[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Opleiding betaald door bedrijf maar wil stoppen


Gast Vladimir21

Vraag

Gast Vladimir21

Adr van 600 euro is betaald door bedrijf en had moeten ondertekenen dat ik voor hun 2 jaar zou werken. Is het mogelijk om te stoppen zonder dat terug te betalen? Zijn er consequenties?

 

Ik stop omdat het bedrijf zijn afspraak is niet nagekomen, ik zou full time werken als chaffeur na het behalen van adr. Maar blijf soms per twee weken tijd 2-4dagen in de productie werken.

bewerkt door Vladimir21
Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Als je al die afspraken ook daadwerkelijk zwart op wit op papier hebt staan, kun je eronder uit zonder te betalen

Zij houden zich dus niet aan de afspraak en dan hoef jij dat ook niet te doen.

 

Maar heb je dat niet...dan moet JIJ maar bewijzen dat het bedrijf beloofd had dat je full-time op de wagen zou zitten

 

Heb je een vast contract ??

Je heb overal gratis advies inloop spreekuren bij advocaten (of studenten in de rechten)

Zij kunnen je precies de wettelijke regels en consequentie's uitleggen en eventueel een voorbeeld document opstellen die je aan je baas kunt sturen

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Vladimir21
16 minuten geleden zei scania1965:

Als je al die afspraken ook daadwerkelijk zwart op wit op papier hebt staan, kun je eronder uit zonder te betalen

Zij houden zich dus niet aan de afspraak en dan hoef jij dat ook niet te doen.

  

Maar heb je dat niet...dan moet JIJ maar bewijzen dat het bedrijf beloofd had dat je full-time op de wagen zou zitten

 

Heb je een vast contract ??

Je heb overal gratis advies inloop spreekuren bij advocaten (of studenten in de rechten)

Zij kunnen je precies de wettelijke regels en consequentie's uitleggen en eventueel een voorbeeld document opstellen die je aan je baas kunt sturen

 

Nee het staat niet op papier, wil heb ik chaffeurs contract en ik doe productie werk. Dus ik kan in principe niks tegen doen? En ben verplicht tot terugbetaling?

 

 

*contract van uitzendbureau

bewerkt door Vladimir21
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
3 minuten geleden zei Vladimir21:

Nee het staat niet op papier, wil heb ik chaffeurs contract en ik doe productie werk. Dus ik kan in principe niks tegen doen? En ben verplicht tot terugbetaling?

 

 

*contract van uitzendbureau

 

Even hoor: je hebt een contract bij een uitzendbureau begrijp ik ??

Dan heb je alleen met het uitzendbureau te maken, en niet met het bedrijf waar je te werk bent gesteld

Het bedrijf geeft je dan volgens mij een kado van € 600,- euro. Het lijkt me dat ze weten dat je de volgende dag ergens anders kunt  gaat werken via het uitzendbureau tcoh ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Vladimir21
1 minuut geleden zei scania1965:

 

Even hoor: je hebt een contract bij een uitzendbureau begrijp ik ??

Dan heb je alleen met het uitzendbureau te maken, en niet met het bedrijf waar je te werk bent gesteld

Het bedrijf geeft je dan volgens mij een kado van € 600,- euro. Het lijkt me dat ze weten dat je de volgende dag ergens anders kunt  gaat werken via het uitzendbureau tcoh ?

Ik werk via uitzendbureau maar het papiertje dat ik moest ondertekenen i.v.m opleiding + terugbetaling was van het bedrijf zelf. Daar stond dat als ik 2 jaar zou werken voor hun dat ik dan niks hoef terug te betalen. Als ik eerder zou stoppen dan zou ik het gehele bedrag terug moeten betalen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
6 minuten geleden zei Vladimir21:

Ik werk via uitzendbureau maar het papiertje dat ik moest ondertekenen i.v.m opleiding + terugbetaling was van het bedrijf zelf. Daar stond dat als ik 2 jaar zou werken voor hun dat ik dan niks hoef terug te betalen. Als ik eerder zou stoppen dan zou ik het gehele bedrag terug moeten betalen.

 

Dan heb je daar het antwoord al.

Terug betalen staat er !

 

Maar ik zou zeker proberen om er onder uit te komen door te zeggen dat je GEEN full-time chauffeurs werk hebt terwijl dat WEL was toegezegd

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
39 minuten geleden zei Vladimir21:

Ik werk via uitzendbureau maar het papiertje dat ik moest ondertekenen i.v.m opleiding + terugbetaling was van het bedrijf zelf. Daar stond dat als ik 2 jaar zou werken voor hun dat ik dan niks hoef terug te betalen. Als ik eerder zou stoppen dan zou ik het gehele bedrag terug moeten betalen.

Stond er op dat papiertje ook dat je "als chauffeur" zou gaan werken gedurende 2 jaar.

Chauffeur of in de productie; t is allebei werken.

Als je die € 600 niet terug wilt betalen maakte ik mooi die 2 jaar vol ,zo dat je je daar kunt profileren,en daarna als vrij man de onderhandelingen aan kunt gaan bij hun,of bij een nieuwe baas.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Meestal kennen opleidingscontracten een afschrijvingscurve wat betreft terugbetalen van de opleidingskosten voor een bepaalde termijn bij eerder opzeggen.

Dus, na jaar 1 betaal je nog 75 of 50% terug van de gemaakte kosten..

Gewoon, ongeacht de looptijd en dus het 'profijt' van de opleiding door werkgever, het volledige bedrag terug verlangen.. lijkt mij wat fors.

Echter, dit soort secundaire arbeidsvoorwaarden / afspraken zijn lang niet altijd wettelijk vastgelegd en dus vrij te bepalen tussen werkgever en werknemer.

 

Geen idee hoe groot het 'te kort' aan ADR chauffeurs is, momenteel.. Indien je gemakkelijk over kan stappen naar een ander bedrijf.. zou je kunnen bedingen dat die die kosten voor hun rekening nemen en dan zonder een terugbetalingsverplichting indien je daar ook snel wilt vertrekken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei Durashift:

 

 

Geen idee hoe groot het 'te kort' aan ADR chauffeurs is, momenteel.. Indien je gemakkelijk over kan stappen naar een ander bedrijf.. zou je kunnen bedingen dat die die kosten voor hun rekening nemen en dan zonder een terugbetalingsverplichting indien je daar ook snel wilt vertrekken.



Das het beste idee :ok:

Ga er maar van uit als TS zich ergens meld bij een transportbedrijf wat intresse  in hem heeft deze afkoopsom van de huidige werkgever graag overneemt.
Dan gelijk een goede afspraak maken over een terug betaal regeling eventueel.

Maa ja wat is nu 600 euro ten opzichte van 2 jaar klote werk doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Je kan het uitleggen dat je niet wilt betalen omdat zij de afspraak niet nakomen.

 

De kans is alleen groot dat zij daar geen boodschap aan hebben. Het punt is ze weten dan dat jij weg wilt. Dus als ze in de toekomst dus toch niks meer met je te maken hebben dan willen ze natuurlijk wel die centen terugzien.

 

Het hangt er vanaf of er in die overeenkomst duidelijk staat dat het op voorwaarden is, dus dat je dan inderdaad fulltime als chauffeur mag werken. Als dat niet op papier staat dan denk ik dat een rechter er geen boodschap aan zal hebben. Het bedrijf biedt je tenslotte gewoon werk aan.

 

Als je niet wilt betalen dan kunnen ze een incasso inschakelen. Maar dat zullen ze pas doen als je ontslag hebt genomen. Want zolang je nog in dienst bent kun je je natuurlijk ziek gaan melden en dat kost ze een hoop geld en gedoe.

 

Naast de genoemde opties door de anderen kan je misschien ook vragen of je parttime kunt gaan werken en iets erbij zoeken? Maar als het werk je tegenstaat dan kan je ook gewoon ander werk zoeken. Voor 600,- verlies zou ik niet op een plek blijven waar het niet bevalt. Die 600,- is ook niet echt verlies want je hebt nu wel ADR natuurlijk. Gewoon de eer aan jezelf houden. Ander werk zoeken en ze veel succes wensen. Het is niet alsof ADR chauffeurs voor het oprapen liggen momenteel:) Zeker als je uitzendkracht bent dan kun je per direct opstappen.

 

Een goede les voor mensen, bij ADR, opleidingen en andere kosten waarvoor je moet tekenen moet je goed nadenken. Gaan ze je ontslaan/niet verlengen als je het niet doet en wil je graag blijven, dan sta je zwak. Maar als je geen zin hebt om vast te zitten en net zo makkelijk ander werk zoekt dan zou ik nooit tekenen voor zo'n overeenkomst. Laten ze je het dan maar cadeau doen als ze je zo graag willen. Als ze dan ook nog een marktconform salaris bieden dan hoeven ze zich niet druk te maken dat je gelijk weg bent zodra je het hebt.

 

Het is ook wel weer duidelijk dat je een worst is voorgehouden van alleen werken als chauffeur. Zo hebben ze je lekker gemaakt om die overeenkomst aan te gaan.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden