Spring naar bijdragen
europeaan

Over rijtijden, uren en andere off topic (uit topic: Gaat het nu toch gebeuren?)

Recommended Posts

Voor jou misschien wel,maar als je in bepaald werk zit is t behoorlijk lullig als je vrijdagochtend op een uur of 3 rijden van huis je 45 uren rust moet gaan nemen.
Vandaag ook weer 2.5 uur over die 2 wekelijkse rijtijd gereden om thuis te komen, wel binnen de dagelijkse rijtijd gebleven maar blijf echt niet in Eersel staan om daar weekend te vieren. (Niet dat Eersel geen gezellig plaatsje is )

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei scania 440:

Vandaag ook weer 2.5 uur over die 2 wekelijkse rijtijd gereden om thuis te komen, wel binnen de dagelijkse rijtijd gebleven maar blijf echt niet in Eersel staan om daar weekend te vieren. (Niet dat Eersel geen gezellig plaatsje is emoji16.png)

 

 

Ook jij moet niet zeuren LOL

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Voor jou misschien wel,maar als je in bepaald werk zit is t behoorlijk lullig als je vrijdagochtend op een uur of 3 rijden van huis je 45 uren rust moet gaan nemen.
3 uur rijden is 2 uur met de PKW, laat je je toch ophalen door moeders de vrouw, blijft er 41 uur samen over, vrouw rijd 2x 2 uur alleen heen en terug.
Als men van die 90 uur in de twee weken 100 maakt kom men ook weer tekort, enzovoort enzovoort.

Het is dan nooit genoeg.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites




Dat heb ik zo ook heel lang geroepen en vol blijven houden, makkelijk lullen. Tot dat ik een andere tak van transport terecht kwam en toen pas de schellen van m'n ogen vielen en mezelf realiseerde dat 'de wet' niet altijd verenigbaar is met de praktijk.
 


Dan kun je 3 dingen doen,
1: De wet proberen aan te laten passen aan de praktijk.

2: De praktijk aanpassen aan de wet.

3: De wet overtreden en hopen dat het geen gevolgen heeft, en als het dat wel heeft niet zeuren.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Doornekamp33:

3 uur rijden is 2 uur met de PKW, laat je je toch ophalen door moeders de vrouw, blijft er 41 uur samen over, vrouw rijd 2x 2 uur alleen heen en terug.
Als men van die 90 uur in de twee weken 100 maakt kom men ook weer tekort, enzovoort enzovoort.

Het is dan nooit genoeg.

 

 

O ja hoor, het is echt wel eens genoeg.

 

Je moet die 2 wekelijkse rijtijd niet op jezelf betrekken. Met binnenlandwerk heb je er niets mee te maken. Als jij bijvoorbeeld zuid Frankrijk of Spanje rijd kan het zomaar zijn dat je halverwege week 2 uitgereden bent terwijl je fit zat bent, je kan namelijk in dat werk elke avond voldoende rust maken.

 

Scania 440 haalde het voorbeeld aan van 2 uur van huis maar het kan ook zo maar zijn dat je op donderdag je 45 uur moet gaan maken ergens in Frankrijk. Dan mag je zaterdag middag weer gaan rijden en dan loop je tegen een rijverbod aan. Dan raak je het snel zat. Voorheen reed je op donderdag lekker door, had je leuk uurtjes en als bonus nog wat zaterdag uurtjes. Nu ga jij natuurlijk zeggen dat dat van jou allemaal niet hoeft en zo, jij heb zat en je kan nog heel veel meer dan een beetje stuurtje vasthouden maar er zijn heel veel mensen die dit wel willen, die kozen ervoor maar laten het ook nu afweten door dit soort onzinnige regels.

 

Gewoon je wekelijkse rust respecteren en verder gewoon je werk kunnen doen, dan kan degene die nog willen gewoon zijn werk blijven doen op een vaste wagen en met een leuk salaris.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei Doornekamp33:

Dan kun je 3 dingen doen,


1: De wet proberen aan te laten passen aan de praktijk.
2: De praktijk aanpassen aan de wet.
3: De wet overtreden en hopen dat het geen gevolgen heeft, en als het dat wel heeft niet zeuren.

 

 

Ik tracht de wet naar beste eer en geweten na te leven, maar zeur ook niet als het een keer niet lukt.... laten we het daar op houden. ;)
Shompie heeft het keurig tot op de letter verwoordt hoe de praktijk in elkaar steekt, en eerder in een ander topic heb ik exact hetzelfde gezegd m.b.t. de twee-wekelijkse rijtijd (klik>>>)


9 Of 10 rij-uren op een dag, prima. 24 Of 45 uur wekelijkse rust, ook geen probleem. 45 minuten pauze na 4½ uur rijden, allemaal best mee te leven. Maar een tweewekelijkse rijtijd van 90 uur heeft echt nergens nut voor; een wekelijkse rijtijd van 56 uur mogen maken en daarom de week daarop maar 34, dat is echt volslagen onzin. Het heeft niks met verkeersveiligheid te maken, niks met economisch voordeel of wat dan ook. Als iedereen gewoon iedere week 56 uur mag rijden heeft ook iedereen gelijke kansen.

Zoals ik zelf al heb aangegeven heb ik hier eerder nooit mee te maken gehad, en het is dan heel gemakkelijk om een oordeel te geven over iets waar je zelf nooit mee te maken hebt.
Sinds ik van werkgever veranderd ben en veel meer te maken heb langere afstand en dus veel meer rij-uren maak onderken ik het probleem met de twee-wekelijkse rijtijd, evenals al die andere collega's onderweg -binnenlands of buitenlands- die in hetzelfde soort werk zitten.

Ik durf voorzichtig te zeggen dat er weinig -zeg gerust bijna geen- werkgevers zijn die hun chauffeurs b.v. ergens halverwege de tweede week of op een paar uur voor huis stilzetten omdat ze aan hun 90 rij-uren zitten.

 

Het zal voor jou allemaal een 'Ver-van-mijn-Bed' show zijn, dat lange afstand en 90 rij-uren, maar ik geef dan nog een ander voorbeeld van nog zo'n kromme regel waar je waarschijnlijk wél mee te maken hebt en praktisch gezien ook slaat als een tang op een varken: de dagelijkse rust van 9 of 11 uur die moet vallen binnen 24 uur na aanvang dienst....
Wanneer je 's ochtends om 04.00 vertrekt, en 's avonds om 18.00 klaar bent, dan heb je 14 uur 'gewerkt'. Nu mag je uitslapen, en hoeft de volgende ochtend pas om 08.00 te vertrekken. Een nacht van maar liefst 14 uur gemaakt, die wettelijk gezien slechts telt als een verkorte dagelijkse rust van 9 uur. Dit, omdat er na een dienst van 14 uur slechts 10 uur passen in het blok van 24 uur. Dat is toch je reinste waanzin, of zie ik het nu verkeerd?
Nu zal jij je natuurlijk hoe dan ook keihard aan de wet houden, al heb je 20 uur stilgestaan, maar hoeveel werkgevers zeggen dan -overigens geheel terecht; aan dat soort onzin doen we niet mee, gewoon rijden met die hap?  Noem het 'bewust de wet overtreden', ik vind het meer een regel naast zich leggen omdat het praktisch gezien onwerkbaar is en geen enkel doel dient of ergens nut voor heeft.
 

Alles bij elkaar wil het dus zeggen dat de huidige wetgeving op deze gebieden door velen overtreden word omdat deze tekort schiet en het praktisch haast niet uitvoerbaar is om dit soort regels na te leven. Afijn, de pakkans is niet groot, de bedragen zijn acceptabel en de kans op een bekeuring dan maar voor lief word genomen. Dat hoort natuurlijk niet zo te gaan, maar het is wel de hedendaagse praktijk.
Word het daarom dan niet eens een keer tijd om de wetgeving -het rijtijdenbesluit- te herzien op bepaalde punten?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Doornekamp33:

3 uur rijden is 2 uur met de PKW, laat je je toch ophalen door moeders de vrouw, blijft er 41 uur samen over, vrouw rijd 2x 2 uur alleen heen en terug.
Als men van die 90 uur in de twee weken 100 maakt kom men ook weer tekort, enzovoort enzovoort.

Het is dan nooit genoeg.

Of je begrijpt t niet,of je wilt t niet begrijpen.:(

En wie blijft er inde buurt van de auto? probleem van het baasje hoor ik je al roepen.

Zeker; weer een argument om "uit te vlaggen"want Vlad of Pjotr blijven wel onderweg bij die auto staan.

bewerkt door europeaan

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat hij het prima begrijpt. Want als we die 90 uur oprekken naar 95 of 100 uur per twee weken, komen er weer andere collega's in het gedrang, die dan nét niet thuis kunnen komen. Iemand schreef dat het nooit genoeg is en daar zit best een kern van waarheid in, want welk getal je > 90 uur per 2 weken ook noemt, er zal altijd iemand met "ja maar" komen aanzetten....

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom moet er een maximum zijn per twee weken Leeuw? Omdat het in de wet staat?

 

Wanneer je je netjes aan je wekelijkse en dagelijkse rust houdt dan kom je vanzelf al op een maximum uit. 56 uren per week. En dat niet eens alle weken.

Dat is toch een heel acceptabel maximum waar goed mee te werken valt? Vanwaar die extra regel van 90 uren per twee weken?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei europeaan:

(...) En wie blijft er in de buurt van de auto? Probleem van het baasje hoor ik je al roepen.

Zeker weer een argument om "uit te vlaggen" want Vlad of Pjotr blijven wel onderweg bij die auto staan.

 

Nee nee, helemaal niks... die liggen in het bubbelbad van het naastgelegen Kyriad-Hotel met een fles Champagne en een dame van het escort-bureau.
Dit omdat de wet dit voorschrijft...LOL

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei Leeuw:

(...) als we die 90 uur oprekken naar 95 of 100 uur per twee weken, komen er weer andere collega's in het gedrang, die dan nét niet thuis kunnen komen. Iemand schreef dat het nooit genoeg is en daar zit best een kern van waarheid in, want welk getal je > 90 uur per 2 weken ook noemt, er zal altijd iemand met "ja maar" komen aanzetten....


Het euvel zit hem in die tweede week Leeuw. De ene week mag je -zonder de wet te hoeven overtreden- 56 uur rijden, daar kun je ook niet overheen als je de 2 x 10 en 4 x 9 rij-uren respecteert. Dat iemand aan 10 uur niet genoeg heeft zal allemaal best, die 9 en 10 uur staan vast, 56 rij-uren per week ook...
Dan maakt men een wekelijkse rust van minimaal 24 of 45 uur, begint weer fris en fruitig aan de nieuwe week. Opnieuw geldt weer de minimale 9 uur dagelijkse rust, opnieuw mag men weer 10 uur per dag sturen, en opnieuw mag men weer 15 uur op een dag werken.
Alleen mag je dan deze nieuwe -tweede- week nog maar 34 uur rijden. Hoe moet ik dit zien; de ene week mag je 56 uur rijden, de week daarna ben je volgens de wet niet fit genoeg om meer als 34 uur te rijden?
Met 56 rij-uren per week kan iedereen uit de voeten, met die 90 rij-uren komt bijna iedereen in de knoop. Het is gewoon een regel van niks die helemaal nergens toe dient als enkel het spekken van de staatskas bij een geconstateerde overtreding...

Misschien zie jij het anders, leg mij hier het nut dan eens van uit.

bewerkt door Pierre

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei RobNiat:

Waarom moet er een maximum zijn per twee weken Leeuw? Omdat het in de wet staat?

 

Wanneer je je netjes aan je wekelijkse en dagelijkse rust houdt dan kom je vanzelf al op een maximum uit. 56 uren per week. En dat niet eens alle weken.

Dat is toch een heel acceptabel maximum waar goed mee te werken valt? Vanwaar die extra regel van 90 uren per twee weken?

 

De basis is de gemiddeld toegestane 90 rijuren per 2 weken, wat 45 rijuren per week maakt, want een normale werkweek heeft 5 dagen. Jij neemt daarentegen de maximale week van 56 rijuren als basis en "vergeet" die tweede kortere week van 34 rijuren gemakshalve maar helemaal.

 

Ik denk dat we het maximum van 56 rijuren hebben omdat de wetgever inzag, dat die 45 uur per week in onze sector nogal een belemmering is. Er zouden dan veel mensen niet kunnen thuiskomen, economisch zou dat een belasting voor de werkgevers zijn.

Daarom is toegegeven, dat je dus in één week 6 dagen van elk 9 uur = 56 uur mag maken, mits je die 90 uur in twee weken maar niet overschrijdt.

 

@pierre Zie boven. En nee, volgens de wet moet je inderdaad in de tweede week de gemiste rust van de weer ervoor compenseren. Dat gaat er niet om of je op dat moment wel of niet fit bent, maar omdat er één uniforme regel moet zijn. En gezien het feit dat we ongevallen zat zien, terwijl iedereen volgens eigen zeggen alleen maar fit achter het stuur stapt, lijken me deze regels ook prima te verdedigen.

 

Voordat nu iemand komt met het feit dat onze arbeidsomstandigheden zijn verbeterd: Dat is zeker waar.

Een moderne truck lijkt in bijna niets meer op de oude bakken, met reusachtig stuur waaraan je moest gaan hangen om de bocht door te komen, de soms ingewikkelde versnellingsbakken al dan niet met double-clutch en andere zaken. Dat blijkt ook wel uit het feit, dat tal van collega's heerlijk achterovergezakt rondhobbelen, met minimaal één voet op het dashbord...

 

Tegenover het feit dat het rijden fysiek lichter is geworden maar dat we veel meer moeten opletten vanwege het veel drukkere verkeer. Ik ben in 1992 begonnen en wat toen bijna als verkeersinfarct goldt, is nu een rustige spits in de vakantietijd. En leuk of niet, we blijven allemaal geen 18 jaar jong, ook al denken we soms van wel...

bewerkt door Leeuw

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom het allemaal zo moeilijk moet weet ik ook niet , maar het vergald wel je arbeids vreugde . gewoon 9.00 uur rijden 10.00uur rijden om en om , 10.00 rust uren er tussen  en eens stoppen met dat 24.00 uurs gedoe .6 periode's . en de 7 periode verplicht 24 uur stil staan , geen gezeur over compenseren , dan is het simpel en je kan nog eens iets doen , lijkt me 'n stuk simpeler dan het gedrocht dat er nu is .

En zeker niet gaan zitten zeuren over twee weken , alles per 7 perioden bekijken , en ook geen gelul van 28 dagen bewaren die gegevens .

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei scania 440:

Vandaag ook weer 2.5 uur over die 2 wekelijkse rijtijd gereden om thuis te komen, wel binnen de dagelijkse rijtijd gebleven maar blijf echt niet in Eersel staan om daar weekend te vieren. (Niet dat Eersel geen gezellig plaatsje is emoji16.png)

En met 2,5 uur of misschien 5, 10, 20 uur langer was u wel thuis gekomen?

Of had u dan de week anders ingedeeld en was alsnog 2,5 uur tekort gekomen omdat u een rit extra of langere rit gedaan had ;)

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Leeuw:

(...) @pierre Zie boven. En nee, volgens de wet moet je inderdaad in de tweede week de gemiste rust van de weer ervoor compenseren. Dat gaat er niet om of je op dat moment wel of niet fit bent, maar omdat er één uniforme regel moet zijn. En gezien het feit dat we ongevallen zat zien, terwijl iedereen volgens eigen zeggen alleen maar fit achter het stuur stapt, lijken me deze regels ook prima te verdedigen.

 

Onzin wat je nu zegt.

Ook met het respecteren van de wekelijkse rust en het compenseren van het eventuele tekort van de verkorte wekelijkse rust kan men theoretisch iedere week gewoon 56 uur rijden. Je komt nu met een dooddoener aan dat 'we ongevallen zat zien, terwijl iedereen volgens eigen zeggen alleen maar fit achter het stuur stapt', maar daar zijn 1001 oorzaken voor aan te wijzen. Dat heeft beslist niet altijd met vermoeidheid te maken, en staat los van het het feit dat de ene week 56 uur gereden mag worden, en de week daarna maar 34.
We mogen wel iedere week opnieuw diensten van 15 uur maken, wel iedere week opnieuw dagelijks 9 of 10 uur rijden etc., behalve 56 uur rijden, dat dan weer niet...


Een ander voorbeeld, misschien om de onzin van deze regel nog eens te bevestigen:
Iemand rijd 56 uur in een week, maakt zijn 45 uur wekelijkse rust thuis -dat kan gewoon, ook met 56 rijuren- en staat vanwege de maximale 34 uur rijtijd in de week daarna onderweg ergens op donderdagochtend stil. Hij maakt zijn verplichte 24 uur wekelijkse rust en wil op vrijdagochtend verder naar huis, maar mag dit niet omdat de rij-uren in die geldende kalenderweek bij de 90 rijuren geteld worden en daarmee in overtreding zou zijn volgens de wet. Hij is dus volgens de door jou 'verdedigbare regels' genoodzaakt om tot zondagnacht daar minimaal zo'n drie-en-halve dag te blijven staan.
Hoe leg je dit uit dan:  'risico van het vak als je lange afstanden rijd', 'hij had maar een ander beroep moeten kiezen', of toch gewoon 'regels zijn regels'...?


 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Augustus:

En met 2,5 uur of misschien 5, 10, 20 uur langer was u wel thuis gekomen?

Of had u dan de week anders ingedeeld en was alsnog 2,5 uur tekort gekomen omdat u een rit extra of langere rit gedaan had ;)


De week of een rit is van te voren nooit exact te plannen. Pas na verloop van de dagen, of tegen het einde van de week word duidelijk of men rijtijd tekort komt en men in de knoei komt met die 90 rij-uren.

 

Maar dat hoeven we jou toch niet uit te leggen Ger, met al die jaren ervaring die je hebt.
Leuk alter-ego wat je bedacht hebt.. Augustus...:rolleyes:

 

 

bewerkt door Pierre

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Pierre:


De week of een rit is van te voren nooit exact te plannen. Pas na verloop van de dagen, of tegen het einde van de week word duidelijk of men rijtijd tekort komt en men in de knoei komt met die 90 rij-uren.

 

Maar dat hoeven we jou toch niet uit te leggen Ger, met al die jaren ervaring die je hebt.
Leuk alter-ego wat je bedacht hebt.. Augustus...:rolleyes:

 

 

:confused:

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Of je begrijpt t niet,of je wilt t niet begrijpen.
En wie blijft er inde buurt van de auto? probleem van het baasje hoor ik je al roepen.
Zeker; weer een argument om "uit te vlaggen"want Vlad of Pjotr blijven wel onderweg bij die auto staan.
Die discussie is al eens geweest, als jij bij je auto moet blijven is het geen rust, was daar toch iets mee in het noorden met een uitvlag bedrijf waar de chauffeurs in een omgebouwde loods moesten slapen omdat ze in de buurt van de auto moesten blijven.

Dus ja, het is de baas zijn probleem als jin de auto niet thuis kunt brengen om voor toezicht te zorgen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Augustus:

 

 

En dan bij het pensioenfonds piepen dat ze het niet volhouden tot 68

Het pensioenfond piept niet hoor,die betalen uit vanaf de dag dat je 65 word,of je nu wel of niet instaat bent om te werken.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Doornekamp33:

Die discussie is al eens geweest, als jij bij je auto moet blijven is het geen rust, was daar toch iets mee in het noorden met een uitvlag bedrijf waar de chauffeurs in een omgebouwde loods moesten slapen omdat ze in de buurt van de auto moesten blijven.

Dus ja, het is de baas zijn probleem als jin de auto niet thuis kunt brengen om voor toezicht te zorgen.

Daarom zei ik ook al:

Alweer een argument om uit te vlaggen,die gasten zeuren niet hoor.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei europeaan:

Het pensioenfond piept niet hoor,die betalen uit vanaf de dag dat je 65 word,of je nu wel of niet instaat bent om te werken.

Oké, u kunt niet lezen en u weet niet hoe het zit, dit kan de beste overkomen.

De fiscale pensioenrichtleeftijd wordt per 1 januari 2018 verhoogd naar 68 jaar. Dit staat in het besluit tot wijziging van enige wetten en uitvoeringsbesluiten op het gebied van de belastingen dat in het Staatsblad is gepubliceerd.

 

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Pierre:


Die zogenaamde verbazing zou ik ook plaatsen als ik me betrapt voelde...

 

Ik.weet niet heel zeker of het die "ene" is. 

 

Er zijn er meer stampvoetend weggelopen die eigenlijk hadden willen blijven. Blijf gewoon en blijf in discussie gaan om jou mening te blijven verkondiggen. Maar huilend wegrennen in augustus om vervolgens in oktober war terug te komen is zielig.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×