Spring naar bijdragen

Recommended Posts

https://www.ad.nl/ad-werkt/van-kinderopvang-naar-vrachtwagenchauffeur-de-wagen-is-lekker-groot~a1695015/

 

Wat te denken van deze drie zij instromers?  Goed dat ze er zijn en zouden het goede collega's zijn?  

 

En wat is de ervaring van de zijinstromers die al een tijdje bezig zijn? Wordt alles van te voren roos kleurig gemaakt of wordt het realistisch vertelt ?

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik wil niet elke zij-instromer over dezelfde kam scheren maar bij ons zijn der 2 begonnen.. 1 in november en de ander 2e week januari, geen van beide rijdt nog bij ons Het werk was niet wat ze ervan dachten en de dagen waren toch wel wat lang.. Gezien de tijd dat ze het volgehouden hebben is het wel jammer dat ze het niet een eerlijke kans hebben gegeven.. Maar goed zo hoeft natuurlijk niet iedereen te zijn

okdoei

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Schoenenreus het chauffeurs tekort is groot.

als je dan als bedrijf zijnde dit kunt doen.

wat zou er dan mis mee zijn om het te proberen..

de bedrijven proberen ook alle autos aan het rijden te houden.

  • Like 2
  • Thanks 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Chauffeurstekort of niet: ik heb ook twee collega's die sinds een jaar als zij-instromer aan het werk zijn.

De ene heeft 22 jaar in een sex-shop annex pornobios gewerkt en nog wat jaren als chauffeur voor een escort-service, de andere 14 jaar als hulpverlener in de verslaafdenzorg. Gewoon goede en fijne collega's... vooral de sappige verhalen 's avonds onderweg als we elkaar treffen in de routiers zijn hilarisch. Dit zijn gewoon gasten van de gestampte pot, altijd leuke en gezellige avondjes en daar doen we het tenslotte voor.

Wat werken betreft, ze doen gewoon hun werk en ze vragen soms hoe iets werkt of waar een klant zit, en dit soort mensen leg ik dat graag uit. Af en toe sneuvelt er nog wel eens wat, maar dat overkomt de meesten en de beste hier nog wel eens...;)

bewerkt door Pierre
  • Like 6
  • Thanks 3

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Een werkgever neemt niet zomaar iemand in vaste dienst. Over een paar jaar hebben we weer een overschot aan chauffeurs.

De goede chauffeurs zitten dan niet zo er werk zeg maar.......

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei lientje:

Een werkgever neemt niet zomaar iemand in vaste dienst. Over een paar jaar hebben we weer een overschot aan chauffeurs.

 

Nou ja...ik ken een paar lui die onlangs bij een hele grote vervoerder uit noord-Holland zijn begonnen, rode auto's met beige. Doet veel AH-werk ook....

Tuig van de bovenste plank en allebei al honderd bazen versleten, precies dat soort volk wat je liever niet in dienst wil hebben.

Maar "over een paar jaar weer een overschot aan chauffeurs".

U bezit die kennis aan de hand van bewijzen, onderzoeken, statistieken o.i.d., of u denkt dit zomaar?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei lientje:

Pierre, kan je niet even de parkeerplaats op lopen als je zo nodig wilt zuigen.🙄

 

Nee, ik lig al in m'n mandje en het is mij te koud buiten

Maar even; jij beweert dat er over een paar jaar weer een overschot is aan chauffeurs.

Ik vraag dan waar jij die wijsheid vandaan haalt, of dat dit misschien iets is wat je zelf denkt.

Een gewone vraag die ik stel, daar is toch niks vreemds aan?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach....het zal wel loslopen met dat chauffeurs tekort.

Voor 15 euro per uur heb je er eentje.

Bij een dreigend tekort aan chauffeurs zou de markt een opwaartse loon trend dicteren en die zie ik zo gauw niet.

Aan deze kant van de plas verdien je $15 per uur bij de MacDonald en dan hoef je alleen maar een polsslag te kunnen produceren tijdens je sollicitatie.... 😙

  • Like 2
  • Haha 3

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Tobmaran:

Ach....het zal wel loslopen met dat chauffeurs tekort.

Voor 15 euro per uur heb je er eentje.

Bij een dreigend tekort aan chauffeurs zou de markt een opwaartse loon trend dicteren en die zie ik zo gauw niet.

Aan deze kant van de plas verdien je $15 per uur bij de MacDonald en dan hoef je alleen maar een polsslag te kunnen produceren tijdens je sollicitatie.... 😙

 

Je salaris word uit onderhandeld door de belangenbehartigers. Die hebben het een en ander lagen liggen de vorige keer. Maar dat hebben de chauffeurs zelf laten gebeuren, nee is ook een antwoord.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Kennis van me werkt in de kinderopvang €16 per uur. Mijn vrouw werkt in de thuiszorg €17 per uur.

Snap wel dat de mensen niet staan te springen om in te stromen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei volvofh12:

Kennis van me werkt in de kinderopvang €16 per uur. Mijn vrouw werkt in de thuiszorg €17 per uur.

Snap wel dat de mensen niet staan te springen om in te stromen.

 

Nou ja, dat durf ik niet te beweren.... 

Ik zou dan ook niet met ze willen ruilen, nog niet voor het dubbele. De hele dag gillende kinderen aan m'n kop. Of stront ruimen en konten wassen van bejaarden...je moet er zin in hebben.

Voor die mensen is het een soort roeping, hetzelfde als dat voor ons chauffeurs is; ben je niet geknipt voor dit vak dan val je vanzelf door de mand. 

Soms duurt dat jaren, soms amper een paar dagen, zij-instromer of niet.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei shompie:

 

Je salaris word uit onderhandeld door de belangenbehartigers. Die hebben het een en ander lagen liggen de vorige keer. Maar dat hebben de chauffeurs zelf laten gebeuren, nee is ook een antwoord.

 

Niets weerhoudt je om als individu naar het baasje te stappen en om een hoger loon te vragen. 

De CAO is het barre minimum. Niemand verbiedt werkgevers / werknemers  op individueel niveau tot een hoger bedrag te komen.

Zeker van mondige Shompie zou je toch niet verwachten dat hij zich in de CAO slavernij gevangen zou laten houden.... 😑

 

  • Haha 1
  • Verward 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Tobmaran:

 

Niets weerhoudt je om als individu naar het baasje te stappen en om een hoger loon te vragen. 

De CAO is het barre minimum. Niemand verbiedt werkgevers / werknemers  op individueel niveau tot een hoger bedrag te komen.

Zeker van mondige Shompie zou je toch niet verwachten dat hij zich in de CAO slavernij gevangen zou laten houden.... 😑

 

 

Een werkgever is gebonden aan het cao, maar als je bijvoorbeeld F7 weet uit te onderhandelen mag een werkgever dat doen.

 

Ik ken er ook wel een aantal die hoog zijn ingeschaald omdat ze vinden dat ze het verdienen. 

 

En met mij hoeft niemand medelijden te hebben. Ik krijg wat ik vind dat ik waard ben. En of dat nu veel of (te) weinig is interesseerd me niet.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
41 minuten geleden zei Tobmaran:

 

De CAO is het barre minimum. Niemand verbiedt werkgevers / werknemers  op individueel niveau tot een hoger bedrag te komen.

 

En daar ga je dus de fout in.

 

De Nedelandse CAO beroepsgoederen vervoer heeft een “standaard karakter”.

 

Dit houdt dus in dat er niet naar boven, maar ook niet naar beneden, vanaf geweken mag worden.

 

Dus de dingen die genoemd (dagen, tijden, uren, bedragen) worden zijn binden voor beide partijen.

 

Wat shompie hier noemt, hoger inschalen, is zelfs discutabel. Men wordt qua functie ingeschaald in een bepaalde loonschaal. Deze loonschaal is redelijk duidelijk in het FUWA. FUnctie WAardering. Daar staat redelijk uitgebreid beschreven welke beloning  (loonschaal) er bij bepaalde werkzaamheden.

 

Dus schaalt men al dan niet bewust iemand te hoog in (of te laag) dan zou er in een later stadium toch gezeur over kunnen komen. Bijvoorbeeld bij het slechter gaan van de zaken, door een teruggang van de economie.

  • Like 2
  • Thanks 3

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei Teddybeer:

En daar ga je dus de fout in.

 

De Nedelandse CAO beroepsgoederen vervoer heeft een “standaard karakter”.

 

Dit houdt dus in dat er niet naar boven, maar ook niet naar beneden, vanaf geweken mag worden.

 

Dus de dingen die genoemd (dagen, tijden, uren, bedragen) worden zijn binden voor beide partijen.

 

Wat shompie hier noemt, hoger inschalen, is zelfs discutabel. Men wordt qua functie ingeschaald in een bepaalde loonschaal. Deze loonschaal is redelijk duidelijk in het FUWA. FUnctie WAardering. Daar staat redelijk uitgebreid beschreven welke beloning  (loonschaal) er bij bepaalde werkzaamheden.

 

Dus schaalt men al dan niet bewust iemand te hoog in (of te laag) dan zou er in een later stadium toch gezeur over kunnen komen. Bijvoorbeeld bij het slechter gaan van de zaken, door een teruggang van de economie.

 

Uhhh....we hebben het hier over Nederland of over N. Korea...????

Je weet met zekerheid dat een dictatuur volledig geaccepteerd is door de bevolking als die zelfde bevolking de inperkingen van hun persoonlijke vrijheid perfect weten uit te leggen en mogelijk zelfs weten te verdedigen zonder daartoe met klem te worden "uitgenodigd" door de machthebber(s).

 

 

  • Thanks 1
  • Haha 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Tobmaran:

 

Niets weerhoudt je om als individu naar het baasje te stappen en om een hoger loon te vragen. 

De CAO is het barre minimum. Niemand verbiedt werkgevers / werknemers  op individueel niveau tot een hoger bedrag te komen.

Zeker van mondige Shompie zou je toch niet verwachten dat hij zich in de CAO slavernij gevangen zou laten houden.... 😑

 

Misschien even je geheugen opfrissen. Een CAO wordt goedgekeurd door de belanghebbenden oftewel betalende leden en er zijn maar errug weinig werknemers dit een beter deal hebben kunnen sluiten met hun werkgever dan het CAO resultaat. Maar denk dat jouw praatjes het wel goed doen aan de stamtafel maar met de praktijk heeft het niet zo veel te maken denk ik.

bewerkt door doemijnbest

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Teddybeer:

En daar ga je dus de fout in.

 

De Nedelandse CAO beroepsgoederen vervoer heeft een “standaard karakter”.

 

Dit houdt dus in dat er niet naar boven, maar ook niet naar beneden, vanaf geweken mag worden.

 

Dus de dingen die genoemd (dagen, tijden, uren, bedragen) worden zijn binden voor beide partijen.

 

Wat shompie hier noemt, hoger inschalen, is zelfs discutabel. Men wordt qua functie ingeschaald in een bepaalde loonschaal. Deze loonschaal is redelijk duidelijk in het FUWA. FUnctie WAardering. Daar staat redelijk uitgebreid beschreven welke beloning  (loonschaal) er bij bepaalde werkzaamheden.

 

Dus schaalt men al dan niet bewust iemand te hoog in (of te laag) dan zou er in een later stadium toch gezeur over kunnen komen. Bijvoorbeeld bij het slechter gaan van de zaken, door een teruggang van de economie.

Als je boven het CAO gaat zitten en de rest aanhoud dan ben je geheel vrij, niemand verplicht je een CAO aan te houden, alleen je mag niet slechter als het CAO verlonen

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei SPL:

Als je boven het CAO gaat zitten en de rest aanhoud dan ben je geheel vrij, niemand verplicht je een CAO aan te houden, alleen je mag niet slechter als het CAO verlonen

 

Helaas SPL.

 

Ik ben hiervoor op mijn vingers getikt door de FNV. Er werd zelfs gedreigd met een rechtzaak.

 

Dus zelfs als je beter dan cao wil doen weten de bonden je te vinden.

  • Like 1
  • Thanks 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Weet niet of het in de transport cao niet toegestaan is maar meer betalen kan wel:

bron: https://loonwijzer.nl/arbeidsvoorwaarden/cao

Beter dan de cao, dat mag

De afspraken in een cao hebben meestal een minimumkarakter. Dat betekent dat een werkgever wel méér mag betalen dan in de cao staat, of betere regelingen treffen, maar niet minder of slechter. Zo'n regeling moet dan wel voor alle werknemers gelden. Heel soms staat er expliciet in de cao dat het niet meer mag zijn. 

bewerkt door roadtrain

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb het al eens eerder gezegd maar ik had een chauffeur die teveel vakantiedagen gehad had.

 

Ik heb deze wel gewoon doorbetaald en dat mocht niet. Ik heb dit moeten aanpassen en door moeten sturen naar de FNV. Als ik dit niet zou doen zouden ze het voorleggen aan de rechter.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei roadtrain:

Weet niet of het in de transport cao niet toegestaan is maar meer betalen kan wel:

bron: https://loonwijzer.nl/arbeidsvoorwaarden/cao

Beroepsgoederenvervoer CAO is een CAO met een standaard karakter.

 

lees dan die link van hierboven maar eens door.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Teddybeer:

Beroepsgoederenvervoer CAO is een CAO met een standaard karakter.

 

lees dan die link van hierboven maar eens door.

 

 

Ik ben niet thuis in dit soort dingen. Mag het nu wel of niet?

 

Ik zal van het weekend eens in de papieren duiken en kijken of ik die brieven van de advocaat kan vinden.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...

×
×
  • Nieuwe aanmaken...