Spring naar bijdragen
  • 0
Dokus

ADR bergen

Vraag

Ik zag net een ADR tankwagen met panne die weggesleept werd.

Ik vraag mij nu af of alle bergers ook een ADR diploma moeten hebben of is dit anders geregeld?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

11 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0

Zou het antwoord zo niet weten maar kan me voorstellen dat als de chauffeur erbij is wel eens belangrijk zou kunnen zijn. Er zullen niet zoveel bergers zijn met een ADR in bezit. Toen ik in de UK werd gesleept vorig najaar vertelde de chauffeur me dat ze ook geen tachograaf hoeven te gebruiken maar weet niet of dat ook in andere landen geldt.😏

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

Die ADR vraag is een goeie!

Bergers zijn NIET vrijgesteld van tachograaf. Voor zover ik weet hebben ze wel VRIJSTELLING voor RTB indien ze op weg zijn naar een calamiteit. Eenmaal aangehaakt dienen zij zich gewoon weer als vrachtwagenchauffeur te gedragen..

Dit alles ooit eens in een grijs, ver verleden geleerd…..

  • Like 1
  • Thanks 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

Ga er maar van uit dat die berger z'n ADR certificaat zou moeten hebben.

Er wordt een verpakking verplaatst...................

Zou kunnen dat dit over korte afstand (in zulk een geval voor nood naar een P-plaats slepen) anders is.

Meestal wordt de lading overgeladen in een ander voertuig en bij voorkeur ter plaatse.

 

Mss kunnen de specialisten van de gevaren klassen 1 en 7 hier iets meer over zrggen ?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
Op 1-3-2019 om 10:52 zei Murphy:

 

Bergers zijn NIET vrijgesteld van tachograaf. Voor zover ik weet hebben ze wel VRIJSTELLING voor RTB indien ze op weg zijn naar een calamiteit. ..

Dit zegt art 3.f van EU verordening 561/2006 er over:

 

Artikel 3

Deze verordening is niet van toepassing op wegvervoer door:

 

f) voertuigen die speciaal zijn uitgerust voor reparaties en wegslepen, binnen een straal van 100 km rond hun standplaats

 

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

Had idd al zo'n vermoeden dat de berger die mij sleepte geen onzin zat uit te kramen maar was in de UK en die hebben vaak toch wel net iets andere regels. Ben geen ADR kenner maar zit in de Uk niet ergens een X in verwerkt die je niet bij ons hebt ?🙄

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
1 uur geleden zei doemijnbest:

Had idd al zo'n vermoeden dat de berger die mij sleepte geen onzin zat uit te kramen maar was in de UK en die hebben vaak toch wel net iets andere regels. Ben geen ADR kenner maar zit in de Uk niet ergens een X in verwerkt die je niet bij ons hebt ?🙄

Als het identificatie nummer vooraf gegaan word door een"X"wil dat zeggen dat de stof op een gevaarlijke manier met water reageert.

Dat is in ieder land wat het ADR geratificeerd heeft gelijk.

Ook al zou de landelijke regel afwijken;zodra je een internationale rit maakt is altijd het ADR van kracht

bewerkt door europeaan

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
Op ‎1‎-‎3‎-‎2019 om 10:52 zei Murphy:

Die ADR vraag is een goeie!

 

 

IK heb er even een mailtje aan gewaagd naar onze onvolprezen ILenT:

 

H.H.
Op het chauffeursforum( www.chauffeursforum.nl) rees de vraag of een chauffeur van een bergingsvoertuig over een ADR certificaat moet beschikken als hij een voertuig ,beladen met ADR aankoppelt.

Indien hij om een straal van 100 km rond zijn standplaats werkt valt hij niet onder EU 561/2006.
Is voor het ADR een soortgelijke regeling???
Kunt u duidelijkheid verschaffen???

 

Hun antwoord was als volgt:

 

Geachte heer 

 

Voor het ADR is hij alleen uitgezonderd indien hij het voertuig van de plaats van het ongeval naar de dichtstbijzijnde veilige plaats vervoerd en dat nog op aanwijzing van een hulpdienst zijnde de politie of de brandweer. Voor alle andere vervoersbewegingen moet de chauffeur een ADR certificaat hebben. Bij kleine hoeveelheden kan het nog zo zijn dat er een vrijstelling is volgens 1.1.3.6 van het ADR. Echter zodra er oranje borden op het voertuig zitten is deze vrijstelling niet van toepassing.

 

 

 

 

 

 

 

  • Like 2
  • Thanks 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

Tsja, soms zijn, zelfs die mensen van de IL&T niets te beroerd voor gewoon een antwoord te verstrekken! (bedankt europeaan voor de brief)

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
3 uur geleden zei Murphy:

Tsja, soms zijn, zelfs die mensen van de IL&T niets te beroerd voor gewoon een antwoord te verstrekken! (bedankt europeaan voor de brief)

Ik heb in het verleden al verschillende malen,n.a.v. vragen in topics op dit forum,of voor mij zelf,vragen gesteld aan de ILenT.

Deze mensen zijn gemakkelijk te benaderen en je krijgt altijd antwoord,meestal binnen 2 werkdagen,en altijd na maximaal 5 werkdagen.

Gewoon, mailen naar :

https://www.ilent.nl/contact

Daar kiezen voor "vragenformulier"dit invullen en versturen

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...

×
×
  • Nieuwe aanmaken...