Spring naar bijdragen
NC750xd

Complete newbie: René

Recommended Posts

Ik had me even verkeken op dat het best druk kan zijn bij de examencentra van CBR... Kan pas op 20 mei terecht wat betekent dat ik straks tijdens onze relax-vakantie in midden-Noorwegen wat extra leesvoer nodig zal hebben om de dagen door te komen. Gelijk maar doorpakken met V2C en V3C... ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei NC750xd:

Ik had me even verkeken op dat het best druk kan zijn bij de examencentra van CBR... Kan pas op 20 mei terecht wat betekent dat ik straks tijdens onze relax-vakantie in midden-Noorwegen wat extra leesvoer nodig zal hebben om de dagen door te komen. Gelijk maar doorpakken met V2C en V3C... ;)

NC750xd...… vrind…… :D

Waar is voor jouw Midden Noorwegen?

En kom je toevallig in de buurt van Bergen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Murphy:

Sigaren op?

Stop.toch met roemen 🤣

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Murphy:

Je zit zeker weer zonder sigaren .:D :D

Edit: Ron was me net voor.

bewerkt door europeaan

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bergen? Nee joh, da's het Zuiden. Wel een erg leuke (natte) stad.

Nee, dit keer geen dikke camper-reis (erg kostbaar) maar vliegen we rechtstreeks naar Trondheim, alwaar een auto klaar staat om onze thuisbasis te bereiken, zo'n 4 à 5 uur Noordwaarts te rijden. Lekker midden in de natuur, vrijwel niemand in de buurt maar wel elanden die 's nachts rondom je huis grazen, 's morgens wat hout hakken voor de kachel, tegen de avond een beekforel (proberen) te hengelen voor bij het avondeten. En om de dag met de auto er op uit om lekker te toeren en de tourist uit te hangen of een beer of poolvos in het vizier (van de verrekijker...) te krijgen.

Maarre, rookwaar kun je volgens mij veel goedkoper in Duitsland halen, of heb je een speciaal adresje? Hoe dan ook, aan mij heb je niets helaas.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eddy, ik hoor jet dat jij in Zuid Noorwegen woont.  Dan snap ik niet dat jou meer en de watervoorziening bevroren was toen ik er was 😂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei NC750xd:

Ik had me even verkeken op dat het best druk kan zijn bij de examencentra van CBR... Kan pas op 20 mei terecht

Oei, voor je eerste schriftelijk examen?

Dat schiet niet op dan, helaas.

Ik hoorde van de week nog een termijn van 3 tot 5 maanden, dat theorie wel snel te examineren was maar praktijk wat lang kan duren  (max. 30 lesuren). Midden NL.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het zij zo, maakt ook eigenlijk niet uit hoor. Ik doe de theorie in m'n eigen tijd en tempo, nu heb ik dus langer de tijd hiervoor.

Ik neem aan dat ik gewoon praktijklessen kan volgen, ook al heb ik nog niet alle theoriecertificaten.

Eerst een baan hebben (er zit wat "in de pijpleiding"), en dan volgt de rest vanzelf.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom zou je praktijklessen nemen als je je theorie nog niet hebt? eerder kan je toch geen praktijkexamen doen. en een praktijkexamen plannen voor dat je je theorie hebt gehaald  is mijn inziens  niet heel erg slim.

Tenzij jij  voor jezelf al weet dat je het met een paar uur praktijkles niet gaat redden, anders zou ik nog wel even wachten met praktijk lessen.

bewerkt door iveco 35c17

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Update...

De pijpleiding is gespoeld, ben net terug van een kennismakingsgesprek bij een groothandel- en winkelbedrijf in biologische levensmiddelen. De functie is een combinatie van distributie (aan winkels, bedrijven, zorginstellingen en particulieren) en kantoorwerk/planning/magazijn/ad-hoc. Fijn gesprek, platte organisatie en korte lijnen. Lijkt mij erg interessant en ook ideaal om op deze manier het bedrijf goed te leren kennen. Heb er een goed gevoel bij, ook van de fysieke belasting verwacht ik geen problemen te ondervinden. Ook mijn gesprekspartners waren erg positief op alle vlakken en dat ik snel m'n draai zal vinden op de werkvloer. De kogel werd meteen al afgeschoten en drie minuten later was 'ie door de kerk. Overmorgen beginnen! :ok:

Totdat ik het groot rijbewijs heb (opleiding via detacheringsbureau) zal ik voornamelijk bijrijder op de vrachtwagen & chauffeur op de bakwagen (B) zijn om alvast de routes/locaties/klanten te leren kennen. Salaris... Ach, na 4 jaar thuis is dat niet heel belangrijk meer, maar de beloning is reëel en absoluut acceptabel als "starter", toeslagen komen daar nog bovenop.

Eindelijk dus weer aan de bak, straks weer dikker beleg op brood (:cake:), ook straks echt kunnen genieten van onze vakantie in Noorwegen en met een blij gevoel de toekomst betreden. :banaan:

• Like 9
  • Thanks 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gefeliciteerd René, dat zijn de berichten :ok:

Rustig opbouwen, niet alleen maar in die auto maar veel variate: helemaal goed!!

Veel succes en vooral veel plezier met je nieuwe carriëre !

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 29-3-2019 om 18:39 zei NC750xd:

Ik neem aan dat ik gewoon praktijklessen kan volgen, ook al heb ik nog niet alle theoriecertificaten.

Ik zou dat even met je rijschool kortsluiten.

Mijn ervaring is dat er eerst een examendatum wordt aangevraagd en er dan  28-30 uur wordt teruggerekend voor praktijkstart.

Praktijkexamen werd bij mij (en bij alle anderen) pas aangevraagd na behalen van alle 3 de theorie-examens.

Geen idee of dat iets met de verplichting vanuit het CBR te maken had of dat het gewoon de werkwijze van de rijschool betrof.

Maar, gefeliciteerd met je baan. Veel succes en inderdaad een mooie opstap zo te horen voor straks als je alleen op route moet. :ok:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Durashift Het detacheringsbureau geeft intern les (eigen wagen en instructeur), maar enkele weken geleden is er een nieuw klasje begonnen dus de tijd dat dit duurt, moet ik wachten. Had ik geen longontsteking gekregen dan was dit alles 6 weken eerder gaan lopen en had ik dus op tijd kunnen instappen. Maar goed, het is niet anders.

Op zich niet erg dat het "traject" nu iets meer tijd in beslag neemt - dit is vandaag ook kortgesloten met het bedrijf en was akkoord - en hierdoor heb ik de kans om de theorie zelf af te ronden (als het verder ook meezit natuurlijk). Morgenochtend worden de detacheringsformaliteiten bij het bureau afgewikkeld en wordt de planning van de opleiding grotendeels uitgestippeld voor zover mogelijk. Misschien dat ik alles op zak heb eind dit jaar en anders een kwartaal later. Alle verschillende facetten op kantoor zal ongetwijfeld de nodige aandacht en moeite gaan kosten, maar daarover was het bedrijf ook heel helder (geen probleem en je roeit niet alleen). Kortom, ik heb genoeg achter de kiezen gehad (vanochtend zelfs nog een over-ijverige mondhygiëniste :zegtniets:) om alles lekker over me heen te laten komen en hierin mijn eigen weg te vinden. :ok:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tijd voor een UPDATE na 2,5 weken werken.

Het bedrijf (Odin, Geldermalsen) is echt totaal anders dan ik gewend was, maar wel absoluut in positieve zin! Iedereen is aardig en behulpzaam, er is goede communicatie en ik merk dat er aandacht is voor de mens (meedenken, ondersteunen en de gezondheid). Ik heb een gecombineerde functie: als planner van de ritten voor de boodschappen-bezorgdienst, en als B-chauffeur in diezelfde bezorgdienst. Later zal ik ook als CE-chauffeur ingezet gaan worden in de groothandel- en winkeldistributie. Door ziekte van een aantal chauffeurs heb ik nog te weinig instructie gehad om zelfstandig een ritplanning te kunnen maken en heb voornamelijk de distributie gedaan van boodschappen aan particuliere klanten en voorraden aan de eigen winkels. Het is de hectiek op kantoor en het chaotische en agressieve stadsverkeer waar ik erg aan moet wennen. In mijn vorige carrière als boekhouder hou ik van een duidelijke structuur en van orde. Hier is dat ongetwijfeld ook alleen zie ik dat nog niet, kan ook niet want ik kom net kijken. Moet groeien en dat kost tijd. Geeft niets, komt vanzelf. En om goed met druk stadsverkeer om te gaan, moet ik ook leren, door mijzelf wat minder bezwaard en opgejaagd te gaan voelen als ik een 5 minuten een straatje blokkeer.

De bezorgdienst gebeurt met 3,5T bakwagens voor geconditioneerd vervoer, qua afmetingen wat ik gewend was (camper-formaat). Ik heb 1 dag met begeleiding gereden in Amsterdam, de volgende dag alleen op pad gestuurd, helaas meteen naar de centra van de grootste steden in Zuid Holland. In het diepe gegooid dus en met mijn veel te nette rijstijl, resulteerde dat in een oplopende achterstand op het tijdschema. Ik dacht soms dat ik gek werd. Gelukkig werden de klanten hiervan op de hoogte gesteld door een afdeling op kantoor, die ook precies mij konden "tracken" waar ik was. Lange dag, vol gestart om 11:00 uur en weer leeg terug op depot om 22:00 uur. De dagen daarna kreeg ik ritten in o.a. Noord Holland en Gelderland, waar het verkeersbeeld wat prettiger was en ik veel beter (en soms exact) op tijdschema bleef.

De fysieke belasting is ook wel een dingetje, het is best pittig en na 4 dagen in de bezorgdienst had ik best wel pijnlijke polsgewrichten, maar dat is allemaal heel logisch te verklaren. In plaats van een half uur fysiotherapie (krachttraining) per week, ben ik nu dagelijks minimaal 3 uur aan het duwen, trekken, tillen, bukken, draaien en lopen. Ruim 4 jaar geen echt dagritme te hebben gehad en ook thuis geen zware activiteiten te hebben hoeven doen, vergt dit natuurlijk ook veel meer energie. 's-Avonds kom ik thuis en voel me moe, maar ik weet ook precies waarvan en dat is best wel oké. Na nog geen 3 weken kan de broeksriem een gaatje strakker, is de buik iets geslonken en zie ik er fitter uit volgens mijn naasten. Maar vooral een stuk vrolijker en vól met verhalen.

Ik begin handigheid te ontwikkelen in het pre-checken op de juiste goederen, het manoeuvreren met zware rolkarren, het vastzetten van de lading en de administratieve afhandeling van de documenten en ritregistratie. Dit werk is een erg goede "work-out" om alle spieren sterker te krijgen en in combinatie met een juiste belasting op het lichaam en gewrichten, zal "de last" die ik hiervan nu ondervind, verminderen.

Afgezien van de moeite die het nu nog kost, heb ik het helemaal naar mijn zin en heb ik werk wat ik graag wilde: rijden, fysiek bezig zijn, veel contact met collega's en klanten, waardering krijgen en aan het eind van de dag met een zeer tevreden gevoel naar huis gaan. Ook is het erg fijn dat ik weer iets te vertellen heb thuis.

Odin foto bzd0.jpg

bewerkt door NC750xd

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hard werken als ik dat zo lees. :D

Nu zou  ik persoonlijk ook niet graag in zo'n wagen door de stad willen rijden.

Voor een bakwagen krijgen de mensen al wat meer respect en een trekker oplegger zien ze meestal wel rijden en houden ze rekening met je. Ik zeg meestal ;)

Maar het is wel uitdagend werk, al zou ik zelf niet meer ik het de hele dag in de steden wil rijden.

Een beetje rust en lekker voor je uitkijken op de wegen is ook wel eens lekker.:cool:

Je schrijft dat ze rekening houden met gezondheid van de chauffeurs en dat wil ieder bedrijf natuurlijk wel. Maar hou je zelf in de gaten hoor, als het niet gaat moet je het zelf op tijd aangeven. De planning kan niet in jou hoofd kijken.

Het is fijn dat je kunt terug vallen als planner wanneer je mindere dagen/weken hebt begrijp ik uit je verhaal.

Die achterstand in aankomsttijden daar zou ik mij niet te veel van aantrekken, zeker niet de eerste tijd. J

Eerst de adressen leren kennen, vaak zijn er snellere/handigere weggetjes die TT niet ken. 

Een chauffeur in de steden zou nooit haast moeten hebben of zich moeten laten opjagen. Dat gaat gewoon niet in nederland.

Maak niet het probleem van de planner jou probleem.

Je bent zo lekker bezig hoor, fijn dat je op die manier iedere dag weer wat hebt te vertellen thuis, je maakt zo wat mee onderweg.:ok:

bewerkt door lientje
  • Like 1
  • Thanks 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Veel plezier toegewenst in je nieuwe job Rene´, is een mooi vak hoor en kan het maar niet loslaten, dynamisch en altijd in beweging !! Werk zat te vinden op dit moment maar wel eerst ff je papieren en certificaten behalen en dan gaat er een wereld voor je open !👌

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei NC750xd:

opgejaagd te gaan voelen als ik een 5 minuten een straatje blokkeer

Vooral niet doen, als jij niet bezorgd hebben de klanten geen eten. En mocht het ooit voorkomen dat iemand in een grote dure auto vind dat jij achteruit moet, dan zet je je motor uit, belt de planner en blijft wachten tot de gek (wss met een lease-bak) eieren voor zijn geld kiest. Neem de ruimte en tijd, dan houd je het langer vol.

Nog veel veilige rijdagen gewenst. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

klopt hoor maar je moet wel enigszins een koele kikker zijn en als je je al opgejaagd voelt als je 5 minuten een straatje blokkeert dan weet ik niet of je wel zo'n koele kikker bent, wat ik overigens zelf ook niet ben hoor en probeer altijd geen overlast voor een ander te veroorzaken.😏

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Soms kan het niet anders.

Wat wel eens helpt is de boze meneer of mevrouw heel rustig duidelijk maken dat jij de losser bent en dat de chauffeur binnen zit pauze te houden omdat hij al heel lang aan het werk is. Let er op dat je dit wel heel rustig uitlegt en hiervoor alle tijd neemt. 

Eventueel kunt je even van de klep af stappen of op het randje van je bak gaan zitten. :D  :angel:

bewerkt door lientje
  • Thanks 1
  • Haha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei lientje:

Maar het is wel uitdagend werk, al zou ik zelf niet meer ik het de hele dag in de steden wil rijden.

Een beetje rust en lekker voor je uitkijken op de wegen is ook wel eens lekker.:cool:

Nee, het Zuid Holland gedoe voor de eerste keer alleen op pad, was een foutje van de planner, of een test hoe ik me zou houden.

Alle ritten die daarna volgden was een combinatie van stedelijk gebied, buitenwijken van grote steden en buitengebied. Prima te doen, genoeg tijd om van de omgeving te genieten en ok nog redelijk op schema te blijven.

En goed voor jezelf zorgen doe ik ook, zoals na iedere bezorging een paar slokken water/sap en tijdens het rijden naar een andere plaats wat te eten. Ook zijn er altijd 2x 15 minuten rustpauze in het ritplan opgenomen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik probeer de "overlast" zoveel mogelijk te beperken, maar ja, als er auto's geparkeerd staan op een losplaats, dan zet ik mijn bus gewoon er naast en doe mijn werk. Dat ik ze dan blokkeer als men weg wil, is hun probleem, ik lig daar niet wakker van hoor. Is de winkelstraat te smal of te druk, dan zet ik de bus iets verderop zodat er geen onnodig gevaarlijke situaties ontstaan. Een beetje geven en nemen dus.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei NC750xd:

als er auto's geparkeerd staan op een losplaats

Weet je wat ik ooit gedaan heb: De politie gebeld. Die kwam, maar in Utrecht had men geen wegsleepbeleid. Ik zei dat hubbie nu belemmerd wordt in het uitoefenen van zijn functie door 2 lease-bakken. Dat ze gewoon een takelbedrijf kunnen bellen, want de kosten zijn toch voor de bestuurder. De politie vond dat briljant: zo gezegd zo gedaan. De filiaalhouder was dolblij met de oplossing en heeft dit vaker ingezet. :ja: 👿

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites