[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

oliewissel scania


bertus

Recommended Posts

  • Forumlid

hoi

heb een discussiepunt met een kennis van me

jaar of 8/9 had scania ineens een proef met synthetische olie die 100.000 km meeging voor hij werd vervangen

daar waren toch grote problemen mee na verloop van tijd ?

en hoe is de vervangingstermijn nu 40.000 ?

mvg bert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Olie verversen is een kwestie van tijd en materiaal.

De éne olie (natuurlijke olie) kan/moet met 50.000 KM vervangen worden terwijl de volsynteet op dit moment met gemak 120.000KM kan weerstaan.

Ook de kwaliteit van de filters zijn natuurlijk van belang maar ook de kwaliteit van de olie en de omstandigheden waar in het voertuig zijn werkzaamheden verricht.

Verleden jaar is het mij (ja, ik ja) overkomen dat we een auto niet hadden uitgeplant voor onderhoud (van alle kanten valikant vergeten, wel doorsmeren maar geen nieuwe olie verversen) Deze olie had dus 168.000 gelopen. Wel ff naar het lab. opgestuurd om te kijken doe de kwaltieit was, maar er konden geen afwijkingen vastgesteld worden. Ook geen grote slijtage delen (ijzervijlzel) in de olie geconstateerd en de viscositeit was nog 70% Dus eigenlijk nog niets aan de hand.

maar ja het kan met een mindere kwaliteit natuurlijk goed mis gaan. Vast lopen soor oude olie zal niet anel gebeuren. Maar grote sluitage kan optreden. Wel is het belangrijk dat het oliepijl regelmatig gecontorleerd word en waarnodig bijvullen.

Olie heeft naast smering ook nog een koelende en zuiverende werking, dus hoe hoger de kwalitiet van de olie des te beter voor de duurzaamheid van de motor.

Op de nieuwe daf zit zelfs al cardanolie in de assen die gegarandeerd 570.000km mee gaan! Longlife oil..... En men is aan het ontwikkelen om dergelijke smeermiddelen ook voor motoren te kunnen gebruiken. Hiervoor heeft mend dus wel andere filters nodig en wellicht eerst door een cycloonfilter heen en dan door een fijnfilter. Dan is het enkel filter wisselen cycloonfilter reiningen en olie op pijl brengen en dooooooor!!!

Dus je vraag kan meerdere antwoorden hebben!

Succes ermee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Lees het bericht eens van de oud directeur van Castrol, stond vrijdag in de Telegraaf.

Die heeft al +/- 300.000 km dezelfde olie in zijn auto en verteld dat het verversen van de olie alleen maar een grote geld verkwisting is en een groot milieu probleem al die afvalolie.

Hier is de link,

http://www.telegraaf.nl/autotelegraaf/3713703/_Oliemiljonair__olie_verversen_onnodig___.html

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Leuk artikel... (maja wel Telegraaf...)

Zwarte olie die dikker wordt bij hitte is goed?

Ja misschien voor een diesel niet zo'n probleem... maar personenauto's op benzine/gas worden een stuk heter, dan mag de olie wel wat dunner zijn voor de juiste smering/temperatuurafhandeling zegt mijn lekenverstand.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De oud-directeur van Castrol zal het waarschijnlijk ook een zorg zijn als zijn auto in de soep loopt. Beetje verkeerd signaal naar mensen die zich amper een auto kunnen veroorloven en dus maar sparen op olie, wat een duur grapje kan worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Zit wel een kern van waarheid in maar tegenwoordig raken die dopes die erin zit allang uitgewerkt bij zoveel x km`s...Dan moeten we allemaal op minerale olie gaan rijden..

Ik wil best een keer in zijn motorblok kijken hoeveel dat ding aan slijtage oud is geworden..Want iedere motor produceert rommel wat ook in de olie terrecht komt..Olie verzuurt..Zeker bij autos met een carter (volume veranderingen in het carter).

*Blijft mooi ieder half jaar de olie van zn auto vervangen:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Lees het bericht eens van de oud directeur van Castrol, stond vrijdag in de Telegraaf.

Die heeft al +/- 300.000 km dezelfde olie in zijn auto en verteld dat het verversen van de olie alleen maar een grote geld verkwisting is en een groot milieu probleem al die afvalolie.

Hier is de link,

http://www.telegraaf.nl/autotelegraaf/3713703/_Oliemiljonair__olie_verversen_onnodig___.html

jaren terug was er al een laborant van shell die nooit ververste alleen bijvullen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

ja wat moet je nou geloven ?

zelf hou ik het er maar op dat 25% van de moderne olie dopes zijn en dat die verouderen

als je auto constand warm is en rijd geloof ik wel dat het lang goedgaat maar iemand die alleen stadsritjes rijd kan toch maar beter de verversingstermijn aanhouden zeker met die moderne turbomotoren tegenwoordig in de personenauto met dezelfde carterinhoud als voorheen

zelf heb ik nu een kever die heeft niet eens een oliefilter

en mijn alfa ts loopt alleen zuinig door de 5w30 olie

mvg bert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden