[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Wekelijkse rust


Miggel

Vraag

Ik heb een vraag betreffende de verplichte wekelijkse rust.

Even voor het voorbeeld, ik werk 5 dagen in de week, deze week had ik op de woensdag een verlofdag.

Nu wil mijn werkgever dat ik aansluitend het weekend ook werk en vervolgens gewoon weer de maandag tot vrijdag.

 

Mijn wetens kan dit echter niet omdat ik volgens mij verplicht na 6 dagen mijn wekelijkse rust moet nemen, ook al heb ik geen 56 rijuren. En als die verlofdag dan als verkorte wekelijkse rust zou worden gerekend nog moeten compenseren ook.

 

Volgens mijn werkgever klopt dit allemaal niet en zou ik gewoon het weekend kunnen rijden, zelfs als ik geen verlofdag gehad zou hebben. Wat dus zou betekenen dat ik 12 dagen continue werk. Het gaat volgens hem puur om de rijuren per week.

 

Hoe zit het nou precies?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Nee, jij hebt het goed.

 

Je mag 6 blokken van 24 uur maken waarbinnen je alles moet doen (rijden, pauze, rusten)

Het 7e blok is dan verplichte, verkorte rust.

 

Hoeveel rust heb je afgelopen weekend gehad?

 

Als je jouw vrije woensdag als verkorte rust beschouwd, dan kan je inderdaad dit aankomend weekend doorwerken.. tot en met dinsdag. Daarna moet je verplicht 45 uur aan de kant.

Compensatie voor de verkorte rust zou je ook in de week daarop nog kunnen maken.

 

~~~~~~~~

 

maar goed, misschien heb jij wel een heel creatief baasje ... en heeft ie bepaalde middelen / instrumenten om jou wel 12 dagen achter elkaar te laten werken.. in de praktijk.. maar in theorie een oplossing heeft..  

 

Zal je, vermoedelijk, wel geld kosten als je gecontroleerd wordt..:angel:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

En de periode waarover de tachograaf de 34/56/90 rijuren berekend eindigd op zondagavond 23.59 uur. UTC tijd.

 

Ge je eerder rijden dan heb je een foutmelding op je pas en in je tachograaf staan. Ook al heb je 60 uur wekelijkse rust aaneen gesloten gehad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Afgelopen weekend had ik gewoon normaal weekend, van vrijdagavond tot maandagmorgen. Die maximaal 6 dagen krijg ik bij hem niet tussen de oren. Volgens hem gaat het puur om het aantal rijuren. Zat tussendoor al een beetje op internet te zoeken. Kan alleen nog niet echt vinden waar het duidelijk vermeld .staat

bewerkt door Miggel
Ter aanvulling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Afgelopen weekend had ik gewoon normaal weekend, van vrijdagavond tot maandagmorgen. Die maximaal 6 dagen krijg ik bij hem niet tussen de oren. Volgens hem gaat het puur om het aantal rijuren. Zat tussendoor al een beetje op internet te zoeken. Kan alleen nog niet echt vinden waar het duidelijk vermeld .staat
Stuur dit document door naar je baas.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.sktb.nl/multimedia/documents/toelichting_verordening_561voor_opsporingsambtenaren_trace.pdf&ved=2ahUKEwis0o-4oKjhAhXP_aQKHYhiDDgQFjAAegQIBRAB&usg=AOvVaw1hSXxV8d34TGo75NIbO44X
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden