[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Tachograaf vragen voor een wagen max 3500kg


Jan-elbe

Vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid
40 minuten geleden zei HIT:

^^Bij het bestellen van een nieuwe bus is mij door Roordink aangeraden om hem zonder trekhaak te bestellen omdat Duitsland verplicht een tachograaf in te bouwen als het TCM boven de 3500k mag zijn.

Verder hanteert Duitsland wel dat privé gebruik geen tachoplicht heeft maar werkgerelateerd weer wel.

 

Ik heb die combi wel eens gezien, en die heeft toch een TCM van boven de 3500k?

Het kan dat Duitsland verplicht een tachograaf in te bouwen,maar dat zou dan in de StVZO ( StrassenVerkehrsZulassungs Ordnung), de Duitse variant van de Nederlandse keurings eisen, en is dus alleen geldig voor in Duitsland ingeschreven voertuigen.

Dit in tegenstelling tot de StVO( de Strassen Verkehrs Ordnung) die wel geld voor iedereen die van de Duitse wegen gebruik maakt.

Gezien het verdrag van Wenen hoeven Nederlandse voertuigen hier niet aan te voldoen omdat de Nederlandse wet dit niet eist .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
13 minuten geleden zei Teddybeer:

Klopt ook.

 

maar als je Out f scope rijdt, zonder oplegger is er niks aan de hand.

 

maar wanneer de dieplader is aangekoppeld en de tachograaf wordt in het buitenland eens uitgelezen moet je het een en ander wel duidelijk kunnen uitleggen.

 

En die taalvaardigheid schort het nog wel eens aan, zeker in het franstalige deel van België. Dus dan is het wel net zo handig dat je geen moeilijke vragen hoeft uit te leggen.

 

Deze combinatie staat meest stil omdat er een grader en een wals of shovel mee vervoerd worden naar het werk en aan het eind van de dag weer terug mee wordt gereden. Er wordt nog geen 30.000 km per jaar mee gereden.

IN Belgie mag je,op de autoweg, zowiezo 90 km/h met een combi,ook als dat geen B-E combi is.

Met een B-E combi die totaal minder dan 3500 kg weegt mag je zelfs 120 km/h daar ( en 130 km/h in Frankrijk).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Helemaal juist, Europeaan. Dat weten we allemaal.

 

maar out of scope gebruik is in principe alleen voor gebruik op eigen terrein. Rangeerwerk en dergelijke.

 

Daar kan je vraagtekens bij zetten als er anderhalf uur achter elkaar 90, of zelfs 120/130 km/uur hebt gereden in de Out stand.

 

Maar ik heb net even de kentekens van onze bussen, Sprinters, na gekeken in de RDW database. Dit zijn 5 tons bussen, en teruggekeurd naar max 3500 kg. Met trekhaak, en mogen dan 7000 kg totaal wegen.

 

Deze bussen zijn gekeurd door de RDW en afgeleverd in deze configuratie ZONDER tachograaf. Hoe is dit uit te leggen dan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei Teddybeer:

 

maar out of scope gebruik is in principe alleen voor gebruik op eigen terrein. Rangeerwerk en dergelijke.

 

 

Out of scope wil zeggen dat je op dat moment niet onderhevig bent aan de regels waaraan je ,normaal gesproken, aan moet voldoen ,dus niet alleen rangeerwerk op eigen terrein,maar ook wanneer je niet aan 561/2006 hoeft te voldoen.

Ook een monteur mag,voor een technische controle ,een proefrit o.i.d, out of scope rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei road train:

Met tachograaf dr in gewoon pas gebruiken en dankun  je lullen wat je wilt   

 

Dat is t gemakkelijkste ja,maar als t niet hoeft is t toch zonde om je aan regels te houden waaraan je niet hoeft te voldoen.

Als je je niet aan 561/2006 hoeft te houden heb je ook geen regel zoals de 11  of 9 uur rust binnen de 24 uur,ook hoef je geen45 min rust binnen de 4,5 uur te nemen,en ben je ook njet beperkt tot 90 rijuren per 2 weken.

En zo zijn er nog wel wat dingen te bedenken waardoor je niet gehinderd word.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
9 minuten geleden zei scania1965:

 

Nee hoor....die hoort zijn werkplaatskaart erin te doen !!!!

Die werkplaats kaart is alleen voor als een bevoegde monteur de tachograaf eikt.

 

https://www.kiwaregister.nl/digitale_tachograafkaarten/werkplaatskaart/

 

Bij een proefrit rijdt hij out of scope en schrijft een gestempelde en getekende verklaring waarom er O.O.S gereden is uit.

Althans zo doet onze Volvo dealer het.

bewerkt door europeaan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei Teddybeer:

 

Maar ik heb net even de kentekens van onze bussen, Sprinters, na gekeken in de RDW database. Dit zijn 5 tons bussen, en teruggekeurd naar max 3500 kg. Met trekhaak, en mogen dan 7000 kg totaal wegen.

 

Deze bussen zijn gekeurd door de RDW en afgeleverd in deze configuratie ZONDER tachograaf. Hoe is dit uit te leggen dan?

Weet ik niet,misschien omdat jullie met die B-E combi's machines rijden ,waarmee je zelf gaat werken ergens,en zal dat niet onder de noemer "beroepsmatig goederen vervoeren "horen.

Zoals de ILenT in hun antwoord al schreef moet een tuinder,die met zijn machine naar zijn karwei rijdt, aan andere voorwaarden voldoen dan iemand zoals ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Kom zojuist dit nog tegen:

 

Er is een nationale vrijstelling van de tachograafplicht voor voertuigen voor goederenvervoer van, of zonder bestuurder gehuurd door landbouw-, tuinbouw-, bosbouw-, veeteelt of visserijbedrijven die in het kader van hun eigen bedrijvigheid worden gebruikt voor ritten binnen een straal van 100 km rond de vestigingsplaats van het bedrijf. Ook hoveniers vallen onder deze vrijstelling.

 

Bron:https://www.cumela.nl/verkeer-en-vervoer-beroepsvervoer-voertuigeisen/be-combinaties-meestal-tachograafplichtig

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

In de evenementen-handel rijdt iedereen met grote bussen en aanhangers zonder tachograaf. Volgens mij had het ook te maken met of je eigen vervoer voerde of transport voor een ander verzorgt. 

 

Bij mijn theorie heb ik geleerd dat out of scope alleen mag worden gebruikt als je kaart stuk is en je een nieuwe hebt aangevraagd. Je moet dan wel iedere scheet op het bonnetje schrijven. Op eigen terrein gelden sowieso andere regels, maar ook dan is officieel een werkplaatskaart eigenlijk nodig. Hoe het in de praktijk gaat, weet ik dan weer niet. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Eigen vervoer of voor derden maakt niet uit.

Zodra je beroepsmatig goederen vervoert,iemand die eigen vervoer doet vervoert ook beroepsmatig goederen.

'Niet te verwarren met beroepsgoederen vervoer( voor derden).

 

 Out of scope kun/mag je bij verschillende gelegenheden gebruiken.

En er zijn verschillende kaarten;de chauffeurskaart,maar ook de bedrijfskaart,deze gebruik je om het bedrijf aan of af te melden in de tachograaf,en om de chauffeurskaart en tachograafgegevens uit te kunnen lezen op de thuisbasis.

DE werkplaats kaart;deze word gebruikt om de tachograaf te ijken in de werkplaats.

Op de werkplaats kaart en de bedrijfskaart kunnen geen ritgegevens opgeslagen worden.

En dan is er ook nog de controle kaart,deze is in bezit van de met de controle belaste ambtenaar( politie of ILenT)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden