[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Aansprakelijkheid


kennyranking

Vraag

Hallo!

 

Ik heb rijbewijs B, en altijd op werk een busje gereden waar 8 man in kon. 

Nu is die bus weg en is er een tourbus voor 30 man voor in de plek gekomen. Ik zie dat ik daar rijbewijs D  voor nodig heb.

Mijn werkgever zegt, geen probleem, gewoon mee rijden. Heb ik dus geen zin in vanwege aansprakelijkheid, dat was het eerste wat in me opkwam.

 

Morgen moet ik dus mensen naar huis brengen, maar als ik weiger te rijden omdat ik dan eigenlijk illegaal rij, dan kan niemand naar werk komen en thuisgebracht worden.

 

wat ik graag wil weten, om dit met mijn werkgever te communiceren: 

Stel voor ik wordt aagehouden met grote bus en klein rijbewijs, wie is er dan verantwoordelijk als ik aangereden wordt of als er letsel ontstaat bij een ongeluk?

ik ga er dan vanuit dat ik dan de sjaak ben omdat ik bewust toch ben gaan rijden

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0

Als jouw baas zwart-op-wit geeft dat je die bus moet rijden op zijn verantwoording, dan ben je mogelijk niet aansprakelijk. Hoewel ik me afvraag wat je eigen verantwoording is ivm de wet overtreden.

 

Laat hij betalen om je D te laten halen in een verkorte cursus. Daar hebben jullie beiden meer aan.

 

Ik denk dat de politie of advocaat  Kool uit Alkmaar je het best kan informeren.

 

Succes en veel wijsheid gewenst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

degene die achter het stuur zit is ten alle tijden de verantwoordelijke, je weet tenslotte dat dit niet  mag. 

of je behoort te weten........

als het mis zou gaan , kan de werkgever zomaar gaan zeggen, dat je zelf bent gaan rijden.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
7 minuten geleden zei Nagamiji:

 

Als jouw baas zwart-op-wit geeft dat je die bus moet rijden op zijn verantwoording, dan ben je mogelijk niet aansprakelijk

 

Dit doet hij nooit.......

en dan nog, gewoon NIET doen mag het enige advies zijn!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
6 minuten geleden zei matthieu:

. Je zou de politie kunnen bellen en vragen.of ze je morgenochtend aan willen houdenemoji15.png


Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
 

En die hebben dan even geen tijd en dan ga je rijden. Morgen gaat het goed of niet want hij heeft geen enkele ervaring met deze grotere bus. 30 pers bus is altijd nog ff stukje groter dan de grootste sprinter...... en dan gaat het overmorgen mis en dan zijn de rapen gaar. 

Ee is maar een goed advies: NIET doen !

je bent beter af in de WW dan bij deze waardeloze werkgever........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei kennyranking:

Morgen moet ik dus mensen naar huis brengen, maar als ik weiger te rijden omdat ik dan eigenlijk illegaal rij, dan kan niemand naar werk komen en thuisgebracht worden

 

Maak niet van je werkgever zijn probleem, jou probeem!!! 

 

 

......... voordat je weet heb je zelf een heel groot probleem, wat je werkgever zijn probleem weer niet is.;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Los van t feit of je baas zegt dat hij zich verantwoordelijk stelt bij eventuele bekeuringen of iets dergelijks kun je jezelf afvragen of je het überhaupt op je geweten wil hebben als jij iemand de dood of een rolstoel in jaagt omdat je simpelweg de kunde niet hebt om een bus te besturen.. Als je die vraag eerlijk voor jezelf beantwoord doet de vraag over aansprakelijkheid waarmee je begon eigenlijk niet meer eens toe. Maar goed dat is mijn kijk erop

okdoei

  • Like 6
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
10 uur geleden zei Danny:

Los van t feit of je baas zegt dat hij zich verantwoordelijk stelt bij eventuele bekeuringen of iets dergelijks kun je jezelf afvragen of je het überhaupt op je geweten wil hebben als jij iemand de dood of een rolstoel in jaagt omdat je simpelweg de kunde niet hebt om een bus te besturen.. Als je die vraag eerlijk voor jezelf beantwoord doet de vraag over aansprakelijkheid waarmee je begon eigenlijk niet meer eens toe. Maar goed dat is mijn kijk erop

okdoeiemoji870.png
 

Dat vroeg ik me ook af, maar zelfs als TS het wel kan, dan zijn er te veel dingen die hij nu niet kan overzien en die zijn verdere leven kunnen verpesten. Door een onverantwoordelijk baas. Wat jij noemt, letsel veroorzaken is er één van.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
3 uur geleden zei Tobmaran:

 

Ben wel benieuwd naar het vervolg op dit verhaal.

Hij zal toch niet ontslagen worden voor werkweigering wat hij niet mag doen. En hopelijk staan zijn collegas die door hem gebracht/gehaald moeten worden achter hem/komen voor hem op. 

Of ze moeten van hem af willen🙀

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Eventjes kort en duidelijk.

 

Elke actie die jij als persoon onderneemt die in strijd is met wetgeving ben jij als persoon voor verantwoordelijk, opdrachtgever maakt niet uit die is hooguit medeverantwoordelijk. 

Dit komt voort uit:

Een ieder is geacht de wet te kennen die op hen van toepassing is.

 

Dat betekend dus dat rijden met een voertuig een persoonlijke verantwoordelijkheid is, en dat je de wetgeving omtrent het rijden met een voertuig kent. Een verklaring van een werkgever dat je door moet gaan doet daar niets aan af en kan voor de werkgever nog veel nadeliger uitpakken. 

Maar ook al geeft hij zo'n verklaring af om bijv. kosten van een boete te vergoeden wanneer dit niet wordt aangegeven bij de belastingdienst kan de werknemer alsnog in de problemen komen, maar ook als het wel wordt aangegeven. Want door een boete van 3.000e kan ineens het jaarinkomen veranderen zodat je in een andere belastingschaal komt. 

 

Waarom heeft de wetgever de wet zo gemaakt? Vrij simpel, niet om jou als werknemer te pesten maar om te voorkomen dat je de wet zou willen overtreden.

 

Op 14-1-2019 om 21:24 zei kennyranking:

Stel voor ik wordt aagehouden met grote bus en klein rijbewijs, wie is er dan verantwoordelijk als ik aangereden wordt of als er letsel ontstaat bij een ongeluk?

wel:

Op 14-1-2019 om 21:24 zei kennyranking:

Ik zie dat ik daar rijbewijs D  voor nodig heb.

Ergo je kent de wet dus ben jij hoofdelijk aansprakelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 14-1-2019 om 22:05 zei Nagamiji:

Als jouw baas zwart-op-wit geeft dat je die bus moet rijden op zijn verantwoording, dan ben je mogelijk niet aansprakelijk.

Als je verantwoordelijk wordt geacht ben je ook gelijk aansprakelijk, dat samen met wat ik net al tikte:

5 minuten geleden zei HIT:

Elke actie die jij als persoon onderneemt die in strijd is met wetgeving ben jij als persoon voor verantwoordelijk, opdrachtgever maakt niet uit die is hooguit medeverantwoordelijk. 

Maakt jouw reactie dus als niet juist. 

 

 

bewerkt door HIT
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden