[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Aankoop tweedehands open laadbak met flyjib kraan, testen?


Pixel123

Vraag

Beste Chauffeurs,

 

Ik heb recent mijn rijbewijs gehaald en wil voor mijn bedrijf in bijberoep een eerste tweedehands vrachtwagen kopen. Bijkomstig heb ik weinig vertrouwen in vlotte verkopers die zeggen dat alles in prima staat is en mensen een kat in een zak laten kopen. Aangezien dit een zeer belangrijke aankoop is, wil ik vooral geen miskoop doen.

Ik wil graag een open laadbak (+6m) met een kraan > 20m (meestal is dit met flyjib) met rotator vooraan. Ik ga mogelijks deze week nog voor een vrachtwagen kijken.

Ik denk dat de kilometer stand niet altijd een juist beeld geeft van zo'n vrachtwagen aangezien de motor ook steeds moet draaien om met de kraan te kunnen werken. Dakwerkers die bijvoorbeeld zulke lange kranen gebruiken laten mogelijks ook hun vrachtwagen met kraan aan de werf staan voor een langere tijd, de vrachtwagen maakt dan geen kilometers maar doet wel dagelijks veel draaiuren. Zover ik weet worden die draaiuren niet geregistreerd?

In dit geval zou het dus kunnen dat de kilometerstand een vertekend beeld geeft van de staat van die vrachtwagen. Hoe kan ik dan best de staat controleren? Ik vermoed dat de motor dan het meeste heeft geleden? Alle sapjes nakijken, kijken dat de motorolie geen chocomelk is? Er op letten of de motor al warm is voor we er zijn (mogelijks duid dit erop dat deze slecht start wegens gebrek aan compressie en dat zie die daarom vooraf laten warmdraaien?) Kijken of er geen bladveren en dergelijke gebroken zijn?

 

Om de kraan te controleren kan ik best vragen of ik gewicht mag meebrengen lijkt mij? Een tijdje er mee spelen zodat de olie wat warmer en dunner wordt? Als de motor zwaar in toeren zakt als de kraan gewicht moet heffen duid dit mogelijks op motor problemen? Als de kraan het gewicht niet heft is mogelijks de hydrauliek pomp slecht? De kraan strekken met het gewicht eraan test de dichtingen van de hoofdpiston/ventielblok. Dan de kraan met het gewicht eraan volledig verticaal zetten, dat test dan de dichtingen van de uitschuifbare pistons/ventielblok? Dit zou niet mogen doorzakken lijkt mij.

 

Het gaat toch al snel om een paar tientallen k€, dus je wilt wel zeker zijn denk ik. Hebben jullie nog goede tips om zoiets te controleren?

 

Alvast bedankt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0

20 meter hoeft niet met Jib. 

 

En een rotator aan de Jib?  Lijkt me lastig inklappen, en zoals Pieter zei.... pas goed op met waar je hem koopt. (Bij geurts staat een mooie, 165 t/m fassie met 35 meter giek op een FH 4)

bewerkt door shompie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
7 uur geleden zei RealZeus:

Bij de meeste auto's kun je in de boordcomputer wel zien hoeveel draaiuren de PTO heeft. De ervaren kraanchauffeurs weten vast wel hoeveel uur zich verhoudt tot hoeveel kilometer.

Maar wordt een kraan niet ook wel eens meegenomen op een volgende auto......

( bij ons gaan compressors ook meerdere trekkers mee. En dat nog wel zonder draailogboek) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
23 uur geleden zei shompie:

20 meter hoeft niet met Jib. 

 

En een rotator aan de Jib?  Lijkt me lastig inklappen, en zoals Pieter zei.... pas goed op met waar je hem koopt. (Bij geurts staat een mooie, 165 t/m fassie met 35 meter giek op een FH 4)

bij ons heeft de nieuwe ook een rotator aan de jib deze wordt eerst vast gemaakt en dan ingeklapt werkt goed, maar die auto bij geurts zal iets te duur zijn denk ik, aangezien meneer een en ander in bijberoep  wil doen, (is een belgiese regeling) hij heeft dus nog andere werkzaamheden in hoofdberoep......... daarom mijn zei ik bezin eer ge begint....., want alles wat met hydro te maken heeft is peper duur

 

groeten martje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Bedankt voor de reacties,

 

Wij plaatsen bronbemaling. Voorlopig plaatsen we deze filters nog met de hand, maar ik wou dit dan met deze kraan gaan doen. Bijvoorbeeld op deze pagina doet men het ook met vrachtwagenkraan:

https://www.geverinckbronbemaling.nl/index.php?page=verticaal

of hier een filmpje van een ander bedrijf in Nederland:

 

Je wil er natuurlijk zo ver mogelijk aankunnen zodanig dat je voor kleine werken (particuliere kelders) gewoon op de straat kan blijven staan. De rotator dient dan om te draaien, en via een swivel wordt er dan water op gezet.

Aangezien ik de filters nu nog met de hand plaats vermoed ik dat de krachten niet extreem groot zijn (anders kon ik het wellicht niet met de hand). Een fly-jib moet dit toch ook wel aankunnen dan?

 

Ik had mijn oog laten vallen op volgende trucks:

https://www.2dehands.be/bestelwagens-vrachtwagens/mercedes-benz/actros/mercedes-benz-actros-2635-pk-27000-457253515.html

https://themar-trucks.com/voertuig/man-26-400-stock-id84/

https://www.tweedehands.nl/bedrijfswagens/scania/overige-modellen/scania-124-400-6x4-palfinger-pk35000-466661749.html

Wat denken jullie van deze?

 

Mijn budget is rond de 50k€

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Met de kraan achterop kom je een aardig eindje, maar kan je nix langer laden dan 6 50 mtr.

Is een rotatie nodig ?

Je kan het ook makkelijk met de hand bijdraaien .

Kan je iets meer tillen op het einde en wat er niet is gaat niet stuk.

(Kraan blijft toch altijd te licht en te kort)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

De mercedes heeft een 27 t/m kraan met Jib. Wat denk je dat die nog tilt op 20 meter? 

 

Met de Jib eraan 6 a 700 kg maar meer niet. Heb je echt een jib nodig?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
4 uur geleden zei jean:

kweetniet.

 

4 uur geleden zei martje:

hoe zo niet?

 

groeten martje

 

4 uur geleden zei erwin75:

Waarom zou dat voor bouwverkeer niet gelden tiny. Weet dat het bij de grotere gemeenten en steden  hier in de buurt het geeist wordt in het bestek. Minimaal euro 3 voor vrachtwagens en tier 3 voor mobiele werktuigen. Hoe schoner hoe liever en dat heeft dan ook weer invloed op de co 2 prestatieladder en de daarmee samenhangende punten in het aanbestedingstraject. Voorbeeld de verdieping van de zuid willems vaart tussen den dungen en veghel. De aannemer die het gegunt kreeg was derde bij de inschrijving ,het verschil was 1,2 miljoen met nummer 1. Maar door gebruikmaking van een goede presentatie en meer transport over het water en de transportbanden over de kanaaldijk etc.En zo minder co2 uitstoot,haalden ze het werk wel binnen. Dus voor bouwverkeer geldt dit zeker ook.

omdat ik wel eens op zo'n oude daf 95 zit, en die niet de norm heeft ,

had dit nagevraagt, geld niet voor ons, was het antwoord.

omdat wij bouwverkeer of zoiets zijn.

had al gezocht op internet, maar ik ga dit volgende week nog navragen.

 

al met regelmaat op de maasvlakte geweest, en ik kwam die bordjes tegen ,

vandaar even gebeld naar de planning  :D 

ook in centrum tilburg of den bosch of breda en rotterdam , mogen we schijnbaar toch komen ,

zonder risico op een boete. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
43 minuten geleden zei Doornekamp33:

Dan zal je toch wel een ontheffing moeten aanvragen lijkt mij.


Toegangseis
Vanaf 1 januari 2014 mogen dieselvrachtwagens alleen de Maasvlakte op als zij een Euro VI-motor hebben. De beperking geldt niet voor wagens die jonger zijn dan 7 én voor 2013 op kenteken zijn gesteld. Zij geldt ook niet voor vrachtwagens met een ontheffing.

 

heb ooit ergens gelezen apart over betonmixers maar kan dat zo gauw niet vinden. 

Of het moet dit zijn:

  • de vrachtauto staat als 'bijzonder voertuig' bij de gemeente Rotterdam geregistreerd en is niet ouder dan 13 jaar (datum eerste toelating) óf
  • de vrachtauto heeft een ontheffing.
bewerkt door roadtrain
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
10 uur geleden zei tiny:

 

 

omdat ik wel eens op zo'n oude daf 95 zit, en die niet de norm heeft ,

had dit nagevraagt, geld niet voor ons, was het antwoord.

omdat wij bouwverkeer of zoiets zijn.

had al gezocht op internet, maar ik ga dit volgende week nog navragen.

 

al met regelmaat op de maasvlakte geweest, en ik kwam die bordjes tegen ,

vandaar even gebeld naar de planning  :D 

ook in centrum tilburg of den bosch of breda en rotterdam , mogen we schijnbaar toch komen ,

zonder risico op een boete. 

Amsterdam moet je niet proberen. Je kan/kontot op zekere hoogte dagkaarten kopen maar dat is ook zeer beperkt.

 

Precies met de 7.5 zone, ook dat is vanaf 1 oktober aangepast en nog strenger geworden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
13 uur geleden zei tiny:

 

 

omdat ik wel eens op zo'n oude daf 95 zit, en die niet de norm heeft ,

had dit nagevraagt, geld niet voor ons, was het antwoord.

omdat wij bouwverkeer of zoiets zijn.

had al gezocht op internet, maar ik ga dit volgende week nog navragen.

 

al met regelmaat op de maasvlakte geweest, en ik kwam die bordjes tegen ,

vandaar even gebeld naar de planning  :D 

ook in centrum tilburg of den bosch of breda en rotterdam , mogen we schijnbaar toch komen ,

zonder risico op een boete. 

 

13 x per jaar kun je een vergunning krijgen moet wel per keer aangevraagd worden en betaald ..... duuus dan mag het wel😎 

tenminste dat was in het verleden zo, alweer 5 jaar een euro 6 dus niets meer mee te maken, je krijgt wel gemakkelijker een permanente vergunning voor een zwaardere kraanwagen, ( hoeveel tonmeter weet ik niet)

 

groeten martje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
3 uur geleden zei shompie:

Amsterdam moet je niet proberen. Je kan/kontot op zekere hoogte dagkaarten kopen maar dat is ook zeer beperkt.

 

Precies met de 7.5 zone, ook dat is vanaf 1 oktober aangepast en nog strenger geworden.

bij ons reed een charter met een oude trekker, die haalde de nummerplaat voor van de bumper en zette deze achter de ruit als hij de a 10 af draaide richting stad bij de camera haalde hij de plaat voor de ruit weg 🤣

 

7.5 zone gewijzigd? zo streng zijn ze daar niet op toch? zorg dat het verkeer door kan dan komt niemand kijken....

 

groeten martje 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
22 minuten geleden zei martje:

bij ons reed een charter met een oude trekker, die haalde de nummerplaat voor van de bumper en zette deze achter de ruit als hij de a 10 af draaide richting stad bij de camera haalde hij de plaat voor de ruit weg 🤣

 

7.5 zone gewijzigd? zo streng zijn ze daar niet op toch? zorg dat het verkeer door kan dan komt niemand kijken....

 

groeten martje 

 

Mwha....

 

Wat is streng. Per 1 oktober zijn er wat regels veranderd en is de handhaving ook wat strenger geworden. Zonder ontheffing het 7.5 tons gebied in kost 2500 euro heb ik mij laten vertellen. Zelfs het bedrijf waar ik voorheen veel reed en waar er nog wel eens wat gegokt werd nemen ze het risico niet meer. En die zitten er bovenop en hebben er dagelijks mee te maken. Dus niet zo streng? De bedrijven die ermee te maken hebben gaan niet meer zonder ontheffing het 7.5 tons gebied in. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden