Spring naar bijdragen
Durashift

Transportbedrijven willen dat vrachtwagens vaker ‘s nachts de weg op gaan.

Recommended Posts

Citaat

Transportbedrijven willen dat vrachtwagens vaker ‘s nachts de weg op gaan. Dit om files te omzeilen, want: een stilstaande vrachtwagen is duur.

Volgens Transport en Logistiek Nederland (TNL) kostten dagelijkse files de transportsector vorig jaar ruim 1,3 miljard euro. De komende jaren zal dat bedrag alleen maar stijgen.

Chauffeurs zouden best bereid zijn vaker ’s avonds en ’s nachts te werken, maar is de rest van Nederland er klaar voor?

Wanneer vrachtwagens ’s nachts de weg op gaan, betekent dat dat de hele transportketen moet worden aangepast. Met andere woorden: chauffeurs moeten in de nachtelijke uurtjes wel kunnen laden en lossen. Daar komt bij dat ’s nachts werken niet per se gezond is én dat er dan meer geluidsoverlast is.

Toch denkt de transportsector dat de voordelen groter zijn dan de nadelen.

Lijkt u dat ook een goed idee (lekker rustig) of ziet u al die nachtelijke bedrijvigheid juist niet zo zitten?

Bron:

https://www.nporadio1.nl/spraakmakers/onderwerpen/480924-stand-nl-vrachtwagens-moeten-vaker-s-nachts-de-weg-op

Van de week een stukje kunnen luisteren naar dit onderwerp.

Vanuit TLN werd inderdaad wel opgemerkt dat er voor betaald moet worden, die nachtarbeid. .. (voor wat het waard is).

Ik heb niks gehoord over de beperkte diensturen bij nachtarbeid (op papier dan.. de praktijk is veelal gewoon dóórgaan tot 15 diensturen.. )

Uitkomst (tot nu toe:)

https://www.nporadio1.nl/standpunt/2018-11-22

Ik ben verbaasd dat de 'oudste' groep stemmers (60+ jaar) het in meerderheid eens is.. terwijl de jongere generaties het in meerderheid oneens is..

Hoe kan dat? Die senioren hebben zeker hun nachtrust niet meer nodig en ergeren zich zeker mateloos aan het vrachtverkeer op de weg overdag?

;)

bewerkt door Durashift

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Durashift:

Van de week een stukje kunnen luisteren naar dit onderwerp.

Vanuit TLN werd inderdaad wel opgemerkt dat er voor betaald moet worden, die nachtarbeid. .. (voor wat het waard is).

Ik heb niks gehoord over de beperkte diensturen bij nachtarbeid (op papier dan.. de praktijk is veelal gewoon dóórgaan tot 15 diensturen.. )

Uitkomst (tot nu toe:)

Ik ben verbaasd dat de 'oudste' groep stemmers (60+ jaar) het in meerderheid eens is.. terwijl de jongere generaties het in meerderheid oneens is..

Hoe kan dat? Die senioren hebben zeker hun nachtrust niet meer nodig en ergeren zich zeker mateloos aan het vrachtverkeer op de weg overdag?

;)

Of de senioren denken het zal mijn tijd wel duren......

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelf ben ik een liefhebber van (zo) vroeg (mogelijk) beginnen. 

Maar ik weet uitvervaring dat de gewone man/vrouw er een schurfthekel aan heeft als er in zijn/haar omgeving herrie gemaakt wordt..... zelfs waar het vanaf 07:00 toegestaan is loopt men nog  vaak te morren......

ook TLN en anderen weten dit donders goed. Men heeft dit al meerdere keren op tafel gebracht en telkens strand dit weer om oa deze reden.

denk dat het populistisch gelul is. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei lambiek:

Ach transport gebeurd nou eenmaal niet alleen tussen 7 en 5

Nee. Maar van mij mag vrijwel iedereen ‘s nachts gaan werken.

Dan zijn ze tenminste thuis als ik hun containerbakje, of vrachtje zand kom brengen.......

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei road train:

Dat is leuk voor 1 of 2 dagen maar niet voor elke dag gaat je opbreken 

Eerste vier jaar heb ik week op week af dag en nachtdienst gedaan.....daarna 24 jaar vroeg op, lange dagen met 4 keer per jaar nachtdienst. En afgelopen 10 jaar bijna altijd voor 4 uur of 5 uur vertrek. (Wekker dan nog altijd 45 min ervoor). Doe het nog steeds graag😊

Morgen ook weer 4 uur op, 04:45 vertrek. 07:00 lossen malden. 

bewerkt door roadtrain

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Durashift:

Ik heb niks gehoord over de beperkte diensturen bij nachtarbeid (op papier dan.. de praktijk is veelal gewoon dóórgaan tot 15 diensturen.. 

Dan veranderd er toch niets,je mag nu toch ook 15 diensturen maken( 2 x per week,de rest maar 13) óók als je nachtdienst verricht.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Durashift:

;)

Of zou het zo zijn dat het merendeel van de "oudste groep"stemmers dat programma niet kent,en zich dus niet aangemeld hebben bij "standpunt.nl"

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is maar net in welk ritme je zit.
Ik heb heel wat jaren aan een stuk steeds tussen 03.00 en 04.30 begonnen, en nooit geen problemen mee gehad. Het was prettig om het grootste deel van je werk al vóór de middag gedaan te hebben. Als je daar regelmaat in hebt hoeft vroeg beginnen helemaal geen probleem te zijn.
Tegenwoordig is het heel wisselend; afhankelijk hoe ver ik van een klant af sta, hoe laat deze begint of hoe laat ik een los -of laadafspraak heb ligt m'n starttijd meestal ergens tussen 06.00 en 08.00, maar nog steeds begin ik eigenlijk het liefst zo vroeg mogelijk.

Heel af en toe rijd ik ook de laatste nacht zo vroeg mogelijk naar huis i.v.m. de zevende werkdag of het kunnen maken van 45 uur. Zoals afgelopen zaterdag ben ik om 01.20 gaan rijden van onder Parijs vanwege de voorspelde acties op de Franse wegen. Ik weet het, het zijn geen tijden maar lekker vroeg thuis en de hele dag nog voor me denk ik dan maar.

We blijven alleen geen 18, effe snel wat dingetjes gedaan en al vroeg het bankstel opgezocht... :D

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar onze collega’s uit het oosten hebben hie geen probleem mee en nemen dit werk graag van je over hoor :ja:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei europeaan:

Of zou het zo zijn dat het merendeel van de "oudste groep"stemmers dat programma niet kent,en zich dus niet aangemeld hebben bij "standpunt.nl"

Hoef je niet voor aan te melden. Ik kon gewoon stemmen. Verder kan je de aantallen stemmers per leeftijdsgroep zien en ook nog op man/vrouw niveau. ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
54 minuten geleden zei Durashift:

Hoef je niet voor aan te melden. Ik kon gewoon stemmen. Verder kan je de aantallen stemmers per leeftijdsgroep zien en ook nog op man/vrouw niveau. ;)

Wat ik bedoel is dat niet iedereen dat programma gehoord heeft,en ook niet op de poll van "stand.nl "gestemd heeft,ik weet t ook maar omdat ik t hier lees( en heb overigens tegen gestemd :D)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

constant nachtdiensten is ongezond.  heb het 14 jaar gedaan. na bezoek arts wegens slecht slapen en advies gekregen om dat niet meer te doen, toch nachtdiensten blijven  doen. 

resultaat is, hersenstam infarct en voor 100% afgekeurd en groot rijbewijs kwijt en kan mijn oldtimer hobby niet meer uitoefenen wegen verlamming komplete linker lichaamzijde

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Denk dat dat niet 100% aantoonbaar is maar dat nachtwerk totaal tegen de biologische klok van de mens in gaat is een feit. Kijk eens hoeveel mensen last hebben van dat ene uurtje zomer/wintertijd laat staan als je dan elk weekend 2x 12 uur moet wisselen. Hoef je wat mij betreft geen dokter voor te zijn om te zeggen dat dat ongezond is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei schoenenreus:

Denk dat dat niet 100% aantoonbaar is maar dat nachtwerk totaal tegen de biologische klok van de mens in gaat is een feit. Kijk eens hoeveel mensen last hebben van dat ene uurtje zomer/wintertijd laat staan als je dan elk weekend 2x 12 uur moet wisselen. Hoef je wat mij betreft geen dokter voor te zijn om te zeggen dat dat ongezond is.

Ik krijg echter de indruk dat diegene die over dat ene uurtje klagen, zelf totaal geen wisselende diensten draaien, laat staan nachtwerk!

Maar eerder typen zijn die iedere morgen om dezelfde tijd ontbijten, lunchen en exact om 17.15 avond eten. De meeste chauffeurs hebben waarschijnlijk minder last van dat ene uurtje, daar zij bijna nooit op dezelfde tijden eten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
50 minuten geleden zei schoenenreus:

Ik weet het niet, ik heb het bijna 12 jaar achter elkaar gedaan. En buiten een erfelijke ziekte aan mijn bloedvaten hen ik toch best wel redelijk gezond. Maar ik denk dat ook dit per persoon verschillend is, je voelt jezelf toch aan lijkt me en als ik er niet mee om had kunnen gaan had ik het niet meer gedaan. Die keuze heb je gewoon.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei schoenenreus:

. Kijk eens hoeveel mensen last hebben van dat ene uurtje zomer/wintertijd 

IK lees in de krant en zie en hoor op de media dat ik er blijkbaar ook last van dien te hebben hebben.

Maar als ik t niet gelezen of gehoord had zou ik t niet geweten hebben.:D

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden