[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Twijfel om touringcarchauffeur te worden


Schermnaam

Vraag

  • Forumlid

Goedendag,

 

Ik ben nieuw hier en val gelijk met de deur in huis en zal hier mijn verhaal doen.

 

Ik ben al vanaf mijn 18de taxichauffeur maar heb dit grootendeels parttime gedaan (15/20u in de week gemiddeld).

Nu ben ik 26 en heb slecht's anderhalfjaar weten vol te houden om meer uren te werken (24/32) de redenen waarom ik het niet volhield,

Bij bedrijf A moest ik plotseling s'nachts werken, dit trok ik niet. Bij bedrijf B een jaar gewerkt, de 2de keer werd mijn contract niet verlengd. Ik weet niet waarom, maar ik gok erop omdat ik plots ziek werd en dit vóór mijn verlenging was.

 

Anyway, ik moet natuurlijk werk hebben en 15 miezerige uurtjes per week schiet natuurlijk niet op.. Ik heb verder geen (erkende) aandoeningen ofzo, dus via instanties lukt mij het niet om hulp te krijgen.

 

Dus heb ik al tijden het idee in mijn hoofd om touringcarchauffeur te worden (want meer kans op werk naar mijn idee) en zelf dan het rijbewijs te betalen. Ik zit daar nogal tegenop (vandaar mijn twijfel) maar ik weet ook niet zo goed wat ik anders moet doen. Aangezien ik het liefst niks doe, en bij bijna elk soort werk moet je fysiek ''iets doen'' en daar heb ik natuurlijk geen zin in.

 

Samenvattend, is het een goed idee touringcarchauffeur te worden (in mijn situatie) en dan een goede parttimebaan te vinden (waar ik niet weer na een half jaar gekicked word) ben het namelijk een beetje zat om steeds maar weer te moeten zoeken naar iets anders..

 

Ik hoop dat jullie mij kunne helpen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Schermnaam.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Administrators

Van een touringcar chauffeur wordt verwacht dat je de koffers (zijn altijd te zwaar) ook in de bagageruimte flikkert. Misschien zou een stoel op een lijnbus beter bij je passen (aangezien jezelf al aangeeft het liefst nx te willen doen).

Anders, als je het liefst nx wilt doen, probeer het in de politiek!

 

  • Like 4
  • Haha 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ondanks ik zelf nieuw ben op dit forum, ben ik niet nieuw in de touringcarbranche. Ter verduidelijking: ik ben pas 23 maar na 5 jaar heb ik al veel van het wereldje gezien.

 

Om te beginnen zul je zonder enige moeite een baan in de branche gaan vinden. Men staat te springen om nieuwe chauffeurs. Veel bedrijven werken wel met jaarcontracten echter moet je het wel heel erg voor jezelf verpesten om dat niet verlengd te krijgen. Er staan vaak zelfs wagens stil omdat er geen chauffeurs zijn i.p.v. te weinig opdrachten. Veel bedrijven kunnen zelfs de opleiding voorschieten, of betalen deze zelfs voor je bij een minimale diensttijd van een x aantal jaar. Wat betreft baankansen dus geen vuiltje aan de horizon.

 

Echter, met opmerkingen als "liever niks te willen doen" en "het liefst niks doen" zul je het zwaar gaan krijgen ben ik bang. Je zult altijd de armen uit de mouwen moeten steken (vegen, dweilen, schoonmaak, koffers, assistentie bij in- en uitstappen), zéker als touringcarchauffeur (wordt vaak onderschat). Heb je als taxichauffeur nooit moeten tillen/inladen/in- en uitstappen? Bovendien moet je sociaal ingesteld zijn want je ontkomt niet aan contact met 60-90 mensen in jouw bus. Dit is vaak heel erg positief (gezellig, grappig, leuk) maar af en toe ook heel vervelend (dronken klanten, agressie, klachten). Daar moet je mee om kunnen gaan, je ontkomt er niet aan.

 

Over sociaal gesproken, ik hoop dat je geen druk sociaal leven hebt want je werkdagen worden erg lang. Tien uur per dag is eerder regel dan uitzondering en werktijden zijn heel onregelmatig. Er zal waarschijnlijk van je worden verwacht om ook 's nachts en in het weekend te rijden al hangt het van het bedrijf, je contract en de planning af in hoeverre je afspraken kan maken.

 

Ik zou je dolgraag willen aanbevelen om op de touringcar te gaan rijden, uit mijn liefde voor het vak. Echter zie je op tegen het behalen van het rijbewijs (dat is al een slecht teken als je het mij vraagt), heb je geen zin om fysiek bezig te zijn en 's nachts rijden wil/kan je in beginsel al niet. Wellicht dat Flixbus iets voor je is al zou ik je dan eerder aanraden om het OV in te gaan (ook qua salaris). Als je mijn oprechte mening vraagt: ga opzoek naar een kantoorbaan (administratie oid).

 

Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust.

 

Groeten, Bojan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Hallo, allereerst bedankt voor de reacties.

 

Mijn bericht is zeker serieus, ik speel gewoon even openkaart omdat dit een soort levensprobleem van mij is. Ik zou willen dat ik wat minder lui was, helaas kan ik daar niets aan doen.. Vandaar dat ik het zo eerlijk zeg, omdat ik gewoon goede antwoorden wil hebben, als ik lieg krijg ik niet de waarheid.

 

Met de taxi heb ik inderdaad ook wel eens moeten tillen (rollators, tassen, rolstoelen vastzetten) Dat was voor mij nooit zo'n probleem omdat dat maar heel even is. En het is even rust van het rijden natuurlijk.

 

Ik wil graag een normale baan hebben zoals iedereen, 4 dagen werken 3 dagen rust. Maar dat blijkt een lastige opgave te zijn voor mij.

 

Ik heb gebeld met een touringcarbedrijf en daar is het normaal om 6 dagen op te werken en 2 dagen af (vrij) dat vind ik dus al veel te veel..

 

Ik vind het leuk om op de straat/weg te zijn, daarom mijn keus hiervoor. Vind het alleen jammer dat de tijden (uren per dag, en dagen per week) zo moeilijk veel zijn. Als ik gewoon 4 dagen kon werken, (overdag,s'avonds, weekend) zou het geen probleem zijn.

 

Een vast contract zou wel eens leuk zijn (en ook tijd worden) maar in de taxibranche vind ik dat dus niet.. Ook al deed ik mijn werk goed (gehoord van zowel planners als van de directie) maar kennelijk mag dat niet baten..

 

Anyway, ik denk dat ik dus opnieuw naar de tekentafel moet om nu uit te vinden wat voor werk vol te houden is voor mij en wat ik daar dan voor moet doen.

 

Nogmaals bedankt,

 

Met vriendelijke groet,

 

Schermnaam.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
17 uur geleden zei Schermnaam:

Nu ben ik 26 en heb slecht's anderhalfjaar weten vol te houden om meer uren te werken (24/32) de redenen waarom ik het niet volhield,

Bij bedrijf A moest ik plotseling s'nachts werken, dit trok ik niet.

 

Anyway, ik moet natuurlijk werk hebben en 15 miezerige uurtjes per week schiet natuurlijk niet op.. Ik heb verder geen (erkende) aandoeningen ofzo, dus via instanties lukt mij het niet om hulp te krijgen.

Een touringcarbedrijf is eigenlijk een hele grote taxicentrale met hele grote taxi's. De klant huurt een touringcar en wilt ergens heen. Dus de klant bepaalt vrijwel altijd jou werktijden. En dat betekent vaak werken als iedereen vrij is. Een lijnbus is vaak andersom, het meeste werk vindt plaats als iedereen werkt/naar school gaat.

 

Zomaar een werkdag van mij als touringcarchauffeur:

Om 14:00 uur vertrekken. Om 15:00 uur de passagiers ophalen, de touroperator heeft een reisje naar Frankrijk toe maar er moeten eerst op 4 plekken mensen opgehaald worden. De mensen gaan Skieën dus die hebben superzware koffers en heel veel ski-zooi mee, dat moet de chauffeur allemaal inladen. Bij aankomst op de 4de opstapplaats in Maastricht nemen 2 chauffeurs de bus over en die rijden naar Frankrijk toe. Je rijdt met een aflosauto naar de zaak toe. 22:00 uur Op de zaak. Gauw naar huis toe. De volgende ochtend moet je om 7:00 uur weer vertrekken van de zaak want je gaat om 8:00 een schoolreisje rijden.

 

De 2 collega's die de bus overnemen gaan een winterpendel rijden:

Een rit van bijna 14:00 uur. De hele nacht doorrijden en in de bus slapen. Je krijgt maar 4:30 uur om in slaap te vallen, te slapen en wakker te worden. Daarna moet je weer rijden. Rond 10:00 uur aankomen. Bij aankomst groep verdelen over hotels of er is transfer ingehuurd. Daarna bus opruimen. Buiten de standplaats geen wagenwasser, dus zelf doen! En dan gauw naar het hotel. Eten, warme douche en slapen. En dan weer de zelfde rit terug.

 

Onderweg uitstappen en sneeuwkettingen leggen. Even rijden en dan stoppen om de kettingen na te spannen onderweg.  En na een uurtje rijden weer uitstappen om de boel eraf te halen. En over een uur weer erop zetten om een halfuurtje te rijden. Dan er weer af die kettingen. Voor de aardigheid heb ik even gekeken het is daar nu -16 graden.

 

Een andere werkdag van mij: Kerstmarkt rijden naar Köln toe.

4:45 uur op de zaak. Bus klaarmaken en koffie zetten voor onderweg. 5:15 uur vertrekken. 5:45 bij de eerste opstapplaats. 6:00 uur daar vertrekken. Daarna doe je nog 2 opstapplaatsen aan. En Rijd je de grens over. Onderweg nog een rookpauze. En dan Kom je om 11:00 uur aan. Groep afzetten en dan naar de parking toe.

 

En dan om 17:30 uur beginnen aan de terugreis. Je moet om 19:30 in Bergh zijn want daar staat de aflos te wachten op je. Want als je te laat komt dan ga je over je maximum diensttijd heen. Je moet namelijk nog een uur terugrijden naar de zaak met een aflosauto. Dan heb je een werkdag van precies 15 uur.

 

De collega die terug komt met de bus moet afval uit de bus opruimen, eventueel stofzuigen, bus door de wasstraat rijden, tanken, toilet leegmaken en spoelen, watertank verversen/bijvullen. De rest is voor de wagenwasser. En daar mag die collega dan maar een half uur voor opschrijven. Als je met een 12meter bus binnen komt laten ze je echt geen uur opschrijven voor dit alles.

 

Van Touringcarchauffeurs word meestal verwacht dat zij onderhoudshandelingen doet zoals vloeistoffen controleren en bijvullen. Je mag er dus niet van uit gaan dat je een kant en klare bus krijgt. Je word geacht een het voertuig te controleren voor vertrek. Zelfs een volle dieseltank is soms geen garantie. Het is mij al eens overkomen dat ik eerst 450 liter moest tanken voordat ik weg kon. En nee dit mag niet tot vertraging leiden dus op tijd beginnen met voertuig controleren. Dus 5 minuten voor tijd binnenkomen, starten en wegrijden is geen strak plan. 

 

Op een aantal uitzonderingen na is het gebruikelijk in het OV dat de chauffeur een kant en klare bus krijgt. Dus je mag ervan uit gaan dat je gelijk kunt starten en wegrijden. Bij terugkomst op de zaak bus wegzetten en uitstappen. Je hoeft dan alleen nog naar huis te fietsen.

 

Wat je als touringcar chauffeur ook nog wel eens overkomt is ritvoorbereiding. Een bustomtom kopen, adresje invoeren en gewoon rijden is een gok. Bij veel touringcarbedrijven verwacht men dat je zelf uitzoekt waar je heen moet en hoe je er moet komen. Daarentegen bij een OVbedrijf zijn er bijvoorbeeld 18 lijnen. Die leer je. En daarna rijdt je die routes gewoon. Omleidingen en veranderingen worden meestal aangegeven dat is gewoon pijltjes volgen.

 

18 uur geleden zei Schermnaam:

Samenvattend, is het een goed idee touringcarchauffeur te worden (in mijn situatie) en dan een goede parttimebaan te vinden (waar ik niet weer na een half jaar gekicked word) ben het namelijk een beetje zat om steeds maar weer te moeten zoeken naar iets anders..

Een touringcaravontuur gaat geen succesverhaal worden. Tenzij je "lijntjes rijder" wilt worden.  Dan heeft een klein touringcarbedrijf jou niets te bieden. De grote spelers met veel bussen en vaste lijntjes hebben jou het volgende te bieden: scholieren, versterkingslijntjes, personeel shuttles. Geen koffers, maar 1 keer in de week te tanken en wassen, niet zelf schoon te maken.  Bij ons op de zaak zijn het gepensioneerde opa's zijn die dat rijden. Gemiddeld 11 - 23 uur per week. Altijd rond de klok van 7:00 beginnen. Gebroken dienst. Dus gaan om 9:00 naar huis en komen om 15:00 uur weer een uurtje rijden. Schoolvakanties zijn ze allemaal vrij(oproepkrachten).

 

Wat ik zelf het nadeel vond van OV was dat OV vervoerders meestal werken een uitzendbureau. Dus je komt alleen binnen via een uitzendbureau. Die werken met jaarcontracten als je een rijbewijs hebt of opleiding met baangarantie als je nog geen rijbewijs hebt. In dat laatste geval mag de vervoerder jou 1,5 jaar lang niet in vaste dienst nemen tenzij ze jou uitkopen bij het uitzendbureau. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 9-1-2019 om 14:33 zei Schermnaam:

 .. Ik heb verder geen (erkende) aandoeningen ofzo, dus via instanties  

 

Misschien geen "erkende" aandoening, maar mijn diagnose luidt:

NKNWLZ in terminale fase.

Deze afkorting staat voor "Niks Kunnen, Niks Willen, Lui Zijn.

Er zijn geen gevallen bekend van volledige genezing, om het enigszins draaglijk te maken wordt meestal de pil van Drion voorgeschreven.

 

Sterkte er mee!

  • Like 5
  • Haha 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
17 uur geleden zei Schermnaam:

Anyway, ik denk dat ik dus opnieuw naar de tekentafel moet om nu uit te vinden wat voor werk vol te houden is voor mij en wat ik daar dan voor moet doen.

Google eens op “testslaper” of “proefslaper”......🤪

  • Like 3
  • Haha 4
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei RealZeus:

 

 

Met je "geen zin in"

Denk je werkelijk dat werkgevers zitten te wachten op klaplopers zoals jij?

vlak dit niet uit.....

ik heb hier al geschreven dat ik vanaf februari tot augustus thuis gezeten heb,

maar moet me af en toe gewoon ertoe zetten om gaan te werken.

ik heb af en toe ook helemaal geen zin, had ik vroeger nooit gehad.

je kunt niet in iemands hoofd kijken, nog niet eens bij jezelf in dat doolhof .......

 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 10-1-2019 om 17:06 zei Schermnaam:

Hallo, allereerst bedankt voor de reacties.

 

Mijn bericht is zeker serieus, ik speel gewoon even openkaart omdat dit een soort levensprobleem van mij is. Ik zou willen dat ik wat minder lui was, helaas kan ik daar niets aan doen.. Vandaar dat ik het zo eerlijk zeg, omdat ik gewoon goede antwoorden wil hebben, als ik lieg krijg ik niet de waarheid.

mij.

 

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Schermnaam.



Jochie je zit hier op het verkeerde forum want hier zitten alleen maar hard werkende mensen.

Probeer het is op het forum voor luie mensen:1652250901_Cigaremoticon:

  • Like 2
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei RealZeus:

werkgevers zitten te wachten op 

 

 

Bij mij zijn het dan opdrachtgevers maar ze kunnen de tyfus krijgen als ze ook maar verwachten dat ik hard en gemotiveerd werk.

Efficient goed rendement draaien dat is wat mijn opdrachtgevers blij maakt. Minder tijdkosten op laad en losadressen en de auto loopt zuiniger dan gemiddeld.

 

Hard werken ik mag er graag naar kijken!

Roep me maar over 4 uurtjes met koffie. Bon voyage. :p

 

Schermnaam alle succes op het asfalt !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
13 uur geleden zei tiny:

vlak dit niet uit.....

ik heb hier al geschreven dat ik vanaf februari tot augustus thuis gezeten heb,

maar moet me af en toe gewoon ertoe zetten om gaan te werken.

ik heb af en toe ook helemaal geen zin, had ik vroeger nooit gehad.

je kunt niet in iemands hoofd kijken, nog niet eens bij jezelf in dat doolhof .......

 

 

 

Lijkt me echt een nachtmerrie om je zo te voelen. Heel veel sterkte er mee. Dan heb ik liever mijn "probleem" veel willen, maar beperkt worden. Ik heb dan veel te dromen. Ik heb een enorme bucket list :ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Gewoon 'n luie flikker , die 'n stamp onder z'n hol moet krijgen!!!!!!!!!!

Volgens mij gaat het  er als volgt uitzien :

Elke keer net lang genoegwerken om zo maximaalmogelijk in de uitkeringen te zitten , en wij maar betalen !!!!!!!!!!

ik heb een schurft aan die lui !!!!!!!

  • Like 4
  • Verward 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Nee ik ken hem persoonlijk niet en als ik zijn/haar verhaal goed lees wil ik dat ook graag zo houden. @scania1965 ik begrijp je reactie want het gebeurd regelmatig dat er meteen met vooroordelen word gesmeten, maar als ik een beetje tussen de regels door lees heeft TS altijd al een broertje dood gehad aan werken. Een "niet erkende ziekte" jaja, liever lui dan moe is inderdaad een niet erkende ziekte (als ik het mis heb mag TS het zeggen en bied ik mijn excuses aan).

 

Aan TS; vergeet touringcar of wat dan ook en ga op de veegwagen bij de gemeente. Ben je ook lekker de hele dag aan het rijden en hoef je niets te doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op ‎10‎-‎1‎-‎2019 om 17:06 zei Schermnaam:

 

 

Mijn bericht is zeker serieus, ik speel gewoon even openkaart omdat dit een soort levensprobleem van mij is. Ik zou willen dat ik wat minder lui was, helaas kan ik daar niets aan doen.. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hij schrijft toch echt zelf dat ie lui is ,!!!!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
38 minuten geleden zei ELZEN106:

Ben jij daar ook lid van ? :angel:

Kan je mij een link geven, kan ik misschien lid worden :bey:;)


Zou zeggen ga een dagje mee, je bent welkom en zo ver woon je niet uit de buurt:p

Maar met loonschaal E en zowat elke avond ( meestal klaar tussen 14.00 en 18.00 ) zoeken ze geen luie mensen:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei Kiepenboer:


Zou zeggen ga een dagje mee, je bent welkom en zo ver woon je niet uit de buurt:p

Maar met loonschaal E en zowat elke avond ( meestal klaar tussen 14.00 en 18.00 ) zoeken ze geen luie mensen:D

Zoek geen ander werk (pensioen) maar zou me wel leuk lijken een dagje met je mee te gaan.

Werk op de maandag en de vrijdag niet meer. de rest is voor wat extra's

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden