[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

De Brexit,waarom wel en waarom juist niet,en een Nexit,waarom wel en waarom beslist niet


Gast geworden

Recommended Posts

  • Forumlid
3 uur geleden zei scania 440:


Je zegt hier 2 dingen die niet samengaan.

Als ze een deal maken met de EU zijn ze niet meer volledig baas in eigen land, volledig baas in eigen land betekent geen deal.

Het probleem hier is dat May een deal wil sluiten met de EU waarin simpel gezegd ze wel de voordelen maar niet de nadelen wil en daar gaat de EU niet mee akkoord, daarom wordt ze ook telkens terug gestuurd om met iets beters te komen, intussen tikt de klok gewoon door en lijkt een No Deal steeds dichterbij te komen wat een harde Brexit betekent, met alle gevolgen van dien.

Ze willen geen mensen import Moeten aan strenge regels voldoen  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Huub Klaassen:

Nee dat is om werk binnen te halen Engeland Betaal je geen belasting als je met een bedrijf komt daar Haast alle E.U.Landen hebben hun eigen regels Nederland is zo eerlijk dat ze naast hun schoenen lopen

Dat is in Nederland ook zo hoor Huub;je gaat pas belasting betalen als je omzet /winstgedraait hebt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 uur geleden zei opa bert:

 

Ook in Nederland wordt de roep om eens te stoppen met die Brussel idioterie steeds groter.

 

Als die mensen eens goed na gaan denken zal die roep wel snel verstommen.

IK ben het direct met je eens dat "een beetje minder(veel) Brussel"geen kwaad kan,maar zoals het Vk,als eenling eruit gaan snij je alleen jezelf in je vlees.

"NU"zitten we zelf nog aan tafel daar in "Brussel",en kunnen we bepaalde beslissingen nog be invloeden( als je er de juiste mensen wegzet.

Bij een eventuele Nexit en toetreding tot de E.E.R. ( zoals Noorwegen,Zwitserland,Ijsland en Liechtenstein) zegt "Brussel"'zo gaan we t doen en je doet maar mee,take it or leave it.

 

Heel anders word t als ook Duitsland en Frankrijk besluiten"uit te treden",maar dat is voorlopig nog niet aan de orde.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 minuut geleden zei europeaan:

 

 

 

 

Heel anders word t als ook Duitsland en Frankrijk besluiten"uit te treden",maar dat is voorlopig nog niet aan de orde.

Als Angela het niet meer voor het zeggen heeft , zou dat "voorlopig" wel sneller komen dan je denkt .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
5 uur geleden zei opa bert:

…..

En dan hebben ook nog Mark R. die zomaar 2 miljard weggeeft aan bedrijven  die het niet nodig hebben! . Hij zal er zelf wel flink beter van worden heb ik zo het idee.

Hij gaat het na dat debacle met Unilever vandaag, her overwegen…….

Dat in politieke taal zoveel betekend, shit, ik trek dit voorstel in maar hoe leg ik het zo uit dat ik toch gewonnen heb?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

57 minuten geleden zei Murphy:

Hij gaat het na dat debacle met Unilever vandaag, her overwegen…….

Dat in politieke taal zoveel betekend, shit, ik trek dit voorstel in maar hoe leg ik het zo uit dat ik toch gewonnen heb?

 

Nou nee, hij gaat weer op zoek naar een geitenpaadje... De enige reden die hij had om de noodzaak van het afschaffen ook maar een heel klein beetje aannemelijk te maken, is nu verdwenen. Maar dat betekent niet, dat hij nu die 2 miljard in Nederland wil of gaat stoppen... (ik hoop dat ik dit fout heb)

 

Unilever, Shell en dergelijke zijn al bijna 2 decennia bezig met het afschaffen van de dividendbelasting, zoals hun eigen topmensen zeggen. (bedrijven die zich met wetgeving bemoeien dus... :rolleyes:). Rutte is er in achterkamertjes ook al jaren mee bezig, zonder dat we het ooit in een verkiezingsprogramma hebben gezien. Daarmee moge duidelijk zijn, wie er eigenlijk de touwtjes in handen hebben en dat hun belangen voor gaan...

 

(een regering die in plaats van het belang van het eigen volk te vertegenwoordigen liever andere meesters dient, hoort imo sowieso tegen de muur gezet...)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei scania 440:

Je zegt hier 2 dingen die niet samengaan.

Als ze een deal maken met de EU zijn ze niet meer volledig baas in eigen land, volledig baas in eigen land betekent geen deal.

 

Dat is meteen ook het grote probleem met de EU: Het gaat veel verder dan samenwerking op gebied van handel e.d. uit, de EU bemoeit zich namelijk meer en meer met interne zaken van de lidstaten. Dus baas in eigen land kun je bijna niet meer zijn, als je EU-lid bent.
In het verleden is bewezen, dat de EU-machine gewoon doorhobbelt, ook wanneer burgers van lidstaten ergens tegen stemmen. Denk aan de Europese grondwet, maar er zijn meer voorbeelden.

 

Daarom vind ik de roep om weer baas in eigen land te zijn niet vreemd. Met de EU in de huidige vorm gaat dat inderdaad niet samen en dan kom je op een belangrijk punt: Doet de EU wat ze zelf wil of luistert ze naar de burgers van de lidstaten?

Eigenlijk weten we daarop het antwoord allemaal wel, de droom van een soort Verenigde Staten van Europa mag niets in de weg gelegd worden..

 

7 uur geleden zei opa bert:

WE zullen zien wat het brengt , maar ik heb zo het idee dat als er  een schaap over de dam is er wel meer zullen volgen .

Ook in Nederland wordt de roep om eens te stoppen met die Brussel idioterie steeds groter.

Samen handelen oké , maar het is nu toch aan alle kanten aan het doorslaan.

En dan hebben ook nog Mark R. die zomaar 2 miljard weggeeft aan bedrijven  die het niet nodig hebben! . Hij zal er zelf wel flink beter van worden heb ik zo het idee.

 

Dat eerste is zeker waar en daarom mag de Brexit ook niet slagen...

Want als het VK succesvol uittreedt zonder al te veel bloedverlies, zullen anderen landen dat ook (moeten) gaan overwegen. En dan kom je Brussel aan het geld, want de landen die dat zouden gaan overwegen, zijn de grootste nettobetalers.

 

Samen handelen en samenwerken is prima, maar denk eens aan de plannen voor een Europese politie, een Europees leger...

Deze dingen betekenen dat Brussel de macht krijgt over apparaten, waarmee je een volk onder de duim kunt houden. En stel, dat Nederland dan uit de EU wil en de EU zegt "nee", wat dan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei europeaan:

Als die mensen eens goed na gaan denken zal die roep wel snel verstommen.

IK ben het direct met je eens dat "een beetje minder(veel) Brussel"geen kwaad kan,maar zoals het Vk,als eenling eruit gaan snij je alleen jezelf in je vlees.

"NU"zitten we zelf nog aan tafel daar in "Brussel",en kunnen we bepaalde beslissingen nog be invloeden( als je er de juiste mensen wegzet.

Bij een eventuele Nexit en toetreding tot de E.E.R. ( zoals Noorwegen,Zwitserland,Ijsland en Liechtenstein) zegt "Brussel"'zo gaan we t doen en je doet maar mee,take it or leave it.

 

Heel anders word t als ook Duitsland en Frankrijk besluiten"uit te treden",maar dat is voorlopig nog niet aan de orde.

 

We kunnen dan wel aan tafel zitten in Brussel, maar we hebben geen zak in te brengen. Nou ja, we mogen onze Euros inbrengen, dat dan weer wel...

 

Een beetje minder Brussel is blijkbaar absoluut niet mogelijk. De ontwikkelingen van de afgelopen jaren gaan steevast en of de bevoking het wil of niet, in de richting van meer EU en meer bemoeienis. Meer verdragen, waarmee de lidstaten steeds aan nauwere banden worden gelegd.

Dan kun je twee dingen doen: Het pikken en afwachten waar het schip strandt, of je moed bij elkaar rapen en geloven in je eigen kracht. Het VK koos voor het tweede en gezien het feit dat niet alleen Unilever maar ook veel andere bedrijven geen aanstalten maken om het VK te verlaten, lijken alle doemscenario's hopeloos overtrokken.

Want wat je ook van zulke bedrijven vindt: Doorgaans hebben ze meer kijk op gevolgen van beslissingen dan onze overheden...

 

2 uur geleden zei europeaan:

Dan kunnen we er altijd nog overdenken uit de EU te gaan,maar dan is de situatie heel anders dan nu.

 

Nee, regeren is vooruitzien. Dus zou je nu al moeten gaan nadenken over wat er zou kunnen gebeuren, anders ren je straks misschien achter de feiten aan.

 

(Dit is een beetje hetzelfde verhaal als met de bonden: In plaats van te gaan afwachten en hopen dat ze jouw kastanjes uit het vuur halen, kun je ook zelf iets doen. Onze economie is niet groot geworden omdat onze voorouders zeiden: "Dat zien we dan wel weer".)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei Leeuw:

 

 

Onze economie is niet groot geworden omdat onze voorouders zeiden: "Dat zien we dan wel weer".)

Nee,onze economie is groot geworden omdat onze voorouders met beide handen de mogelijkheden om handel te drijven met twee handen aangrepen.

Die zaten al te schijten voor anderen hun broek hadden laten zakken.:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
14 uur geleden zei Murphy:

Hij gaat het na dat debacle met Unilever vandaag, her overwegen…….

Dat in politieke taal zoveel betekend, shit, ik trek dit voorstel in maar hoe leg ik het zo uit dat ik toch gewonnen heb?

 

 

Simpel: kijken in de nota ' hoe verbeteren wij het vestigingsklimaat voor bedrijven' naar een ander maatregel uit de opsomming van ambtenaren. 

 

 

Vennootschapsbelasting verlagen, hoorde ik al. Heeft het MKB ook iets aan.

 

≥≥≥≥≥≥≥≥≥≥≥≥≥≥≥≥≥≥≥≥≥

 

Wat betreft Europa: inderdaad minder bezig houden met bizarre zaken als wel of niet afschaffen van de zomertijd.. óf de omstickering van brandstofsoorten, zoals vanaf 12 oktober verplicht is. Ik verwacht niet dat op, bijvoorbeeld, een Grieks eiland op 13 oktober een E10 sticker op de groene Euro95 pomp geplakt zit... In NL vast wel.🙄

bewerkt door Durashift
Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei europeaan:

Nee,onze economie is groot geworden omdat onze voorouders met beide handen de mogelijkheden om handel te drijven met twee handen aangrepen.

Die zaten al te schijten voor anderen hun broek hadden laten zakken.:D

 

Beginnen met "schijten" voordat je je broek hebt laten zakken, vind ik nu niet persé een aanrader...

Ik snap dat je een enorm hoge pet op hebt van "de handel" en terecht, want deze heeft ook haar deel bijgedragen aan de welvaart. Maar onze welvaart is niet op handel alléén gestoeld en als je doet alsof dat wél zo is, blijf je heel veel mensen (denk aan alle maakindustrie) tekort doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wat gemaakt is moet toch ook verkocht worden?

Denk dat je het  begrip 'handel' zo breed moet zien. 

 

Komt ook de financiële dienstverlening bij,.al zitten daar natuurlijk wel wat excessen in en zullen lang niet altijd opbouwend gewerkt hebben.. meer individueel belang.😉

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar dat zeg ik toch ook:

 

38 minuten geleden zei Leeuw:

Ik snap dat je een enorm hoge pet op hebt van "de handel" en terecht, want deze heeft ook haar deel bijgedragen aan de welvaart. Maar onze welvaart is niet op handel alléén gestoeld en als je doet alsof dat wél zo is, blijf je heel veel mensen (denk aan alle maakindustrie) tekort doen.

 

Niet alleen handel, ook veel andere sectoren hebben aan onze welvaart bijgedragen.

 

@europeaan stelt dat onze economie door de handel (en niet ook door andere sectoren) groot is geworden en dat is gewoon niet waar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
54 minuten geleden zei Leeuw:

 

. Maar onze welvaart is niet op handel alléén gestoeld en als je doet alsof dat wél zo is, blijf je heel veel mensen (denk aan alle maakindustrie) tekort doen.

Naruurlijk,onze economie heeft ook een belangrijk deel van de maakindustrie voortgebracht, het ene brengt het andere voort.

Maar een groot deel van deze maakindustrie werd weer verkocht aan het buitenland,dus valt ook onder handel.

Neem bijvoorbeeld maar de kassenteelt in het Westland,je denkt toch niet dat wij die gehele oogst zelf op eten,zou net goed zijn dan kregen we drie keer per dag kilo's gemengde sla met tomaat, komkommer en paprika.

 

Wat ik bedoel is dat,wanneer onze handel stilvalt,onze maakindustrie dan ook een gevoelige klap krijgt,en wie dat niet inziet word tijd dat die zijn oogkleppen eens afzet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
15 uur geleden zei Leeuw:

 

 

 

(een regering die in plaats van het belang van het eigen volk te vertegenwoordigen liever andere meesters dient, hoort imo sowieso tegen de muur gezet...)

MIts men ze niet eerder afschiet krijg je 17 maart 2021 zelf die kans.

 

https://www.kiesraad.nl/verkiezingen/tweede-kamer

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
13 minuten geleden zei europeaan:

 

Neem bijvoorbeeld maar de kassenteelt in het Westland,je denkt toch niet dat wij die gehele oogst zelf op eten,zou net goed zijn dan kregen we drie keer per dag kilo's gemengde sla met tomaat, komkommer en paprika.

 

 

En dan gaat het in de tomaten handel nog maar om een klein bedrag. 

Die zaadhandel van die plantjes en alle andere groente die vanuit nederland de hele wereld over gaan.

En al die kennis die daar achter zit.... 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei europeaan:

Lezen leeuw,lezen: ik schreef: zitten schijten voordat anderen hun broek hebben laten zakken.

 

Je hebt gelijk  :D

 

1 uur geleden zei europeaan:

Naruurlijk,onze economie heeft ook een belangrijk deel van de maakindustrie voortgebracht, het ene brengt het andere voort.

Maar een groot deel van deze maakindustrie werd weer verkocht aan het buitenland,dus valt ook onder handel.

Neem bijvoorbeeld maar de kassenteelt in het Westland,je denkt toch niet dat wij die gehele oogst zelf op eten,zou net goed zijn dan kregen we drie keer per dag kilo's gemengde sla met tomaat, komkommer en paprika.

 

Wat ik bedoel is dat,wanneer onze handel stilvalt,onze maakindustrie dan ook een gevoelige klap krijgt,en wie dat niet inziet word tijd dat die zijn oogkleppen eens afzet.

 

Precies en nu hebben we een kip en een ei verhaal. Want is nu die kip belangrijker (~ maakindustrie) of juist dat ei wat door die kip gemaakt is en te verhandelen valt? Het één valt of staat met het ander en dáárom stel ik ook elke keer, dat de handel alleen niet voor onze welvaart heeft gezorgd. En andersom was de welvaart zonder handel ook niet zo groot geweest.

 

Die handel die valt niet ineens stil, dat is puur doemdenken. Omdat de producten die nu verhandeld worden, ergens anders nodig zijn.

En als Nederland vandaag uit de EU zou stappen, zijn diegenen waaraan we onze producten verkopen die producten morgen ook weer nodig. Want net zo min als wij drie keer per dag "kilo's gemengde sla met tomaat, komkommer en paprika" eten omdat we niet kunnen verkopen, doen ook andere landen dat nu niet. De vraag is er en wij hebben het aanbod.

 

Dat een Nexit problemen voor de handel oplevert is een feit. Dat de problemen onoverwindbaar zouden  zijn, geloof ik absoluut niet.

Maar ja, de beperkingen op de export naar Rusland leverden tal van telers ook problemen op, daar hoor je dan weer niemand over...:rolleyes:

Waar is dan nu die Nederlandse handelsgeest ineens gebleven? Je weet wel, het denken in en zoeken naar oplossingen? En zitten * voordat anderen *...?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei lientje:

En dan gaat het in de tomaten handel nog maar om een klein bedrag. 

Die zaadhandel van die plantjes en alle andere groente die vanuit nederland de hele wereld over gaan.

En al die kennis die daar achter zit.... 

 

Ook hier, onze kennis en kwaliteitsproducten zijn gewild over de hele wereld. Zou dat in het geval van een Nexit ineens niet meer het geval zijn?

Overigens, juist bij handel de hele wereld over kan een Nexit een voordeel zijn, omdat je als land veel sneller een handelsovereenkomst met een ander land kunt afsluiten, dan als EU waarbij alle landen het eerst eens moeten zijn over de voorwaarden.

 

En nu kun je me een vervelend figuur vinden, maar elders schreef je in een discussie dat we energie kunnen bijmaken.

Ik ben nog heel erg benieuwd naar het antwoord op de vraag: Hoe dan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei Leeuw:

 

En nu kun je me een vervelend figuur vinden, maar elders schreef je in een discussie dat we energie kunnen bijmaken.

Ik ben nog heel erg benieuwd naar het antwoord op de vraag: Hoe dan?

Hier laat mij kortetermijngeheugen mij in de steek:D

Van de energie markt weet ik weinig van,dus kan ik je opmerking slecht plaatsen,geef eens een link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Durashift:

Ja, stap uit de EU, kan er per land onderhandeld worden . Dat kost tijd, want vooraf onderhandelen is lastig omdat dan nog de EU regels van kracht zijn.

 

 

Per land onderhandelen kan alleen als alle landen uittreden,zolang dat niet zo is onderhandel je met één partner;de EU.

Zelfs apart met EER landen onderhandelen gaat m niet worden,omdat deze ook"solidair "zijn aan de EU.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden