Spring naar bijdragen
shompie

Minder mensen met een groot rijbewijs

Recommended Posts

9 minuten geleden zei DAFne:

Tja van een leven rond de Middellandse zee naar een leven van supermarktjes rijden, ik snap het. 

Wil jij ritjes naar de middenlandse zee?

Die zijn er nog wel hoor, alleen door regelgeving naar de kloten geholpen en niet echt leuk meer om te doen, maar ze zijn er echt nog wel hoor!!

• Like 3
  • Thanks 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei DAFne:

Tja van een leven rond de Middellandse zee naar een leven van supermarktjes rijden, ik snap het. 

Je hoort heel vaak van die kreten zoals "het werk is er niet meer"

Er is genoeg mooi ander werk, in allerlei sectoren van het beroepsgoederenvervoer, nog steeds.
In mijn beleving dus geen reden tot klagen, maar zoekt men het gewoon zelf niet meer. Zeggen dat het werk er zogenaamd niet meer is, is dan het gemakkelijkste excuus...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jaja waar vroeger in het zuiden 10 Hollanders samen op de parking staan, staan nu 9 oostblokkers en 1 Hollander!

Het werk is er dus nog steeds, er is helemaal niks aan de hand.:stom:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei DAFne:

Jaja waar vroeger in het zuiden 10 Hollanders samen op de parking staan, staan nu 9 oostblokkers en 1 Hollander!

Het werk is er dus nog steeds, er is helemaal niks aan de hand.:stom:

Zie eerst nog maar eens 10 Nederlanders die dat werk willen doen. Ze roepen allemaal dat ze wel willen, maar als je dan hun eisenlijstje zie 🤣

Zie ze maar eens te vinden die uit vrije wil op vrijdag vertrekken naar Spanje of Italië om maandag te lossen. Je vind een enkeling, de nieuwe generatie chauffeurs wil dat gewoon niet meer. 

• Like 6
  • Thanks 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei shompie:

de nieuwe generatie chauffeurs wil dat gewoon niet meer. 

Deze regel is zeer grondig gepropageerd door alle uitvlaggende bedrijven nadat de grenzen open gingen.

Neem daarbij nog alles wat de vorige generaties chauffeurs mochten meemaken onder EU beleid en je zal dan toch wel gek zijn om nog chauffeur te worden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei DAFne:

Het werk is er dus nog steeds, er is helemaal niks aan de hand.

Dat zeg ik niet, en het zal zeker een stuk minder zijn dan het ooit is geweest.
Ik kan er ook niet over meepraten, het was voor mijn tijd dus weet niet hoe het ooit wél was.
Maar  nu lopen te roepen dat het werk er z.g. niet meer is voor de Hollanders, is gewoon een zwak excuus.
Misschien dat men ander soort werk moet gaan doen alswat men gewend was, b.v. van stukgoed naar autotransport, of van winkeltjes rijden naar exeptioneel. Óf misschien die éne keer in de week iets verder van huis moet gaan dan men altijd gewend was.
Ik neem mezelf maar als voorbeeld; ik kom door heel Frankrijk heen. Prima werkgever, materiaal en centen 110% in orde maar tijd voor papa-dag, vrijdagmiddag op tijd klaar en 2 nachtjes per week -wél op maandag en woensdag maar niet op dinsdag en vrijdagavond- daar is geen plaats voor. Dat weet jij als geen ander, en dat ook is precies wat Shompie bedoelt. 

Een collega van me is tijdje terug naar Mammoet gegaan; zeer regelmatig Italië, pendelt deze week weer op en neer tussen Bilbao en Valencia. Een andere oud-collega gaat volgende week naar Sicilië met een container.
Neem hier de forumleden; Matthieu heeft op 3 landen na heel Europa gehad vorig jaar. Marco777 heeft leuke trips, Alain van Essers zit ook overal.
Het zijn weliswaar zomaar wat voorbeelden, soms heeft men het roer om moeten gooien en links of rechts wat water bij de wijn moeten doen maar het werk is er zeker wel. Je zal misschien wat verder moeten zoeken of open willen staan voor wat anders.

• Like 10

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei DAFne:

Wat anders... precies dat doet de nieuwe generatie.

De nieuwe generatie is toch niet zo maf om in een sterfhuis constructie te treden.

https://www.ttm.nl/nieuws/moe-landen-pikken-internationaal-transport/89842/

Een artikel van haast twee jaar oud, met statistieken uit 2014 en 2015.
Allang niet actueel meer, zeker niet nu men vandaag de dag niet weet waar men de mensen en de wielen vandaan moet halen...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
43 minuten geleden zei DAFne:

Wat anders... precies dat doet de nieuwe generatie.

De nieuwe generatie is toch niet zo maf om in een sterfhuis constructie te treden.

https://www.ttm.nl/nieuws/moe-landen-pikken-internationaal-transport/89842/

Je kunt het ook anders zien. Zolang het nog kan ga je dat doen en daarna zie je wel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij zoeken we het allemaal veel te ver weg: de veertigers geven er óf de brui aan óf komen niet meer door de keuringen en het aantal jongeren dat het transport in wil is stijgend :angel::angel:

Citaat

Een aanzienlijk deel van die afname komt voor rekening van veertigers. Vijf jaar geleden waren er nog 168.187 truckrijbewijshouders tussen de veertig en de vijftig jaar oud. Begin dit jaar waren dat er slechts 113.254. Dat is een daling van bijna 33%.

In vrijwel alle leeftijdscategorieën is het aantal houders lager dan vijf jaar terug. Uitzondering hierop vormen de jongste bestuurders. Het aantal vrachtwagenchauffeurs tussen de achttien en de twintig jaar zit sinds 2015 in een stijgende lijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei RealZeus:

Je kunt het ook anders zien. Zolang het nog kan ga je dat doen en daarna zie je wel.

Je ziet dat al dat de Poolse chauffeurs worden vervangen voor chauffeurs uit andere MOE landen.

Komt dat omdat de Polen ook geen zin meer in hebben in lange werkweken en dagen van huis, zoals je hier van veel van de jongeren hoort?  Of komt dat omdat er in Polen al meer hoogopgeleide mensen (mannen en vrouwen) komen die samen de kost verdienen en ze geen kinderen op de wereld willen zetten om door opa en oma te worden opgevoed? 

In mijn ogen is dat de reden waarom de jonge Nederlandse chauffeur niet zo nodig meer op de lange afstand wil rijden. 

Ook daar veranderen de tijden dus ze zullen de chauffeurs van al verder vandaan moeten halen willen ze de grootste vervoerders blijven.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tsja, als je kijkt naar het oude rbw

oud rbw.JPG

En naar het nieuwe

nieuw rbw.jpg

Is het ook niet zo gek, het rbw is gewoon kleiner geworden….

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Marotrans:

de veertigers geven er óf de brui aan óf komen niet meer door de keuringen

Zal het eerste wel zijn: die keuringen stellen echt helemaal niets voor dus als er iemand wordt afgekeurd dan moet diegene welhaast op sterven na dood zijn.

.

bewerkt door EJD

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Marotrans:

Volgens mij zoeken we het allemaal veel te ver weg: de veertigers geven er óf de brui aan óf komen niet meer door de keuringen en het aantal jongeren dat het transport in wil is stijgend :angel::angel:

Of gewoon de moeite niet genomen om hun code 95 bij te laten schrijven.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei EJD:

Zal het eerste wel zijn: die keuringen stellen echt helemaal niets voor dus als er iemand wordt afgekeurd dan moet diegene welhaast op sterven na dood zijn.

.

Nou... ik ben de laatste keer gewaarschuwd voor m'n bloeddruk: het CBR schijnt daar aardig zwaar aan te tillen. Maar je merkt er zelf niets van :nee::D 

28 minuten geleden zei lientje:

Of gewoon de moeite niet genomen om hun code 95 bij te laten schrijven.

Dat kan, maar dat zal dan meer de hobbychauffeurs betreffen of diegenen die  ooit een groot rijbewijs hebben gehaald en er niets meer mee doen? Als je afhankelijk bent van dat rijbewijs houd je die C95 ook wel in de gaten zou je denken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk inderdaad veel chauffeurs die ooit hun grootrijbewins hebben gehaald en er niets meer mee doen, of er in ieder geval er voorlopig iets mee doen. 

bewerkt door lientje
  • Like 2
  • Thanks 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vroeger haalde men het groot rijbewijs in dienst, voor een appel en 3 knikkers.

Nu moet men er zelf achteraan en voor veel geld.

Om maar mezelf als voorbeeld te nemen;

Ik zit al een tijdje te kijken naar een campertje (Mercedes 608).

Wil die gebruiken om m'n aanhanger met oldtimer door europa te trekken en niet te hoeven klooien met een tentje.

Die campers op C-rijbewijs (C1) kosten de kop niet, echter het rijbewijs erbij halen, maakt het nog steeds duur!

Groet Ron

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei lientje:

Je ziet dat al dat de Poolse chauffeurs worden vervangen voor chauffeurs uit andere MOE landen.

Komt dat omdat de Polen ook geen zin meer in hebben in lange werkweken en dagen van huis, zoals je hier van veel van de jongeren hoort?  Of komt dat omdat er in Polen al meer hoogopgeleide mensen (mannen en vrouwen) komen die samen de kost verdienen en ze geen kinderen op de wereld willen zetten om door opa en oma te worden opgevoed? 

In mijn ogen is dat de reden waarom de jonge Nederlandse chauffeur niet zo nodig meer op de lange afstand wil rijden. 

Ook daar veranderen de tijden dus ze zullen de chauffeurs van al verder vandaan moeten halen willen ze de grootste vervoerders blijven.

IK denk eerder dat ,sinds een Poolse hoogopgeleide in zijn eigen land meer kan verdienen dan op een vrachtwagen, hij ook"te duur"is geworden om als chauffeur bij een "uitgevlagde Nederlandse onderneming "te fungeren

• Like 2
  • Haha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei ayla:

Die campers op C-rijbewijs (C1) kosten de kop niet, echter het rijbewijs erbij halen, maakt het nog steeds duur!

Groet Ron

Dan heb je al een flinke camper hoor,als je die met C1 rijbewijs moet rijden.

Tot 3500 kg MTM heb je alleen een B rijbewijs nodig,wil je daar een aanhanger achter hangen,mag dat met het aanvullende E rijbewijs,waarbij de aanhanger ook 3500 kg mag wegen( 7 000 kg totaal dus)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei lientje:

Ik denk inderdaad veel chauffeurs die ooit hun grootrijbewins hebben gehaald en er niets meer mee doen, of er in ieder geval er voorlopig iets mee doen. 

WE moeten natuurlijk niet vergeten dat niet iedereen die een vrachtwagen rijbewijs heeft ook beroepschauffeur is,hele volksstammen die t gewoon "erbij"gehaald hebben en na hun examen nooit een stuur meer aangeraakt hebben.

Of dit alleen nodig hebben om een zware camper ( +3500 kg) te mogen rijden

Deze cijfers van dat onderzoek zouden meer duidelijkheid verschaffen als er ook duidelijkheid verschaft word hoeveel rijbewijzen met code 95 erbij of eraf gegaan zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei europeaan:

Of dit alleen nodig hebben om een zware camper ( +3500 kg) te mogen rijden

Zodat het paard mee kan op reis.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei lientje:

Zodat het paard mee kan op reis.

Nee, je auto. Hoef je niet steeds met je camper naar de supermarkt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Marotrans:

Of hebben hun grootrijbewijs in dienst gehaald, zijn nooit chauffeur geweest, maar laten het nu verlopen omdat het vrachtwagenrijbewijs nog maar 5 jaar geldig is in plaats van 10. Elke 5 jaar een keuring + nieuw rijbewijs is toch ten minste 100 Euro voor de niks. En dan is er de categorie die nog af en toe beroepsmatig reed, maar geen zin heeft om Code 95 te halen en dus ook maar helemaal stopt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites