[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

De Brexit,waarom wel en waarom juist niet,en een Nexit,waarom wel en waarom beslist niet


Gast geworden

Recommended Posts

1 uur geleden zei steenhaas1:

 Het maakt voor de meeste buitenlandse aandeelhouders niet veel uit, nu gaat  hun thuisland de (een) belasting over het dividend heffen. Het geld wat ons land misloopt komt in andere landen positief op de begroting.

 

Dat werkt dus beide kanten uit. Een Nederlands bedrijf betaalt in België maar een fractie van de belasting die het hier zou moeten betalen en een Belgisch bedrijf betaalt hier maar een fractie van wat men thuis zou moeten betalen. In dit hele verhaal zijn eigenlijk alle belastingdiensten verliezers en enkel de multinationals (danwel de aandeelhouders) winnaars.

Het vervelende is dat wat de belastingdiensten per saldo tekort komen, door de werkenden van ieder land aangevuld moet worden...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
9 uur geleden zei steenhaas1:

 Het maakt voor de meeste buitenlandse aandeelhouders niet veel uit, nu gaat  hun thuisland de (een) belasting over het dividend heffen. Het geld wat ons land misloopt komt in andere landen positief op de begroting.
 

 

Is dat zo?

Ik dacht juist dat dé reden was dat (sommige, angelsaksische?) buitenlanden geen dividendbelasting kennen.

 

Ik schrijf bewust 'buitenlands' omdat binnenlandse aandeelhouders de te betalen dividendbelasting weer kunnen verrekenen met de belastingdienst, als ik het goed begrepen heb.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 14-9-2018 om 20:59 zei Leeuw:

 

 

 

 

 

Uit het bericht: "Veel vakbondsleden denken dat de werkgelegenheid minder wordt als Groot-Brittannië uit de Europese Unie stapt. Ook vrezen ze dat de levensstandaard omlaag gaat."

 

 

Zie boven. De mensen gaan dus hun keuze baseren op angsten. We kennen een spreekwoord: "Angst is een slechte raadgever", maar je keuze op een spreekwoord baseren is natuurlijk net zoiets als deze keuze baseren op een angst. Een angst die -in mijn ogen tenminste- flink wordt aangejaagd.

 

 

 

 

Dat heet "vooruit kijken" een prognose maken voor de toekomst ,niet wachten tot de kruik barst, sommige Engelsen kunnen dat blijkbaar ook.

Ken je ook het spreekwoord: resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 uur geleden zei europeaan:

Dat heet "vooruit kijken" een prognose maken voor de toekomst ,niet wachten tot de kruik barst, sommige Engelsen kunnen dat blijkbaar ook.

Ken je ook het spreekwoord: resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst??

 

Wel vreemd dat ze dat nu ineens wél kunnen, nadat er een stortvloed aan onheilstijdingen over hen is uitgestort. Daarom zou ik jou op mijn beurt willenvragen, of jet het spreekwoord "angst is een slechte raadgever" ook kent? Vast wel. De keuze gaat in mijn ogen namelijk niet zozeer over het nu en de komende handvol jaren, maar over een veel langere termijn.

 

Niet rot bedoeld hoor, maar jou tijd zal het wel duren. En dan ligt het op het bord van de jongere generatie's.

Als je nu ziet hoe de EU bezig is met een soort van censuur uit te rollen over het internet, met een commissie die zelf fakenews verspreid en nu een dwang op internetpartijen om binnen één uur "extreme" inhoud te verwijderen, dan maak ik me grote zorgen om de toekomst. Natuurlijk kun je de EU hierbij niet rechtstreeks van censuur beschuldigen, want ze leggen de bal heel handig bij externe partijen neer die nu aanklager, rechter en beul inéén worden. Ik schreef al eerder over dictatoriale trekken en daar past dit gedrag precies in.

En het grootste deel van de bevolking ziet op het journaal en in de krant ondertussen alleen maar een enorme ophef over de zomer- en wintertijd...

 

 

On topic en als reactie op bovenstaande ideeën: Er is geen enkele manier om het iedereen naar de zin te maken. Daarnaast herhaal ik nog maar eens: Als iemand écht iets aan de huidige wetgeving wil veranderen, moet diegene bij de wetgever aankloppen. Toegegeven, kleine kans dat je zonder geld en lobby daar iets bereikt hoor, maar niet geschoten is altijd mis.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Leeuw:

 

 

 

Niet rot bedoeld hoor, maar jou tijd zal het wel duren. En dan ligt het op het bord van de jongere generatie's.

 

Weet ik hoor ,dat je t niet rot bedoelt,maar met deze uitspraak laat je merken dat je n stuk jonger bent dan ik.

DE"voorlopers van de EU,dat zijn de E.E.G en de E.G.K.S ( Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal) zijn opgericht in 1958 ,toen ik 10 jaar oud was.

8 jaar daarna haalde ik mijn rijbewijs en is mijn "carriere"begonnen,en heb ik kunnen observeren dat onze welvaart alleen maar in stijgende lijn doorgezet is,en dat dit uitsluitend te danken is aan de Europese samenwerking, dat we werkelijk de stenen uit de straat hebben kunnen rijden om alles vervoerd te krijgen.

 

(Nota bene: vervoer zijn trendvolgers hè,vervoer is niet uitgevonden om ons aan t werk te houden.

Indien iets niet geproduceerd,verhandeld,of in een van onze zeehavens gelost word,hoeft t ook niet door jou of mij vervoerd te worden.)

 

Getuige daarvan is t feit dat ,buiten Duitsland,Frankrijk,Italië en de Benelux,de oprichters van de EEG , heel veel landen in Europa zich aan wensten te sluiten( stonden te springen),en die t na de aansluiting ook allemaal voor de wind gegaan is.

 

* "Brussel"is natuurlijk meer dan alleen de stad waar het bestuur van d EU gezeteld is.
"Brussel "zijn we zelf,Nederland zit daar ook aan tafel,hoewel we natuurlijk niet alleen de dienst uitmaken daar.

 

Dat wij ,als pisvlek Nederland, qua oppervlak ergens tussen de 150 en 200 ste plaats staan op de wereldranglijst,maar wel de 7 de economie hebben ,danken we aan t feit dat we,als land dat moet leven van de handel ,wel aangesloten zijn bij een lichaam zoals de E.U.

Dat je dan soms consessies moet doen aan"Brussel* "

 

Zonder een EU of EEG zal de jongere generatie ook wel overleven hoor, maar alleen als er dan helemaal geen EU of EEG meer bestaat.

Dan word t weer ieder voor zich en god voor ons allen.

 

Daarom ben ik vreselijk benieuwd wat dat voor mensen geweest zijn die vóór de Brexit gestemd hebben,de Londenaren ,met hun financiele centrum zeker niet,ook de Schotten en de Welshmen niet,die willen juist blijven.

Blijkt dat de werkende mens,verenigd in de vakbonden ,het ook geen goed idee vinden.

 

Deze week was er op TV een stuk waarin Tom Egbers zijn roots ,die in het VK liggen achterna ging,in gesprekken van hem ,met mensen kon je concluderen dat het probleem van Engeland niet in de immigranten zit ,of in de economie,maar in het klassensysteem.

Men kent een  hele grote arbeidersklasse ,voor wie het:"struggle to survive "is, dit zijn juist de mensen die ,omdat ze het vertrouwen in de Engelse politiek helemaal verloren hebben ,thuis gebleven zijn met de stemming omtrent de Brexit

Dan heb je een midden klasse,die t wat beter gaat ,maar voor wie t ook niet echt overhoudt.

En er is een hele kleine upperclass,waar t meest geld zit en die zijn uiterste best doet dit geld binnen deze klasse te houden, en dit geld zeker niet uit wenst te geven aan de mens die t wat minder goed heeft.

En dat kan,mijn inziens,door een Brexit alleen nog maar verslechteren

 

 

bewerkt door europeaan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei europeaan:

Weet ik hoor ,dat je t niet rot bedoelt,maar met deze uitspraak laat je merken dat je n stuk jonger bent dan ik.

DE"voorlopers van de EU,dat zijn de E.E.G en de E.G.K.S ( Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal) zijn opgericht in 1958 ,toen ik 10 jaar oud was.

8 jaar daarna haalde ik mijn rijbewijs en is mijn "carriere"begonnen,en heb ik kunnen observeren dat onze welvaart alleen maar in stijgende lijn doorgezet is,en dat dit uitsluitend te danken is aan de Europese samenwerking, dat we werkelijk de stenen uit de straat hebben kunnen rijden om alles vervoerd te krijgen.

 

Dat de welvaart een stijgende lijn heeft laten zien is waar. Daar heeft de EEG zeker een rol in gespeeld, maar we hebben dat voornamelijk te danken aan alle hardwerkende mensen onze economie hebben opgebouwd. Nederland is heel groot geworden in de maakindustrie, we hadden tal van innovatieve bedrijven en hun producten waren wereldwijd zeer gewild.

We hadden als "pisvlek" internationaal best wat in de melk te brokkelen. Daar is na de grote uitverkoop (globalisering) niet veel meer van over...

 

Dat een EU goede diensten voor de handel kan leveren is absoluut waar, maar het is niet zo dat dit de enige manier is om met andere landen te handelen en/of samen te werken (kijk maar naar de rest van de wereld), noch is het zo dat we onze welvaart uitsluitend aan de Europese samenwerking te danken hebben. Zie daarvoor ook mijn eerste zin

 

Van een EU die zich enkel met haar eigenlijke doelstellingen bezig zou houden, zou ik zelfs voorstander kunnen zijn. Maar zolang dit instituut zich met met binnenlandse zaken van democratische lidstaten bemoeit, op de achtergrond aan een soort van privaat censuursysteem bezighoudt waarmee onwelgevallig nieuws onderdrukt gaat worden en bovendien bakken met geld verslindt, bedank ik ervoor.

 

"Vroeger" kon je met bijvoorbeeld 57 jaar in de VUT. Nu mag je doorwerken tot je 68e of 69, of totdat de man met de zeis komt.

Iedereen hier die tussen de 57 en 67 jaar jong is, had in een land waar de welvaart ook daadwerkelijk bij de burgers aankomt, al met pensioen kunnen zijn...

 

bewerkt door Leeuw
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 minuten geleden zei Leeuw:

 

 

 

Van een EU die zich enkel met haar eigenlijke doelstellingen bezig zou houden, zou ik zelfs voorstander kunnen zijn. Maar zolang dit instituut zich met met binnenlandse zaken van democratische lidstaten bemoeit, op de achtergrond aan een soort van privaat censuursysteem bezighoudt waarmee onwelgevallig nieuws onderdrukt gaat worden en bovendien bakken met geld verslindt, bedank ik ervoor.

 

 

 

Als je met "democratische lidstaat, Hongarije bedoelt wil ik je wel wijzen op het feit dat  Viktor Orban zich de macht heeft verleend om zelfs de rechterlijke macht in zijn land te vervangen door "bevriende"rechters,zo dat van een onafhankelijke rechtspraak daar geen sprake kan zijn.

Het verwonderd me dus niks dat de EU,( namens zijn inwoners( jij en ik) daar tegen op probeert te treden,sterker nog: ik vind dat een goede zaak.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
10 minuten geleden zei Leeuw:

 

 

 

"Vroeger" kon je met bijvoorbeeld 57 jaar in de VUT. Nu mag je doorwerken tot je 68e of 69, of totdat de man met de zeis komt.

Iedereen hier die tussen de 57 en 67 jaar jong is, had in een land waar de welvaart ook daadwerkelijk bij de burgers aankomt, al met pensioen kunnen zijn...

 

IK weet niet of je je wel eens in het pensioenstelsel verdiept hebt,maar "pensioen"betaal je zelf,daar gaat de EU ( nog) niet over.

Voor de AOW betaal je iets van 17 % van je inkomen( in de eerste en tweede schijf) en als je de pensioengerechtigde leeftijd bereikt hebt krijg je de rest van je leven een uitkering,doordat er steeds meer mensen met pensioen gaan en er steeds minder mensen zijn die bijdragen ( er zijn immers minder mensen die eraan mee betalen)

 

Met de vroegere VUT lag toch wel wat genuanceerder: degene die werkten( en hun werkgevers) brachten de uitkeringen van degen die in de VUT liepen op.

In Jip en Janneke taal: JIJ en ik betaalden voor degene die thuis zaten( en er nog een baantje naast konden hebben).

Dit in tegenstelling tot het pre-pensioen wat grotendeels betaald werd uit de pot van de betrokkene zelf.

Over ons pensioen,en wanneer dat ingaat heeft de EU geen zeggenschap.

Overigens kun je je aanvullend pensioen( bedrijfspensioen),in tegenstelling tot je AOW, nog steeds op je 65 ste in laten gaan, belastingtechnisch is dit iets minder omdat je dan over je pensioen ook  nog gewoon  17 % AOW premie betaald.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 minuten geleden zei europeaan:

Als je met "democratische lidstaat, Hongarije bedoelt wil ik je wel wijzen op het feit dat  Viktor Orban zich de macht heeft verleend om zelfs de rechterlijke macht in zijn land te vervangen door "bevriende"rechters,zo dat van een onafhankelijke rechtspraak daar geen sprake kan zijn.

Het verwonderd me dus niks dat de EU,( namens zijn inwoners( jij en ik) daar tegen op probeert te treden,sterker nog: ik vind dat een goede zaak.

 

En ik dacht dat nog wel je je er niet in had verdiept. ;)

Orban danst niet naar de pijpen van de EU inzake migranten, de Hongaren zijn net als de Polen veel te lang hun vrijheid kwijt geweest om zich nu zomaar even in de hoek te laten zetten. Ja, tuurlijk waren ze dol op de zak met geld vanuit de EU, maar waarschijnlijk niet "koste wat het kost".

 

Met ondemocratische regime's  handelt de Uu gewoon, sterker nog, ze zitten in feite achter de oorlog in Oekraïne en zijn dus medeverantwoordelijk voor duizenden doden. Maar ja, er zijn westerse lieden met heel veel centjes die belangen in Oekraïne hebben en die belangen moeten nu eenmaal behanrtigt worden, hè?

Ik noem ook even Catalonië, het politiegeweld tegen vreemdzame demonstraten daar en een EU die dat geweld tegen eigen burgers goedkeurde.

Zoveel heeft de EU met democratie...

 

2 minuten geleden zei europeaan:

Over ons pensioen,en wanneer dat ingaat heeft de EU geen zeggenschap.

 

Weet ik, maar geld kun je maar éénmaal uitgeven... En wanneer geld opgaat aan andere zaken (noem maar op..), is het niet meer voor de VUT regeling beschikbaar...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 minuten geleden zei Leeuw:

 

 

 

Weet ik, maar geld kun je maar éénmaal uitgeven... En wanneer geld opgaat aan andere zaken (noem maar op..), is het niet meer voor de VUT regeling beschikbaar...

IK wil je er wel op wijzen dat de VUT méér kostte dan wat wij met zn allen op moesten/konden brengen.

Ga je dan mensen,die nog prima kunnen functioneren in het arbeids proces ,met een zak geld,die je haalt bij degene die nog wél moeten werken, naar huis sturen .

Er was n.l maar één groep die de VUT uitkeringen opbracht,dat was niet onze regering of de EU ,dat waren degene die werkten,samen met hun werkgevers,verenigd in het VUT fonds van hun bedrijfstak.

Ironie was zelfs dat de pensioenpremie van deze VUT'ers gewoon doorliep tot het moment dat ze AOW trokken en hun pensioen inging,zelfs die pensioenpremie werd doorbetaald door degene die nog wel werkten.

Dus : geld dat opgaat aan andere zaken is nooit voor VUT regelingen beschikbaar geweest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
11 minuten geleden zei Leeuw:

Prima, ik geef meteen toe dat dit iets is, waarin ik me nooit erg verdiept heb.

Geeft niet hoor,de meesten,ik ook, vonden het jarenlang een "ver van mijn bed show":D

Tot het moment komt dat je er mee geconfronteerd gaat worden en je je iets beter in de ins en outs gaat verdiepen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Enige postings terug schreef ik dat ik me afvroeg uit welke hoek deze "voor"stemmers vandaan kwamen.

Welnu: in onze krant,BNdeStem,van woensdag 19 sept, stond een stukje van ene meneer Wim Nolens,een "gastopinie"

 

In dit stuk beschrijft hij,buiten het verhaal hoe het VK,tegen de wil van de Franse president Charles de Gaulle,toch,onder speciale voorwaarden bij de EEG gekomen is.

Het blijkt dat van alle Brexiteers het voornamelijk mensen van het platteland en oudere conservatieve kiezers geweest zijn.

veelal gebaseerd op oude sentimenten ,men denkt daar nog steeds in "splendid isolation'Brittania rules the waves,en British empire (©W.N)

Terwijl het begrip "British empire al grotendeels gedevalueerd is tot "gemenebest,Welke losse organisatie vooral betrekking heeft,vergeleken met de marktomvang van de EU ( het dichtstbijzijnde land van het gemenebest is Cyprus,wiens enige exportproduct een dubieuze ,twijfelachtige, transportloonlijst is :D

 

Buiten de mensen in de financieële city van Londen waren ook de meerderheid van de jongeren tegen een Brexit,ironie is alleen dat de jongeren  en masse thuis gebleven zijn en dus niet gestemd hebben.

 

Indien het niet tot een douane unie zal komen kan Theresa May slechts één ding kunnen doen: een nieuw referendum uitschrijven,wat haar ongetwijfeld de politieke kop zal kosten,maar waarmee zij haar land wél behoed voor een economische ramp.( en daarmee als redder des vaderlands de geschiedenis boeken ingaat en in de stoel naast Churchill plaats neemt in de politieke hemel)

 

Eerste vereisten is dan wel dat al die jongeren die hun mogelijkheden en banen zage oplossen bij een Brexit nu wel naar de stembus gaan en zichnyterdege overleggen wat ,in hun geval,wijsheid is.

 

Verder schrijft de auteur dat de EU het moeilijk gaat krijgen als er een harde Brexit komt,maar dat de EU,in tegenstelling tot het VK , over genoeg zelfherstellend vermogen beschikt, door bijvoorbeeld de relaties met Rusland te verbeteren en zich wat minder gelegen laten liggen  aan de huidige chanterende dwingelandij uit Washington.

 

 

 

 

 

Meningen( BNdeStem 19-09-2018.bmp

bewerkt door europeaan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
7 uur geleden zei DAFne:

 

 

NEXIT morgen, tegen elke prijs.

Citaat

Helemaal mee eens. 

 

Verder is het aan niemand of ik mij wel of niet aan wet en regelgeving hou, dit is mijn leven.

Bevalt het je niet, plan mij naar de zaak en tot nooit weer ziens.

 

Is je jointje naar je hoofd gestegen??:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Interessante opinie ook van Peter de Waard in de Volkskrant: "De Brexit eindigt als de millenniumbug. Heel veel drukte om niks."

https://www.volkskrant.nl/economie/de-brexit-eindigt-als-de-millenniumbug-heel-veel-drukte-om-niks~bc03d892 

 

Edit: Punten die Syp Winia (journalist) aanvoert

1) Het VK neemt toch al niet deel aan de Euro (munt) en doet niet mee aan Schengen. Dat maakt een exit makkelijker.

2) Beide zijden hebben er geen baat bij, zichzelf te schaden.

3) De Brexit is vooral een politiek probleem.

bewerkt door Leeuw
Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 uur geleden zei europeaan:

In dit stuk beschrijft hij,buiten het verhaal hoe het VK,tegen de wil van de Franse president Charles de Gaulle,toch,onder speciale voorwaarden bij de EEG gekomen is.

Het blijkt dat van alle Brexiteers het voornamelijk mensen van het platteland en oudere conservatieve kiezers geweest zijn.

veelal gebaseerd op oude sentimenten ,men denkt daar nog steeds in "splendid isolation'Brittania rules the waves,en British empire (©W.N)

Terwijl het begrip "British empire al grotendeels gedevalueerd is tot "gemenebest,Welke losse organisatie vooral betrekking heeft,vergeleken met de marktomvang van de EU ( het dichtstbijzijnde land van het gemenebest is Cyprus,wiens enige exportproduct een dubieuze ,twijfelachtige, transportloonlijst is :D

 

Buiten de mensen in de financiële city van Londen waren ook de meerderheid van de jongeren tegen een Brexit,ironie is alleen dat de jongeren  en masse thuis gebleven zijn en dus niet gestemd hebben.

 

Nu wordt er dus weer gezinspeeld dat de Brexit kiezers vooral plattelandsmensen en ouderen zijn geweest. Plat gezegd: Het dommere deel van de bevolking, op basis van sentimenten (in plaats van verstand).

 

Dat kan ik niet rijmen met het feit dat de verstandige, goe dopgeleide jongeren dus massaal thuisbleven en niet gingen stemmen.

Die  jongeren hebben dus niet begrepen hoe democratie werkt, wanneer ze eerst te beroerd zijn om te gaan stemmen en vervolgens luidkeels gaan roepen om een tweede referendum. Moet je dat gedrag dan ook nog eens belonen?

 

Hoe dan ook, de uitkomst van een eventueel tweede referendum kan nog wel eens een verrassing worden. De keuze voor een Brexit bij het (eerste) referendum of de zege van Trump zagen de media immers ook niet aankomen... :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Leeuw:

 

Nu wordt er dus weer gezinspeeld dat de Brexit kiezers vooral plattelandsmensen en ouderen zijn geweest. Plat gezegd: Het dommere deel van de bevolking, op basis van sentimenten (in plaats van verstand).

 

 

Die uitspraak"dommere gedeelte"is voor jouw rekening.:D

Dat t op basis van sentimenten geweest is ,is wel duidelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Leeuw:

 

 

Dat kan ik niet rijmen met het feit dat de verstandige, goe dopgeleide jongeren dus massaal thuisbleven en niet gingen stemmen.

Die  jongeren hebben dus niet begrepen hoe democratie werkt, wanneer ze eerst te beroerd zijn om te gaan stemmen en vervolgens luidkeels gaan roepen om een tweede referendum. Moet je dat gedrag dan ook nog eens belonen?

 

 

IK denk dat hier het zelfde ,maar dan met tegenovergesteld effect gebeurt is als bij ons met het Oekraine referendum( weet je nog).

Daar werd door de regerings partijen ( lees Rutte) ook niet al te veelaandacht aanbesteed,in de hoop dat de meesten wel thuis zouden blijven.,dank zij inspanningen van mensen zoals Baudet hebben velen ( waaronder ik)zich toch naar de stembus begeven en tegen dit associatie verdrag met Oekraine gestemd .

 

Alleen liep dit in het VK niet zoals door velen gewenst,verder moet je natuurlijk ook rekenen dat,vooral de lagere klassen,de arbeiders en huishoudens ,dagelijks een "struggle to survive "leveren en zich met alles ,behalve met politiek bemoeien. En het voor hen eenvervanmijn bed show was,tot t te laat is natuurlijk,en ze straks,economisch, alleen staan in Europa.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden