkast zal worden..
Als jullie nog verdere suggesties hebben, altijd welkom.

Nogmaals dank!
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Hallo,

 

Ja, klopt helemaal. Bij ons zijn het altijd paletten met standaard afmetingen.
De enige reden dat ik een huifzeil zou overwegen, is voor die ene keer dat ik bijvoorbeeld een erf niet kan oprijden, en ik verplicht op de weg moet blijven staan. 
Als de boer dan een verrijker heeft, zou hij de pallets van opzij kunnen afnemen.. 

 

In dat geval zou ik misschien opteren voor een huifzeil met hoge, rechtopstaande schotten. Je moet in principe heel
wat meer zekeren als je geen dichte laadbak hebt, en misschien zou dit een goede tussenoplossing zijn?

 

Vriendelijke groet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

^^ als dat minimaal voorkomt.. kan de boer toch ook die palletten met de verreiker van de klep af nemen? Scheelt misschien ook ruimte.. want als het geen al te brede weg is lijkt het mij ook krap worden om de verreiker haaks langs de trailer te krijgen.

 

Qua wendbaarheid: geen idee op welk type bedrijven je komt.. maar als het veehouderijen zijn.. zal toch ook de voerwagen moeten komen... of de melkkar.. die rijden veelal toch ook met (gestuurd) 13 meter materieel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei schoenenreus:

Met een vaste achtersluitende laadklep zou de boer ze ook daar van af kunnen halen dus is een huif opzich niet eens zo heel erg nodig. maar als je toch een achtersluitklep hebt en een electrische pompwagen heb je in principe de boer ook niet nodig natuurlijk en kun je je zelf redden.

Dat is wel zo,maar je kunt met een electrische pompwagen nu niet overal rijden,vooral boeren erven zijn soms erg tricky,evenals terreinen van grote chemische plants ( weet ik uit ervaring)

 

Edit: Pierre was me voor zag ik net.:D

bewerkt door europeaan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
32 minuten geleden zei Pierre:


Een electrische pompwagen en een boerenerf is meestal geen heel goede combinatie

Klopt.

 

Daar tegen over staat wel dat op veel boerenerven materieel aanwezig is om pallets of kisten te verplaatsen over het erf, als dat ding maar van de auto af is......

 

En heel vaak kan/mag de chauffeur daar zelf ook nog eens gebruik van maken, zeker als hij/zij daar vaker komt en er dus inmiddels bekend is.

 

Sprak deze man uit ervaring. 😏

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ja, jullie opmerkingen zijn terecht. Wat betreft mijn werkgebied kom ik nu op zowat ieder type bedrijf waar inderdaad ook de veevoeders en melkophalers komen.Ben zelf ook sterk aan het overwegen om beroep te doen op een truck en trailer rental en te beginnen testen.

 

Wat betreft de combinatie met elektrische pompwagen heb ik nu op mijn zwaarste dagen ook al een elektrische transpallet mee. Maar ALTIJD in combinatie met een gewone pompwagen. Regelmatig moet ik pallets afzetten op onverharde ondergrond, en dan is het met de gewone pompwagen het spul eraf sleuren totdat ik met de pompwagen helemaal wegzak, en daarna de pompwagen weer op de laadklep slepen. Maar gelukkig beginnen de boeren steeds meer hun terrein te verharden. 

 

Wordt tijd dat ik eens met de baas al deze bevindingen ga delen. 

Bedankt voor alle reacties!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
 
Ook dat klopt. Met dien verstande dat je vaak al halverwege de klep muurvast staat in de drek of de stront met je pompwagentje op het moment dat je met je pallet de klep af komt zeilen...sprak ik wederom uit eigen ervaring.
"Hee hallo boer, voor aan de weg bij je dam staat n pallet rommel. Dan kan je m straks ff weghalen met je trekker met lepels voorop". Sprak deze chauffeur zonder ervaring. Je gaat toch geen boerenerf op die vol met stront of bagger/drek ligt?
Jullie maken 't jezelf wel erg moeilijk hoor.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
11 minuten geleden zei Durashift:

.. wat wordt de trekker qua merk? Weer Scania?

 

;)

Hallo, ja klopt. En dan wordt de volgende overweging of het opnieuw een P serie wordt of toch een G.

Ik moet er gemiddeld 15 tot 20 keer uit op een dag, en dan is een lage instap wel van goudwaarde..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Is een oplegger met k(n)ooiaap geen optie?

 

Dan heb je al een hele hoop moeilijkheden uitgesloten met eventuele slecht begaanbare erven. Verhard betekend nog nirt gelijk dat je er met een pompwagen ook fatsoenlijk over kan.

 

Gebroken puin of asfalt is een prima erfverharding. Maar niet als je er met een pompwagen over moet.

 

En wat Matthieu al zegt..... De verladers van de suikerbieten komen niet eens langs als de commisionair vind dat het erf of de toegangsweg te vies, onverhard of te ver achter uit rijden is om de bieten hoop te bereiken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
3 minuten geleden zei Teddybeer:

Is een oplegger met k(n)ooiaap geen optie?

 

Dan heb je al een hele hoop moeilijkheden uitgesloten met eventuele slecht begaanbare erven. Verhard betekend nog nirt gelijk dat je er met een pompwagen ook fatsoenlijk over kan.

 

Gebroken puin of asfalt is een prima erfverharding. Maar niet als je er met een pompwagen over moet.

 

En wat Matthieu al zegt..... De verladers van de suikerbieten komen niet eens langs als de commisionair vind dat het erf of de toegangsweg te vies, onverhard of te ver achter uit rijden is om de bieten hoop te bereiken.

 

Wel, omwille van de vele klanten op één dag (15 à 20), vrees ik dat de kooiaap me te veel tijd gaat kosten. Want inderdaad, met de kooiaap doe je precies wat anders de boer met zijn verreiker doet.  

 

En die slecht toegankelijke wegen/ opritten bij de boer, moeten wij nu eenmaal voor lief nemen. Wij produceren en verhandelen onze eigen voederadditieven (mineralen, vitaminen, organische zuren, etc. ...),

en moeten daarbij commercieel ingesteld zijn.

Met andere woorden: niet te veel zeuren over de stront of de grote oneffenheden op het erf.. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
11 minuten geleden zei P 230:

Hallo, ja klopt. En dan wordt de volgende overweging of het opnieuw een P serie wordt of toch een G.

Ik moet er gemiddeld 15 tot 20 keer uit op een dag, en dan is een lage instap wel van goudwaarde..

 

Zeker, eens.

Scania komt / is er met een extra lage P serie, de L-serie.

https://aftersalestruck.nl/scania-presenteert-serie-stadstrucks

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
14 minuten geleden zei Teddybeer:

De verladers van de suikerbieten komen niet eens langs als de commisionair vind dat het erf of de toegangsweg te vies, onverhard of te ver achter uit rijden is om de bieten hoop te bereiken.

 

Die zullen dan ook wel de machtspositie hebben om e.e.a te bevelen aan de boer.

 

Lang niet alle bedrijven hebben die positie. Er rijden meer groupage diensten op Frankrijk.. ;).. en in het eigen vervoer zal de klantwens ook wel iets meer bepalend zijn in de totale beoordeling / keuze van het bedrijf. Tenzij er een uniek, onovertroffen, product geleverd wordt wat niemand anders kan.. denk ik dan maar.

 

~~~~~~

 

Tegen mij is ook al gezegd: je bent geen parkeerservice (na het lossen).. Klopt.. maar toch denk ik dat klanten (en dat is al een keer beaamt) het waarderen als je de handelsauto om 8 uur 's ochtends niet plompverloren op de eerste de beste vrij (bezoekers) parkeerplaats parkeert.. waarvan je op je vingers kan natellen dat een bezoekende klant daar ook graag, rond dat tijdstip, gebruik van maakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik heb een tijd hetzelfde werk gedaan als wat jij nu doet, ene keer met een gewone 13.60 3-asser met achterste as gestuurd en de andere keer met een dacht 11m 2-asser ook 1 as gestuurd.. Met die 2-asser kon ik vrijwel overal komen, die 3-asser stond ik geregeld langs de weg te lossen.. Wel met kooiaap dan.. En ja lopen door de modder/stront

okdoei

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
 
Ook dat klopt. Met dien verstande dat je vaak al halverwege de klep muurvast staat in de drek of de stront met je pompwagentje op het moment dat je met je pallet de klep af komt zeilen...sprak ik wederom uit eigen ervaring.
3 jaar voor Agrifirm gereden. Nooit last van gehad...
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Met deze auto refen wij voor agrifirm. Draai cirkel was het hetzelfde als bakwagen. Maar achteruit in sturen kan hij wat krapper. 11 meter is die geloof ik. 1 gestuurde en 1 vaste as. Bochtje kon je wel krapper dan bakwagen. Prettige combinatie zo om mee te werken.

Bij heel veel boeren hebben ze heftruck mochten we gebruiken om te lossen. Ideaal. Weet die boer meteen waar die moet zoeken... Gmb wel in de container of kast.... Met de sleutels op de vreemdste plekken.

Was mooi werk. Alleen die werktijden.... D.G.O.-B.V.-72-BGS-3-_2_-BorderMaker.jpeg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden