Spring naar bijdragen
Murphy

Goede druk op de trekas is niet altijd eenvoudig...

Recommended Posts

Ok, het was slecht weer, glad, sneeuw en wat al niet meer.

Een noorse trekker kan ten alle tijden de boogie as lichten om de druk op de trekas te verhogen, om weg te komen en "een heuvel op te komen" heel handig, maar deze chauffeur nam iets teveel risico.

Trekas druk was 21,8 ton en de boogie op. En dan een controle fuik inrijden met die as nog steeds omhoog is niet slim te noemen.

Boete Nok. 96.350,- (een kleine 10.000,- euro)

Zijn totaal gewicht zat onder de 50 ton, wat voor een 3 assige trekker en 3 asser oplegger toelaatbaar is.

https://www.at.no/artikler/veide-21-8-tonn-pa-drivakslingen-br/455799

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei Murphy:

Ok, het was slecht weer, glad, sneeuw en wat al niet meer.

Een noorse trekker kan ten alle tijden de boogie as lichten om de druk op de trekas te verhogen, om weg te komen en "een heuvel op te komen" heel handig, maar deze chauffeur nam iets teveel risico.

Trekas druk was 21,8 ton en de boogie op. En dan een controle fuik inrijden met die as nog steeds omhoog is niet slim te noemen.

Boete Nok. 96.350,- (een kleine 10.000,- euro)

Zijn totaal gewicht zat onder de 50 ton, wat voor een 3 assige trekker en 3 asser oplegger toelaatbaar is.

https://www.at.no/artikler/veide-21-8-tonn-pa-drivakslingen-br/455799

OMG, wat een gigantische boete! :eek: Zijn de boetes zo hoog in Noorwegen? Of was deze actie gevaarlijk? Ik las dat het een Noorse vrachtauto was met 2 Noorse chauffeurs. :ja:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat in Noorwegen gewoon een sport is van de politie, ze weten donders goed waarom een chauffeur het doet en sommigen vergeten de as weer te laten zakken maar 21,5 ton op de trekas is dan idd wel een beetje te veel van het goede voor de veiligheid.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei doemijnbest:

Ik denk dat in Noorwegen gewoon een sport is van de politie, ze weten donders goed waarom een chauffeur het doet en sommigen vergeten de as weer te laten zakken maar 21,5 ton op de trekas is dan idd wel een beetje te veel van het goede voor de veiligheid.

Wat is het risico dan? 

En hebben ze in Noorwegen hogere boetes dan hier?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

komt op hetzelfde neer als die chauffeur die zijn triangel met een knop op het daschbord kon inschuiven en zo binnen de lengte te blijven.

Bij een controlle vergeten en dan te lang bevonden worden:D

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Nagamiji:

OMG, wat een gigantische boete! :eek: Zijn de boetes zo hoog in Noorwegen? Of was deze actie gevaarlijk? Ik las dat het een Noorse vrachtauto was met 2 Noorse chauffeurs. :ja:

Ja, overbelading kost geld. 

Stuur gaat een beetje zwabberen (te weing druk op de stuuras)

Jij leest beter noors dan ik, ik lees niets om aantal chauffeurs of nationaliteit....

• Thanks 1
  • Haha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Murphy:

Jij leest beter noors dan ik, ik lees niets om aantal chauffeurs of nationaliteit....

Ik gebruik Chrome, die biedt altijd vertaling aan. Leek me in dit geval wel interessant, maar dat viel tegen. :confused:

Dank je wel voor de informatie. :ja::ok:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Kiepenboer:

komt op hetzelfde neer als die chauffeur die zijn triangel met een knop op het daschbord kon inschuiven en zo binnen de lengte te blijven.

Bij mijn combi had ik met uitgeschoven triangel  nog 2 meter over voor ik te lang was :ja:

2 uur geleden zei Nagamiji:

Ik gebruik Chrome, die biedt altijd vertaling aan. Leek me in dit geval wel interessant, maar dat viel tegen. :confused:

Ik gebruik zo min mogelijk googel producten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei Kiepenboer:

In Duitsland reed mijn firma met eenScania trekker en oplegger waarbij de schotel iets naar achteren was geplaatst en bij nameten was dus de combinatie te lang en kregen we een dikke boete.😏

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei marcusroelofs:

Zit er in een Scania niet een stand voor de liftas dat'ie wel gelicht wordt maar niet echt opgetild? Dus meer druk op de trekas maar de liftas blijft op de weg.

Mijn Volvo's hadden dat ook,maar dat werkt maar tot 30 km/h( dacht ik).

Dan word de normale druk weer op de sleepas gezet.

Het gevaar is wel dat,als je ,als je op snelheid bent,de schakelaar niet op de normale rijstand zet,en je een parkeerplaats op moet waar men controleerd,dit weer in werking treed als je onder de 30 km/h komt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei Murphy:

alles was Noors, de trekker /oplegger en ook de chauffeur !😏

Både bil, henger og sjåfør var norske. vertaald: Beiden, auto, aanhanger en chauffeur waren Noors.😏

bewerkt door doemijnbest

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei europeaan:

Mijn Volvo's hadden dat ook,maar dat werkt maar tot 30 km/h( dacht ik).

Dan word de normale druk weer op de sleepas gezet.

Ik heb nog een Volvo gereden welke ook iets dergelijks had, maar dat werkte dan niet op snelheid.

Je moest een schakelaar indrukken en vasthouden.   Dan ging de druk eraf, maar werd niet gelift.

Liet je de schakelaar weer los, dan kwam de druk er weer op. Was erg lastig werken.

Wanneer je vast dreigt te lopen druk je de knop in, maar het was een handgeschakelde bak dus dat werd schakelaar indrukken en vasthouden, sturen, én schakelen tegelijk.

Was meer een systeem voor aliens met tig armen.

• Like 1
  • Haha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Met een bladgeveerde sleepas zette ik een stripje tussen de schakelaar, dan ging èn bleef de as omhoog en dan zou het goed mogelijk geweest zijn dat m'n trekas dan meer woog als die in Noorwegen:ja:
Je moest dan alleen wel opletten dat je bij halfverharding niet door de toplaag heen zakte.
Bij de 2800/3300/3600 klep omhoog stekker eruit dan ging het ook, later hadden we  een losse stekker  met een draad tussen 2 pennen om de 10 tonsbeveiliging te omzeilen. Anders moest je als je gekiept had (zeker met de ahw-bak) wachten tot de as omhoog kon als je niet op verharding stond en wachten duurt altijd (te) lang.

bewerkt door steenhaas1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 17-1-2019 om 20:12 zei steenhaas1:

Ik gebruik zo min mogelijk googel producten

Even OT: welke browser gebruik jij dan. Firefox vind ik te traag. Ik wil eigenlijk een andere browser, maar nog geen fijne gevonden die ik kan aanpassen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Staat er ook wat er in die tank zat? Want hij mag dan op 20ft-zwaar staan, op deze manier 21 ton op de schotel is wel heul veul! 

Kortom; ik denk dat deze krant n beetje overdrijft...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Puma:

Staat er ook wat er in die tank zat? Want hij mag dan op 20ft-zwaar staan, op deze manier 21 ton op de schotel is wel heul veul! 

Kortom; ik denk dat deze krant n beetje overdrijft...

Welkom op dit forum van en voor chauffeurs ! Ach wat weten mensen van buiten de transportsector nu van gewichten en gewichtsverdeling af ? Misschien een half woord van de politie en vond de journalist dat niet sensationeel genoeg. Wie het weet mag het zeggen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites