[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Tachograaf vragen voor een wagen max 3500kg


Jan-elbe

Vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Administrators

Vlgns mij is een wagen met max van 3500 kg niet tachograafplichtig…...

Wat staat er op het kenteken?

Is het een bestelbus, dan mag vlgns mij de max snelheden van personenwagens aangehouden worden.

Als er een tacho gemonteerd is, dien je hem te gebruiken.

 

 

Alles onder voorbehoud, daar ik al enige jaren geen drukte meer heb met die tachograaf...

 

Maar DIT vond ik op het www

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Lees eerst eens de uitsluitingen in 561/2006, blijf je onder de 3500kilo TCM  dan hoef je überhaupt geen Tachograaf te gebruiken.

Op 2 uitzonderingen na goederenvervoer en personenvervoer daarbij is wanneer een tachograaf is gemonteerd moet je hem ook gebruiken. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
6 uur geleden zei Jan-elbe:

Beste mede forum leden

Mijn vraag

Ik krijg een nieuwe  wagen iveco max tmm 3500kg  

Moet ik mijn bestuurders kaart in de tachograaf doen als ik onder de 3500kg blijf en mag ik dan ook harder rijden dan 80 km per uur? 

 

 

Als jouw bestelwagen niet meer dan 3500 kg TTM heeft hoef je er helemaal geen tachograaf in te hebben.

Wat anders word het als je er een aanhanger achter hangt,dan word het TTM  meer dan 3500 kg ,en ben je wel tachograafplichtig.

Ik zit in dezelfde situatie en heb deze vraag aan de ILenT gesteld: 

 

 

Vraag:

 

H.H.
Mijn werkgever heeft plannen een nieuwe bestelwagen aan te schaffen,t.w. een Volkswagen Krafter,met een totaalgewicht van 3500 kg.
Omdat aan dit voertuig een vaste trekhaak zit heb ik begrepen dat het voertuig dan tachgraafplichtig word.
Nu heb ik daaromtrent verschillende vragen:

1-Mag,indien zonder de aanhanger gereden word,en dus het voertuig niet meer dan 3500 weegt,de tachograaf op öut of scoop"staan ?

2-Hoe te handelen als iemand ,die niet in bezit is van een digitale bestuurderskaart met dit voertuig wilt rijden ?

3- indien dit voertuig uitgerust word met een afneembare trekhaak ook tachograafplichtig ?

IK wacht met belangstelling uw antwoord af.
Groeten,

 

Het antwoord van de ILenT:  

 

 

Geachte heer ,

 

Voor de tachograafplicht kijken wij niet naar een trekhaak maar naar de toegestane maximummassa van de voertuigen, dat van de aanhangwagens of opleggers inbegrepen. Als deze meer dan 3500 kg bedraagt dient de tachograaf gebruikt te worden. Rijdt u met aanhangwagen, zal u dus de tachograaf moeten gebruiken. Rijdt u met alleen het voertuig, kan u hem uiteraard out-of-scope zetten. Op dat moment hoeft bestuurder niet over een bestuurderskaart te beschikken.

 

Uiteraard geldt dit alleen bij het vervoer van goederen. Voor een hovenier die zijn eigen materiaal vervoert, gelden weer andere regels.

 

 



IK wacht met belangstelling uw antwoord af.
Groeten,

 

Als jouw auto geen tachograaf heeft kun je dus geen kaart gebruiken,heeft hij er wel een hoef je die alleen te gebruiken als er een aanhanger achterhangt,zonder aanhanger zet je m op"out of scoop"omdat je op dat moment werk verricht wat niet onder EU 561/2006 valt.

 

OK mag je harder dan 80 km/h omdat je voor de wet geen vrachtwagen bent,dat ben je pas als je meteen voertuig ,ingericht voor het vervoer van goederen ,méér weegt dan 3500 kg.

Je mag dus netzo snel als de personenwagens,max 130 km/h,mist niet anders door de borden aangegeven.

Met een aanhanger van max 3500 kg,dus 7000 kg totaal MTM ,mag je op sesnelweg ook 90 km/h ,net zo snel als n personenwagen met caravan

bewerkt door europeaan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei europeaan:

Als jouw bestelwagen niet meer dan 3500 kg TTM heeft hoef je er helemaal geen tachograaf in te hebben.

Dit klopt alleen in Nederland, verder geldt eigenlijk de regel bij mogelijkheden van een TCM >3500k moet een tachograaf zijn gemonteerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
14 uur geleden zei HIT:

Lees eerst eens de uitsluitingen in 561/2006, blijf je onder de 3500kilo TCM  dan hoef je überhaupt geen Tachograaf te gebruiken.

Op 2 uitzonderingen na goederenvervoer en personenvervoer daarbij is wanneer een tachograaf is gemonteerd moet je hem ook gebruiken. 

 

Als je voertuig minder dan 3500 kg MTM heeft val je niet onder EU 561/2006 en mag je ,indien toch een tachograaf gemonteerd "out of scope "rijden. ( zie het antwoord van de ILenT op mijn vraag,enige postings terug)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
31 minuten geleden zei europeaan:

Als je voertuig minder dan 3500 kg MTM heeft val je niet onder EU 561/2006 en mag je ,indien toch een tachograaf gemonteerd "out of scope "rijden. ( zie het antwoord van de ILenT op mijn vraag,enige postings terug)

Ik heb je antwoord gelezen, en weet ook dat er gewoon wordt bekeurd voor het niet gebruiken van. IL&T maakt namelijk wel een verschil tussen beroepsmatig gebruik en privé gebruik. Mijn Crafter staat altijd out of scope omdat ik de auto alleen privé gebruik en voor de rest val onder de vrijstellingen. Dit alles is ter voorkoming van fraude met rijtijden en werktijden.

En MTM is een leuk antwoordt van IL&T maar klopt ook niet MTM geld namelijk per voertuig en/of aanhanger TCM Totale Combinatie Massa was beter geweest.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
3 minuten geleden zei HIT:

Ik heb je antwoord gelezen, en weet ook dat er gewoon wordt bekeurd voor het niet gebruiken van. IL&T maakt namelijk wel een verschil tussen beroepsmatig gebruik en privé gebruik. Mijn Crafter staat altijd out of scope omdat ik de auto alleen privé gebruik en voor de rest val onder de vrijstellingen. Dit alles is ter voorkoming van fraude met rijtijden en werktijden.

En MTM is een leuk antwoordt van IL&T maar klopt ook niet MTM geld namelijk per voertuig en/of aanhanger TCM Totale Combinatie Massa was beter geweest.

 

Als je Crafter onder de 3500 kg is val je niet onder EU 561/2006,en hoef je ook niet "vrijgesteld"te worden.

En EU 561/2006 is alleen van toepassing op het beroepsmatig vervoer van goederen met voertuigen van méér dan 3500 kg,zolang je daar onder blijft(door er geen aanhanger achter te hangen) hen je,als je toch beroepsmatig goederen vervoert alleen te maken m,et het ATB_V.

 

Dat TMC een betere term is ben ik t met je eens,maar de wet spreekt nu eenmaal van MTM ,en kent de term TMC niet,dus de ILenT gebruikt deze term ook niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei Murphy:

Ik doelde daarmee op het feit dat ik de wetgeving (of veranderingen daarin) niet zo meer volg. Maar gelet op de meeste antwoorden zat Murphy er toch niet naast met zijn vermoedens...

Murphy zn vermoedens zijn ,in grote lijnen ,gelijk aan het antwoord wat ik kreeg van de ILenT.

Behalve de stelling dat,als er een tachograaf inzit,je m ook met gebruiken,dat is blijkbaar niet zo,als je onder de 3500 kg zit mag je m "out of scoop "zetten.

 

Vergelijk het maar met een ADR uitrusting;als je gevaarlijke goederen geladen hebt moet je,afhankelijk van het laadvermogen van je auto, goedgekeurde en verzegelde brandblussers bij je hebben.

Rij je geen ADR  hoeven deze blussers niet goedgekeurt en verzegeld te zijn,maar mag je ze wel bij je hebben

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
6 minuten geleden zei europeaan:

 

Behalve de stelling dat,als er een tachograaf inzit,je m ook met gebruiken,dat is blijkbaar niet zo,als je onder de 3500 kg zit mag je m "out of scoop "zetten.

 

Klopt.

 

Wij hebben ook zo’n BE combinatie. Maar omdat deze regelmatig in Duitsland en België komt wil onze werkgever hebben dat er ALTIJD met een pas er in gereden wordt.

 

Puur om gezeur te voorkomen bij een controle. OUT OF SCOPE wordt al niet overal gewaardeerd, maar als je een heel stuk 90 hebt gereden heb je nog veel meer uit teleggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
17 minuten geleden zei Teddybeer:

Klopt.

 

Wij hebben ook zo’n BE combinatie. Maar omdat deze regelmatig in Duitsland en België komt wil onze werkgever hebben dat er ALTIJD met een pas er in gereden wordt.

 

Puur om gezeur te voorkomen bij een controle. OUT OF SCOPE wordt al niet overal gewaardeerd, maar als je een heel stuk 90 hebt gereden heb je nog veel meer uit teleggen.

Gezeik heb je ook wanneer je er een kaart insteekt wanneer je niet onder 561/2006 valt,beneden de 3,5 ton dus,je zult je dan aan de rij en rusttijden moeten houden,puur en alleen om gezeik gedurende 28 dagen te voorkomen.

Terwijl je helemaal niet onder deze regeling valt.

 

Hoe de Duitsers en Belgen er over denken weet ik niet,is daar jurisprudentie van( gerechtelijke uitspraken) of gaan we er van uit dat de Duitser of Belg erop uit is om ons te "naaien"?

De mogelijkheid "out of scope"is toch geen exclusief Nederlandse vinding,en wil,toch zeggen"niet betroffen van de geldende regelgeving"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

^^Bij het bestellen van een nieuwe bus is mij door Roordink aangeraden om hem zonder trekhaak te bestellen omdat Duitsland verplicht een tachograaf in te bouwen als het TCM boven de 3500k mag zijn.

Verder hanteert Duitsland wel dat privé gebruik geen tachoplicht heeft maar werkgerelateerd weer wel.

 

30 minuten geleden zei Teddybeer:

Wij hebben ook zo’n BE combinatie. Maar omdat deze regelmatig in Duitsland en België komt wil onze werkgever hebben dat er ALTIJD met een pas er in gereden wordt.

Ik heb die combi wel eens gezien, en die heeft toch een TCM van boven de 3500k?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
45 minuten geleden zei europeaan:

Hoezo? met een BE combi mag je toch 90 km/h op de snelweg ?

Indien je MTM niet meer is dan 7000 kg.

Klopt ook.

 

maar als je Out f scope rijdt, zonder oplegger is er niks aan de hand.

 

maar wanneer de dieplader is aangekoppeld en de tachograaf wordt in het buitenland eens uitgelezen moet je het een en ander wel duidelijk kunnen uitleggen.

 

En die taalvaardigheid schort het nog wel eens aan, zeker in het franstalige deel van België. Dus dan is het wel net zo handig dat je geen moeilijke vragen hoeft uit te leggen.

 

Deze combinatie staat meest stil omdat er een grader en een wals of shovel mee vervoerd worden naar het werk en aan het eind van de dag weer terug mee wordt gereden. Er wordt nog geen 30.000 km per jaar mee gereden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden