[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Kleine poolse bestelvrachtwagens, the original


Murphy

Vraag

  • Administrators

Tsja, ze MOGEN niet veel laden, maar in de praktijk….

Deze mannen worden hier dikwijls aan de kant gezet na weegbrug controle….. 40-100% overbelading is meer normaal dan uitzondering….

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Administrators

Dit was de originele vraag, maar die krijg ik niet meer bovenaan helaas...

 

Dag mede chauffeurs,

Ik vraag me nou al een tijdje af wat de Poolse chauffeurs met die kleine bestelvrachtwagentjes met zeil vervoeren? Ze mogen niet veel laden dus ik vraag mij af wat ze nou zoal heen en weer rijden, omdat je er zoveel ziet. 

Ter info, het gaat om deze wagentjes.
http://www.112brabant.nl/news/16178-kleine-vrachtwagen-belandt-in-sloot-langs-a58-bij-oirschot/

 

De uit dit topic ontstane discussie over allerhande onderwerpen die hier al dan niet mee te maken hebben staat nu hier 

 

 
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
5 uur geleden zei syme65:

Vraag mij af of ze tago verplicht zijn.
Daar was toen sprake van.
Misschien loop ik al ver achter.. emoji15.pngemoji85.png

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
 

Neen hoor,zolang ze onder de 3500 kg brutto gewicht blijven  vallen ze niet onder EU 561/2006 en derhalve dus ook niet onder de tachograafplicht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Neen hoor,zolang ze onder de 3500 kg brutto gewicht blijven  vallen ze niet onder EU 561/2006 en derhalve dus ook niet onder de tachograafplicht.
Maar dacht toch gehoord te hebben dat de EU ze onder tagograafplicht wou hebben.
Dit vanwege verschijnende zware ongelukken zijn gebeurt met deze auto's??

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
14 minuten geleden zei syme65:

Maar dacht toch gehoord te hebben dat de EU ze onder tagograafplicht wou hebben.
Dit vanwege verschijnende zware ongelukken zijn gebeurt met deze auto's??

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
 

In Duitsland gebeuren ook veel ongelukken met auto's die + 200 km/h rijden,maar die hoeven ook geen tachograaf te hebben.

Dit is het grijze gebied hè, de oost Europese landen zullen zich daar met hand en tand tegen verzetten ,als je ziet hoeveel mensen daar werk in vinden.

Ze moeten overigens zich wel houden aan de arbeidstijden wet,maar dat is een farce natuurlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Waarom vinden we het als mens acceptabel dat deze vrachtwagentjes met topsleeper mogen? Ik heb zwaar respect voor de chauffeurs of chauffeuses die hiermee rijden maar waarom wordt het algemeen geaccepteerd? Ik ken ook Nederlandse bedrijven die zo naar het buitenland rijden. Twee weken of langer met zo'n kist op je dak waar je in moet klimmen via een luikje. Lekker met +30 graden. En ook goed voor je rug. En het is ook niet geheel ongevaarlijk (wind, sneeuw, ijs) Transportbedrijven moeten zich schamen om zo hun mensen naar het buitenland te sturen. Soms met twee man in zo'n ding en dan gevaarlijke stoffen of waardevolle spullen. Vaak hebben de rijders alleen een b-rijbewijs en zijn ze overbeladen. Lekker veilig voor de rest van de wereld. Chauffeurs of chauffeuses moeten ook wat meer van zich afbijten. Ondertussen moet er een EU-verbod komen op die dingen voor in ieder geval internationaal transport. Tik die grote bedrijven maar eens op de vinger en op de kont! En flink ook! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
38 minuten geleden zei Murphy:

In Stockholm is er eentje op de weegschaal gezet...

Resultaat: 6420 kg! 346% overbelading…..

 

Hier het artikel

Kunnen die agenten mijn salaris niet komen uitrekenen ? :D

 

Het wagentje mocht ,volgens het artikel 3500 kg wegen;

het woog 6420 kg.

1 % van 3500 kg = 35 kg ( toch)

6420 : 35= 183,44 )(toch)

overbelading is dus( volgens mij) 83,44 %

 

(3500 kg x 346 % = 12110 kg):D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 5-1-2019 om 15:31 zei Gamer:

Waarom vinden we het als mens acceptabel dat deze vrachtwagentjes met topsleeper mogen? Ik heb zwaar respect voor de chauffeurs of chauffeuses die hiermee rijden maar waarom wordt het algemeen geaccepteerd? Ik ken ook Nederlandse bedrijven die zo naar het buitenland rijden.

 


Collega van me had vanmorgen een partijtje hanen geladen voor net over de grens bij Passau, en zit nu in een hotel op de terugweg in Passau.

Zo kan het ook.

Broer van me reed voor jaren terug voor een courier uit Uden en die laaide bij Philips Eindhoven onderdelen voor beeldbuis.
Dat spul ging naar Lebring Oostenrijk, en als daar de productie dreigde stil te vallen was er al een bus of combo onderweg.

Lo duurde 2 minuten en gasthof Stangel was dicht bij en daar ging men slapen.


Tis gewoon de mentaliteit van het kapitalisme.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators
9 uur geleden zei europeaan:

Kunnen die agenten mijn salaris niet komen uitrekenen ? :D

 

Het wagentje mocht ,volgens het artikel 3500 kg wegen;

het woog 6420 kg.

1 % van 3500 kg = 35 kg ( toch)

6420 : 35= 183,44 )(toch)

overbelading is dus( volgens mij) 83,44 %

 

(3500 kg x 346 % = 12110 kg):D

Uh, overbelading berekend naar het LAADVERMOGEN?

Wat mag zo'n wagen laden, indien voorzien van een laadklep?

Dan zou die berekening wel eens helemaal anders uit kunnen vallen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Het klopt volgens mij wel want we gaan uit van het gewicht van 6420 dat is gewogen massa, dan is de lading 6420-3500=2920. 2920 is 346% Omdat we het laadvermogen niet weten rekenen we daar even X voor en die is 100%.

Dan is de berekening :

berekening.jpg

 

En dat zou heel goed kunnen bij die lichte dingen.

bewerkt door HIT
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

^^ Net als op school, volledige formule even uitgeschreven 🙂

 Maar ook ff uitgelegd hoe ik eraan kom.

 

Maar ik heb ook ff op internet gekeken en dat is inderdaad het gemiddelde laadvermogen van vergelijkbare busjes die geen dubbellucht hebben.

bewerkt door HIT
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
10 minuten geleden zei HIT:

^^ Als het vast zit aan een voertuig is het onderdeel van het voertuig en dus geen lading. Een eerste gewichtsmeting is ook inclusief laadklep.

 

Nee , geen lading maar het gewicht ervan moet je wel aftrekken van het laadvermogen.

Wat dan overblijft is dus het gewicht wat de feitelijke lading zou mogen wegen

Dus berekening van gewogen gewicht minus max. totaal gewicht wat de auto mag hebben is het overgewicht

 

Of dan nu uit lading bestaat of lading EN laadklep.....is om het even

Vaak word er nadat er een kenteken is afgegeven nog een laadklep gemonteerd

Dan staat er op je papieren bijv dat je 1600 kilo mag laden

Vaak vergeet men hier het gewicht van de laadklep nog af te trekken, zeg 700 kilo, dus mag je ECHTE lading maar 900 kg wegen

Gaat in de praktijk heel erg vaak mis. Vooral particulieren die een keertje een busje huren voor de verhuizing 😉

 

 

bewerkt door scania1965
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
9 minuten geleden zei scania1965:

Nee , geen lading maar het gewicht ervan moet je wel aftrekken van het laadvermogen.

nee, auto + laadruimte + laadklep is de massa ledig voertuig, laadvermogen is toegestane massa minus massa ledig voertuig. 

 

Jij hebt het over een afgeleverd chassis, die heeft een veel hoger laadvermogen doordat er nog niets is gemonteerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
18 minuten geleden zei HIT:

 

Jij hebt het over een afgeleverd chassis, die heeft een veel hoger laadvermogen doordat er nog niets is gemonteerd.

 

Nee, ik heb het over dat er vaak nadat de auto is afgeleverd bij het bedrijf ALSNOG een laadklep wordt gemonteerd

En dat speelt het gewicht van de klep wel een rol

 

Maar we kletsen een beetje langs elkaar heen en snappen wel wat we bedoelen

Indit geval maakt het ook niks uit

De wagen MAG 3500 kilo wegen maar weegt 6420 kg dus 2920 te zwaar

En of dat nou de lading is of gewicht van de klep.....hij is te zwaar 😉

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
10 uur geleden zei Murphy:

Uh, overbelading berekend naar het LAADVERMOGEN?

Wat mag zo'n wagen laden, indien voorzien van een laadklep?

Dan zou die berekening wel eens helemaal anders uit kunnen vallen...

Ne Eddy,het overgewicht word altijd berekend aan de hand van het MTM,het bruto gewicht dus.

Ik rij met soms VW Crafter( en hiervoor met n MB sprinter)

Die mogen 3500 kg wegen,volgens t kentekenbewijs hebben die een leeg gewicht van ongeveer 2000 kg ,zodat er 1500 kg aan laadvermogen overblijkft,wat ook op het kentekenbewijs staat.

In onze Craftâhh  zijn echter in de vloer en tegen het dak twee bind rails gemonteerd,met 4 stuwstangen,verder een 18 mm plywood vloer,12 kg aan brandblussert,een complete ADR set,en 3 spanbanden met kettingen om de sjorogen te overbruggen.

Met mijn bescheiden gewicht van 82 kg blijft er van die 1500 kg maar een kleine 1100 kg laadvermogen over.

Als ik nu 1200 kg laad weegt t ding dus 3600 kg,100 kg te veel dus( ondanks het laadvermogen op papier nog 300 kg hoger is.

100 kg is : 100 : 35 ( 1 % van 3500 kg) = 2,8 % overladen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
7 uur geleden zei scania1965:

Nee, ik heb het over dat er vaak nadat de auto is afgeleverd bij het bedrijf ALSNOG een laadklep wordt gemonteerd

Dan moet de auto opnieuw gekeurd worden, een laadklep mag nooit worden gemonteerd zonder kentekenkeuring. 

Dit moet omdat de rijeigenschappen van een voertuig door montage van een verkeerde klep ongevallen kunnen ontstaan. 

 

Zo uit mijn hoofd staat dat of in de BABW voertuiginrichting of WvW art. 29 voertuiginrichting of WvW toelatingseisen voertuigen. 

bewerkt door HIT
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
4 uur geleden zei europeaan:

Ne Eddy,het overgewicht word altijd berekend aan de hand van het MTM,het bruto gewicht dus.

Dat is dus niet zo, ben zelf AO geweest bij de KMar. Men gaat uit van het laadvermogen vermeld op kenteken als men het heeft over overbelading. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei HIT:

Dan moet de auto opnieuw gekeurd worden, een laadklep mag nooit worden gemonteerd zonder kentekenkeuring. 

Dit moet omdat de rijeigenschappen van een voertuig door montage van een verkeerde klep ongevallen kunnen ontstaan. 

 

 

 


Maar wel meer laadvermogen op papier.

Zo was er lang geleden een bedrijf dat bij een nieuwe combi  twistlocks  erop liet lassen.
Na de keuring gingen die eraf en werden er veebakken opgebouwd.
Konden er weer meer varkens mee naar Italie, volgens kenteken dan:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden