Spring naar bijdragen
  • 0
Durashift

Verbindingsboog A28 > A50 bij Hattem (Zwolle) dicht tijdens een calamiteit in die bocht..

Vraag

Ik kwam daarstraks dit verhaal tegen op het wegenforum..

 

Duss, als er een ongeval of een pechgeval ontstaan is in de verbindingsboog van de A28 naar de A50 bij Hattemerbroek.. wordt die hele boog dicht gezet, inclusief de toerit naar de N 50. Sta je dus lekker in de file...:mad:

 

Op verzoek van de RWS weginspecteurs ivm ontbreken van rijstrooksignalering in die boog. Dat schijnt er wel aan te komen.. in de mobiele MRS variant..

 

Citaat

Nieuwe ontwikkelingen in de 'zaak' rondom de ontbrekende matrixborden op knooppunt Hattemerbroek. Hoe zat het ook alweer? Zie daarvoor deze post (juni 2018), deze post (juni 2018) en deze post (oktober 2017).

De laatste maanden hoor ik van meerdere weginspecteurs van RWS de berichten dat Rijkswaterstaat daadwerkelijk bezig is met een oplossing, maar dat het nog enige tijd in beslag zou gaan nemen. Wel zouden ze voornemens zijn om tijdelijke maatregelen toe te passen. Wat ik zo hoorde was dat ze MRS'en willen gaan neerzetten in de verbindingsboog A28 Zwolle -> A50 Apeldoorn. Dit zodat ze bij calamiteiten in de boog ook rode kruizen kunnen plaatsen.

Maar tot dat er uberhaupt MRS'en aanwezig zijn in die bocht is er nu weer iets nieuws geëist door de weginspecteurs: bij een incident met gevaarsetting in de verbindingsboog moet de hele boog afgesloten worden. Er zijn te veel bijna-ongelukken gebeurt de afgelopen 2 jaar en de weginspecteurs zouden nu met de vuist op tafel hebben geslagen en deze maatregelen hebben geëist.

Praktijkvoorbeelden van dit nieuwe protocol zijn er nu dus ook al. Afgelopen vrijdag was de eerste keer dat het daardoor goed in de soep liep aan de zuidkant van Zwolle.

 

Lees meer / kijk plaatjes bij de bron:

https://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?f=30&t=1261&start=2910

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

7 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
18 minuten geleden zei Durashift:

Ik kwam daarstraks dit verhaal tegen op het wegenforum..

 

Duss, als er een ongeval of een pechgeval ontstaan is in de verbindingsboog van de A28 naar de A50 bij Hattemerbroek.. wordt die hele boog dicht gezet, inclusief de toerit naar de N 50. Sta je dus lekker in de file...:mad:

 

Op verzoek van de RWS weginspecteurs ivm ontbreken van rijstrooksignalering in die boog. Dat schijnt er wel aan te komen.. in de mobiele MRS variant..

 

 

Als iemand die daar wel eens staat bij een incident kan ik dit alleen maar toejuichen. Want ook al heb je wel goede signalering dmv RAIN of MRS dan nog vind men het nodig om met 90 de bocht in te gaan ( wat normaal al niet slim is in mijn ogen ) en dan vlak voor of op de afzetting tot stilstand te komen. In drie jaar tijd zijn daar verschillende hulpverleningsvoertuigen aangereden. Ik ben dan ook niet van mening dat permanente signalering de zaak zal verbeteren.

En eigenlijk is dit alles terug te leiden naar het weggedrag van weggebruikers en is het een oorzaak > gevolg.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

Te hard door de bocht is  inderdaad ook wel aannemelijk voor de schuivers die in die bocht plaatsvinden.

Het is niet overzichtelijk.. maar met een vroegtijdige 'bekegeling' is er toch wel iets mogelijk?

Misschien aan het begin van de toerit een kist met xtra kegels neerzetten.?

Voor die plek altijd extra hulpdiensten insturen (zoals 2 ambu's bij een hartaanval. zeg maar).

 

Losse MRS op de vluchtstrook in die bocht lijkt mij ook geen succes.. zullen d'r ook wel een paar op klappen tzt, denk ik.

 

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

Extra kegels helpen niet, want er is altijd iemand die toch probeert. En daarmee bedoel ik die tussen de kegels door rijdt want zo rijden ze altijd naar huis. Zelf met deze methode zijn er mensen bekeurd omdat ze door de afzetting heen rijden.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×