[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Rangeerventiel


K0EN

Recommended Posts

  • Forumlid

Hoe worden de remmen van een losgekoppelde volgwagen met een rangeerventiel eigenlijk gelost?

Stel de voorraadleiding (rode kabel) naar mijn aanhanger gaat kapot en de luchtketel van de aanhanger is leeg. De veerrem drukt dan het membraamcilinder dicht. Hoe kan een rangeerventiel dan nog het membraamcilinder opendrukken zonder luchtdruk? Of werkt dit op een andere manier? 
Ik kan hier geen informatie over vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

En dan ? Als je klaar bent met rangeren draai je die moer weer vast ?? :nee:

 

Dat is de stel moer om je remmen af te stellen !!!!

Inderdaad kun je die los draaien......voor NOOD

Dus als je ergens perse weg moet kun je met die moer je remmen losgooien

Maar het is niet de bedoeling om dat voor het ranggeren te gaan doen 

bewerkt door scania1965
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Zorgen dat er lucht/rem  slangen op het rangeer voertuig zitten.

Anders heb je niks aan zo'n ding en geld de nood procedure.

De bout hiervoor zit aan de zijkant van de remtrommel bevestigd en moet je eraf halen en aan de achterkant er in draaien.

 

#Tip#

Als er een  nieuwe veerremcilinder opgezet wordt , de bout er af halen en bij het boordgereedschap bewaren.
Hoef je niet een verkankerde bout los te maken en kun je gelijk die nieuwe bout in de booster draaien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
17 uur geleden zei K0EN:

Hoe worden de remmen van een losgekoppelde volgwagen met een rangeerventiel eigenlijk gelost?

Stel de voorraadleiding (rode kabel) naar mijn aanhanger gaat kapot en de luchtketel van de aanhanger is leeg. De veerrem drukt dan het membraamcilinder dicht. Hoe kan een rangeerventiel dan nog het membraamcilinder opendrukken zonder luchtdruk? Of werkt dit op een andere manier? 
Ik kan hier geen informatie over vinden.

Nu ben ik al n tijd uit de roulatie,maar als en afgekoppelde trailer zn lucht kwijt is worden ook de remmen niet meer ingedrukt.

Ik heb althans nooit met trailers /aanhangers gewerkt waarbij de remmen door een veer aangedrukt werden,zoals natuurlijk wel bij een motor wagen/trekker het geval is,dei zijn voorzien van "Federspeichers"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Mijn vraag is eigenlijk, hoe werkt het rangeerventiel? Het idee van het rangeerventiel is toch dat je de aanhanger kan verplaatsen zonder luchtdruk? Maar hoe kan het rangeerventiel de parkeerrem lossen? Hoe kan het membraancilinder weer geopend worden zonder luchtdruk? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
9 minuten geleden zei europeaan:

Nu ben ik al n tijd uit de roulatie,maar als en afgekoppelde trailer zn lucht kwijt is worden ook de remmen niet meer ingedrukt.

Ik heb althans nooit met trailers /aanhangers gewerkt waarbij de remmen door een veer aangedrukt werden,zoals natuurlijk wel bij een motor wagen/trekker het geval is,dei zijn voorzien van "Federspeichers"

Maar wat is dan nog het verschil

tussen de parkeerrem (rode knop) en het rangeerventiel (zwarte knop) als je met beide de parkeerrem kan lossen zonder luchtdruk?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei Dokus:

Die veerremcilinders zitten al op onze oudste oplegger (ABS en tweede stroomkabel nog niet)
Ik denk dat die oplegger wel al 30 jaar oud is.

Bij ons staat,sinds een paar weken een nagelnieuwe Schmitz,en die heeft geen veerremcylinders.Als daar alle lucht uit de ketels is staat hij ongeremd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei K0EN:

Mijn vraag is eigenlijk, hoe werkt het rangeerventiel? Het idee van het rangeerventiel is toch dat je de aanhanger kan verplaatsen zonder luchtdruk? Maar hoe kan het rangeerventiel de parkeerrem lossen? Hoe kan het membraancilinder weer geopend worden zonder luchtdruk? 

 

Alsjeblieft: http://www.truckpage.nl/Techniek_Remsysteem.htm

 

Mocht je met een rangeerventiel willen gaan werken, doe het dan in het begin ALLEEN maar met iemand samen die ook écht weet hoe het werkt. Als je een aanhanger op oplegger op enig moment niet meer onder controle hebt, kan het heel snel levensgevaarlijk worden!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei K0EN:

Maar wat is dan nog het verschil

tussen de parkeerrem (rode knop) en het rangeerventiel (zwarte knop) als je met beide de parkeerrem kan lossen zonder luchtdruk?

Als de rode(voorraad) slang los gekoppeld word gaan automatisch de remmen erop door de druk die in de ketel aanwezig is,met de rode knop kun je dit ongedaan maken,.zo dat je kunt manouvreren.

Na de manouvre kun je met de zwarte kon op de remmen er weer op zetten( als er dan nog druk in de ketel aanwezig is).

bewerkt door europeaan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei europeaan:

Nu ben ik al n tijd uit de roulatie,maar als en afgekoppelde trailer zn lucht kwijt is worden ook de remmen niet meer ingedrukt.

Ik heb althans nooit met trailers /aanhangers gewerkt waarbij de remmen door een veer aangedrukt werden,zoals natuurlijk wel bij een motor wagen/trekker het geval is,dei zijn voorzien van "Federspeichers"

 

Vroeger zat er nog wel eens een kleine slinger op een oplegger waarmee je de via staalkabels de trailer op de rem kom draaien , zodat deze ook zonder lucht op zijn plek bleef staan, daar is nu de rode knop voor.

3 uur geleden zei K0EN:

Maar wat is dan nog het verschil

tussen de parkeerrem (rode knop) en het rangeerventiel (zwarte knop) als je met beide de parkeerrem kan lossen zonder luchtdruk?

 

De naam zegt het al. De rode parkeer knop is voor (lang) parkeren en in sommige gevallen ook vrijgave van evt lossysteem om het lossen mogelijk te maken en de  rangeerknop is juist om de remmen te lossen zodat je kan manoeuvreren zonder de luchtslangen van de trekker te gebruiken. Dit gebeurt voornamelijk bij omkoppellen  voor het zelfde dok en eh rangeren .

 

En een knop lossen zonder luchtdruk lukt ook niet.

bewerkt door zoetwatermatroos
voorbeeld bijgevoegd.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei europeaan:

Als de rode(voorraad) slang los gekoppeld word gaan automatisch de remmen erop door de druk die in de ketel aanwezig is,met de rode knop kun je dit ongedaan maken,.zo dat je kunt manouvreren.

Na de manouvre kun je met de zwarte kon op de remmen er weer op zetten( als er dan nog druk in de ketel aanwezig is).

Waarom kan je na de manoeuvre de rode knop niet gewoon uittrekken om de remmen er weer op te zetten?

 

3 uur geleden zei zoetwatermatroos:

 

Vroeger zat er nog wel eens een kleine slinger op een oplegger waarmee je de via staalkabels de trailer op de rem kom draaien , zodat deze ook zonder lucht op zijn plek bleef staan, daar is nu de rode knop voor.

 

De naam zegt het al. De rode parkeer knop is voor (lang) parkeren en in sommige gevallen ook vrijgave van evt lossysteem om het lossen mogelijk te maken en de  rangeerknop is juist om de remmen te lossen zodat je kan manoeuvreren zonder de luchtslangen van de trekker te gebruiken. Dit gebeurt voornamelijk bij omkoppellen  voor het zelfde dok en eh rangeren .

 

En een knop lossen zonder luchtdruk lukt ook niet.

Dus voor beide knoppen heb je luchtdruk nodig om de remmen te lossen?
Met de rangeerknop kan je de remmen alleen lossen via luchtdruk uit de luchtketel zonder een aangesloten voorraadleiding (rode luchtslang)?
Met de parkeerrem kan je de remmen alleen lossen via luchtdruk uit een aangesloten voorraadleiding (rode luchtslang)?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^ Bijna .. De parkeerrem kan ook gelost worden zonder  aangesloten slang mits er genoeg voorraad druk aanwezig is.  Maar in de praktijk kom je hier allemaal snel genoeg achter.  En wat Leeuw al zei pas een beetje op.  Overigens, de keren dat ik de rode knop gebruik is op 1 hand te tellen de afgelopen 20 jaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
21 uur geleden zei K0EN:

Waarom kan je na de manoeuvre de rode knop niet gewoon uittrekken om de remmen er weer op te zetten?

 

 

Dat zul je aan de ontwerper van het systeem moeten vragen,de auto's waar ik vroeger mee gewerkt heb hadden alleen neen zwarte knop.na de rode slangbte hebben losgemaakt moest je die knop indrukken om de remmen te lossen en als je dezelfde knop weer uittrok ging de rem er weer op.

 

En heeeel lang geleden( in de tijd van de ijzeren mannen op houten schepen:D)

 

 

Handbediend: vollast-halflast-leeg,en helemaal naar beneden werden de remmen gelost.

 

 

 

685343.jpg

bewerkt door europeaan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden