Spring naar bijdragen
  • 0
Murphy

Kleine poolse bestelvrachtwagens, the original

Vraag

Tsja, ze MOGEN niet veel laden, maar in de praktijk….

Deze mannen worden hier dikwijls aan de kant gezet na weegbrug controle….. 40-100% overbelading is meer normaal dan uitzondering….

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Recommended Posts

• 0
9 uur geleden zei europeaan:

Kunnen die agenten mijn salaris niet komen uitrekenen ? :D

Het wagentje mocht ,volgens het artikel 3500 kg wegen;

het woog 6420 kg.

1 % van 3500 kg = 35 kg ( toch)

6420 : 35= 183,44 )(toch)

overbelading is dus( volgens mij) 83,44 %

(3500 kg x 346 % = 12110 kg):D

Uh, overbelading berekend naar het LAADVERMOGEN?

Wat mag zo'n wagen laden, indien voorzien van een laadklep?

Dan zou die berekening wel eens helemaal anders uit kunnen vallen...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

Het klopt volgens mij wel want we gaan uit van het gewicht van 6420 dat is gewogen massa, dan is de lading 6420-3500=2920. 2920 is 346% Omdat we het laadvermogen niet weten rekenen we daar even X voor en die is 100%.

Dan is de berekening :

berekening.jpg

En dat zou heel goed kunnen bij die lichte dingen.

bewerkt door HIT

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

^^ Net als op school, volledige formule even uitgeschreven 🙂

Maar ook ff uitgelegd hoe ik eraan kom.

Maar ik heb ook ff op internet gekeken en dat is inderdaad het gemiddelde laadvermogen van vergelijkbare busjes die geen dubbellucht hebben.

bewerkt door HIT

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
6 uur geleden zei Murphy:

Laadklep word ook als lading gezien en dus berekend. 😉

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
10 minuten geleden zei HIT:

^^ Als het vast zit aan een voertuig is het onderdeel van het voertuig en dus geen lading. Een eerste gewichtsmeting is ook inclusief laadklep.

Nee , geen lading maar het gewicht ervan moet je wel aftrekken van het laadvermogen.

Wat dan overblijft is dus het gewicht wat de feitelijke lading zou mogen wegen

Dus berekening van gewogen gewicht minus max. totaal gewicht wat de auto mag hebben is het overgewicht

Of dan nu uit lading bestaat of lading EN laadklep.....is om het even

Vaak word er nadat er een kenteken is afgegeven nog een laadklep gemonteerd

Dan staat er op je papieren bijv dat je 1600 kilo mag laden

Vaak vergeet men hier het gewicht van de laadklep nog af te trekken, zeg 700 kilo, dus mag je ECHTE lading maar 900 kg wegen

Gaat in de praktijk heel erg vaak mis. Vooral particulieren die een keertje een busje huren voor de verhuizing 😉

bewerkt door scania1965

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
9 minuten geleden zei scania1965:

Nee , geen lading maar het gewicht ervan moet je wel aftrekken van het laadvermogen.

nee, auto + laadruimte + laadklep is de massa ledig voertuig, laadvermogen is toegestane massa minus massa ledig voertuig. 

Jij hebt het over een afgeleverd chassis, die heeft een veel hoger laadvermogen doordat er nog niets is gemonteerd.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
18 minuten geleden zei HIT:

Jij hebt het over een afgeleverd chassis, die heeft een veel hoger laadvermogen doordat er nog niets is gemonteerd.

Nee, ik heb het over dat er vaak nadat de auto is afgeleverd bij het bedrijf ALSNOG een laadklep wordt gemonteerd

En dat speelt het gewicht van de klep wel een rol

Maar we kletsen een beetje langs elkaar heen en snappen wel wat we bedoelen

Indit geval maakt het ook niks uit

De wagen MAG 3500 kilo wegen maar weegt 6420 kg dus 2920 te zwaar

En of dat nou de lading is of gewicht van de klep.....hij is te zwaar 😉

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
10 uur geleden zei Murphy:

Ne Eddy,het overgewicht word altijd berekend aan de hand van het MTM,het bruto gewicht dus.

Ik rij met soms VW Crafter( en hiervoor met n MB sprinter)

Die mogen 3500 kg wegen,volgens t kentekenbewijs hebben die een leeg gewicht van ongeveer 2000 kg ,zodat er 1500 kg aan laadvermogen overblijkft,wat ook op het kentekenbewijs staat.

In onze Craftâhh  zijn echter in de vloer en tegen het dak twee bind rails gemonteerd,met 4 stuwstangen,verder een 18 mm plywood vloer,12 kg aan brandblussert,een complete ADR set,en 3 spanbanden met kettingen om de sjorogen te overbruggen.

Met mijn bescheiden gewicht van 82 kg blijft er van die 1500 kg maar een kleine 1100 kg laadvermogen over.

Als ik nu 1200 kg laad weegt t ding dus 3600 kg,100 kg te veel dus( ondanks het laadvermogen op papier nog 300 kg hoger is.

100 kg is : 100 : 35 ( 1 % van 3500 kg) = 2,8 % overladen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
7 uur geleden zei scania1965:

Nee, ik heb het over dat er vaak nadat de auto is afgeleverd bij het bedrijf ALSNOG een laadklep wordt gemonteerd

Dan moet de auto opnieuw gekeurd worden, een laadklep mag nooit worden gemonteerd zonder kentekenkeuring. 

Dit moet omdat de rijeigenschappen van een voertuig door montage van een verkeerde klep ongevallen kunnen ontstaan. 

Zo uit mijn hoofd staat dat of in de BABW voertuiginrichting of WvW art. 29 voertuiginrichting of WvW toelatingseisen voertuigen. 

bewerkt door HIT

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
4 uur geleden zei europeaan:

Ne Eddy,het overgewicht word altijd berekend aan de hand van het MTM,het bruto gewicht dus.

Dat is dus niet zo, ben zelf AO geweest bij de KMar. Men gaat uit van het laadvermogen vermeld op kenteken als men het heeft over overbelading. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
1 uur geleden zei HIT:

Dan moet de auto opnieuw gekeurd worden, een laadklep mag nooit worden gemonteerd zonder kentekenkeuring. 

Dit moet omdat de rijeigenschappen van een voertuig door montage van een verkeerde klep ongevallen kunnen ontstaan. 

Maar wel meer laadvermogen op papier.

Zo was er lang geleden een bedrijf dat bij een nieuwe combi  twistlocks  erop liet lassen.
Na de keuring gingen die eraf en werden er veebakken opgebouwd.
Konden er weer meer varkens mee naar Italie, volgens kenteken dan:D

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
15 uur geleden zei HIT:

Dat is dus niet zo, ben zelf AO geweest bij de KMar. Men gaat uit van het laadvermogen vermeld op kenteken als men het heeft over overbelading. 

Als je het laadvermogen overschrijdt bén je toch overbeladen? of niet dan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
13 uur geleden zei Kiepenboer:

Maar wel meer laadvermogen op papier.

Zo was er lang geleden een bedrijf dat bij een nieuwe combi  twistlocks  erop liet lassen.
Na de keuring gingen die eraf en werden er veebakken opgebouwd.
Konden er weer meer varkens mee naar Italie, volgens kenteken dan:D

Maar dat is n ander geintje natuurlijk;het voertuig is hier hgekeurt als containerchassis,en indertijd werd aan de hand daarvan het belastingtarief vastgesteld( chassis met enkel twist locks weegt minder dan chassis met een vee opbouw)

Maar kwam je daarmee in Duitsland of Frankrijk op een weegbrug werd er echt alleen maar gekeken naar het totale gewicht op die weegschaal,het laadvermogen is dan helemaal niet interessant.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

^^ Deze constructie ken ik ook, alleen werden de twistlocks niet verwijder. Op die manier was de Veebak gewoon een "container". En in principe mag dat nog steeds bij mijn weten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
1 uur geleden zei europeaan:

Dat klopt,maar als je je aslast of totaalgewicht overschrijdt bén je overbeladen.

Vroeger kreeg je een bekeuring voor overbelading, in % van je laadvermogen nu in % van je max aslast of totaalgewicht. Daar zit een groot verschil in. Trouwens met bv een zesassig voertuig kun je soms niet overbeladen zijn, maar wel het max totaalgewicht overschrijden.
Dat kan zelfs al met mijn 5-assige trekker oplegger combinatie!

bewerkt door steenhaas1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

Bij de auto's uit de titel kan dat ook voorkomen, bij bestelwagens of SUV's is de som der assen vaak minder dan het toegestane totaalgewicht.

3 uur geleden zei Teddybeer:

Dat kan ook met een vier assig bakwagentje, Henk.

Paar jaar geleden een boete gehad voor 6% overschrijding van het totaal gewicht, maar geen aslastoverschrijding.

Aslasten hebben een marge van 10% en totaal gewicht 5%. 

Dat weet ik Jan, daarom weeg ik (meestal) niet meer dan 52,5ton:D

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden