Spring naar bijdragen
shompie

Minder mensen met een groot rijbewijs

Recommended Posts

12 uur geleden zei lientje:

(...) De beste planners zijn de planners die nog moesten plannen zonder dat de computer alles voor ze moet uitrekenen. 

Of de gene die zelf een tijdje achter het stuur hebben gezeten. :ok:

Die discussie durf ik aan te gaan.

Ik ken planners die zelf gereden hebben en er nog steeds geen jota van snappen. Ik ken ook planners, jonge generatie en nog nooit een stuur in de hand gehad die haast feilloos plannen, ook zonder computer. Dat heeft nergens anders mee te maken dan compassie met het werk en inzicht hebben; dat heb je of dat heb je niet.
Een computersysteem wat daarbij helpt is een grote uitkomst, ook voor de planners die eerder zelf hebben gereden. Waar vroeger -zonder computer- met een beetje natte vingerwerk en wat kennis van de klanten een planning werd gemaakt, word nu veel nauwkeuriger gepland en op een hoop kosten bespaard. Dat iemand met ervaring van onderweg beter weet wat er speelt en leeft onderweg is begrijpelijk, maar ook iemand die niet op de weg heeft gezeten begrijpt dat je een uur of langer vertraging oploopt met een wiel wisselen, dat je een halve dag aan staat te sluiten bij bepaalde klanten etc.

Ik zie het een beetje als de chauffeur van tegenwoordig met zijn navigatiesysteem; waar men jaren geleden alleen al een halve dag kwijt was met de weg vragen, zoeken en verkeerd rijden, is men nu met eenzelfde rit nog vóór de middag leeg, allemaal dankzij een systeem wat je haast feilloos tot voor de deur afzet en tot op de minuut nauwkeurig weet te vertellen hoeveel tijd je nog nodig hebt tot de volgende klant, wel of geen pauze ertussen etc. Ook de oudere generatie chauffeurs -die generatie van het boek op schoot en de kaart op het stuur maken dankbaar gebruik van deze nieuwe technologie, en ik spreek eigenlijk niemand die nog zonder zou willen. Maar of dat maakt dat de oudere generatie 'beter' is dan de jonge generatie van nu? Ik denk van niet, er is een hoop veranderd maar dat brengt de tijd nu eenmaal altijd met zich mee.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Pierre:

….

. Maar of dat maakt dat de oudere generatie 'beter' is dan de jonge generatie van nu? Ik denk van niet, er is een hoop veranderd maar dat brengt de tijd nu eenmaal altijd met zich mee.

Die discussie durf ik wel aan te gaan …. :rolleyes:

Uiteraard zitten er pareltjes tussen de jonge generatie, maar de ouderen, konden niet bij alles "ff bellen". De oudere generatie was beter in staat om problemen zelf op te lossen, beslissingen zelf nemen op basis van kennis, ervaring en durf… (en kaart op schoot en zelf denken….)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei lientje:

Dat zie je met de jongere generatie planners ook. Laat ze eerst maar een tijdje zelf op een vrachtwagen rijden, al is het maar 1 dag in de week tijdens hun opleiding.

De beste planners zijn de planners die nog moesten plannen zonder dat de computer alles voor ze moet uitrekenen. 

Mijn zoon heeft ook geen rijbewijs en is ook planner. En hij doet het goed ook als ik de mensen om hem heen mag geloven. Dus dat is ook niet altijd waar, voor buitenland ritten gaat de computer aan maar voor de rest red hij het uit het hoofd!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei lientje:

Die moet je juist niet hebben;die weten precies te vertellen in welke kroeg ze morgenavond zitten te eten,maar een planning maken voor 25 auto's te gelijk  lukt de meeste niet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Murphy:

(...) Uiteraard zitten er pareltjes tussen de jonge generatie, maar de ouderen, konden niet bij alles "ff bellen". De oudere generatie was beter in staat om problemen zelf op te lossen, beslissingen zelf nemen op basis van kennis, ervaring en durf… (en kaart op schoot en zelf denken….)

Zoals ik al gezegd heb, er is veel veranderd door de jaren heen.
Problemen vroeger zelf oplossen; tegenwoordig mag je - of kun je- niet eens zelf problemen oplossen als het b.v. aankomt op stukken aan de auto. Wiel wisselen? Ben jij gek, contract met de bandenboer... Niet kunnen bellen vroeger; was je een halve dag zoet met een telefooncel zoeken, tegenwoordig is het een druk op de knop, waar ter wereld je ook bent. Problemen met documenten? Kon je ergens een fax gaan zoeken of gaan vragen bij een bedrijf; tegenwoordig binnen een paar seconden alles geregeld.
Vroeger...vroeger; was men met een rit Luxemburg drie dagen onderweg, tegenwoordig is dat een dagrit. Of zoals ik al eens eerder heb gezegd; vroeger lag Bordeaux 'tegen de Spaanse grens', tegenwoordig ligt Bordeaux 'nèt achter Parijs'.
Ergens bespeur ik hier hetzelfde als wat ik ook regelmatig hoor onderweg, altijd weer die 'hang' naar vroeger, alsof het allemaal beter was in die tijd. Wat zullen onze kleinkinderen over 40-50 jaar zeggen als zij in hun zelf rijdende elektrische trucks achter een digitaal bedieningspaneel de boel een beetje in de gaten houden? "Het stelt niks meer voor tegenwoordig, maar vroeger, in de tijd van onze ouders...dat waren nog eens tijden met échte chauffeurs, met slechts een simpel navigatiesysteempje voor de raam en praten via een telefoon...
Tijd staat niet stil Eddy...;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Pierre:

...
Tijd staat niet stil Eddy...;)

Klopt, Pierre.

Maar ik krijg de indruk, zeker in ons beroep en in het verkeer in het algemeen, dat men niet meer zelf na KAN denken...

Hoeveel rijden er niet met mist lampen overdag en als je ze erop aanspreekt: Oh? Staan ze aan?

Hoeveel VERWACHTEN wel niet dat de auto alles regelt? Automatisch ditjes en datjes, volk KAN niet meer zelf handelen.

Wat band verwisselen betreft: Hoeveel HEBBEN er überhaupt nog reservewielen bij zich?

(ook met de pkw wordt dat minder, want in plaats van zo'n wiel, kan je ook een booster in die kuil leggen....)

Tijd staat niet stil, Pierre.

Nee, gelukkig niet, want dan zouden wij nog steeds op houten wielen rijden en, erger, nog een houten (wit) stuurtje in de wagen hebben…..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 8-3-2019 om 08:15 zei lientje:

Dat zie je met de jongere generatie planners ook. Laat ze eerst maar een tijdje zelf op een vrachtwagen rijden, al is het maar 1 dag in de week tijdens hun opleiding.

De beste planners zijn de planners die nog moesten plannen zonder dat de computer alles voor ze moet uitrekenen. 

@Pierre ik reageerde hiermee op op een berichtje en heb het niet over vroeger.

Maar ik bedoelde de planners die zelf ook tijdens hun opleiding hebben gereden.

Die snappen waar en hoe laat er wachttijden zijn en waar en wanneer de file's staan.

Dat je op vrijdag voor 13.00 amsterdam voorbij moet zijn om zonder file tot den Bosch te komen.

Hoe laat je moet vertrekken vanuit Middenmeer wanneer je twee tomaten pendels naar Maadijk hebt, omdat de A4 een groot deel van de middag vast staat.

Dat je op de terugweg voor 16.00 Zaandam voorbij moet zijn om zonder file in middenmeer te komen.

Dat je dan ook weer niet te vroeg terug moet zijn omdat je anders voor 19.00 weer vast staat richting Den Haag.

Dit rekent de computer niet uit om maar eens een voorbeeld te noemen.

bewerkt door lientje

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei lientje:

(...) ik reageerde hiermee op op een berichtje en heb het niet over vroeger.

Jawel, je hebt het wel over vroeger. Over planners die in een verleden zelf hebben gereden en nog konden plannen zonder computer.

Ergens tot halverwege de jaren '90, zo'n 25 jaar geleden denk ik zo....

Op 8-3-2019 om 08:15 zei lientje:

(...)  De beste planners zijn de planners die nog moesten plannen zonder dat de computer alles voor ze moet uitrekenen.
Of de gene die zelf een tijdje achter het stuur hebben gezeten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Pierre:

Jawel, je hebt het wel over vroeger. Over planners die in een verleden zelf hebben gereden en nog konden plannen zonder computer.

Ergens tot halverwege de jaren '90, zo'n 25 jaar geleden denk ik zo....

1 uur geleden zei lientje:

Er zit een foutje in je zin 

Ja eind vorige eeuw begon men met plannen op postcode. :D

Leuk als je 20 AH adressen amsterdam en omstreken hebt met 1 richtingverkeer straatjes en auto vrije gebieden.

Maar dat noem ik nog geen plannen via de computer.  Anders hadden ze de ritten wel beter ingedeeld.

bewerkt door lientje

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Murphy:

Tijd staat niet stil, Pierre.

Nee, gelukkig niet, want dan zouden wij nog steeds op houten wielen rijden en, erger, nog een houten (wit) stuurtje in de wagen hebben…..

Maar anderzijds mocht je gewoon nog je eigen ding doen en was je niet afhankelijk van electronische registratie( lees digitale tachograaf) en mocht je ook gewoon nog 45 uur(of langer) met je auto aan het Spaanse strand staan en daarin slapen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het beste team is dat waar een chauffeur doet wat de planner hem opdraagt,en de planner luistert naar wat de chauffeur hem verteld ( en daar naar handelt.)

(m.a.w.: een planner moet je opvoeden,als de ene van de andere niks aanneemt word t nooit wat binnen het bedrijf)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Pierre je hebt helemaal gelijk en ik vind het prachtig om te lezen hoe je het naar je zin hebt met het werk dat je doet. Gelukkig is de oude tijd voorbij en bel je de bandenboer, want er is toch geen zak aan als er zomaar een paar onbekenden stoppen om je te komen helpen als je langs de weg met een klapper of andere pech staat. De nieuwe tijd net wat je zegt, er is zoveel veranderd en verbeterd dat er zowat geen kip meer te vinden is die het werk wil doen.LOL

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach vroeger,,,,,,,,,,,,,,,,, ik ben pas 50 dus wat is vroeger ! 

Maar ondanks dat ik begrijp wanneer je in een mooie superspacecab rond rijd in het mooie Frankrijk,op de meest idyllische plekjes komt en daarnaast gebruik kunt maken van snelle communicatiemiddelen mocht er iets zijn,en je s,avonds nog steeds een gezellig routiertje kunt vinden is er wat mij betreft niet zo heel veel veranderd Pierre !

Maar rijd je bijvoorbeeld in het natte NEEderland en heb je te maken met enorme file,s strakke computer planning en een adres of 15 op een dag met 450 kilometer.

Dan kan ik me voorstellen dat je met weemoed denkt aan de tijd van 1 brienenoordbrug of knooppunt Deil met stoplichten,de berg af op de volgens mij toen N50 om bij gebr Meindel aan een houten hokkie een bal gehakt te halen,of dwars door Zevenbergsehoek om op de A16 te komen.Of lekker met de pont van Vlissingen naar Breskens.

Bladgeveerde auto,s starre drieassige trailers,een stuurwiel zo groot als je reservewiel (heb ik nog steeds hoor) bevroren remmen waaronder je een vuurtje moest stoken,een versnellingbak die niet gesynchroniseerd was,een kachel die de voorruit met moeite schoonkreeg,diesel die nog wel bevroor,overuren in het zwart uitbetaald krijgen,bij terugkomst naar een week gewoon bier in de kantine,elke avond feest onderweg,analoge tachograaf,overal chauffeurscafe,s ,weinig communicatie middelen,en inderdaad als je een lekke band had stopte er gewoon een man of drie,grenzen waar je vrij moest maken,klanten waar je altijd eerst koffie moest drinken en waar je gewon over het terrein mocht lopen of door de fabriek,nu moet je eerst op cursus van een halve dag en zit je met een helm op in je auto hahaha.

Nee ik ben geen azijnpisser ook geen zeurpiet ben gek van trucks en transport,maar vind het absoluut niet vreemd dat we geen chauffeurs meer vinden,romantiek avontuur en gezelligheid is echt minder en het salaris klopt mijn inzien nu ook niet als je het vergelijkt met andere beroepen.

Geloof ook niet dat je nog NEEderlandse chauffeurs gaat vinden die een heel weekeind op de parkeerplaats gaan staan aan de snelweg !!

Tja vroeger was een weekeind weg gewoon lekker wat uurtjes maken voor de €€€ (guldens) maar ook verzekerd zijn van een mooi plaatsje aan de kust of in het centrum van een stad waar je moest vrijmaken of zo.

En waarom geen studiebeurs voor een aankomend chauffeur zodat het rijbewijs code huperdepup en adr eigenlijk gewoon betaald word door de staat,gezien dat er nu ook gewoon studieschuld word weggescholden en deze jongelui wel direct een goed betaalde baan hebben.En een beginnende chauffeur eerst zelf maar heel zijn rotzooi moet bekostigen.

Tja ik ben echt blij dat ik hobbymatig wat rondrij,heb enorm veel respect voor een ieder die nu in het o zo mooie beroep werkzaam is en hoop dat ze elke dag genieten van hun werk.

Maar als ik realistisch kijk naar de investering die de jeugd moet doen om een stuur aan te raken en wat ze er voor terug krijgen vind ik het absoluut niet vreemd dat er steeds minder mensen komen met een groot rijbewijs.

En ja ik ga weer ff dromen over vroeger.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei 1934:

Maar rijd je bijvoorbeeld in het natte NEEderland en heb je te maken met enorme file,s strakke computer planning en een adres of 15 op een dag met 450 kilometer.

Dan kan ik me voorstellen dat je met weemoed denkt aan de tijd van 1 brienenoordbrug of knooppunt Deil met stoplichten (....)

Je romantiseert nu wel een beetje de 'goede oude tijd' vind ik. Een beetje de verhalen zoals mijn wijlen vader ze ook altijd vertelde.

Die tijd was anders, en het zal deels wel zo geweest zijn maar ook hier word alles weer in zo'n daglicht gesteld alsof het vroeger allemaal koek en ei was, en er tegenwoordig geen bal meer aan is.

Inderdaad...de regelgeving onderweg en binnen bedrijven is af en toe om moe van te worden, de files enorm etc.

Maar er zijn ook genoeg dingen te noemen die veel verbeterd zijn in vergelijking met vroeger.

Maar als je iedere dag weer met tegenzin in je auto zit, de files vooruit zit te kijken en met weemoed terugdenkt aan al die mooie dingen van vroeger zoals jij het verteld, waarom gooit iemand dan het roer niet om en gaat hij iets anders doen of neemt afscheid van het hele transport? 

Ik neem mezelf hier dan maar als voorbeeld: ik was het ook helemaal zat om niet verder meer te komen dan 2-3 uur van huis en de hele week met materiaal onderweg te moeten wat het allemaal nèt niet was.

Ik ben gaan zoeken en ik heb gevonden. Toevallig ik bij KLG en specifiek Frankrijk, maar ik heb andere collega's die ook dezelfde stap gemaakt hebben, naar b.v. Spanje, Italië, Engeland, Hongarije, Roemenië etc. gaan, en weekenden onderweg kunnen maken zoveel ze willen zover daar écht behoefte aan is. Voor mensen die echt willen zijn er genoeg kansen. Alleen moet je ze wel zelf creëren en knopen door durven hakken.

Vanaf de zijlijn of vanachter het stuur gaan zitten kniesoren helpt je niet verder...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goedemorgen,je hebt zeker een punt Pierre het is zeker geromantiseerd maar zo heb ik het ervaren en denk daarom met weemoed VAAK aan terug.

Ik heb die tijd zo ervaren en ben van de auto af gegaan en werkzaam geworden bij in die tijd een zeer grote truck en trailer verhuurder en kon zo vaak ook mooie ritten rijden voor huur klanten.Eigelijk net zoals jij de stap hebt gemaakt naar KLG en zoals je schrijft vele andere die nu wel het werk hebben wat ze vroeger ook deden wat betreft bestemming en hebben weer een mooie uitdaging.

Maar terug on topic         ,Minder mensen met een groot rijbewijs.

Rijbewijs betaalbaar maken,langer geldig enz enz

Door de staat betaalde code 95

En alle andere beschikbare cursussen 

En bovenal een normaal startsalaris,dat is VER beneden peil op dit moment

En gewoon naar 40 dienstjaren of met 62 jaar met pensioen 

Het is een zwaar beroep.

Met bovenstaande krijg je chauffeurs.

Maar hier maken de huidige werkgevers zich NIET hard voor modderen liever verder met wat oostblokkers of domme radiospotjes waarin ze smeken om jeugd die volgens hun maar chauffeur moeten worden,dan via een wurgconstuctie eerst  5 jaar bij een bedrijf moeten zitten om al die rijbewijzen en kutcursussenterug te betalen !!.

En dan toch nog ff terug naar vroeger (speciaal voor Pierre) ik ga vanmiddag wel alleen bij de Daf (voorheen) in Tilburg friet eten,mocht je in de buurt zijn Pierre dan van harte welkom zijn we vast de enige chauffeurs daar.

En inderdaad gaan zitten kniezen en alleen maar naar vroeger kijken werkt niet,en zoals jij weet heb ik het roer behoorlijk om gegooid 😁😁😁

Fijne dag allemaal

bewerkt door 1934

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei 1934:

(...) En dan toch nog ff terug naar vroeger (speciaal voor Pierre) ik ga vanmiddag wel alleen bij de Daf (voorheen) in Tilburg friet eten,mocht je in de buurt zijn Pierre dan van harte welkom zijn we vast de enige chauffeurs daar. (...)

Dat had serieus zomaar gekund. Ware het niet dat ik zomaar drie uur kwijt was over een stukje van Venlo naar Schiphol vanochtend. 

Ongelooflijk gewoon, niks aan de hand, niks regen of slecht weer maar gewoon 4 rijbanen ramvol met verkeer en dat om 10.00 's ochtends...

20190312_092610.jpg

Om dan weer effe terug on-topic te komen: in die zin kan ik me misschien wel voorstellen dat mensen er totaal geen zin meer in hebben, elke dag opnieuw in dit soort ellende.

Af en toe ontkom ik er ook niet aan en moet b.v. uitlossen in Nederland of rijd een dagje binnenland, maar opnieuw 5 dagen per week de hele dag in deze ellende zou ik niet meer trekken.

Blij dat het maar voor een dag was, morgen gaan we weer lekker naar de Cote d'Azur. Het werk is er echt nog wel, dat is wat ik bedoel met keuzes maken...;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het werk is er altijd nog geweest. Alleen zoals het vroeger was word het niet meer. De tijd dat je met 1 adresje Lissabon weg ging en op 1 adresje stukgoed terug laden voor Nederland komt niet weer. Het is nu jagen met adressen, en het liefst zoveel mogelijk. Dat in combinatie met een strengere handhaving en dito boete beleid maakt het dat je ook nog eens (veel) langer onderweg bent met een ritje en dat wil niemand meer.

Ik heb tijdens de crisis terwijl iedereen riep dat er geen buitenlandwerk meer was exceptioneel gereden. Echt heel Europa door, van Noorwegen naar Spanje en van Ierland tot Roemenië. Iedereen wilde dat werk doen als je ze op fora's mocht geloven. Totdat je zei dat ze maar eens moesten komen praten.  Dan hield het op een enkeling na op.

Het is veranderd maar het is er zeker nog wel. En ook de gezelligheid is er nog, alleen kun je het niet altijd jezelf redden in het Nederlands. Maar ja, wat wil je dan buitenland rijden en Nederlands lullen 😉

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei shompie:

(...) De tijd dat je met 1 adresje Lissabon weg ging en op 1 adresje stukgoed terug laden voor Nederland komt niet weer. Het is nu jagen met adressen, en het liefst zoveel mogelijk. (...)

Nou ja, jagen en zoveel mogelijk adressen... 

Eén adres komt af en toe zo voor, maar drie adressen tot aan Montpellier en ergens rond Beziérs een vrachtje retourladen is ook nog wel om te doen toch... :D

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites