[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Bakwagen of citytrailer?


P 230

Vraag

  • Forumlid

Beste collega's chauffeurs,

 

Ik ben een distributiechauffeur die met een vaste bakwagen van ca. 8,7m dagelijks de boeren
bevoorraad met zakgoed op paletten. Omwille van uitbreiding van onze firma, overweegt mijn

baas nu om over een jaar over te schakelen op een trekker-citytrailer combinatie van ca. 13m.

Ik ben hier persoonlijk niet zo voor te vinden omwille van de soms érg krappe ruimtes waar ik moet manoeuvreren.
Kleine boerenhoven, lage en krappe stallen, nauwe inritten, ... 

Persoonlijk ben ik van mening dat een bakwagen tot 10 meter (en meegestuurde naloopas), de klus nog zou kunnen klaren.
Maar zo'n trekker met citytrailer en (2) gestuurde assen lijkt me net een brug te ver. Of zie ik dit verkeerd?

Is een trekker-citytrailer met gestuurde assen van 13 meter even wendbaar als een bakwagen van 10 meter?
Wat betreft laadvermogen overtreft een 2-assige citytrailer uiteraard wel ruimschoots een vaste bakwagen met 3 assen..
Het is een vraag die me al een tijdje bezig houdt, maar wel steeds prangender wordt..
 

Voel jullie vrij om te reageren!

 

Alvast bedankt!
 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Hallo,

 

Ja, is exact wat wij overwegen. Bedankt voor de foto. 
Waarschijnlijk zou onze city zelfs zo lang nog niet worden. 
Een meter of 10 maximum overweeg ik. 
Het zullen grotendeels ééndaagse ritten worden, en met ca. 18 paletten en 15 klanten moet je het
natuurlijk ook nog allemaal op één dag geklaard krijgen. 

 

Bij ons draait het ook allemaal rond gewicht, niet om volume. De kleinste eurootjes met
likemmers wegen al meteen + 400kg, de zwaarste blokpaletten +1000 / 1100 kg. 

 

Even een vraagje, met hoeveel vermogen reden jullie? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
43 minuten geleden zei Kiepenboer:

^^Tja das natuurlijk hier in Holland :D

Maar een stemmetje in mij zegt dat de vraagsteller in Belgie onderweg is??

Tja en daar is het met erf verharding zeer  slecht gesteld,en tis vaak maar weer afwachten waar je terecht komt.

Ja, klopt. Mijn werkterrein is België, met enkele uitschieters in Noord-Frankrijk. En ja hoor, op vlak van wegeninfrastructuur is het bij de boeren zoals op de openbare weg: erbarmelijk!
Vooral van zodra ik de taalgrens oversteek naar Wallonië, zie je zo de staat van wegen en gebouwen verslechteren..

Daarom dat wij extra hard moeten nadenken over het materieel waarmee we op weg gaan.. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Die auto is 340 pk.

Kunnen 24euro pallets in. 8x1,20=9,60
Of 20 blok pallets. =10m + de elektrische palletwagen =0,40 trailer zal 10,50 zijn of 11 meter.

Reden we vooral zakgoed mee. Pallets van 100 tot 800 kg. Af en toe een ibc of plastic rollen op pallets. Maar 90% zakgoed ca 10 tot 15 adressen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

"Wel, omwille van de vele klanten op één dag (15 à 20), vrees ik dat de kooiaap me te veel tijd gaat kosten."

Mogge,doe zelf niets anders dan met kooiaap uitventen en ben met zoveel adressen 30-40 minuten extra per dag kwijt. Los- en transportklaar maken kost je samen 2 minuten.

Kooiaap is natuurlijk ook wel een flinke investering maar zou het wel overwegen

groeten Wesley
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Een kooiaap is weer extra lengte en gewicht zeker? 

En dan achterop een lege cityoplegger met stuurassen default_confused1.gif

Bij ons rijden ze met geloof 2assige 11 meter city trailers,1 as gelift. Kooiaap zit rond 2500kg en dan tegen kopschot stalen plaat van 3000kg voor genoeg schoteldruk. Jongens draaien "blind" de hoek om in de woonwijken

 

groeten Wesley

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
9 uur geleden zei wesley 85:

Bij ons rijden ze met geloof 2assige 11 meter city trailers,1 as gelift. Kooiaap zit rond 2500kg en dan tegen kopschot stalen plaat van 3000kg voor genoeg schoteldruk. Jongens draaien "blind" de hoek om in de woonwijken

 

groeten Wesley

 

Stond er vanmorgen een met een klapband bij Heteren, en denk ook dat hij de veroorzaker van dat ongeval was met zen klapband.

Weet het niet zeker, maar is een vermoeden, misschien weet jij meer??

Was net gebeurd en heb de stofwolk in de verte van het ongeval kunnen zien, en was er toch vrij vlot door, maar daarna melde de reedio 1 uur vertraging.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei zoetwatermatroos:

Klopt ouwe was een Scania van Wesley zijn werkgever met een kapotte band, koste mij een uur...(..)

 

 

 

Och, die (1e van het seizoen??) omgevallen bietentrailer in de Heinenoord tunnel afgelopen nacht, koste mij ook een uur én 5 euro tol. D8 dat ze de Kiltunnel tolvrij maakten als er wat was met de Heinenoord tunnel. Zou ook beter voor de doorstroming zijn.. Vind ik.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei ELZEN106:

Toen ik er langskwam 07.45 was er geen ongeval wel stond hij langs de kant (erg schuin).


Duidelijk dat hij er niets mee te maken had dan en was je er net voor.

Heb ook niet veel vertraging gehad want dat ongeluk gebeurde een 5, 600 meter voor aan de stofwolk te zien.
Op de brug ging het langzaam en net de A15 over begon het weer te lopen, maar wel een hinderlijk zonneke.

En als dan het hele circus weer in de ankers gaat, tja dan hoeft er maar 1 niet op te letten en het is prijs;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 18-9-2018 om 06:55 zei wesley 85:

Mogge,doe zelf niets anders dan met kooiaap uitventen en ben met zoveel adressen 30-40 minuten extra per dag kwijt. Los- en transportklaar maken kost je samen 2 minuten.

Kooiaap is natuurlijk ook wel een flinke investering maar zou het wel overwegen

groeten Wesley
 

 

Oké, goed om weten. Misschien kan de city bij voorbaat worden voorzien om op termijn een kooiaap mee te nemen. Alleen is het dan ff bekijken hoe dat contragewicht achteraf kan worden geplaatst. Anders komt het niet goed met asdruk op de trekas, zo zonder kooiaap achterop..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden