[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Vragen over de beginnerstijd als chauffeur.


Bammetje

Vraag

  • Forumlid

Goedendag!

 

Zouden jullie wat kunnen vertellen over hoe jullie beginnerstijd eruit zag?

Hoe ging het vroege opstaan jullie toen af? En hoe gaat dat nu?

En de lange dagen die je regelmatig maakt?

 

Ik vraag dit omdat ik de carriéreswitch naar chauffeur wil maken, ik denk nu wel ongeveer de haken en ogen te weten o.a. dankzij dit forum,

al leer je het meeste in de praktijk.

Het enige wat mij nog ''tegenhoudt'' is of ik het vroege opstaan aankan voor langere tijd. Hadden meer mensen dit?

Uiteraard wil ik nog een dagje meelopen met een chauffeur, maar dit is nog niet gelukt.

 

Bedankt voor het antwoorden en groetjes,

Bammetje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid
11 uur geleden zei EJD:

 

In mijn beginnerstijd was er geen internet en ook geen mobiele telefoon trouwens. Kon / moest je zelf tenminste nadenken of het wat voor je zou zijn  en ook zelf in levende lijve aan een echte chauffeur vragen hoe zijn leven eruit zag. En vervolgens zelf uitmaken of het iets voor je zou zijn.

 

Ik schreef het al een aantal maal: het aantal "Bammetjes" op dit forum neemt met de dag toe. En dan gaan al die Bammetjes ook nog eens op elkaar reageren.

 

.

 

 

De goede oude tijd zonder internet.

Gelukkig heb ik ook chauffeurs in levende lijve gesproken.

 

Verder blijf ik liever wat meer anoniem op het openbare internet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators
2 uur geleden zei Bammetje:

 

…..

Gelukkig heb ik ook chauffeurs in levende lijve gesproken.

…...

Kon je ze nog wel verstaan?

Ik bedoel, vroegah, waar je ook kwam, kon je NEDERLANDS met collega's praten....

  • Like 2
  • Haha 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast doemijnbest
15 uur geleden zei Tobmaran:

 

 

Mijn advies aan de avondmens.....vermijdt binnenland werk waarbij je elke avond thuis bent. 

Dat thuis zijn moet je overigens ook niet romantiseren. Komt er meestal op neer dat je na het eten en douchen ALLEEN tussen de vette lappen gaat en vervolgens tot een uur of 12 ligt te woelen en te draaien, terwijl de wekker genadeloos door tikt. 

Zelf altijd buitenland gereden, maar zo af en toe een weekje binnenland. 

Was altijd helemaal verrot aan het eind van de week, terwijl ik in het buitenland werk doorgaans m'n eigen ritme kon volgen en redelijk fit weer thuis kwam.

Klopt  helemaal en heb dezelfde ervaring, ik ben pensionado en doe af en toe een ritje en had me erop laten zetten voor 2 dagen achter elkaar. Enfin, 1e dag  om 06.00 hr beginnen en was om 19.30 hr weer thuis, ff eten koken en eten en stond om 20.30 hr af te wassen en kon gelijk mijn boterhammen al  weer smeren want de andere dag weer om 06.00 hr beginnen. Ik vond het verdacht veel op werken gaan lijken zo en doe het dus niet meer maar ik besef dat ik het geluk heb dat ik dat kan zeggen en geldt niet voor de meesten maar meerdere dagen achter elkaar en in de auto leven in binnen- of buitenland gaat me prima af en doe het fluitend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
16 uur geleden zei RealZeus:

Sommige chauffeurs springen uit hun auto, springen van de laadklep of uit de trailer en heb hun stoel op een halve ligstand staan; dan krijg je idd wel rugklachten.

 

Het werken in de supermarktdistributie moet je liggen. Ik vind het prima werk, je moet alleen een beetje op je lijf passen en je niet spiegelen aan collega's die drie zware containers tegelijk de oplegger in trekken. En je leert er absoluut rijden.

 

 

Helemaal mee eens. En in je vrije tijd sporten, om je lichaam in conditie te houden. Kan even niet op de naam komen van de sport, maar je traint je spieren, je soepelheid en je uithoudingsvermogen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Supermarkt distributie 1 uur bezig met laden 20/30 min rijden. 1 uur laden en lossen. Weer terug 15 min lossen. 

 

 

Dit keer 3 en nog 45 min pauze en/of wachten op je rit..  de vaste rijders  hebben meestal de langere ritten en 2 per dag. Als charter heb je altijd 3 ritten. Loop je heel de dag te trekken aan containers met 100 dikke kilometers bij een dag van 12 uur

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
2 minuten geleden zei lightning:

Supermarkt distributie 1 uur bezig met laden 20/30 min rijden. 1 uur laden en lossen. Weer terug 15 min lossen. 

 

 

Dit keer 3 en nog 45 min pauze en/of wachten op je rit..  de vaste rijders  hebben meestal de langere ritten en 2 per dag. Als charter heb je altijd 3 ritten. Loop je heel de dag te trekken aan containers met 100 dikke kilometers bij een dag van 12 uur

 

 

Dat van die vaste chauffeurs langere en makkelijkere ritten krijgen klopt, maar ze krijgen er ook 3 per dag. Korte ritjes van charters, krijgen er wel 5 of 6.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
3 minuten geleden zei lightning:

Supermarkt distributie 1 uur bezig met laden 20/30 min rijden. 1 uur laden en lossen. Weer terug 15 min lossen. 

Ik reed met winkeldistributie gemiddeld tussen de 2000 en 2500 km in de week 

Met uitschieters boven de 3000 voor de feestdagen 

;)

Maar dat is nu ook veranderd daar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei Nagamiji:

 

 

Helemaal mee eens. En in je vrije tijd sporten, om je lichaam in conditie te houden. Kan even niet op de naam komen van de sport, maar je traint je spieren, je soepelheid en je uithoudingsvermogen. 

Tran-sport😜

  • Like 1
  • Haha 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
37 minuten geleden zei trieftol:

Ik reed met winkeldistributie gemiddeld tussen de 2000 en 2500 km in de week 

Met uitschieters boven de 3000 voor de feestdagen 

;)

Maar dat is nu ook veranderd daar.

Die tijd heb ik ook gekend, ze zeggen toch vroeger was alles beter.. of ik word oud of het is verdomme waar.. of allebij

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Begin vorig jaar kwam ik erachter dat lange afstand rijden met tankjes en genieten van t vele eten en drinken onderweg toch wat deed met mijn kleding.. Die begon alleen maar kleiner te worden Dacht toch maar is opletten wat je zoal naar binnen schuift op een dag.. In t weekend ga ik nu 1 à 2x naar de sportschool dat in combinatie met het letten op wat ik eet en vooral op normale tijden eten heeft er toch voor gezorgd dat ik 12,5kg kwijt ben.. Zat bijna tegen de 100kg aan, niet eens heel schokkend voor mijn lengte alleen wel voor mezelf toen ik t op de weegschaal zag

okdoei

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast doemijnbest
17 uur geleden zei Danny:

Begin vorig jaar kwam ik erachter dat lange afstand rijden met tankjes en genieten van t vele eten en drinken onderweg toch wat deed met mijn kleding.. Die begon alleen maar kleiner te wordenemoji23.png Dacht toch maar is opletten wat je zoal naar binnen schuift op een dag.. In t weekend ga ik nu 1 à 2x naar de sportschool dat in combinatie met het letten op wat ik eet en vooral op normale tijden eten heeft er toch voor gezorgd dat ik 12,5kg kwijt ben.. Zat bijna tegen de 100kg aan, niet eens heel schokkend voor mijn lengte alleen wel voor mezelf toen ik t op de weegschaal zagemoji23.png

okdoeiemoji870.png
 

Danny, Je moet je kleren ook niet warmer wassen dan 30 graden ,dat wist je toch wel ? anders krimpen ze.😆

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
 
 
Heel herkenbaar. :koffie
Bij alle vrouwen zo? 2 weken geleden belde ze op toen ik onderweg was en zei ONZE wasmachine is kapot dus WIJ moeten samen het weekend een nieuwe kopen, en als ik er nu aanzit is ie van haar Oké genoeg offtopic

okdoei

  • Like 2
  • Haha 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 7-2-2019 om 12:02 zei Bammetje:

Moet zeggen dat ik het erg lastig vind een realistisch beeld te krijgen over het vak.

Op internet vind ik vooral propaganda verhalen en laten ze de minder leuke kanten volledig achterwege.

 

Er zijn verschillende banen in het transport. Zie je graag veel nieuwe mensen en heb je graag afwisseling dan moet je geen werk gaan doen waarbij je steeds uren staat te wachten op een grauw industrietterrein. Maar als je je van rust en regelmaat houdt dan is dat misschien juist wel fijn etc.

 

Standaard nadeel is wel dat je zelden weet hoelaat je klaar bent.

 

Citaat

Logisch, want ze hebben dringend chauffeurs nodig op dit moment.

Dus ik moet het hebben van de verhalen uit de ervaringsdeskundigen uit het vak.

Ik lees bijna alleen maar dat het erg stressvol werk is en dat veel chauffeurs rugklachten krijgen, klopt dat?

 

 

Stress; hangt denk ik voor een groot deel van jezelf af. Sommige chauffeurs denken dat ze alles moeten doen wat de planning zegt, gaan stressen om alles voor elkaar te krijgen of het nu kan of niet, anderen geven de grenzen aan van wat wel en niet kan en daarmee klaar. Je moet zelf tegengas geven. Niet iedereen heeft een even sterke persoonlijkheid om dat te doen.

 

Stress in het verkeer, vergeleken met rijden op een busje vind ik het een verademing. Met een busje denkt iedereen dat je hem wel even aan de kant gaat zetten zodat ze erlangs kunnen. Met een vrachtwagen accepteren mensen meer dat ze pech hebben en zullen moeten wachten of omrijden. Als vrachtwagenchauffeur krijg je minder vaak een grote bek van automobilisten dan wanneer je koerier bent op een busje. De enige stress met de vrachtwagen is dat mensen voor je langs schieten bij op- en afritten.

 

Voor de rest halen vrachtwagenchauffeurs als je het mij vraagt zelf de stress op de hals door geen afstand te houden. Daardoor heb je weinig reactietijd en sta je constant op scherp. Terwijl je door weinig afstand houden en steeds inhalen slechts een paar minuten eerder aankomt. Als je tijdens het rijden constant op scherp staat doordat je denkt steeds te moeten inhalen en kort afstand te houden dan zit je onnodig energie op te vreten. Ik hou altijd een hele ruime afstand. Ook al staat het ineens stil voor me dan hoef ik alleen maar het gas los te laten en op het einde een beetje bij te remmen. Het jammere is dat andere chauffeurs denken dat ik langzaam rij omdat ik afstand hou en dus perse moeten inhalen. Daarna willen ze er natuurlijk strak weer voor waardoor ik m'n 'ruimtekussen' weer kwijt ben. Dat er maar 5 meter tussen mijn neus en hun truck zit nadat ze mij hebben ingehaald dat boeit ze niet. Oh en stel je gaat lopen stressen en komt 3 minuten eerder aan, vervolgens mag je een half uur wachten op een vrachtbrief ofzo, tja.

 

Je kan in 5 seconden van leven naar dood gaan; check dit filmpje op 9:42.

Hier moeten 3 chauffeurs remmen;

1 kan uitwijken maar heeft hij tijd genoeg gehad om te spiegelen?

2 ook maar rijdt wel schade en gebruikt de vluchtstrook

3 rijdt grote schade en is misschien wel gewond of kan het niet navertellen.

 

 

Rugklachten is een groot risico. Op de grote distributiecentra waar veel chauffeurs lopen valt het echt op. Kijk maar eens hoe chauffeurs van hun truck naar het kantoortje lopen, de ene loopt krom, de ander loopt mank etc. Velen klimmen langzaam in de truck. Als nieuwe chauffeur doe je je best en dat houdt in dat je ook veelste zware pallets over ongeschike grond gaat proberen te verplaatsen. Hierbij heb ik al meerdere keren m'n rug verrekt. Helaas kom je pas achter de ernst van rugklachten als het te laat is. In het transport is veiligheid een papieren tijger. De sfeer is vooral 'het moet mee en snel', 'als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat' etc. Dus dat houdt in toch maar even onverantwoord tillen, toch maar even laden of lossen zonder de juiste hulpmiddelen etc. Je wilt ook niet onderdoen voor je collega's dus dat helpt ook niet mee om grenzen aan te geven. Aangezien we tegenwoordig tot 67+ moeten werken denk ik persoonlijk dat je beter in een uitkering kunt gaan zitten dan je rug te vernielen voor een tientje netto per uur. Maar de meeste chauffeurs denken hier anders over zie ik om me heen. Vergeet ook het vele zitten niet. Dit schijnt ongezonder te zijn dan roken.

 

 

Citaat

 

De chauffeurs die ik tot nu toe privé heb gesproken, spreken van lange dagen maar zouden niet anders meer willen, spreken van leuk werk.

 

Als autorijden je niet veel energie kost dan is het wel te doen. Ik ben liever 6 uur aan het lossen en 6 uur aan het rijden op een dag dan dat ik 8 uur in een magazijn zou moeten lopen.

 

Maarja, leuk werk? Ik spreek chauffeurs van allerlei bedrijven bij klanten en als je zo samen zit te wachten in een hok dan zijn mensen wel eerlijk. Wat ik vaak hoor is dat ze het niemand zouden aanraden om chauffeur te worden, eerst iets anders proberen.

 

Dit waren even wat nadelen; ik vind het voor 90% gewoon heerlijk werk laat dat duidelijk zijn.

bewerkt door tstle
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Ik denk dat als je ALLE informatie die het CF biedt eens doorneemt, een beetje tussen de regels doorleest, alles met een schepje zout neemt en goed kan nuanceren, je op dit forum best een goed beeld krijgt van de (NL) transportsector!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden