[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

zzp koerier inhuren door transportbedrijf


Richard44

Vraag

  • Forumlid

Goedemiddag allemaal,

 

Mijn naam is Richard, ik ben nieuw hier op het forum!

Ik heb meteen een vraag:

 

Ik overweeg het niwo certificaat te gaan behalen, vervolgens een bestelbus (bijv. L2H2) aan te schaffen en (met enkel rijbewijs B) een eenmanszaak als koerier te beginnen.

Stel, een transportbedrijf wil mij inhuren als chauffeur voor freelance werk, wat kan ik dan verwachten qua uurtarief?

 

Alvast dank voor jullie tijd, aandacht en antwoorden 🤗

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
25 minuten geleden zei Richard44:

 

Bedankt voor de reactie @steenhaas1

 

Maar... wel jammer dat je al zo snel jouw (foute) conclusie trekt. Ik heb er wel degelijk over nagedacht maar jij blijkbaar niet gezien de uitkomst van 40 x € 25 volgens jou € 2000 is.

Daarbij sprak ik over inkomsten per week die dan nog vertaald moeten worden naar een totaal bruto omzet van ca. € 4.333 per maand. Dan lijkt het mij niet raar om uiteindelijk, na aftrek van alle kosten, afschrijvingen en belastingen, uit te komen op een netto inkomen van € 2000 per maand.

 

Heel even kijken hoor.

 

Ik sta hier niet bekend om mijn hoge iq dus doe ik het even stap voor stap. Jij heb het over een bruto omzet van 4333 euro. En na aftrek van afschrijving en alle kosten kom je uit op een netto inkomen van 2000 euro.

 

Let wel op he. Ik ben niet heel slim.

 

Aov is rond de 700 euro. Pensioen rond de 500, dan zit je al op 1200 euro. Trek dat van die 4333 af hou je 3100 over. Stel dat je 100 euro brandstof verstookt per week (ff makkelijk) dat is 400 per maand dan hou je 2700 over. Ik weet niet wat voor bus je wil kopen en over hoe lang je hem af wil schrijven maar reken daar ook nog eens 400 per maand voor zit je op 2300. Dan moet je je nog verzekeren en een telefoon en onderhoud. Zeg 300 per maand dan zit je op 2000 euro bruto. En dan nog ff de belasting.

 

Ik ben niet bijster slim en zal gerust wat fouten maken, leg mij dat even uit aub.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Richard je berekening klopt wel in theorie, probleem is we leven niet in een theoretische wereld. Ik wens je alle geluk toe, maar ga nu eens op zoek naar een bedrijf dat je die 25 euro per uur op basis van 40 uur voor een langere tijd garandeert en contractueel vastlegt. Het probleem is dat je je vastbijt in bedragen zonder ook maar een idee te hebben hoe deze markt werkt en ik kan je verzekeren tegen de tijd dat je zo'n bedrijf gevonden hebt ben je net zo grijs als ik. Ga eerst de markt verkennen, wat zijn de mogelijkheden, hoe liggen de prijzen en hoe kan ik me daarin bewegen zonder onoverzichtelijk risico te lopen. Verder alle succes man.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
4 minuten geleden zei lientje:

Je vergeet de tijd te berekenen die je nodig hebt om klanten te zoeken, en nog belangrijker, je geld moet zien te innen.

 

Dat is uiteraard een belangrijk punt van aandacht. Als ik ermee zou doorgaan wil ik sowieso een behoorlijk aantal uren "ingeboekt" hebben qua opdrachten, voor zover dat mogelijk is. Ik ben mij ervan bewust dat het circa 40 uur per week rijden niet het totale aantal uren zal zijn wat ik in de onderneming dien te stoppen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
27 minuten geleden zei shompie:

 

Heel even kijken hoor.

 

Ik sta hier niet bekend om mijn hoge iq dus doe ik het even stap voor stap. Jij heb het over een bruto omzet van 4333 euro. En na aftrek van afschrijving en alle kosten kom je uit op een netto inkomen van 2000 euro.

 

Let wel op he. Ik ben niet heel slim.

 

Aov is rond de 700 euro. Pensioen rond de 500, dan zit je al op 1200 euro. Trek dat van die 4333 af hou je 3100 over. Stel dat je 100 euro brandstof verstookt per week (ff makkelijk) dat is 400 per maand dan hou je 2700 over. Ik weet niet wat voor bus je wil kopen en over hoe lang je hem af wil schrijven maar reken daar ook nog eens 400 per maand voor zit je op 2300. Dan moet je je nog verzekeren en een telefoon en onderhoud. Zeg 300 per maand dan zit je op 2000 euro bruto. En dan nog ff de belasting.

 

Ik ben niet bijster slim en zal gerust wat fouten maken, leg mij dat even uit aub.


Bedankt @shompie

 

Jouw berekening is heel behoorlijk uitgevoerd hoor! Ik denk dat er zelfs nog wel wat (kleinere) kosten bij kunnen komen voor bijvoorbeeld boekhouding, website, papier, postzegels, enveloppen (facturenverzending) etcetera.
Er zullen genoeg mensen zijn die het zullen afkeuren wat ik nu ga zeggen maar een AOV verzekering is niet wat ik denk te gaan (willen) afsluiten. Ik heb trouwens al wel onderzoek gedaan hiernaar en bij Allianz kwam er een premie uit van om en nabij de € 300 per maand, voor wat het waard mag zijn...
Stel, ik word ziek, breek een been of wat dan ook... dan vang ik dat liever op met een eigen buffer wat ik dan zou kunnen opbouwen.
Voor langdurige ziekten... ongevallen, blijvend letsel ... wellicht is een (bedrijfs)ongevallenverzekering dan beter/goedkoper dan een AOV verzekering?

Stel ik overlijd... dan is de hypotheek op mijn woning grotendeels afbetaald voor mijn vrouw en kinderen die ik dan zou achterlaten.
Ook kan ik nog een aanvullende overlijdensrisicoverzekering afsluiten, lijkt mij uiteindelijk goedkoper dan een AOV verzekering?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

0Ik doe alles via de mail dus postzegels en papier heb ik niet. Boekhouding kost mij 1200 euro per jaar maar dat is voor het grootste deel privé omdat dat icm mijn belastingaangifte gaat.

 

Aov afsluiten is ieder voor zich, ik betaal rond de 700 euro maar ik heb geen wachtijd dus ze betalen na dag 1 ziekte al uit. Maar dat is je eigen keus.

 

Jij heb het over een bedrag van 25 euro per uur. Je moet het zelf weten hoor maar hier doe je jezelf behoorlijk tekort. Ik heb hier laatst geschreven dat mijn oudste zoon met een spoedig naar Portugal moest. (Met een bus) die rit hebben ze uiteind3lijk aan hun vaste koerier weggegeven omdat de collega van mijn zoon er een paar dagen niet was dus er niemand op de planning zou zitten. 

 

Ik weet een ding. Voor die 25 euro had jij het mogen doen!!

 

Een gemiddelde verkeersregelaar met auto vraagt al wat meer dan die 25 euro en dan staat die auto het grootste deel van de dag stil.

 

Maar even een ander rekensommetje. Als jou bus 1 op 10 rijd en je rijd gemiddeld 100 km per uur verstookt je 10 liter per uur. Zeg dat een liter diesel 1.10 ex per liter kost ben je al 11 euro per uur kwijt alleen aan diesel. Blijft er 14 over voor de rest.

 

Ik had al gezegd dat ik niet heel slim ben he. Dus ik kan er naast zitten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei shompie:

0Ik doe alles via de mail dus postzegels en papier heb ik niet. Boekhouding kost mij 1200 euro per jaar maar dat is voor het grootste deel privé omdat dat icm mijn belastingaangifte gaat.

 

Aov afsluiten is ieder voor zich, ik betaal rond de 700 euro maar ik heb geen wachtijd dus ze betalen na dag 1 ziekte al uit. Maar dat is je eigen keus.

 

Jij heb het over een bedrag van 25 euro per uur. Je moet het zelf weten hoor maar hier doe je jezelf behoorlijk tekort. Ik heb hier laatst geschreven dat mijn oudste zoon met een spoedig naar Portugal moest. (Met een bus) die rit hebben ze uiteind3lijk aan hun vaste koerier weggegeven omdat de collega van mijn zoon er een paar dagen niet was dus er niemand op de planning zou zitten. 

 

Ik weet een ding. Voor die 25 euro had jij het mogen doen!!

 

Een gemiddelde verkeersregelaar met auto vraagt al wat meer dan die 25 euro en dan staat die auto het grootste deel van de dag stil.

 

Maar even een ander rekensommetje. Als jou bus 1 op 10 rijd en je rijd gemiddeld 100 km per uur verstookt je 10 liter per uur. Zeg dat een liter diesel 1.10 ex per liter kost ben je al 11 euro per uur kwijt alleen aan diesel. Blijft er 14 over voor de rest.

 

Ik had al gezegd dat ik niet heel slim ben he. Dus ik kan er naast zitten.

 

En dan beschuldig je onder andere mij dat ik alles te negatief zie? Ik had al heel snel gezien dat het totaal onrealistisch was en daar had ik geen rekensommetje voor nodig zoals jij. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Waar ik mezelf enorm aan stoor is dat iemand die veilig bij een baasje zijn rondje doet gelijk de witte platen er bij haalt terwijl hij het met niets onderbouwt.

 

(Ik bedoel hier niet specifiek jou mee Schoenenreus)

 

Sorry maar daar kan ik dus niets mee. Ik weet zeker dat deze man met een juist netwerk leuk geld kan verdienen. Alleen zijn rekenmodel klopt niet en dat heb ik proberen aan te tonen.

 

En sowieso, zonder netwerk zou ik hem adviseren om het niet te doen. Maar de krenten zijn er (de spreekwoordelijke krenten in de pap) je moet alleen weten waar je ze haalt.

bewerkt door shompie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
3 uur geleden zei shompie:

Waar ik mezelf enorm aan stoor is dat iemand die veilig bij een baasje zijn rondje doet gelijk de witte platen er bij haalt terwijl hij het met niets onderbouwt.

 

(Ik bedoel hier niet specifiek jou mee Schoenenreus)

 

Sorry maar daar kan ik dus niets mee. Ik weet zeker dat deze man met een juist netwerk leuk geld kan verdienen. Alleen zijn rekenmodel klopt niet en dat heb ik proberen aan te tonen.

 

En sowieso, zonder netwerk zou ik hem adviseren om het niet te doen. Maar de krenten zijn er (de spreekwoordelijke krenten in de pap) je moet alleen weten waar je ze haalt.

Tsja... een netwerk opbouwen. Dat is lastig. Is er hier niet iemand die weet welke transportbedrijven nog zoekende zijn naar zzp chauffeurs?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
3 uur geleden zei schoenenreus:

 

En dan beschuldig je onder andere mij dat ik alles te negatief zie? Ik had al heel snel gezien dat het totaal onrealistisch was en daar had ik geen rekensommetje voor nodig zoals jij. 

Ik heb inmiddels een begroting opgesteld en deze gemaild naar een familielid die eigenaar is van een transportbedrijf. Ik ga daarbij niet meer uit van €25 per uur maar €37,50 per uur of 0,50 cent per km.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Laat ik je bij deze uit je nachtmerrie helpen, Shompie ik heb nog steeds mijn eigen bedrijf en eigen wagen en hoef me daar niet voor te schamen en zeker niet tegenover jou te verantwoorden. Trouwens een pb tje zoals in het verleden kan je je sparen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Bedankt [mention=3346]shompie[/mention]
 
Jouw berekening is heel behoorlijk uitgevoerd hoor! Ik denk dat er zelfs nog wel wat (kleinere) kosten bij kunnen komen voor bijvoorbeeld boekhouding, website, papier, postzegels, enveloppen (facturenverzending) etcetera.
Er zullen genoeg mensen zijn die het zullen afkeuren wat ik nu ga zeggen maar een AOV verzekering is niet wat ik denk te gaan (willen) afsluiten. Ik heb trouwens al wel onderzoek gedaan hiernaar en bij Allianz kwam er een premie uit van om en nabij de € 300 per maand, voor wat het waard mag zijn...
Stel, ik word ziek, breek een been of wat dan ook... dan vang ik dat liever op met een eigen buffer wat ik dan zou kunnen opbouwen.
Voor langdurige ziekten... ongevallen, blijvend letsel ... wellicht is een (bedrijfs)ongevallenverzekering dan beter/goedkoper dan een AOV verzekering?
Stel ik overlijd... dan is de hypotheek op mijn woning grotendeels afbetaald voor mijn vrouw en kinderen die ik dan zou achterlaten.
Ook kan ik nog een aanvullende overlijdensrisicoverzekering afsluiten, lijkt mij uiteindelijk goedkoper dan een AOV verzekering?
Een buffer van 13 week? Je bent nogal wat van plan. Ruim 2 jaar geleden mijn voet gebroken, 6 week gips en 12 week fysio.... Moet eigenlijk weer tijdje heen. Zitten spieren vast.. Maar de eerste 4 week na de gips kon ik geen kilometer lopen. Auto rijden over afstanden zonder cruise control kan ik nog steeds niet.

Reken dat je het in 42 week per jaar moet verdien.

3 week zomervakantie
2 week met de kerst
En januari/ februari is altijd wat minder kun je nog wel eens dag thuis zijn.

Maarre een bouwvakker zit ook op €35 - €45 uur per uur. In de beun ook al €30
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
2 uur geleden zei jan45:

Laat ik je bij deze uit je nachtmerrie helpen, Shompie ik heb nog steeds mijn eigen bedrijf en eigen wagen en hoef me daar niet voor te schamen en zeker niet tegenover jou te verantwoorden. Trouwens een pb tje zoals in het verleden kan je je sparen.

 

Ik wist niet dat jij zelfstandig was nee, maar een nachtmerrie.... nee, dat zou teveel eer zijn.

 

Maar wat ik mij dan wel afvraag, wij hebben wel discussies gehad over jou negatieve kink op de wereld en hoe jij alles betrekt op de witte platen. (Ik herinner mij een discussie over dat jij vanaf Frankfurt tot München geen enkele gele plaat meer tegenkwam) Ik hoop toch voor jou dat je je bij je klanten wat positiever gedraagt.

 

En pb's, ze willen graag dat we het hier netjes houden dus als jij weer onzin begint te vertellen kun je hem gewoon weer krijgen hoor 😘

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Je moet voor de zoveelste keer iemands topic vervuilen Shompie, maar dat is jou manier om netjes te zijn, doch toen ik mijn eerste auto kocht zat jij nog op de kleuterschool, natuurlijk waren er ook moeilijke tijden.Toch bestaan we zonder over de kop te gaan nog steeds, maar je mag van mij gerust het laatste woord hebben hoor, daar lig ik niet wakker van.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
9 uur geleden zei Schots en Scheef:



Maarre een bouwvakker zit ook op €35 - €45 uur per uur. In de beun ook al €30

 

Even een kanttekening........dat wil dan niet zeggen dat een trucker op dat tarief zit :nee:

Marge in transplof is weinig en het uurtarief van een zzp trucker ligt lager dan van een bouwvarken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
5 uur geleden zei jan45:

Je moet voor de zoveelste keer iemands topic vervuilen Shompie, maar dat is jou manier om netjes te zijn, doch toen ik mijn eerste auto kocht zat jij nog op de kleuterschool, natuurlijk waren er ook moeilijke tijden.Toch bestaan we zonder over de kop te gaan nog steeds, maar je mag van mij gerust het laatste woord hebben hoor, daar lig ik niet wakker van.

 

 

Jan, ik heb deze mijnheer netje wat voorgerekend en heb mijn mening gegeven. Jij komt enkel met wat witte platen op de proppen.

 

En ik vervuil....?

 

Het is goed man.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
1 uur geleden zei scania1965:

 

Even een kanttekening........dat wil dan niet zeggen dat een trucker op dat tarief zit :nee:

Marge in transplof is weinig en het uurtarief van een zzp trucker ligt lager dan van een bouwvarken

 

Zoals vaker gezegd zullen de tarieven van het simpele werk niet echt hoog liggen. Maar in het transport met wat toegevoegde waarde zijn de tarieven weer aardig op niveau.

 

Er zijn nog steeds grote spelers die inschrijven op grote pakketten werk onder kostprijs in de hoop dat ze het met combineren of uitcharteren rendabel kunnen maken.

 

Maar je merkt overal dat de prijzen aantrekken en dat  er problemen zijn om vrachten weg te krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Wat bedrijven aan zzp koeriers?

 

Ik heb het jarenlang gedaan. Ik kreeg +-200,- ex btw voor een dag van +- 11 uur. Hierbij moest ik +- 375km rijden. Voertuig was een bestelauto. Na een beetje rekenen kwam ik dus uit op een zzp tarief van zo'n 12,- ex btw per uur.

 

Af en toe was er geen werk en dat hoorde ik dan pas op het laatste moment. Dus geen kans om iets anders te plannen.

 

Ik weet ook van bloemenroutes, paar uurtjes werk en daar kreeg je dan 60,- voor.

 

Wat wel goed schijnt te zijn is Dynalogic. Maar, dit zijn verhalen. De praktijk is zelden rooskleurig. De concurrentie is bizar in deze markt. Je werkte bij een drukkerij? Als zzp'er ga je waarschijnlijk niet meer verdienen dan wanneer je 60u in de drukkerij zou werken. Maar je mag wel de voordelen inleveren die loondienst biedt.

 

Nog even heel eerlijk/realistisch. Bijna niemand haalt z'n Niwo om daarna te beginnen. Wat ze bijna allemaal doen in deze sector is simpelweg beginnen met rijden zodra ze een opdrachtgever hebben. Mocht het echt nodig zijn dan huren ze een vergunning of gaan die ooit eens zelf halen. Bestelbussen krijgen amper controle dus de pakkans is zo laag dat de meesten gewoon gaan rijden. Helaas is dit de realiteit vandaag de dag.

bewerkt door tstle
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
13 uur geleden zei tstle:

Wat bedrijven aan zzp koeriers?

 

Ik heb het jarenlang gedaan. Ik kreeg +-200,- ex btw voor een dag van +- 11 uur. Hierbij moest ik +- 375km rijden. Voertuig was een bestelauto. Na een beetje rekenen kwam ik dus uit op een zzp tarief van zo'n 12,- ex btw per uur.

 

Af en toe was er geen werk en dat hoorde ik dan pas op het laatste moment. Dus geen kans om iets anders te plannen.

 

Ik weet ook van bloemenroutes, paar uurtjes werk en daar kreeg je dan 60,- voor.

 

Wat wel goed schijnt te zijn is Dynalogic. Maar, dit zijn verhalen. De praktijk is zelden rooskleurig. De concurrentie is bizar in deze markt. Je werkte bij een drukkerij? Als zzp'er ga je waarschijnlijk niet meer verdienen dan wanneer je 60u in de drukkerij zou werken. Maar je mag wel de voordelen inleveren die loondienst biedt.

 

Nog even heel eerlijk/realistisch. Bijna niemand haalt z'n Niwo om daarna te beginnen. Wat ze bijna allemaal doen in deze sector is simpelweg beginnen met rijden zodra ze een opdrachtgever hebben. Mocht het echt nodig zijn dan huren ze een vergunning of gaan die ooit eens zelf halen. Bestelbussen krijgen amper controle dus de pakkans is zo laag dat de meesten gewoon gaan rijden. Helaas is dit de realiteit vandaag de dag.

Ik heb het weleens gedaan na mijn 65 jaar in het zwart voor 20 Euro per uur + onkosten komen er nog bij als ik langer dan twee dagen buiten Nederland ben kleine of grote auto maakte niks uit Heb ook dingen of pakje weg gebracht eigen auto tegen 2,50 per km meestal spoed Nu doe ik niks meer Het werk is voor jonge mensen

 

huub 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei Huub Klaassen:

Ik heb het weleens gedaan na mijn 65 jaar in het zwart voor 20 Euro per uur + onkosten komen er nog bij als ik langer dan twee dagen buiten Nederland ben kleine of grote auto maakte niks uit Heb ook dingen of pakje weg gebracht eigen auto tegen 2,50 per km meestal spoed Nu doe ik niks meer Het werk is voor jonge mensen

 

huub 

IK werk,na mijn pre pensionering in 2008,nog steeds wat bij.gemiddeld 15 a 20 uur per week.

Maar nooit in het zwart,al mijn verdiensten worden keurig netjes aangemeld en afgedragen aan de belastingdienst.

OP het einde van het jaar doe ik een aangifte inkomsten belasting en krijg het teveel afgedragen dan weer terug.

Werk is voor jonge mensen zeg je,ben ik niet met je eens : werken is een recht voor iedereen die t werk nog kan en wil doen,en heeft meteen leeftijd niks te maken.

 

En kom ook niet aan dat ouderen het werk op de arbeidsmarkt verdringen ten kostte van de jongeren.

Zeker in het transport is er een wanhopige vraag naar chauffeurs,dikwijls part time,en iedere job die niet door een oudere gedaan word verdwijnt regelrecht naar een uitzendbureau die met moelanderwerkt,en zo via schimmige constructies er voor zorgt dat afdrachten naar Polen of waar dan ook verdwijnen.

Ouderen zijn de redding van de Nederlandse economie,en hun belastingafdrachten vloeien allemaal weer terug in de samenleving.:ja: :ok::angel: :D(:wijn:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden