[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Eerste keer buitenland (Duitsland)


GlobetrotterXL

Recommended Posts

  • Forumlid

OK..ben nu net een tijdje trailerchauffeur..en ga het een weekendje

proberen om te kijken of het bevalt bij een bedrijf hier uit de buurt.

Zijn er mensen die mij nog handige tips kunnen geven als ik naar

Duitsland ga?

Ik rij achter een andere chauffeur aan van hetzelfde bedrijf..en we moeten

eerst laden in Bleiswijk.

Wat moet ik buiten m'n paspoort beslist meenemen..en wat zijn de

"must haves" die ik beslist van huis moet meenemen?

Bij voorbaat dank voor jullie reacties;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Zit een maut-kastje in de wagen..dus dat ding schrijft automatisch af

en de baas ontvangt de rekening;)

Ik zal wel even contant geld pinnen en drinken en eten meenemen.:D

Nog even een vraag:

Met hoeveel ervaring qua jaren en/of km's hadden jullie voordat jullie

Duitsland of een ander land gingen?

Ik vermoed overigens dat ik er tussen de 25 of 28 ton lading in krijg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast frankie

vergeet niet slaap spullen en een toilet tas mee te nemen, ik weet niet waar je naartoe moet maar als je een rit berlijn hebt moet je al overnachten.

ik zou me er niet te druk over maken, wat neem je mee op een meerdaagse binnenland, neem datzelfde maar mee op een rit duitsland. er zit niet veel verschil in, op de maut na dan.

je vroeg hoeveel ervaring we hadden, ik ben na de eerste week dat ik reed zaterdag's al vertrokken naar zweden. ik was nog maar 18.

gr, frankie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik vroeg het me af omdat er bij veel bedrijven in

de supermarkt-distributie al om ervaring op een trailer

word gevraagd etc etc voordat je daar op de trailer komt.

Ik reed net 3 weekjes op een bakwagen brood rond

en toen heel even een voor een bedrijf op een trailer en daarna bij

elkaar opgeteld 3/4 dagen (moest weken zijn) op een trailer en ga nu naar Duitsland.

Heb mischien hooguit anderhalve week trailervaring bij elkaar.(in uren van een normaal chauffeur gezien..en over een volle week gezien van 7dagen.)

Ik vroeg het me gewoon af omdat ik het om me heen niet zoveel zie

gebeuren met beginnende chauffeurs..overal waar ik om mee

heenkijk willen ze best wel ervaring hebben.

Moet waarschijnlijk naar een DC van een supermarkt in Duitsland..

en het gaat om groente&fruit..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

GlobetrotterXL als het achteruit rijden nog moeilijk gaat.En tip spreek gewoon duits en doe en witte nummer plaat op de auto val je niet op.LOL (heb weinig duitsers goed achteruit zien rijden)

Bij ons was er pas 1 met een 3asser die is en uur bezig geweest om voor het dok te komen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik ben juist goed in zijn achteruit..meestal in één keer voor

het dok..en op kloteplaatsen waar je er niet recht voor staat

bij een boer de schuur in is ook geen enkel probleem.;)

Kreeg bij een ander bedrijf ook al een combi mee om even naar

de Lidl te gaan..heb nog nooit met een combi wipkar+motorwagen

gereden en op dag één meteen weg met dat ding terwijl ik toen

al amper trailer-ervaring had.

Heb mooi rustig met een shaggie gedaan tijdens het aan&afkoppelen van

dat ding omdat ik het bij zo'n combi nog nooit had gedaan.

Van een schamelwagen is het makkelijk en dat kan ik wel dromen:D

Nu nog even knap leren achteruit sturen op de schamelwagen..dan kan ik

dat ook weer:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast NightDriver

Nu Globetrotter, geniet van je ritje Duitsland. Als chauffeursvrouw rij ik wel eens mee met mijn mannetje, en ik vind het nog steeds indrukwekkend al dat gsjees over de weg en het werk wat daar mee samen valt! Ben er goed trots op dat hij zo'n gigantisch ding over de wegen bestuurd. (voor jullie een eitje) natuurlijk maar als je er als leek naast staat of ziet hoe jullie door de nauwste steegjes rijden dan euh, neem ik mijn petje af hoor!

Werk ze

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumlid
weekendje voor wkt weg?????

lijkt mijn oude werk wel, laden bij bochi, lossen bij rewe dan als het koops is.

Nope..tis geen Koops..

Tis ook geen Schaars..

Anyweg..ging de eerste keer wel lekker en alles viel me mee:tu:

Tweede keer dat ik ging moest ik naar Mönchen Gladbach en dan van daaruit naar Essen en dat ging ook lekker ondanks dat ik te vroeg van de snelweg ging..maar dat ging voor de rest gesmeerd..had een kaart bij me

om het adres te zoeken en die heb ik niet nodig gehad.

De derde keer dat ik ging moest ik naar de Grobmarkt in Köln en dat was

ook wel gaaf.

Best wel grappig..het werk op zich is makkelijker als in Nederland..maar

je merkt wel dat als je het diepe ingegooid word op het buitenland dat

je dan wel beter leert sturen omdat er nou eenmaal situaties zijn die

je in Nederlnad niet hebt.

Ik moest vanuit Köln nog een terugvracht halen in België.

De Grobmarkt in Köln was wel apart om mee te maken..was net

alsof je op de zwarte markt voor groente,fruit&exoten beland was...

De heftrucks vlogen aan alle kanten om je heen en je moet goed uit je doppen kijken voor veel te hard rijdende co(wboy)llega's..

Ofwel...tis een gekkenhuis daar bij de Grobmarkt.

Is er iemand wel eens geweest en hoe rijd je er het snelste naartoe vanuit Arhem?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Nu Globetrotter, geniet van je ritje Duitsland. Als chauffeursvrouw rij ik wel eens mee met mijn mannetje, en ik vind het nog steeds indrukwekkend al dat gsjees over de weg en het werk wat daar mee samen valt! Ben er goed trots op dat hij zo'n gigantisch ding over de wegen bestuurd. (voor jullie een eitje) natuurlijk maar als je er als leek naast staat of ziet hoe jullie door de nauwste steegjes rijden dan euh, neem ik mijn petje af hoor!

Werk ze

Tenks;)

Af en toe de grens over is best leuk..en hoop binnenkort wat verder

weg gestuurd te worden.

Wil niet full-time buitenland..binnenland is ook leuk..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Mijn eerste rit was direct naar Rewe in Duitsland. Nog als bijrijder. De volgende keer zou ik nog een keer met iemand meerijden, want verder had ik dus 0,0 ervaring op trailers (gelest in een wipkar combi), maar er was niemand om mee te rijden, dus kreeg ik zelf het ding mee, waar ik mee moest laden bij Bochi en dan naar Hannover te tuffen. In mijn eentje, nooit geweest daar, maar wel goede uitleg over waar het kantoortje was enzo. Ging allemaal prima. Kon toen leeg terug, dus dat scheelde weer.

Ik heb dan wel geen witte platen op mijn auto, maar achteruitrijden met 16,5 meter vind ik toch wel behoorlijk moeilijk. Uiteindelijk staat het ding wel recht, maar ik moet toch wel een paar keer steken en klooien. Ervaring komt met de jaren en als ik vaker achter elkaar rijd, dan merk ik dat het wel beter gaat. De volgende keer (weeeeeeken later vaak), gaat het weer net zo bagger.

Wat mij wel opvalt is dat je van een 4,5 uur rijden met 40 ton toch rustiger blijf dan 4,5 uur raggen met de luxe wagen. Want op de cruise control met 88 gaat het toch altijd wel relaxed (en met name in het weekend...alleen die caravans.....)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Jeroen de Vries
Mijn eerste rit was direct naar Rewe in Duitsland. Nog als bijrijder. De volgende keer zou ik nog een keer met iemand meerijden, want verder had ik dus 0,0 ervaring op trailers (gelest in een wipkar combi), maar er was niemand om mee te rijden, dus kreeg ik zelf het ding mee, waar ik mee moest laden bij Bochi en dan naar Hannover te tuffen. In mijn eentje, nooit geweest daar, maar wel goede uitleg over waar het kantoortje was enzo. Ging allemaal prima. Kon toen leeg terug, dus dat scheelde weer.

Ik heb dan wel geen witte platen op mijn auto, maar achteruitrijden met 16,5 meter vind ik toch wel behoorlijk moeilijk. Uiteindelijk staat het ding wel recht, maar ik moet toch wel een paar keer steken en klooien. Ervaring komt met de jaren en als ik vaker achter elkaar rijd, dan merk ik dat het wel beter gaat. De volgende keer (weeeeeeken later vaak), gaat het weer net zo bagger.

Wat mij wel opvalt is dat je van een 4,5 uur rijden met 40 ton toch rustiger blijf dan 4,5 uur raggen met de luxe wagen. Want op de cruise control met 88 gaat het toch altijd wel relaxed (en met name in het weekend...alleen die caravans.....)

Ik heb dan nu ook alle rijbewijzen gehaald in een jaar, ben nu met de laatste bezig voor mijn bus. Als ik alles heb ga ik direct op de vrachtwagen en ik hoop een werkgever te vinden die alles goed geregeld heeft en dat ik veel leuke ritten mag doen. Kijk er nu al naar uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hoe dan ook, ook een ervaren chauffeur heeft wel eens problemen met het achterwaards insteken van een combinatie.

Afgelopen maandag ging een van onze (ervaren) chauffeurs weg met een bakwagen van 8 meter, normaal rijd hij trekker trailer. Telkens als hij achteruit moest ging het verkeerd... Komt door de gewoonte!

Mijn eerste buitenlandse rit (1987) was naar Frankfurt, ik had wel eens gereden onder toezicht van een collega. Maar die bewuste dag blijft me altijd bij.

Mijn toenmalige werkgever belde mij 's morgens op (ik werkte daar in de werkplaats, en reed af en toe 's avonds een beetje regionaal met een motorwagen aanhanger) en zij dat ik mijn spullen bijelkaar moets pakken want ik moets onderweg een auto van een zieke chauffeur overnemen.

Hij haalde mij op en zette mij bij Arnhem aan de grens af, daar zou ik een auto geladen met ADR, en 2 lekkende vaten overnemen. De chauffeur had gezien dat ge vaten lek waren en had dit bij de douane gemeld, hierna had hij getracht samen met iemand van de douane de vaten te dichten. Na een half uur kwan de derde ambtenaar erbij en zag de twee anderen naast de auto liggen. (ze waren bedwelmt). Hierop alle eventuele hulptroepen bijelkaar geroepen en die hebben de vaten in groteren vaten overgeladen en afgesloten. Dit is allemaal 's nachts gebeurt, dus een hoop blauwe lampen, en spectaculair gedoe. Chauffeur en ambtenaar lagen nog in het ziekenhuis met verschroeide keel en longaandoening.

Toen wij er 's morgens aankwamen stond er een hek om de auto heen die ik hebben moest en was er een delegatie veiligheids medewerkers van de afzender/verladen reeds op locatie (Hoechst Frankfurt). Na overleg met hun is besloten de auto de rit te laten voortzetten naar Amsterdam, onder begeleiding van de veiligheidsmensen van Hoechst.

In Amsterdam aangekomen, keken ze allemaal op van de delgatie en de lading. De loodsbaas was kort en krachtig: Ik wil die rommel hier niet in mijn loods hebben, donder maar op", Na een paar bakken koffie en het nodige gebel, kon ik dus weer (onder begeleiding) terug naar Frankfurt.

Daar de volgende dag aangekomen, werd de hele handel gelost, en hierna werd de trailer van binnen met heet water uitgespoeld. Hierna werd ik opnieuw met het zelfde spul weer geladen. Alleen dan in hele vaten.

Die heb ik de volgende dag bij een andere loods in Amsterdam zonder problemen gelost...

In die tijd werd er nog niet gevraagd om een ADR diploma of ADR pakket, gewoon laden, rijden en kijken waar het schip strand..... En dan gebeuren ook wel eens zulke dingen.

Het was wel een beetje veel in een keer maar hier leer je het wel goed van.

gr,

Mark

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Mijn eerste rit was direct naar Rewe in Duitsland. Nog als bijrijder. De volgende keer zou ik nog een keer met iemand meerijden, want verder had ik dus 0,0 ervaring op trailers (gelest in een wipkar combi),

Ik heb expres veel gelest op een trailer..en speciaal gevraagd niet de rijles-route te nemen op bepaalde dagen en het me moeilijk te maken.

maar er was niemand om mee te rijden, dus kreeg ik zelf het ding mee,

Ik ging de eerste keer achter iemand aan en die ging ergens ander de grens over en daar lossen..kreeg de route op een papiertje getekend mee en was er vrij vlot.

Ik heb bepaalde momenten dat ik ontzettend loop te kloten..en moment dat ik helemaal in mijn ritme zit.

Ik heb de neiging om op de laatste paar meters voor het dok nog krampachtig te corrigeren en hem kort op te halen.

Volgens mijn rijleraar maak ik er teveel een sport van om mijn ruimte niet te gebruiken bij de correctie.

Ik heb vanmiddag een paar lastige dingen achteruit gehad dan merk je veel meer wat je fout doet.

Het aankomen achteruit is het probleem niet bij mij al draai ik soms mijn cabine wat teveel..waardoor ik weer wat meer moet sturen.

Ach het gaat niet echt slecht..had drie weken op een bakwagen gereden en toen kwam ik op de trailer bij een bedrijf en reed elke ochtend op zo'n ding en soms een hele dag en daar ook af en toe bakwagen.(ik werd de eerste dag meteen met een wipkar weggestuurd terwijl ik nooit ermee had gereden en ze wisten dat ik bij hun mijn eerste trailerervaring opdeed..ik zei nog "heb nog nooit met zo'n ding gereden" en kreeg als antwoord "maakt niet uit..dat ding komt gewoon achter je aan")

Hetzelfde bedrijf stuurde me met een te brede bakwagen van dik boven de 7,5 ton door de binnenstad van Amsterdam tijdens een zeer drukke dag voor een distributierit..en ik had geen ontheffing.

Voor de drie weken dat ik echt doorlopend bakwagen reed toen pendelde ik bij een bedrijf met de bakwagen en stond daar in de loods.

Na het bedrijf waar ik voor het eerst trailer reed kwam ik weer bij het uitzend bureau en die zende me uit naar een bedrijf die me meteen s'ochtends op een Scania donderde met 30 ton meel erin.

Toen ik voor bedrijf het meel reed en de halve dagen en de hele dagen bij elkaar optel van het andere bedrijf had ik mischien 4 tot 7 dagen trailerervaring.

Gelukkig heb ik als jong broekie voldoende op een trekker (tractor dan hè) gezeten..dus met groot materieel kon ik allang rijden.

(al gaat dat achteruit een stuk makkelijker met aanhangers etc erachter)

maar ik moet toch wel een paar keer steken en klooien.

Dat heb ik dus met ophalen er corrigeren..meestal als het al gebeurd is het zo'n twee keer..is het meer keer dan blijf ik bezig.

Als ik in mijn ritme zit gaat het negen van de tien keer wel goed..behalve als er veel ervaren gasten staan..voel me dan een beetje opgelaten als beginneling en wil dan presteren dan gaat het juist fout.

Heb het ook als ik me probeer te bewijzen..

Wat mij wel opvalt is dat je van een 4,5 uur rijden met 40 ton toch rustiger blijf dan 4,5 uur raggen met de luxe wagen. Want op de cruise control met 88 gaat het toch altijd wel relaxed (en met name in het weekend...alleen die caravans.....)

Weekend is idd wel leuk..maar doordeweeks is ook leuk..lekker wat te doen:sjalom:

Mensen met caravans rijden op de één of andere manier altijd net te zacht..:mad:

Na de anderhalve week week bij het bedrijf waar het mij niet beviel..en hun ook niet deed het uitzendburea zeer makkelijk om mij op een klus te zetten.(ik had bij dat bedrijf wel om een referentie van mijn rijden gevraagd en mocht hun vanwege dat gewoon opgeven..het betreffende bedrijf was gewoon niet geschikt voor mij..maar de planning daar is wel goed..alleen als leerbedrijf zijn ze wat minder geschikt en dat is bij het bedrijf waar ik nu af en toe voor rijd beter..die hebben een bepaald fingerspitzgefuhl hoe het werkt met aanleren.

Na de eerste keer naar buitenland kreeg ik behoorlijk veel opdrachten van het uitzendbureau en heb toen

weer een hele zoot km's gereden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...
  • Forumlid

@GlobetrotterXL

Hij stond inderdaad bij BTS...de trekker had z'n verse olie nodig enzo. De MAN is van S-Cargo en rijdt voor Koomen uit Wervershoof. Ik ben zeg maar "de weekend-chauffeur" en mag af-en-toe uit hobby-overwegingen met de auto op pad. Laatst nog een flinke rit gedaan (voor mijn doen, kijk maar op hier (ik ben bezig met een site voor weekendchauffeurs maar dat schiet nog niet heel erg op).

En Ger is geen familie van me.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 11 months later...
  • 2 weeks later...
  • Forumlid
Een must have in Duitsland?

Een koffiezetter oid,die heb je met de absurde prijzen bij de oosterburen rap terugverdiend!

Verder een jobsgeduld voor in de eeuwige inhaal verboden en verder gewoon een goed humeur in de hoop dat ze er daar wat van over nemen hihi.

vooral het laatste. Moet je eens luisteren op de bak als de duitsers tegen mekaar bezig zijn. Altijd klagen, klagen klagen. Zitten vaak met de overal achter het stuur.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden