[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

zzp koerier inhuren door transportbedrijf


Richard44

Vraag

  • Forumlid

Goedemiddag allemaal,

 

Mijn naam is Richard, ik ben nieuw hier op het forum!

Ik heb meteen een vraag:

 

Ik overweeg het niwo certificaat te gaan behalen, vervolgens een bestelbus (bijv. L2H2) aan te schaffen en (met enkel rijbewijs B) een eenmanszaak als koerier te beginnen.

Stel, een transportbedrijf wil mij inhuren als chauffeur voor freelance werk, wat kan ik dan verwachten qua uurtarief?

 

Alvast dank voor jullie tijd, aandacht en antwoorden 🤗

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid
34 minuten geleden zei jean:

misschien beter om andersom te werk te gaan, eerst een informeren wat je bruto/netto kunt verdienen en dan niwo enz. halen:D.


Om die reden stelde ik dus mijn vraag. Om te kunnen weten wat ik eventueel ga verdienen heb ik inzicht nodig in de tarieven die momenteel gehanteerd worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Waarschijnlijk ben je na het behalen van je cursus wijzer geworden en kun je naar aanleiding van de aanbiedingen een calculatie maken, of tijdens de cursus te weten komen wat je nodig hebt om een loon uit het werk te kunnen trekken...

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
5 minuten geleden zei Murphy:

Waarschijnlijk ben je na het behalen van je cursus wijzer geworden en kun je naar aanleiding van de aanbiedingen een calculatie maken, of tijdens de cursus te weten komen wat je nodig hebt om een loon uit het werk te kunnen trekken...

 

Bedankt voor de reactie. Misschien is mijn vraag niet duidelijk genoeg gesteld?

Wat ik graag wil weten is dus wat transportbedrijven doorgaans betalen voor een zzp koerier ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei Richard44:

Bedankt voor de reactie. Misschien is mijn vraag niet duidelijk genoeg gesteld?

Wat ik graag wil weten is dus wat transportbedrijven doorgaans betalen voor een zzp koerier ?

 

 

Bel eens wat transport of koerier bedrijven op zou ik zeggen.....

 

wij zijn hier maar een stel simpele chauffeurs en weten 9 van de 10 keer zelf ook niet voor welke prijs we rijden. Buiten dat is er zoveel verschil in prijzen naar gelang het gene wat je vervoerd en de tijdsdruk. Om heel eerlijk te zijn ben je 10/15/20 jaar te laat met het starten van een koeriersbedrijf. De markt is zo verzadigd dat je nauwelijks nog je verschil kunt maken en dus waarom zouden ze voor jou kiezen als ze voor de helft van het geld ook het poolse koeriertje kunnen laten rijden. Transportbedrijven doen over het algemeen de koeriers klusjes zelf want dat zijn vaak spoed zendingen en zit dus een leuke prijs aan verdiend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik zou eens op Twitter e.d. rondkijken (de zakelijke netwerken). Ik heb daar weleens berichten gezien over ritaanbod etc.. (ergens leeg komen en dan voor retourvracht 'bedelen'. )

 

Ga 3 november naar een KvK startersdag.

https://www.kvk.nl/evenementen/startersdag-2018/?gclid=EAIaIQobChMI1fWpioiE3gIVUuR3Ch23kgXNEAAYASAAEgJBzvD_BwE

 

Daar zal wellicht geen specifieke transport(tarieven) kennis aanwezig zijn.. men kan je wél vertellen wat je als ondernemer ongeveer per uur moet 'verdienen' om een beetje salaris over te kunnen houden om te kunnen leven, zeg maar..  (ongeveer een 35 - 40 euro per uur bij ongeveer 230 werkbare dagen.. (kan natuurlijk meer dagen werken maar je zal ook eens andere dingen voor de zaak moeten doen ;)) en dat is dan eigenlijk als zzp'er zonder grote lasten als een auto of kantoorpand etc.. Wel inclusief verzekeringspremies (minimum).

 

Maar goed, op internet kan je ook wel verhalen lezen over de pakkettenbezorgers.. voor welke paar 'rot centen' die door de wijken moeten crossen.

 

Misschien moet je klein beginnen en juist in de weekenden werken / rijden.. naast je gewone werk. Kan je langzaam aan een klantenkring bouwen.. want zoals Schoenenreus zegt: koeriersbedrijven genoeg.. zie maar eens (vaste) klanten te krijgen die in jou het vertrouwen hebben i.p.v. een ander.

 

Zorg ook dat je een financieel buffertje hebt.. 

Wat je al wel kan doen is kijken onder welke voorwaarden je een bestelbus zou kunnen leasen (neem aan dat je 'm niet direct wilt kopen qua investering). Welke borgstelling er gevraagd wordt bij een startend ondernemer.. Je zal toch al bij de 'aparte' bedrijven uit komen.. want gevestigde leasebedrijven zijn niet zo happig op busjes verhuren aan koeriers... qua risico profiel.

 

Wat is de reden dat je zelfstandig ondernemer wilt worden?

 

(ik heb namelijk een aantal jaar geleden ook zo'n startersdag meegemaakt.. en daarna vervolgstappen gezet.. en een blauwe maandag voor mijzelf geprobeerd bezig te zijn.. maar da's niet zo succesvol afgelopen, zeg maar.. :()

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
1 uur geleden zei jan45:

Kijk even om je heen hoeveel van die busjes en bakwagentjes met witte platen rondrijden, daarna heb je niet veel fantasie meer nodig om te bedenken hoe riant de tarieven zijn die betaald worden.

 

4 uur geleden zei Richard44:

Bedankt voor de reactie. Misschien is mijn vraag niet duidelijk genoeg gesteld?

Wat ik graag wil weten is dus wat transportbedrijven doorgaans betalen voor een zzp koerier ?

 

 

Laat je niet gek maken door mensen die je het afraden omdat er genoeg zijn die goedkoper zijn. Er zijn steeds meer bedrijven die weer voor kwaliteit gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Natuurlijk moet hij zich niet gek laten maken, maar wel met beide benen op de grond blijven en dat is iets anders dan geloven in verhaaltjes over kwaliteit. Uiteraard wil een bedrijf kwaliteit de vraag van die man is  < wat wil een bedrijf voor mijn diensten betalen>, daarmee bedoelt hij denk ik in euro's .

Nu snap ik niet goed wat hij verwacht van dit forum als hij op zoek is naar bedragen. Hij kan beter een paar fictieve offertes aanvragen bij bestaande bedrijven, zo krijgt hij inzicht in wat anderen rekenen voor een bepaalde rit. Daarnaast zijn er forums voor koeriers diensten waar ritten aangeboden worden en waar je een tijdje gratis kunt inloggen, daarna betaald. Daar heeft hij denk ik meer aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
8 uur geleden zei jan45:

Natuurlijk moet hij zich niet gek laten maken, maar wel met beide benen op de grond blijven en dat is iets anders dan geloven in verhaaltjes over kwaliteit. Uiteraard wil een bedrijf kwaliteit de vraag van die man is  < wat wil een bedrijf voor mijn diensten betalen>, daarmee bedoelt hij denk ik in euro's .

Nu snap ik niet goed wat hij verwacht van dit forum als hij op zoek is naar bedragen. Hij kan beter een paar fictieve offertes aanvragen bij bestaande bedrijven, zo krijgt hij inzicht in wat anderen rekenen voor een bepaalde rit. Daarnaast zijn er forums voor koeriers diensten waar ritten aangeboden worden en waar je een tijdje gratis kunt inloggen, daarna betaald. Daar heeft hij denk ik meer aan.

 

Maar gejankt over witte platen is ook geen antwoord of wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Bedankt voor de vele reacties tot dusverre! Top 👍

Ik kan mij over het algemeen wel vinden in jullie antwoorden. Het is misschien ook een kwestie van ergens positief of negatief naar kijken. Voor zover het kan kijk ik naar de feiten en daarbuiten probeer ik positief te zijn. Het is natuurlijk best wel een stap om zelfstandige te worden maar ik denk ook dat er dan in potentie meer te verdienen valt dan in loondienst. Vandaar dat ik de voorkeur geef aan zelfstandige worden. Ik ben lang in loondienst geweest bij drukkerijen en heb daar veel chauffeurswerk voor gedaan (rijbewijs b, grote bestelauto). Dan had ik per maand zo'n 1600 netto aan inkomsten en dat zijn nu niet de verdiensten die mij erg aantrekken. 

Ik probeer er inderdaad achter te komen wat transportbedrijven betalen per uur aan ingehuurde koeriers.

Als dit 25 euro per uur is en ik kan 40 uur in de week declareren dan kan ik uitkomen op een netto 2000 per maand waarbij alle kosten en belastingen al afgeschreven zijn.

Ik moet natuurlijk wel aan die uren zien te komen...

Dat Poolse koeriers de markt massaal overnemen geloof ik niet zo in. Er is niet voor niets een niwo vergunning nodig en in advertenties voor bezorg opdrachten zie ik altijd staan dat men bezorgers zoekt die goed Nederlands spreken.Dat is volgens mij niet het sterkste punt van de doorsnee Pool 😉

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Dat heeft niets met gejank te maken Shompie, maar zijn gewoon koude feiten, waar je ,als je je in die markt wil begeven niet omheen kan. Trouwens dat halleluja verhalen geen brood op de plank brengen weet jij beter dan wie ook, of niet soms? UIteindelijk moet Richard 44 zelf de keuze maken, je kan hem enkel van objectieve info voorzien en dan is het verder gewoon zijn leven. Zo zou je hem gewoon kunnen vertellen dat hij als koerier een prijs voor een rit krijgt, trouwens die krijgt hij niet, die prijs moet hij zelf aanbieden op basis van km en kosten, om een rit eventueel te bekomen. Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn,  met DHL of German Parcel gaan praten en je laten voorlichten war de mogelijkheden zijn. Hij kan ook een bedrijf inlopen die regelmatig gebruik maakt van een koeriers dienst en vragen wat de mogelijkheden zijn.

Verder een prettig week end en geniet van het mooie weer!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Jan, na jou opmerking nogmaals gelezen te hebben. Leg jij mij nou eens uit dat ik een periode heb gehad dat er geen brood op de plank lag en de link naar een zzp'r.

 

Ik wil het wel even doen voor je hoor maar je lukt zoals vaak weer uit je nek. Jij heb de klok horen luiden en weet niet waar de klepel hangt. In het topic over mijn faillissement staat alles. Als je met de grote jongen mee wilt praten lees dat dan eens en reageer dan weer een keer op mij. Tot die tijd ben je gewoon iemand die een beetje dom kwetst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
8 minuten geleden zei jan45:

Wat je hier schrijft heeft om te beginnen niets met het topic te maken en voegt daar ook niets aan toe.

 

 

Er word wederom gelijk negatief gereageerd op iemand die wat wil proberen. En het zijn altijd dezelfde. Jij ook haalt er gelijk altijd witte platen bij en zelfs mij en halleluja...

 

Geef die man gewoon antwoord. Heb je die niet hou je mond. Die man heeft zelf ook ogen en ziet de busjes met witte platen ook zat rijden.

 

Altijd maar negatief.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
3 uur geleden zei Richard44:

 

Dat Poolse koeriers de markt massaal overnemen geloof ik niet zo in. Er is niet voor niets een niwo vergunning nodig en in advertenties voor bezorg opdrachten zie ik altijd staan dat men bezorgers zoekt die goed Nederlands spreken.Dat is volgens mij niet het sterkste punt van de doorsnee Pool 😉

Dat zie je toch een beetje verkeerd. voor een Nederlandse vervoerder moet er boven de 500 kg laadvermogen een vergunning aanwezig zijn,echter Europese regels schrijven dit pas voor boven 3500 kg totaal voertuig gewicht.

Volgens mij h hoeft zo een pool alleen een NIWO vergunning te hebben als hij met meer dan 500 kg cabotage verricht,stuur je m van Breda naar Antwerpen is t een internationale rit en hoeft hij niets te hebben.

En dat ze de markt overgenomen hebben is wel zeker,je ziet,buiten Nederland, uitsluitend nog Poolse of Roemeense  of Bulgaarse busjes.

 

Binnen Nederland maak je nog wel een kans,daar komt inderdaad de taal van pas,en het feit dat nederlandse opdrachtgevers snel aanwezig kunnen zijn, dikwijls binnen een paar uur.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
3 uur geleden zei Richard44:

(..)

 Ik ben lang in loondienst geweest bij drukkerijen en heb daar veel chauffeurswerk voor gedaan (rijbewijs b, grote bestelauto). Dan had ik per maand zo'n 1600 netto aan inkomsten en dat zijn nu niet de verdiensten die mij erg aantrekken. 

(..)

 

Kijk aan, die ervaring heb je dus al. 

 

Waarom met die ervaring niet in loondienst voor een paar maanden in de keuken kijken bij een koeriersbedrijf?

 

Als meer inkomen je doel is.. Zoek dan een baan waar je veel uren kunt maken en toeslagen ontvangt voor onregelmatigheid.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

En om minister te worden moet je jezelf natuurlijk wel jaren bij de juiste personen inlikken. Dat heeft niet zoveel te maken met wat je kunt, maar met wie je kent...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
11 uur geleden zei Richard44:

Dan had ik per maand zo'n 1600 netto aan inkomsten en dat zijn nu niet de verdiensten die mij erg aantrekken. 

Ik probeer er inderdaad achter te komen wat transportbedrijven betalen per uur aan ingehuurde koeriers.

Als dit 25 euro per uur is en ik kan 40 uur in de week declareren dan kan ik uitkomen op een netto 2000 per maand waarbij alle kosten en belastingen al afgeschreven zijn.

 

Foutje dat is dan bruto € 2000,= per maand daar hou je minder als € 1600,= netto aan over zeker voor eenzelfde zekerheid als in loondienst. Zeker als je dat met je eigen auto doet, ergo je hebt er nog niet echt goed over nagedacht.:nee:

bewerkt door steenhaas1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
12 uur geleden zei steenhaas1:

Foutje dat is dan bruto € 2000,= per maand daar hou je minder als € 1600,= netto aan over zeker voor eenzelfde zekerheid als in loondienst. Zeker als je dat met je eigen auto doet, ergo je hebt er nog niet echt goed over nagedacht.:nee:

 

Bedankt voor de reactie @steenhaas1

 

Maar... wel jammer dat je al zo snel jouw (foute) conclusie trekt. Ik heb er wel degelijk over nagedacht maar jij blijkbaar niet gezien de uitkomst van 40 x € 25 volgens jou € 2000 is.

Daarbij sprak ik over inkomsten per week die dan nog vertaald moeten worden naar een totaal bruto omzet van ca. € 4.333 per maand. Dan lijkt het mij niet raar om uiteindelijk, na aftrek van alle kosten, afschrijvingen en belastingen, uit te komen op een netto inkomen van € 2000 per maand.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden