[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

De Brexit,waarom wel en waarom juist niet,en een Nexit,waarom wel en waarom beslist niet


Gast geworden

Recommended Posts

  • Forumlid

Alleen staan in Europa, geloof je het zelf?

Europa is een continent voor wie dit niet weet, al eeuwen en er is altijd handel bedreven sinds de mens zich kan verplaatsen.

 

Stop toch eens met het woord Europa voor de EU te plaatsen. Dit zijn geheel verschillende onderwerpen en misschien, misschien moeten mannen weer man worden en stoppen met zich angst te laten aanpraten door mensjes met belangen..

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op ‎25‎-‎9‎-‎2018 om 21:04 zei Leeuw:

Interessante opinie ook van Peter de Waard in de Volkskrant: "De Brexit eindigt als de millenniumbug. Heel veel drukte om niks."

https://www.volkskrant.nl/economie/de-brexit-eindigt-als-de-millenniumbug-heel-veel-drukte-om-niks~bc03d892 

 

Edit: Punten die Syp Winia (journalist) aanvoert

1) Het VK neemt toch al niet deel aan de Euro (munt) en doet niet mee aan Schengen. Dat maakt een exit makkelijker.

2) Beide zijden hebben er geen baat bij, zichzelf te schaden.

3) De Brexit is vooral een politiek probleem.

 

Mensjes met belangen heersen over de mensheid!

Het is dan ook een rust moment voor mij om mensen met een nuchtere blik hun visie te lezen. :ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Ook ik zie niet Direct in wat de negatieve konsequenties zijn van een brexit, voor de Britten.

Zwitserland en Noorwegen zijn ook geen lid van de EU, handelen met volle lust met de EU leden, hebben ook allerlei verdragen met diezelfde EU.

En laten deze 2 landen nu aanmerkelijk welvarender zijn dan EU landen…...

  • Like 2
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Engeland wordt gechanteerd en bedreigd door ongekozen leiders van de EU en de EU lidstaten doen vrolijk hieraan mee.

De EU die regeert in Europa zou zich diep mogen schamen voor dergelijk gedrag tegen de vrijheid van Engeland, een land wat eens onze vrijheid heeft moeten bevechten,.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 25-9-2018 om 22:33 zei europeaan:

Die uitspraak"dommere gedeelte"is voor jouw rekening.:D

Dat t op basis van sentimenten geweest is ,is wel duidelijk.

 

Tuurlijk, dat die mensen dom zijn (of dat je ze dom vindt) zul je niet hardop zeggen, maar een blinde ziet nog dat je erop zinspeelt.

Je bevindt je daarmee in goed gezelschap, de media doen dit ook graag. Iedereen kent het verhaal dat op de PVV voornamelijk laagopgeleide mensen stemmen. Kom ik zo op terug.

 

Nu zijn het in het VK voornamelijk de plattelandsmensen en de ouderen die veelal gebaseerd op "sentimenten" hebben gestemd. Daar staat dan -logisch gezien- tegenover dat andere groepen met hun verstand gestemd hebben.

Het bericht hoeft niet helemaal waar te zijn (zoals ook bij de PVV duidelijk werd), maar het zaadje in de hoofden van de mensen is geplant. En dáár gaat het om:

Er blijft altijd iets van hangen en zo worden mensen voortdurend beïnvloed. Daar zijn we echt geen Russen voor nodig in dit land...

 

Ik denk persoonlijk, dat als je dit soort trucjes nodig bent om je gelijk te halen, je eigenlijk helemaal geen goed verhaal hebt.

bewerkt door Leeuw
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 25-9-2018 om 22:33 zei minuteman:

Psst Leeuw, deze al gezien ? 😉 

 

Ja hoor, dat is fakenews :ja:

 

Op 25-9-2018 om 22:42 zei europeaan:

IK denk dat hier het zelfde ,maar dan met tegenovergesteld effect gebeurt is als bij ons met het Oekraine referendum( weet je nog).

Daar werd door de regerings partijen ( lees Rutte) ook niet al te veelaandacht aanbesteed,in de hoop dat de meesten wel thuis zouden blijven.,dank zij inspanningen van mensen zoals Baudet hebben velen ( waaronder ik)zich toch naar de stembus begeven en tegen dit associatie verdrag met Oekraine gestemd .

 

Alleen liep dit in het VK niet zoals door velen gewenst,verder moet je natuurlijk ook rekenen dat,vooral de lagere klassen,de arbeiders en huishoudens ,dagelijks een "struggle to survive "leveren en zich met alles ,behalve met politiek bemoeien. En het voor hen eenvervanmijn bed show was,tot t te laat is natuurlijk,en ze straks,economisch, alleen staan in Europa.

 

Dat wat ik vetgedrukt heb gemaakt, laat imo zien wat hoe de regeringspartijen de democratie dan zien...

Maar ook hier, mensen die bewust thuisbleven en erop gokten (!) dat de opkomstdrempel niet werd gehaald. Normaal zegt je dan: Gegokt en verloren, maar in deze gevallen krijgen de klagers ook nog eens alle aandacht.

 

Dat ze straks helemaal alleen staan roep je wel steeds, maar zolang niet zeker is wat de uitkomst is van de onderhandelingen tussen het VK en de EU, maar ook tussen het VK en de rest van de wereld, is dat roepen op zijn minst enorm voorbarig.

 

Referenda in Nederland lopen óók niet zoals door velen gewenst: Daarom is het raadgevend referendum nu ook op een ongrondwettelijke manier afgeschaft... :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Leeuw:

 

Tuurlijk, dat die mensen dom zijn (of dat je ze dom vindt) zul je niet hardop zeggen, maar een blinde ziet nog dat je erop zinspeelt.

Je bevindt je daarmee in goed gezelschap, de media doen dit ook graag. 

Nee ,nu word hij helemaal mooi; 

IK geef slechts aan wat ik in een artikel gelezen hebt hoe de stemming tot stand gekomen is.

DE Brexiteers blijken mensen van het platteland te zijn en oudere conservatieve Britten( wie dat ook moge zijn)

IK geef je zelfs de bron en de naam van de auteur van het artikel

JIJ reageert daarop mede volgende uitspraak:

 

© leeuw:Nu wordt er dus weer gezinspeeld dat de Brexit kiezers vooral plattelandsmensen en ouderen zijn geweest. Plat gezegd: Het dommere deel van de bevolking, op basis van sentimenten (in plaats van verstand).© leeuw.

Hoe je dan op de volgend reactie komt snap ik in de verste verte niet:

 

Tuurlijk, dat die mensen dom zijn (of dat je ze dom vindt) zul je niet hardop zeggen, maar een blinde ziet nog dat je erop zinspeelt.

Je bevindt je daarmee in goed gezelschap, de media doen dit ook graag. 

Verklaar je nader,je zit mij hier woorden in de mond te leggen die jij zelf ge uit hebt.

 daarom zei ik ook in mijn reactie dat die uitspraak over "domme mensen"voor jouw rekening was.

En waar zinspeel ik dan wel op??

 

Lees je eigenlijk wel eens wat je zelf geschreven hebt ,voor je een volgende reactie geeft? of ga je gewoon uit van je eigen gelijk?

Of zit er toch meer achter bij jou? 

 

 

bewerkt door europeaan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 uur geleden zei Murphy:

Ook ik zie niet Direct in wat de negatieve konsequenties zijn van een brexit, voor de Britten.

Zwitserland en Noorwegen zijn ook geen lid van de EU, handelen met volle lust met de EU leden, hebben ook allerlei verdragen met diezelfde EU.

En laten deze 2 landen nu aanmerkelijk welvarender zijn dan EU landen…...




Zwiterland 8 miljoen inwoners en Noorwegen 5 miljoen is ook nogal een verschil met de andere grote landen in Europa.

Daar komen denk ook nog eens minder asielzoekers binnen neem ik aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 uur geleden zei Murphy:

Ook ik zie niet Direct in wat de negatieve konsequenties zijn van een brexit, voor de Britten.

Zwitserland en Noorwegen zijn ook geen lid van de EU, handelen met volle lust met de EU leden, hebben ook allerlei verdragen met diezelfde EU.

En laten deze 2 landen nu aanmerkelijk welvarender zijn dan EU landen…...

Maar Zwitserland en Noorwegen zijn wel lid van de E.E.R. ( Europese economische ruimtehttps://www.europa-nu.nl/id/vh7dosyo6lu1/europese_economische_ruimte_eer)  en hebben als zodanig ook verplichtingen aan de E.U.,in ruil voor vrije handel.

Het V.K. kan ook een soort lid worden van de E.E.R. maar dan zullende Britten ook verschillende verplichtingen meten aangaan jegens de EU,zoals vrij verkeer van personen en goederen.

Dat vrij verkeer van goederen ziet men wel zitten,maar juist dat vrij verkeer van personen niet.

Citaat uit de link: Liechtenstein, Noorwegen en IJsland hebben veel van de regels van de Europese Unie (EU) moeten overnemen.

 

Verder denk ik dat de rijkdom van Zwitserland,en zeker Noorwegen niet zit in een handels overeenkomst maar meer te maken heeft met het bank en verzekerings wezen in Zwitserland en Liechtenstein( ook een EER land ,en in Noorwegen met de enorme voorraad gas  die tot hun beschikking staat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
 
Zie boven. De mensen gaan dus hun keuze baseren op angsten. We kennen een spreekwoord: "Angst is een slechte raadgever", maar je keuze op een spreekwoord baseren is natuurlijk net zoiets als deze keuze baseren op een angst. Een angst die -in mijn ogen tenminste- flink wordt aangejaagd.
 
Uit de EU stappen is duur, maar je kunt je ook afvragen of in de EU blijven op termijn niet duurder is?
Zoals ik vandaag van een lijstlid in Haaksbergen hoorde, wordt mijn -soms wat uitvoerige- onderbouwing tenminste door sommigen op prijs gesteld. Dus daar gaat 'ie nog een keer:
 
- De EU handelt grotendeels niet democratisch en houdt er belangen op na, die vaak niet stroken met de belangen van de burgers van de lidstaten.
- De EU probeert landen haar wil op te leggen. Voorbeeld: Omdat Hongarije weigert migranten (wel vluchtelingen!) op te nemen, braken diverse EU-politici allerlei dreigementen jegens Hongarije uit. Dit laat duidelijk zien, dat volgens de EU dus absoluut maling heeft aan een regering die dat doet wat ze het volk heeft belooft.
- De EU wil een soort Verenigde Staten van Europa scheppen, met een gemeenschappelijke grensbewaking, politie, leger maar ook belastingdienst. Dit heeft tot gevolg, dat de lidstaten als democratieën praktisch niets meer in de melk te brokkelen hebben. Weg is je land en daarmee ook een stuk van je identiteit. Dat klinkt voor velen overdreven, maar laat iedereen daar zelf maar eens over nadenken wat dat in potentie betekent.
- De EU eist een aanzienlijk deel van de begroting van elke lidstaat op. Ja, daarvan komt een deel terug maar een flink deel blijft ook aan de strijkstok hangen. Zoals je verder naar boven zelf ook aangeeft, die vetpot.
Ik kan je smiley daarachter niet zo goed plaatsen, want zou een weldenkend mens (ik waag me ook maar even aan die bewoording) niet liever zien dat dit geld goed besteed wordt en niet in de zakken van Brusselse politici verdwijnt?
 
Om deze redenen alleen al, zie ik als burger niets in de EU. Sterker nog, ik denk dat we met een stap terug (denk aan de EEG) veel beter uit zouden zijn. Natuurlijk willen diegenen die nu van de vetpot EU genieten dat niet en ze zullen dan ook hun best doen, om ons ervan te overtuigen dat de EU de enige ware en juiste keuze is. En als dat niet lukt (zie het VK), dan is er altijd nog de mogelijkheid om de mensen angst in te boezemen. "Als jullie het wagen om de EU verlaten, dan zullen wij jullie...".
 
Dat laatste is wat er volgens mij nu speelt, zowel wat het VK betreft als ook enkele Oost-Europese landen die nog niet zo heel lang geleden hebben ervaren wat het is om onder een dictatuur gebukt te gaan en ervoor passen, nu gebukt te gaan onder Brussel.
Leeuw je mag misschien in de ogen van sommigen een enorme paardenlul zijn Maar ík ben het hier 100% mee eens. Heel die EU is doorgeslagen en moet zsm terug naar een Economische Gemeenschap. Like it used to be.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
10 minuten geleden zei matthieu:

Leeuw je mag misschien in de ogen van sommigen een enorme paardenlul zijnemoji38.png Maar ík ben het hier 100% mee eens. Heel die EU is doorgeslagen en moet zsm terug naar een Economische Gemeenschap. Like it used to be.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
 

Ëén probleem Matthieu: Hoewel ik t met je eens ben( en ook met leeuw) er is geen EEG meer,dan zal iemand die eerst opnieuw op moeten richten.:angel:

( Dat van die paardenlul is voor jouw rekening:D)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
By the way ( bij de weg):
+ 45 uur in Noyant.... heb je n kamer in het hotel ??????
Hahaha. Het zijn wel 60u trouwens hoor. Precies wat iemand anders hier wel wilde ooit. Maar btw, de gendarmerie kwam langs voor n praatje. Hielden hier voor op de plaats n kleine verkeerscontrole. Ik dacht nou gaan we t meemaken. En idd, geen woord En n fijn weekend gewenst.
Mooi he.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei europeaan:

Nee ,nu word hij helemaal mooi; 

IK geef slechts aan wat ik in een artikel gelezen hebt hoe de stemming tot stand gekomen is.

DE Brexiteers blijken mensen van het platteland te zijn en oudere conservatieve Britten( wie dat ook moge zijn)

IK geef je zelfs de bron en de naam van de auteur van het artikel

JIJ reageert daarop mede volgende uitspraak:

 

© leeuw:Nu wordt er dus weer gezinspeeld dat de Brexit kiezers vooral plattelandsmensen en ouderen zijn geweest. Plat gezegd: Het dommere deel van de bevolking, op basis van sentimenten (in plaats van verstand).© leeuw.

Hoe je dan op de volgend reactie komt snap ik in de verste verte niet:

 

Tuurlijk, dat die mensen dom zijn (of dat je ze dom vindt) zul je niet hardop zeggen, maar een blinde ziet nog dat je erop zinspeelt.

Je bevindt je daarmee in goed gezelschap, de media doen dit ook graag. 

Verklaar je nader,je zit mij hier woorden in de mond te leggen die jij zelf ge uit hebt.

 daarom zei ik ook in mijn reactie dat die uitspraak over "domme mensen"voor jouw rekening was.

En waar zinspeel ik dan wel op??

 

Lees je eigenlijk wel eens wat je zelf geschreven hebt ,voor je een volgende reactie geeft? of ga je gewoon uit van je eigen gelijk?

Of zit er toch meer achter bij jou? 

 

Wat er bij mij achter zit, heb ik geprobeerd uit te leggen in een eerder bericht. En wel precies in dat stuk wat je niet geciteerd hebt...

Ik zie dat er geregeld gezinspeeld wordt op tegenstellingen als goed en fout of slim en dom. Ik heb geprobeerd uit te leggen, hoe dit mensen beïnvloedt.

 

In het bericht wat je aanhaalt staat onder andere "Men denkt daar nog steeds in...". Dat doet vermoeden, dat diegenen die pro-Brexit zijn, allen mijlenver achter de huidige tijd aan hobbelen. Of dat ook zo is? Doorgaans blijken dergelijke beweringen op drijfzand gebaseerd, maar ja, het zaadje van twijfel is bij menigeen dan al gepland.

 

Daarnaast is het bericht geschreven door iemand met een achtergrond in het bankwezen, misschien wel dé grootste tegenstander van een Brexit omdat er enorme belangen spelen. En wat is nu een "leugentje om bestwil", als je daarmee misschien wel de balans in je eigen voordeel kunt laten doorslaan? 

 

Ik geef dus aan, dat diegenen die een -in de ogen van de anderen- verkeerde beslissing nemen, met graagte als dom of minder worden weggezet. Want in de gedachtegang van menigeen kúnnen goede, slimme mensen nooit vóór een Brexit zijn (of tegen het associatieverdrag met Oekraïne, of voor iemand als Trump...).

 

Waarom heb ik "je" gebruikt? Je herinnert je vast nog dat we een soortgelijke discussie hadden om "weldenkende" mensen die tegen de Brexit waren? Dit lijkt een herhaling van zetten te worden...

Los van onze eigen mening over wel/geen Brexit, laten we proberen om diegenen die tenminste de moeite namen om te gaan stemmen in hun waarde te laten. En als dat niet kan, is het wat mij betreft klaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
18 minuten geleden zei Leeuw:

 

..

 

 

In het bericht wat je aanhaalt staat onder andere "Men denkt daar nog steeds in...". Dat doet vermoeden, dat diegenen die pro-Brexit zijn, allen mijlenver achter de huidige tijd aan hobbelen. Of dat ook zo is? Doorgaans blijken dergelijke beweringen op drijfzand gebaseerd, maar ja, het zaadje van twijfel is bij menigeen dan al gepland.

 

 

Dat zaadje van twijfel probeer jij ook te zaaien door uitspraken van jou ,in mijn mond te leggen.

Als ik het heb over "verstandige besluiten"is t niet zwart op wit zo dat ik andersdenkenden daarmee als "dom" weg wil zetten.

Een uitspraak van jou wat je ook uit mijn koker probeert te laten komen,en waar ik je vooraf al aangaf dat dit jouw uitspraak was ,en netde mijne.

Wie in deze zaak verstandig is( de Brexiteers of de remainers) zal de tijd uitwijzen,en of de angst van mensen op drijfzand gebaseerd is weten we eenvoudig niet; we hebben zo iets nog nooit voorgehad,dus dat dat "doorgaans blijkt"vind ik een uitspraak die nergens op gebaseerd is.

 

Wat men ook besluit te doen: het is ,zoals Scania 440 al aangaf hun eigen besluit,ze willen er zelf uit ( blijkbaar toch niet allemaal)

Dat zal Nederland ook gaan merken,het VK is n belangrijke handelspartner,maar ik denk dat de klap aan de overkant velen malen harder gevoeld word als aan deze kant van de Noordzee.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

27 minuten geleden zei europeaan:

Dat zaadje van twijfel probeer jij ook te zaaien door uitspraken van jou ,in mijn mond te leggen.

Als ik het heb over "verstandige besluiten"is t niet zwart op wit zo dat ik andersdenkenden daarmee als "dom" weg wil zetten.

Een uitspraak van jou wat je ook uit mijn koker probeert te laten komen,en waar ik je vooraf al aangaf dat dit jouw uitspraak was ,en netde mijne.

Wie in deze zaak verstandig is( de Brexiteers of de remainers) zal de tijd uitwijzen,en of de angst van mensen op drijfzand gebaseerd is weten we eenvoudig niet; we hebben zo iets nog nooit voorgehad,dus dat dat "doorgaans blijkt"vind ik een uitspraak die nergens op gebaseerd is.

 

Nee, een Brexit hebben we nog niet eerder gehad... Maar wel situatie's waarbij een deel van een volk, over één kam werd gescheerd. Daaraan referereer ik en daarvan heb ik een paar voorbeelden gegeven.

 

Mocht je echt diegenen hebben die voor de Brexit hebben gestemd niet als anders of minder zien dan diegenen die tegen de Brexit waren, dan heb ik je berichten en smiley's helemaal verkeerd opgevat en bied je bij deze mijn oprechte excuses aan.

Bart.

 

 

bewerkt door Leeuw
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei Leeuw:

 

 

 

Mocht je echt diegenen hebben die voor de Brexit hebben gestemd niet als anders of minder zien dan diegenen die tegen de Brexit waren, dan heb ik je berichten en smiley's helemaal verkeerd opgevat en bied je bij deze mijn oprechte excuses aan.

Bart.

 

 

Dat heb je dan mooi goed.

Het feit dat een ander een andere mening heeft,geeft mij niet het idee dat ik iemand voor minder aanzie ,zo arrogant ben ik niet.

Maar dat wil niet zeggen dat ik die ander gelijk geef,ik baseer mijn mening op wat ik lees,hoor en wat ik in het verleden ge observeert heb.

 Als jij iemands mening hier op t forum alleen beoordeeld op de smiley's die soms geplaatst worden kunnen we die beter afschaffen.

Dat wil dan zeggen dat je t verhaal niet leest ,maar alleen de smiley's bekijkt,en daar jouw mening t.o.v. mij op baseert.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei matthieu:

Wat je nu aangeeft is natuurlijk bijna niet te vermijden Leeuw. Ik zeg bv: 'Zo'n gestoorde die een linkse kutkrant leest'. Dat betekent dus dat ik iemand die een linkse krant leest gestoord vind!
En dat kloptemoji23.pngemoji23.png

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
 

Nou Nou Mathieu, je zult ,als rechts geaarde mens toch ook de linkse kranten moeten lezen en linkse media moeten volgen om zo hun drijfveren moeten doorgronden om je een mening te kunnen vormen,en jezelf te kunnen overtuigen van je eigen gelijk.

Wat ik bedoel is: je kunt in je beeldvorming niet alleen afgaan op wat kranten schrijven over Rutte,Baudet of Wilders ,of wie dan ook,zonder ook hun tegenstanders aan te horen.:D ( laat je niet misleiden door de smiley)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei europeaan:

Als jij iemands mening hier op t forum alleen beoordeeld op de smiley's die soms geplaatst worden kunnen we die beter afschaffen.

Dat wil dan zeggen dat je t verhaal niet leest ,maar alleen de smiley's bekijkt,en daar jouw mening t.o.v. mij op baseert.

 

Ik schreef toch: "dan heb ik je berichten en smiley's helemaal verkeerd opgevat"? Ik snap niet hoe je er dan op komt, dat ik mijn mening enkel op je smiley's baseer...

 

Voor de duidelijkheid: Ik baseer mijn mening over iemands mening absoluut niet enkel op basis van smiley's. Ik probeer ze wel te gebruiken bij het interpreteren van berichten.

Dat ik je verhaal niet lees vind ik een flauwe opmerking: Ik denk dat diverse inhoudelijke reactie's van mij op berichten van je, ook wel bewijzen dat dat niet waar is.

 

Verder: Inhoudelijk wil ik best verder discussiëren met wie dan ook, voor moddergevechten heb ik niet het juiste figuur :bey:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Capital Economics heeft in opdracht van de Partij voor de Vrijheid een onderzoek uitgevoerd naar en een rapport opgesteld over de waarschijnlijke economische gevolgen van het verlaten van de Europese Unie door Nederland, 'NExit'. Binnen de Europese Unie zal Nederland economische groeipercentages realiseren die niet alleen lager zijn dan die op elk continent van de wereld gewoon zijn, maar ook lager dan in de afgelopen decennia in eigen land gerealiseerd. Maar buiten de Europese Unie zou de Nederlandse overheid: 

 

https://www.pvv.nl/images/Rapport_NExit_NL.pdf

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
15 uur geleden zei DAFne:

Capital Economics heeft in opdracht van de Partij voor de Vrijheid een onderzoek uitgevoerd naar en een rapport opgesteld over de waarschijnlijke economische gevolgen van het verlaten van de Europese Unie door Nederland, 'NExit'. Binnen de Europese Unie zal Nederland economische groeipercentages realiseren die niet alleen lager zijn dan die op elk continent van de wereld gewoon zijn, maar ook lager dan in de afgelopen decennia in eigen land gerealiseerd. Maar buiten de Europese Unie zou de Nederlandse overheid: 

 

https://www.pvv.nl/images/Rapport_NExit_NL.pdf

Dit onderzoek,in opdracht van de PVV( die van zichzelf al anti Europa is) komt uit 2014 en is uitgevoerd door het Britse,eurosceptische bureau Capital economics.

 Veel Nederlandse financiele instellingenwerken wel eens met rapporten van dit bureau, een paar opmerkingen van Nederlandse financiele instellingen( uit 2014)

 

De Nederlandse banken kennen Capital Economics allemaal. ING zegt een abonnement te hebben en ook Rabobank gebruikt het onderzoeksbureau als bron. Hans Stegeman van de Rabobank: "Het is een club onafhankelijke economen, analisten, die data analyseren die in de wereld verschijnen. Dat doen ze op een commerciële manier, voor banken en andere belangstellenden."

 

Reputatie: eurosceptisch 
Wat voor reputatie Capital Economics bij de Nederlandse banken heeft? De Kruif: "Niet alle banken wilde er on the record over praten. Maar ze zeggen wel dat het een prima bureau is om te gebruiken, maar dat je in je achterhoofd moet houden dat het een echt Brits bureau is. En dus eurosceptisch. En niet altijd in jubelstemming: een beetje Brits. Stegeman: "We gebruiken ze als een van onze bronnen. Ze zijn heel snel en accuraat met hun analyses. Maar het blijven wel Britten: ze zijn sceptisch tegenover alles wat met de euro te maken heeft. Maar in hun geval wel vanuit een inhoudelijke, economische analyse."

 

Gerenommeerd? 
Tot slot: is Capital Economics een gerenommeerd onderzoeksbureau? "Ik denk dat je mag zeggen dat het een keurig onderzoeksbureau is. Maar houd dus in je achterhoofd dat het Brits is, eurosceptisch, wat terughoudend en het is een commercieel bureau. Daardoor zou je dus kunnen denken dat het rapport is besteld door de PVV."

 

 

Bron:https://www.bnr.nl/nieuws/politiek/10030227/capital-economics-is-keurig-maar-eurosceptisch

 

bewerkt door europeaan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei europeaan:

Dit onderzoek,in opdracht van de PVV( die van zichzelf al anti Europa is) komt uit 2014 en is uitgevoerd door het Britse,eurosceptische bureau Capital economics.

 Veel Nederlandse financiele instellingenwerken wel eens met rapporten van dit bureau, een paar opmerkingen van Nederlandse financiele instellingen( uit 2014)

 

<knip>

 

Bron:https://www.bnr.nl/nieuws/politiek/10030227/capital-economics-is-keurig-maar-eurosceptisch

 

Leuk om dit te lezen, want dit bureau lijkt dus in tegenstelling tot wat er wel eens geimpliceerd wordt, wél te deugen.

Wat ik dit bericht lees, is dat Capital Economics onafhankelijk is en op een commerciële manier data analyseert voor banken en andere belangstellenden. Dat ze het commercieel doen, betekent niet anders dan dat ze zich voor hun diensten laten betalen. Niets mis mee, lijkt me, want voor niets gaat enkel de zon op.

 

Het sceptisch zijn (= geneigd tot twijfel) tegenover de Euro lijkt me terecht: Het instandhouden van de Euro(-zone) alleen al heeft tot nu toe vele miljarden gekost.

Ook het geld wat naar Griekenland (eigenlijk naar de grote Europese banken...) is gegaan, is voorgoed verdwenen. Dan lijkt me hun voorzichtigheid en het feit dat men niet altijd in jubelstemming is, helemaal geen verkeerde instelling.

 

Tot slot lijkt de journaliste nog te willen hinten op het feit, dat het rapport "is besteld door de PVV". Feitelijk is dat zeker zo, want zij hebben de opdracht gegeven, maar ze bedoelt waarschijnlijk, dat de uitkomst van het rapport aan de wensen van de PVV aangepast zou kunnen zijn.

Dat is natuurlijk niet uit te sluiten, net zoals dit bij andere rapporten die een heel andere uitkomst hebben, ook het geval zou kunnen zijn...

 

 

 

Wat betreft de Nexit an sich: Geen idee, net als met de Brexit, wat precies de uitkomst zou zijn. Er zijn gewoon teveel factoren en onbekenden om daar een nauwkeurige voorspelling over te doen. Dat verklaart mogelijk ook de diverse uitkomsten bij diverse onderzoeken ernaar.

De grote angst bij de EU lijkt te zijn, dat na het VK en misschien ook Nederland, andere landen zouden kunnen volgen (denk aan Denemarken). Let op, deze landen zijn allemaal netto-betalers aan de EU. Dat betekent, dat ze veel meer geld betalen aan Brussel, dan dat er terugkomt.

Tsja, iemand waaraan je dik geld overhoudt, zie je liever niet vertrekken...  

bewerkt door Leeuw
Edit: Citaat verkleind
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden