Spring naar bijdragen
1934

Ritselen Rommelen dkv tacho spoelen veerbon palletten

Recommended Posts

Ooit in een ver verleden mijn chauffeursdiploma gehaald via het SLW leerlingwezen, en dan moest je stage lopen als bijrijder,heftruckchauffeur,loods en magazijn medewerker en wat ze allemaal nog meer uitvinden om aan goedkope arbeidskrachten te komen.

Daar is het ritselen en rommelen mij aangeleerd :

 

Onderweg tanken als bijrijder,hang de slang er maar in slome,ik ga ff koffie halen en niet meer als 270ltr erbij gooien ?

Chauffeur komt terug en ik krijg een mooie jas,hier slome hadden gij ook eens wat ! Nou bedankt het chauffeur,heb je dat gespaard met punten of zo,ge mot oe kop dicht houden jonge en blij zijn met wat ge krijgt lomperd ,snapte gij toch niks van slome !

 

Eerste keer naar Duitsland tankschein ff invullen bijrijder !   Eeeeuuuuu watte, ,,nou das een briefje waarop staat hoeveel diesel we bij hebben ok we hebben net getank dus vol he chauffeur ? Nee lul dan kost het onze baas geld !! En we hebben ronde tank en die kutmof snapte er toch niets van !! .

 

Zo terug in de vrachtauto,aan de grens Bergh autobaan, zo heb je wel eens een schijf ingevuld,ik heel trots ja toevallig net geleerd op school haha,mooi zo vul maar eens in slome ! Met de naam van de baas bij de bestuurder (alleen de achternaam slome !!! Dan gaat een van de vier broers die containers wel ff opzetten in Emmerich.

 

Aangekomen bij een klein container/spoor terminal in Emmerich hier heb je 5 mark geef die ff aan die kraandrijver,ok ik gedaan,5 min later komt het ventje aan gelopen en zegt jullie moeten eerst,want jullie hebben gevaarlijke stoffen en die bak mot eerst weg !!  Ik zeg tegen chauffeur maar wij gaan toch keukens rijden ? Kop dicht slome en twislocks vastzetten, zo wij weg naar 5 min, komen bij eerste klant, hè slome rij jij ff de vrachtauto achteruit de dam op ! Ik sta daar te hannese met mijn 16 jaar met een schamelaanhanger,lukt niet natuurlijk loop naar binnen,chauffeur zit aan de koffie,hé slome staat hij er al ? Eeeeuuuuu nee lukt niet chauffeur,ge kunt ook niks hé slome ! Hij springt erin rijdt het hele spul zo naar achter,moet jij ook gaan leren slome, anders neem ik je niet meer mee !! Ok chauffeur,ik mezelf de pestpokke geschouwt. 

Zit weer op mijn stoel en krijg 22,50 in guldens van mijn chauffeur ik denk dat gaat goed,Eeeeuuuuu u chauffeur waar zijn die van ? Motte ze niet slome ? Jawel dankjewel, ik heb die vent/klant 50 gulden laten betalen want hij wilde zijn handel snel hebben,en ik heb gezegd dat kost 50 gulden om rap de container te krijgen bij de terminal !

 

Staan 's, avonds bij een groot chauffeur café in het oosten  van het land ,ik sliep achterin de container (ja was heel gewoon want die KUT Renault had maar 1 bed en geen standkachel,dus het maakt toch niet uit waar je ligt zij die baas) en ik hoor de chauffeur zeggen tegen een andere chauffeur van ons bedrijf (die uit Hamburg kwam met een volle trailer hardhout en naast ons stond) ik mot die slome er wel bij betrekken want die ligt achterin te slapen,ik hoor de andere chauffeur nog zeggen maakt me geen zak uit ik heb 1 pak hardhout teveel geladen dus jullie Motte da meenemen snapte ! En die slome mot zijn bakkes mar dicht houden ! We zien wel nadat ik dat hoorde sloeg de andere chauffeur de stalen spanbanden om het hout kapot en met een vreselijk kabaal vielen er een dikke 40 hardhouten balken tussen de twee trucks,1 minuut later stonden er wel 10 chauffeurs alle wakker geworden van het kabaal mee te laden,tja ikan sliep op de hard houten balken die nacht,die loste we vrolijk ergens bij een bekende houtboer (archanelakade Amsterdam) en de slome kreeg ook 100 gulden !

 

Verkeerde schijven gingen vrolijk in het rolgordijn, met een passer werden er streepjes gezet op de schijf enz enz.

 

Onderweg een gesprek die chauffeur was ook mijn Leermeester voor de opleiding,gij bent een goei ventje slome,gij krijgt van mij overal een tien voor als ge oe bakkes mar dichthoud.Oja bij de volgende klant staan we naast een stapel lege Euro pallets die motte er ff rap een stuk of tien ingooien dan ga ik wel ff de bon af laten tekenen ondertussen.Zo ook weer de man 25 gulden verdient.

 

Veel gesproken met de chauffeur top weekje gehad en lekker gegeten en gedronken, en hij had ook nog een glazen fles met een krant erom met koude thee erin zij hij altijd die lag in het vak bij zijn deur,toen hij ergens binnen was en ik weer aan het prutsen om ergens achter in te komen,ff aan die fles geroken Eeeeuuuuu uur rare thee.

 

Op donderdag avond staan we op het Haarlemmerplein in Amsterdam (naast de methadonbus ik nog nooit van gehoord natuurlijk en sliep achterin met de deur dicht gebonden,chauffeur riep als ze aan oe deur zitten gewoon mee oe DKV Klompen schuppe hé menneke) Maar sliep als een roosje want bij café Zus ging hij kaarten om bier en hij speelde altijd vals maar kon goed kaarten en daar zat ik dan met mijn 16 jaar naar 15 volie bierflesjes te kijken,kreeg van de kroegbaas wat guldens om te gaan piepen ! Luikje gaat naar beneden,en ik roepen godverdomme da zijn echte vrouwen,ja slome gij mot nog heul veul leren voor ge chauffeur bent !!

 

Vrijdag morgen Eeeeuuuuu chauffeur ik moet mijn urenstaat invullen (school/stichting betaalde de overuren en transport bedrijf een vaste vergoeding aan de school) zo manneke en hedde nou al iets geleerd zo de eerste week,ikzelf ja veul sjouwen, da klopt slome kom maar eens hier mee oe dagstaat en vulde doodleuk 20 uur per dag in !!! Ik zeg chauffeur das toch veel te veel ,niks mee te maken slome,als die consulent van school komt zal ik ut hum wel ff uitleggen dat wij hier gewoon hard werken en weinig slapen (werd achteraf gewoon betaald want ging via een hoofdkantoor in Rijswijk)

 

Hee slome het is nu vrijdag he, ge bent nou vanaf dinsdag mee geweest en zometeen kom je op de zaak in de middag he,wij niet zo vroeg hoor want er is toch bier zat in de kantine (daar werd echt elke vrijdag een pallet bier gehaald)en dan motte gij langs de boekhouder voor oe builtje mee nachtvergoeding, hoeveel nachtjes zij  we weggeweest slome ? Eeeeuuuuu drie chauffeur want we zijn vier dagen weggeweest !!

Slome die boekhouder is ladderzat om een uur of 5 ge zegt gewoon 5 nachten da hebben de meeste hier want die buitenland chauffeurs staan ook aan het loket ,bij die zuiplap,tja ik naar huis met een hele mooie zakcent en 5 nachtvergoedingen! 

 

Veel geleerd de eerste week,en de ritsellaar,rammelaar, en hoe. ...........loper was geboren zeg maar.

 

Mooie tijd,die schijven tijd, en dichte grenzen en lekker vrijmaken in Italië enz enz toen kon er nog eens iets.

 

bewerkt door 1934
  • Like 15
  • Thanks 1
  • Haha 5

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Haha....mooi verhaal, een feest der herkenning!

Ja, dat was nog eens een leerschool. Kom daar vandaag de dag maar eens om 🙂

Heb dat als kind al met de paplepel ingegoten gekregen van m'n ouwe heer, nog in de tijd van de werkboekjes i.p.v. tachoschijven.

's Nachts niet harder dan 60km/u om diesel uit te sparen, vervolgens tanken en een kwitantie voor het gebruikelijke bedrag. (alles werd onderweg nog contant afgerekend en de chauffeur kreeg cash geld mee om onkosten te kunnen betalen)  

Altijd een Agio sigaar in cellofaan als smeermiddel voor diverse hand en spandiensten, almede aanmoediging om de andere kant op te kijken.  Die ouwe had ontdekt dat een sigaar in de meeste gevallen een veelvoud van de z'n waarde vertegenwoordigde...

Pakken koffie mee naar Duitsland om te verkopen bij kneipies en kleine restaurantjes. (was toen peperduur in D), pornoboekjes mee retour uit Scandinavie.

Per ongeluk wat meer laden dan de bedoeling was en vervolgens onderweg weer verpatsen. Als de voorman langs kwam om te controleren stuurde die ouwe me de trailer op om te tellen met de vraag "staan er al 14 pakken op?".....dan antwoorde ik als onschuldig jochie "nee pa, 13" en de voorman zag dat e.e.a. in betrouwbare handen was.

Hoe het nou precies zat met de tankscheine ben ik nooit helemaal achter gekomen, maar volgens mij had die ouwe een bepaald systeem uitgedokterd om het zelfde document meerder malen te kunnen gebruiken (recycling, beter voor het milieu zouden we nu zeggen).

Voor pissen werd nooit gestopt. Toen werd de melk nog in flessen verkocht, dus in de lege fles pissen, raam open en direct leeg gieten. De houten kleppen werden aldoende rustiek geloogd grenen.

Heb het er zo af en toe nog wel eens over met die ouwe onder het genot van een alcoholische versnapering en dan zie ik die ouwe weer lekker schuddebuiken 😙

Hij vertelt me altijd dat als hij een week had onder de 1000 gulden hij er de pest in had. We praten hier over 40-50 jaar geleden he, de tijd dat de huur van de woning fl 10.50 in de week was! Wekelijks kwam de huisbaas langs om de huur cash te incasseren en als er iets gerepareerd moest worden aan het huis gaf mn moeder 'm 7.50 met de mededeling dat hij terug mocht komen voor de rest als het mankement verholpen was. De ploertendoder lag standaard boven op de kapstok in de hal binnen de draaicirkel van moeder en dat had de huisbaas al proefondervindelijk ervaren.

Ja, dat was nog de VOC mentaliteit!  Gele hesjes werden toen standaard ingebakken in het DNA, geen enkele reden om voor schut te lopen met zo'n vod.

Was is het dan een saaie bedoeling geworden vandaag de dag...zucht.

Gelukkig zijn er hier in N.Amerika nog een paar dingetjes die contant door de chauffeur voorgeschoten worden en dan komt die "opleiding" weer zeer wel van pas 🤑

 

 

 

 

 

bewerkt door Tobmaran
  • Like 11
  • Thanks 1
  • Haha 2

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Tobmaran:

….

Altijd een Agio sigaar in cellofaan als smeermiddel voor diverse hand en spandiensten, almede aanmoediging om de andere kant op te kijken.  Die ouwe had ontdekt dat een sigaar in de meeste gevallen een veelvoud van de z'n waarde vertegenwoordigde…

…..

 Zeg ik toch?!? :1652250901_Cigaremoticon:

  • Like 3
  • Haha 2

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Mooi om te lezen hoe dat toen in die tijd ging! Helaas nooit mee mogen maken, daarvoor ben ik te jong! 

 

Maar weet wel dat het nu vandaag de dag nog steeds gebeurt, onschuldige handeltjes waar je toch een leuk centje mee bij kan verdienen. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Niet alleen chauffeurs hoor, aan rekkem stond ook een brave borst die altijd tussen de papieren keek of er wat tussen zat wat hij kon gebruiken

  • Like 2
  • Haha 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

In mijn bloementijd hebben wij ook wel mooie geintjes gehad. Dat was gelukkig nog met een schijvenauto en wij reden dubbelbemand.

- Naar een depot in de buurt van Lyon gereden. "Jongens, ik heb nog 16 adresjes in de Alpen." "Dat redden we niet qua uren." "Daar weet ik wel wat op." En zo eindigde mijn vakantie ineens in Frankrijk.

- Maandagavond weg, dinsdagmorgen leeg. Telefoon:"Gelijk terug komen, het is druk." Dinsdagavond weer op de zaak, eten, douchen, laden, schijven inleveren, vakantiebriefje mee en daar gingen we weer. We zijn goed en wel onderweg, zegt de vaste chauffeur:"Maar ik moet donderdag thuis zijn. " Lang verhaal kort: binnen 48 uur twee keer op en neer naar omgeving Nantes.

Echt, ik heb nog nooit zoveel vakantie gehad als toen. Op papier dan. 😛

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb die geintjes ooit bij 1 baas (moeten doen) gedaan... 

Dat verhaaltje heeft 8 maanden geduurd en toen ben ik het afgebold. 

3x rondje België Zwitserland per week, 

Of 2x rondje Barcelona per week,

Of woensdagavond laden Murcia en vrijdagmorgen lossen Rotterdam, 

.... 

3h per nacht slapen en dan overal te laat komen omdat je wat dood op bed hebt gelegen.. 

 

Doe ik nooit meer, 

Ik werk om te leven en ik leef niet om met een vrachtwagen mezelf het licht uit te rijden. 

Ik heb nu de luxe om na pakweg 8h rijden te stoppen als ik geen zin meer heb. En ik heb de tijd van mijn leven, 

Ik kom door gans Europa en krijg daarbij ook nog de tijd om de lokale cultuur op te snuiven. 

Veel leuker dan vandaag laden om gisteren te lossen 😇

 

  • Like 11
  • Thanks 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei 1934:

En we hebben ronde tank en die kutmof snapte er toch niets van !! .

 

Zo terug in de vrachtauto,aan de grens Bergh autobaan,

 

Dan heb je daar niet met Herr Schröder te maken gehad.:D

Alle "dieselkunstjes"waar wij nog nooit van gehoord hadden was hij al lang weer vergeten.:ja:

  • Like 4
  • Haha 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Mooie verhalen allemaal, en zo kan ik er ook nog wel een paar vertellen.
Maar toch, ergens krijg ik er op een bepaalde manier ook een dubbel gevoel bij en wil ik er een kleine kanttekening bijzetten.

Ik lees allerlei prachtige en spannende verhalen in dit topic; 3 x per week op en neer naar Zwitserland en halfdood op je bed liggen, binnen 48 uur twee keer op en neer naar Nantes, stiekem diesel verkopen onderweg -waar m'n vader trouwens meester in was-, links en rechts een beetje teveel laden etc. Allemaal kwajongensstreken uit een tijd dat het misschien allemaal nog kon, en blijkbaar ook niets vreemds onder de forumleden hier, zo blijkt maar weer. "Het feest der herkenning" word zelfs opgemerkt. Misschien zijn de verhalen links en rechts iets of wat geromantiseerd, maar iedereen kan er smakelijk om lachen en ook ik en zal dan ook de laatste zijn die iets veroordeelt. Wat ik dan wel bijzonder vind, is dat op ditzelfde forum genoeg soortgelijke verhalen of nieuwsberichten van gelijke strekking te lezen zijn, waar schijnbaar -in algemene zin en niet persoonlijk- door de leden op dit forum met z'n allen verontwaardigt op gereageerd word en veel leden direct hun keiharde oordeel klaar hebben.

 

Vertel iemand hier in een leuke anekdote dat-ie 'wel heel korte nachtjes' gehad heeft, dan is dat een doodzonde.
Waarschijnlijk is er alcohol in het spel geweest, ondanks dat het woord drank of alcohol nooit nergens ter sprake is geweest. Niemand hier drinkt namelijk onderweg, iedereen is geheelonthouder behalve als wanneer ik ze ergens tegenkom...
Is er stiekem een extra rondje gemaakt op iemand anders zijn pas omdat het effe niet anders kon, dan deugt de werkgever niet, is er concurrentievervalsing, regeert de rij-en rusttijdenwet boven alles en moet de chauffeur aan de hoogste boom hangen.
Word er een knutselaar uit het Oostblok gepakt met een AdBlue-killer, dan is het nét goed voor hem, en hoopt men dat-ie een boete krijgt die hij de rest van zijn leven niet meer vergeet.
Vertel iemand hier dat hij geheel reglementair twee keer in de week op en neer regio Bordeaux gevlogen is, dan is-ie niet goed wijs, zal er wel iets niets kloppen en is iedereen blij dat ze het kunst- en vliegwerk zelf niet hoeven doen. Niemand heeft stress en haast hier lijkt het soms wel, de praktijk onderweg doet mij dikwijls anders vermoeden. 
Manipuleert een chauffeur de tachograaf en word gepakt met een torenhoge boete dan is dat uiteraard geheel terecht en reageert men in jubelstemming, hoopt men dat naast de chauffeur ook de werkgever failliet gaat en worden er plots allerlei doemscenario's bij gehaald zoals hele gezinnen dood rijden etc. Want stel nou eens dat iemand slaap krijgt achter het stuur, iedereen slaapt namelijk minimaal 8-9 uur per nacht...

En zo kan ik nog honderd voorbeelden geven....

Of het woord hypocriet op zijn plaats is, ik denk het niet. Omdat ik de schrijvers van de verhalen in dit topic nooit zelf met een wijzende en beschuldigende vinger heb zien wijzen naar anderen. Vandaar ook mijn opmerking 'de leden op dit forum in algemene zin en niet persoonlijk'.
De Rij -en Rusttijdenwet is zo heilig als de Bijbel en iedereen houd zich keurig aan de regels, alleen blijkt de praktijk vaak anders te werken. Dat was vroeger, en is vandaag niet anders. Misschien in een iets andere vorm of op een andere manier, maar het rebelse karakter van ons beroep blijft voor sommigen toch nog steeds een uitdaging en blijft voor vele anderen altijd stof voor smakelijke gesprekken onderweg aan de toog of hier op het forum.

Mooi daarom dat dit topic er is. Blijf vooral schrijven!



 

bewerkt door Pierre
  • Like 12
  • Thanks 2

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei andremast:

@pierre
Samengevat kun je stellen dat tijden veranderen(goed /slecht)mag iedereen voor zichzelf invullen.

 

Ach, degene die had hardst schande roepen hebben ook zelf wel eens een ander pasje gestoken omdat ze die leuke aankoop toch eigenlijk niet hadden kunnen betalen. Ook ik hoor, mijn planner reed regelmatig mijn auto naar de grens zodat ik in twee keer 9 rijuren in Burgos kon komen. (je redde het net niet in 2 keer 10 uur en die extra 1.5 uur pauze was zonde van je tijd)

 

Ook ging ik regelmatig rijden op de datum van de vorige dag met de tijd 9 uur terug. Heerlijk die spanning aan Rekkum, staan ze er wel of staan ze er niet. Elke week een ritje Portugal, wat je overigens makkelijk redde binnen je uren maar je vertrok steeds te laat....

 

Toen ik net begon deed je een rit in de twee weken maar had je ook altijd haast, hoe laat sta ik op Vivonne *toen nog the place too be) hoe laat sta ik op de Zwijnekop (idem) hoe laat op Villar Formosso, want stel je voor dat je te ver moest lopen.

 

Maar nooit met tegenzin.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Leeuw

@andremast Het is in ieder wel logisch dat er meer regels zijn gekomen: Zoals wij niet belazerd willen worden door een werkgever (denk aan uren strepen), zit een werkgever ook niet te wachten op mensen die hem oplichten of uit de lading stelen...

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
[mention=3023]andremast[/mention] Het is in ieder wel logisch dat er meer regels zijn gekomen: Zoals wij niet belazerd willen worden door een werkgever (denk aan uren strepen), zit een werkgever ook niet te wachten op mensen die hem oplichten of uit de lading stelen...
Tsja als je een vracht kaas vrij maakte op aosta,moest de douane/dokter altijd een paar kazen hebben in een plastic tasje,als zijnde een monster????
En als de klant vragen had over het aantal kazen zei je die zijn bij douane......en was alles goed.
Maar ja wat er met die kaas gebeurde!!!!!!
  • Like 2
  • Haha 3

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Nu waren de "veterinair" en de plantedoktor ook wel zowat de grootste boeven in het transport....

Ik herinner mij de markt in Brussel (Vilvoorde dacht ik), daar verdwenen 's middags de kisten groenten en fruit achter in de personenwagens van die heren...

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Leeuw
1 uur geleden zei andremast:

Tsja als je een vracht kaas vrij maakte op aosta,moest de douane/dokter altijd een paar kazen hebben in een plastic tasje,als zijnde een monster????
En als de klant vragen had over het aantal kazen zei je die zijn bij douane......en was alles goed.
Maar ja wat er met die kaas gebeurde!!!!!!emoji6.png

 

Tsja, "monsters" nemen die deels elders dan bij de controlerende instantie zelf terecht kwamen. Maar daar wisten de werkgevers ook van.

Net als het loodje eraf te halen of de TIR-lijn met een spijker te verbinden, zodat je met een volle vracht toch nog even wat kon bijladen. En knoeien met schijven, deels in opdracht, die je natuurlijk nooit zwart op wit kreeg...

 

Maar is tankbonnen (laten) vervalsen of lading meenemen/verpatsen niet gewoon diefstal? Europallets werden, toen er nog niet goed werd bijgehouden of er geruild was, ook met stapels tegelijk verkocht bij de diverse pallethandelaren. Eigenlijk is het verbazingwekkend, dat veel van die dingen zo enorm lang goed gegaan zijn.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
 
Tsja, "monsters" nemen die deels elders dan bij de controlerende instantie zelf terecht kwamen. Maar daar wisten de werkgevers ook van.
Net als het loodje eraf te halen of de TIR-lijn met een spijker te verbinden, zodat je met een volle vracht toch nog even wat kon bijladen. En knoeien met schijven, deels in opdracht, die je natuurlijk nooit zwart op wit kreeg...
 
Maar is tankbonnen (laten) vervalsen of lading meenemen/verpatsen niet gewoon diefstal? Europallets werden, toen er nog niet goed werd bijgehouden of er geruild was, ook met stapels tegelijk verkocht bij de diverse pallethandelaren. Eigenlijk is het verbazingwekkend, dat veel van die dingen zo enorm lang goed gegaan zijn.
Werd ook in alle lagen vd arbeidsmarkt gedaan

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Pierre:

maar het rebelse karakter van ons beroep blijft voor sommigen toch nog steeds een uitdaging en blijft voor vele anderen altijd stof voor smakelijke gesprekken


 

Daar doen we t voor Pierre,:ja: anders word het leven een sleur ,en kun je net zo goed van 8 tot 17.00 uur op t fabriek of kantoor gaan werken.

  • Like 3
  • Thanks 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach Leeuw, ben je nu echt zo naief om te denken dat onze werkgevers in die tijd niet wisten dat er met tankbonnen werd gerommeld en hoe het er in de praktijk aan toe ging. Het waren zowat alle relatief kleine familie bedrijven waarvan de eigenaar ook zelf gereden had en wel degelijk het klappen van de zweep kenden. Managers en andere opvreters waren toen nog niet uitgevonden, de overheadkosten waren relatief laag en zoals ik al eens eerder schreef, de prijs werd bepaald door de werkgever.

Er werd goed verdiend, hard gewerkt door iedereen en er heerste een sfeer van leven en laten leven........... 

  • Like 8
  • Thanks 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei europeaan:

Dan heb je daar niet met Herr Schröder te maken gehad.:D

Alle "dieselkunstjes"waar wij nog nooit van gehoord hadden was hij al lang weer vergeten.:ja:

Die beste man had zijn ss nummer getatoeeerd op zijn armen staan (zelf gezien). Is een keer door een Nederlandse chauffeur met een hamer bewerkt in het donker tijdens een controle, daarna was hij een stuk voorzichtiger.

 

Ook was er daar een douanier die Thoma heette, beste kerel (alcoholverslaafd) uit Beieren, die zag veel door de vingers als er Marken bij de papieren zaten.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Leeuw
31 minuten geleden zei jan45:

Ach Leeuw, ben je nu echt zo naief om te denken dat onze werkgevers in die tijd niet wisten dat er met tankbonnen werd gerommeld en hoe het er in de praktijk aan toe ging.

 

Integendeel Jan: Ik schreef toch dat werkgevers wisten of dat er onderweg gerommeld werd? Deels gaven ze er zelfs de opdracht toe.

 

Ik ben alleen verbaasd, dat het stelen en verpatsen van diesel, lading of lege pallets, zo lang is goed gegaan: Ook dit publieke geheim zal zeker en vast namelijk de werkgevers bereikt hebben. Want laten we eerlijk zijn, het ging nogal eens van kwaad tot erger...

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Leeuw:

(...) Ik ben alleen verbaasd, dat het stelen en verpatsen van diesel, lading of lege pallets, zo lang is goed gegaan: Ook dit publieke geheim zal zeker en vast namelijk de werkgevers bereikt hebben..


Dat is nét zo lang goed gegaan tot dat de onbemande tankstations langs de weg kwamen en het digitale tijdperk langzaam zijn intrede deed.
Tanken ging -en gaat gewoon met de tankpas en op rekening waar voorheen 50 of 100 liter extra bijgeschreven werd door de pompbediende, vrachten worden gepickt en gescand door robots die digitaal aangestuurd worden i.p.v. af en toe eens teveel of te weinig geteld te worden, lege pallets worden geregistreerd etc. etc.
Alles is digitaal vastgelegd, bij de kleinste misrekening of manco gaan alle alarmbellen af en is het met één druk op de knop terug te vinden wie de verantwoordelijke is, dan wel waar of wanneer het ergens mis moet zijn gegaan.

Overigens - en hoe mooi de verhalen van vroeger ook- heb ik met bovenstaande zaken totaal geen enkele moeite; als ik ergens compleet wars van ben is het wel het verduisteren of het stelen van andermans spullen. Of dat nou een pallet waspoeder is, een pak koeken of 10 liter diesel of hoe onschuldig het ook mag lijken.
Handen af van andermans spullen, gelukkig bestaat er bij de meeste bedrijven een lik-op-stuk beleid en betekend diefstal direct ontslag op staande voet.  

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Leeuw:

 

 

 

Ik ben alleen verbaasd, dat het stelen en verpatsen van diesel, lading of lege pallets, zo lang is goed gegaan: 

Gelukkig lezen hier geen werkgevers of oud-werkgevers mee.LOLLOLLOL

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ging in de vakantie mee met een chauffeur die de Hubo weekaanbiedingen reed, die stonden in Utrecht bij HGvS. Daar hadden ze ook een drankenhal, kwam er een eigenrijder met een Ford Transcontinental uit Spanje met een vracht sherry. Één van de eerste lange (1360?) trailers denk, want er werd daar in Spanje niet geteld vol is vol is zoveel pallets maar hij het een slag extra maar die konden ze daar wel voor hem verkopen. Zo bracht dat ritje goed geld op.:ok:

  • Like 1
  • Haha 2

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...

×
×
  • Nieuwe aanmaken...