[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Nog steeds moeite met handmatig invoer tachograaf


GTAKevin023

Vraag

  • Forumlid

Hallo,

 

Ik doe af en toe nog steeds een rit met de vrachtwagen. Wilde er eerst door prive omstandigheden mee stoppen maar nu ga ik dus 1x in de week rijden. Voor de rest werk ik binnen. Maar ik heb nog steeds sinds ik me code 95 heb problemen bij het handmatig invoeren. Namelijk dus me werktijden invoeren als ik binnenwerk. 

 

Nu heb ik een oplossing gevonden. Er staat altijd wel een vrachtwagen stil bij ons. Ik wil nu dus mijn kaart in een tachograaf gooien als ik ook binnen ga werken. Voor de rest laat ik hem dan gewoon op werken staan en gooi ik pauze erop als ik pauze heb. Zo staan mijn werktijden er goed in als ik weer ga rijden. 

Is dit een handige oplossing?

 

Normaal registreerde ik altijd gewoon rust voordat ik begon met rijden, terwijl ik binnen had gewerkt, maar dat schijnt volgens een man van nascholing code 95 een economisch delict te zijn. 

 

Gr Kevin. 

bewerkt door GTAKevin023
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Ben ik toch niet helemaal met je eens.
Tijdens een controle afgelopen jaar in Frankrijk -n.b. op het terrein van de klant- was het eerste wat die agent deed, kijken of ik mijn tacho op arbeid of rust had staan toen ik naar kantoor wandelde om me daar aan te melden.
En ik hoor hier steeds vaker over in de wandelgangen...
Gaat om de dagen dat hij op de loods werkzaam is. Dat is toch geen doen om 7 dagen in te voeren als hij 1 dag in de week rijdt. Gaat niet over het invoeren op de rij dag zelf.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

gewoon de pas in je kontzak steken als je in de loods werkt

Als je dan achter het stuur kruipt stop je de kaart in de tacho en geeft aan dat alle uren ervoor pauze waren

 

Lijkt me stug dat een controleur kan checken wat jij 2 dagen geleden gedaan hebt  😉

bewerkt door scania1965
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

^^^gewoon op rust invoeren.

 

Een heel pientere controleur zou, bij een eventuele bedrijfscontrole, natuurlijk een vergelijk kunnen maken met de chauffeursdata en dienstrooster data waarna aan het licht zal kunnen komen dat jij andere werkzaamheden deed tijdens je 'rust'.. :D

 

 

3 uur geleden zei Pierre:

Tijdens een controle afgelopen jaar in Frankrijk -n.b. op het terrein van de klant-

 

Ja, dat is ook een goede, lees / hoor ik ook verschillende verhalen over.

Dat een controle beambte niet op het eigen terrein van een bedrijf mag komen om te controleren hoe jouw tacho staat..  op de openbare weg weer wel, natuurlijk.

 

Maar.. soms zijn er eigen terreinen waar de grens van dat eigen terrein niet zo duidelijk is.. OF dat er aan het begin van het terrein een bord staat dat het weliswaar eigen terrein betreft maar dat er wel voor gekozen is om de regels van de wegenverkeerswet toe te passen.

Zou een controle beambte in dat laatste geval dan wél op het eigen terrein mogen controleren?

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Tja, ben er nu deze week niet aan toegekomen. Dus morgen op de vrachtwagen zal ik toch moeten klooien om die tijden erin te krijgen. Want ik wil gewoon niet de wet overschrijden. Wil gewoon vanaf nu die tijden goed in die tacho doen.

 

Lastige is alleen ook dat ik moeite heb met cijfers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 19-1-2019 om 21:09 zei Durashift:

 

Maar.. soms zijn er eigen terreinen waar de grens van dat eigen terrein niet zo duidelijk is.. OF dat er aan het begin van het terrein een bord staat dat het weliswaar eigen terrein betreft maar dat er wel voor gekozen is om de regels van de wegenverkeerswet toe te passen.

Zou een controle beambte in dat laatste geval dan wél op het eigen terrein mogen controleren?

Als “Jan en alleman” zonder belemmering het terrein kan betreden dan is het “voor het verkeer openstaande weg”..... geld dus ook voor controlerende instanties en moet je je aan de regels houden en mag/kan je er dus op gecontroleerd worden. 

Het maakt daar bij niet uit wie bv de eigenaar van de weg is.....

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
39 minuten geleden zei Pierre:

Een bedrijfsterrein is meestal niet zomaar vrij toegankelijk voor "Jan en Alleman".

(99% van waar ik kom lossen staan de deuren wagenwijd open). Dus dat is voor iedereen anders. 

Ik reageer specifiek even op dat stukje wat ik citeer van durashift.  

En daarin is mijn antwoord correct. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 19-1-2019 om 21:09 zei Durashift:

^^^gewoon op rust invoeren.

 

 

Dat een controle beambte niet op het eigen terrein van een bedrijf mag komen om te controleren hoe jouw tacho staat..  op de openbare weg weer wel, natuurlijk.

 

Maar.. soms zijn er eigen terreinen waar de grens van dat eigen terrein niet zo duidelijk is.. OF dat er aan het begin van het terrein een bord staat dat het weliswaar eigen terrein betreft maar dat er wel voor gekozen is om de regels van de wegenverkeerswet toe te passen.

Zou een controle beambte in dat laatste geval dan wél op het eigen terrein mogen controleren?

 

 

IN Frankrijk,waar Pierre zijn voorbeeld afspeelt,hebben politie en douane bepaalde privileges die ze bij ons niet hebben.

Het zich toe eigenen van het recht om op privegrond te controleren is er daar één van.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast doemijnbest

Is denk ik in NL niet anders hoor maar ken de wet niet exact, in mijn vorige leven kwam de politie ook met auto's op ons terrein om ze te wegen etc , dus dan is de overtreding ook op particulier terrein geconstateerd, dit was in de R'dam havens en daar is de grond veelal van het Havenbedrijf dus wat is dan nog particulier ? Zal ook best een privilege zijn dan.

bewerkt door doemijnbest
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast doemijnbest
Op ‎15‎-‎1‎-‎2019 om 11:08 zei GTAKevin023:

Hallo,

 

Ik doe af en toe nog steeds een rit met de vrachtwagen. Wilde er eerst door prive omstandigheden mee stoppen maar nu ga ik dus 1x in de week rijden. Voor de rest werk ik binnen. Maar ik heb nog steeds sinds ik me code 95 heb problemen bij het handmatig invoeren. Namelijk dus me werktijden invoeren als ik binnenwerk. 

 

Nu heb ik een oplossing gevonden. Er staat altijd wel een vrachtwagen stil bij ons. Ik wil nu dus mijn kaart in een tachograaf gooien als ik ook binnen ga werken. Voor de rest laat ik hem dan gewoon op werken staan en gooi ik pauze erop als ik pauze heb. Zo staan mijn werktijden er goed in als ik weer ga rijden. 

Is dit een handige oplossing?

 

Normaal registreerde ik altijd gewoon rust voordat ik begon met rijden, terwijl ik binnen had gewerkt, maar dat schijnt volgens een man van nascholing code 95 een economisch delict te zijn. 

 

Gr Kevin. 

Denk inderdaad volgens de letter van de wet je idd alles moet invoeren en is een heel gedoe, alleen het bijhouden al. Maar altijd rust zou ik ook mee uitkijken , men is niet achterlijk en je moet het aannemelijk kunnen maken dat het idd rust is geweest maar formeel heeft de man van de code 95 wel gelijk denk ik.😏

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei europeaan:

IN Frankrijk,waar Pierre zijn voorbeeld afspeelt,hebben politie en douane bepaalde privileges die ze bij ons niet hebben.

Het zich toe eigenen van het recht om op privegrond te controleren is er daar één van.

Dat mag in Nederland ook......

ook prive stuk weg kan voor het verkeer openstaande weg zijn. Het zit hem in de letter van de wet. 

Geld bv ook voor jou oprit(als je die hebt) de oprit is jou priveterrein/eigendom. Als daar geen hek/poort/slagboom voor zit mag “Jan en alleman” daar oprijden. En dient zich daar ook aan de wet te houden en mag daar op gecontroleerd worden. Zonder enig dwangbevel of wat dan ook. 

Sluit je de oprit af bv met grote poort dan is daar (in principe, denk bv aan ernstig misdrijf)geen controlemogelijkheid. Dan zou je kind van 6 er bv met de auto mogen rijden.....

 

dat is een beetje het verschil tussen “eigen” weg en “ voor het verkeer openstaande” weg. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Heb vanochtend geprobeerd handmatig in te voeren maar het ging niet goed. Volgens mij staat er nu dat ik een week nonstop arbeid heb gedaan op die tacho. 

 

Ik ben super goed in het besturen van een vrachtwagen. En laden en lossen. Ook snel bij me klanten. Maar door dit soort shit wat ik steeds niet begrijp breek ik regelmatig de wet. Terwijl ik, ook al kan ik het niet verandwoorden, niet over m'n rij of rusttijden ga! Echt frustrerend. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Heb je geen collega's die je even op gang kunnen helpen ??

 

Ga anders eens bij een rijschool langs

Koop ff een uurtje les en laat je uitgebreid uitleggen hoe de tacho werkt en wat en hoe je allemaal moet doen

Dat is het geld wel waard als je daardoor geen foute registratie in he tacho hebt staan die een boete zou kunnen opleveren :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Chauffeurs op me werk zeggen hetzelfde zoals veel mensen hier. Rust invoeren.

En ze weten zelf ook niet hoe de handmatige werkt omdat ze gewoon simpel van 07:00 t/m 16:00 werken.

Die hoeven dat ook niet te doen. Ze beginnen hun dag met de vrachtwagen en eindige hun dag met diezelfde vrachtwagen.

Ze gebruiken alleen de rust en arbeid knop. Verder gaat alles vanzelf.

 

Ik heb een mail gestuurd naar een rijschool. Misschien kunnen hun mij helpen. ;) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
7 minuten geleden zei GTAKevin023:

 

 

Ik heb een mail gestuurd naar een rijschool. Misschien kunnen hun mij helpen. ;) 

IK ben bang van niet.

Je kunt beter de duivel gelijk bij zijn staart pakken en een mailtje sturen naar de ILenT :

 

https://tijdelijk.ilent.nl/contact/vragenformulier.aspx

 

( zeg dat je volgende week voor het eerst gaat rijden:D)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Strikt genomen MOET je dat wel doen (die "overige uren" invoeren). Waarom?

Wel, nu krijg je een bedrijfscontrole en dan vraagt de inspecteur nar de schijven/pasgegevens/ritstaten en gaat deze vergelijken met de URENLIJST/loonstaten…...

Is bij ons ook gebeurd en toen bleken er teveel uren betaald te worden in verhouding tot de (geregistreerde) uren.

Na uitleg dat wij maar ca 1x per week een tachoplichtige rit hebben, de andere vallen allemaal onder de tachovrijstelling, was het ok.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Wij gebruiken tijdens het botswerk ook geen kaart, want dat is niet nodig. Maar af en toe doen wij wel een ritje met de vrachtauto voor transport, om dan al die tijden in te vullen in de tachograaf is niet te doen. Wij maken nog steeds gebruik van de verklaring en mogen dat ook want er staan uitzonderingen in de regelgeving. Ik zou eens kijken of dat ook voor jou kan gelden omdat je eigenlijk geen chauffeur bent maar incidenteel rijdt. 

Overigens als je met de verklaring naar Frankrijk gaat dien je wel een dagelijkse tijdregistratie mee te nemen om de verklaring te ondersteunen. Deze moet digitaal zijn aangemaakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Nee hoor dit speelt nu al, en al die piloten van de baan, criminelen stuk voor stuk.

Beste tips die ik ooit heb gekregen!

 

-Gedraag je altijd in de zin van, het kan mij niet verrotten!

-Laat een probleem liggen waar hij ligt!

 

Bedoel dit geheel niet zo grof als dat het hier staat GTAKevin023 maar ik lees hier wel iemand die er veel te zwaar aan trekt!

Het zijn de problemen van je werkgever en onderweg alles moeten tonen is zo bitter zeldzaam daar hoef je eigenlijk geen moment je druk over te maken, zeker niet bij correct gedrag tijdens controle. Verder als jij de auto uitdoet en de tacho uit zichzelf op rust gaat, dan zoekt je baasje het wel even uit niet!!

 

Ik heb over het algemeen helemaal lak en rij ook rustig een half uur in Frankrijk over mijn tijden, compenseer daarna die tijd dubbel tijdens de EERSTE pauze en de gendarmerie en ik gaan weer lachend uit elkaar. Tuurlijk heb ik wel eens 1,2,3 van de kleinste boete's  ontvangen in twintig jaar tijd. Maar voel geen stress zoals ik hier proef uit je schrijven.

 

Ontspan beste ontspan en donder je problemen waar ze horen op de zaak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden