Spring naar bijdragen
roadtrain

Het kwartje van Kok

Recommended Posts

3 minuten geleden zei roadtrain:

Ik voel mij nog altijd genaaid door Wim Kok.......

(van het kwartje😂)

Dan heb je niet goed opgelet. Dat hebben we allang al terug. Heb jij nooit gemerkt dat de accijnzen net na het kwartje minder hard zijn gestegen?

• Haha 1
  • Verward 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei shompie:

Dan heb je niet goed opgelet. Dat hebben we allang al terug. Heb jij nooit gemerkt dat de accijnzen net na het kwartje minder hard zijn gestegen?

Ja....... daar heb ik niks van gemerkt😂

• Like 1
  • Haha 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei roadtrain:

Ja....... daar heb ik niks van gemerkt😂

Zo jammer weer, gewoon beter opletten (zeiden ze toen er vragen over gesteld werden ) 🤣

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei shompie:

Zo jammer weer, gewoon beter opletten (zeiden ze toen er vragen over gesteld werden ) 🤣

bron:

https://www.nrc.nl/nieuws/2012/06/27/het-kwartje-van-kok-is-nooit-teruggegeven-12334658-a128228

Conclusie

Volgens Geert Wilders is het ‘kwartje van Kok’ „nooit teruggeven” – doelend op de accijnsverhoging in 1991 van 18,3 guldencent op één liter ongelode benzine en 7 guldencent op diesel. De verhoging op diesel werd weliswaar in 2001 en 2002 volledig gecompenseerd in de vorm van drie accijnsverlagingen, maar kwam er in 2008 ook even hard weer bij: netto heeft de dieselrijder aan de pomp zijn ‘kwartje’ dus niet teruggekregen. Voor het ‘kwartje’ op benzine geldt dat de opbrengsten daarvan zijn geïnvesteerd in infrastructuur. Dat zou je als een soort ‘teruggave’ aan de burger kunnen zien. Maar in die zin wordt iedere belasting uiteindelijk teruggegeven aan de burger. Aan de pomp is de accijnsverhoging op benzine uit 1991 echter nooit teruggedraaid. Een accijns alleen tijdelijk terugdraaien (zoals bij diesel) of herinvesteren in infrastructuur (zoals bij benzine) vinden wij niet hetzelfde als het ‘teruggeven’ ervan aan de automobilist. We beoordelen de bewering dan ook als waar.

• Like 3
  • Thanks 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei roadtrain:

Conclusie

Volgens Geert Wilders is het ‘kwartje van Kok’ „nooit teruggeven” – doelend op de accijnsverhoging in 1991

Klopt helemaal ,wat Wilders zegt.

Maar je moet dat kwartje ook zelf terug gaan halen.
(in Belgie,waar de euro 95 altijd tussen 20 en 25 eurocent goedkoper is.)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei europeaan:

Zal volgende keer.......op dd truck doen

want met privé auto is niet rendabel

5DBF7A78-8457-4BBB-8B22-8C54593A1CC0.jpeg

• Like 2
  • Haha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei europeaan:

Ik neem het risico niet om met 3 volle jerrycans benzine de hele week in m'n cabine te gaan lopen zeulen, maar in Luxemburg scheelt het zelfs zo'n 40 tot 55 eurocent per liter als ik me niet vergis. Voor diegenen die de kans hebben een aanzienlijke besparing dus.
Zowiezo voor de eigen portemonnee, maar eigenlijk nog meer om die graaiers hier een hak te zetten.. :ja:

21 minuten geleden zei roadtrain:

Zal volgende keer.......op de truck doen

5DBF7A78-8457-4BBB-8B22-8C54593A1CC0.jpeg

Precies wat ik bedoel! Heb je de ruimte in b.v. je palletkist en je komt regelmatig in België -of nog veel beter Luxemburg- dan bespaar je al gauw zo'n € 25,- als je 60 liter tankt.
Dit zijn overigens precies de goede jerrycans op de afbeelding, precies deze stalen 20-liter jerrycans zoals die ook bij Defensie gebruikt worden, veel veiliger dan al die plastic vaatjes, jerrycans etc.
Bedenk wel dat je met een aanzienlijke hoeveelheid van 60 liter uiterst brandbare rommel onderweg bent, dikwijls onbeveiligd ergens in of op het voertuig. We achtten natuurlijk allemaal de kans nihil, maar àls er iets gebeurt onderweg zorgt dit 'voordeeltje' wél voor een inferno wat zeer grote gevolgen kan hebben; precies de reden waarom ik geen capriolen ga uithalen, ondanks dat ik bijna iedere week in Luxemburg ga tanken...;)

bewerkt door Pierre

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Pierre:

Ik neem het risico niet om met 3 volle jerrycans benzine de hele week in m'n cabine te gaan lopen zeulen, maar in Luxemburg scheelt het zelfs zo'n 40 tot 55 eurocent per liter als ik me niet vergis.

IK verkeer in de prettige omstandigheid dat ik slechts 7 km van de eerste de beste Belgische pomp woon.:D

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Pierre:

Ik neem het risico niet om met 3 volle jerrycans benzine de hele week in m'n cabine te gaan lopen zeulen, maar in Luxemburg scheelt het zelfs zo'n 40 tot 55 eurocent per liter als ik me niet vergis. Voor diegenen die de kans hebben een aanzienlijke besparing dus.
Zowiezo voor de eigen portemonnee, maar eigenlijk nog meer om die graaiers hier een hak te zetten.. :ja:

Bedenk wel dat je met een aanzienlijke hoeveelheid van 60 liter uiterst brandbare rommel onderweg bent, dikwijls onbeveiligd ergens in of op het voertuig. 

Zoals jij ongetwijfeld weet mag je,volgens het ADR 1500 liter brandstof ,in vaste tanks, aan je voertuig hebben.

Waarvan zich 500 liter op de aanhanger/oplegger mag bevinden.

bovendien mag je 60 liter in draagbare reservoirs ( jerrycans) meevoeren.

Maar...............Er schijnt in Belgie en luxemburg ( in Nederland weet ik niet) een douane wetgeving te zijn die voorschrijft dat je geen voertuigvreemde brandstoffen aan boord mag hebben.

Dus geen 60 liter benzine in een ,door diesel aangedreven vrachtwagen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei europeaan:

Zoals jij ongetwijfeld weet mag je,volgens het ADR 1500 liter brandstof ,in vaste tanks, aan je voertuig hebben.

Waarvan zich 500 liter op de aanhanger/oplegger mag bevinden.

bovendien mag je 60 liter in draagbare reservoirs ( jerrycans) meevoeren.

Maar...............Er schijnt in Belgie en luxemburg ( in Nederland weet ik niet) een douane wetgeving te zijn die voorschrijft dat je geen voertuigvreemde brandstoffen aan boord mag hebben.

Dus geen 60 liter benzine in een ,door diesel aangedreven vrachtwagen

Dat staat in de ADR. Alleen brandstof die nodig is voor de aandrijving van het voertuig of de werking van de uitrusting, max 60 ltr. Geldt dus ook in Nederland ben ik bang. Of gelukkig maar eigenlijk.

bewerkt door Vledder

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei europeaan:

Ik verkeer in de prettige omstandigheid dat ik slechts 7 km van de eerste de beste Belgische pomp woon.

In die prettige omstandigheid verkeerde ik ook toen ik nog werkzaam was bij mijn vorige werkgever.

Ging ik in Poppel 30-35 liter tanken, het verschil was daar maar een goede 10 cent met de Nederlandse benzineprijs.

Dan had ik uitgerekend zo'n 5 euro bespaard, moest er een liter benzine voor op rijden om daar te kunnen tanken en stond met een beetje geluk zo'n 15-20 minuten in de rij.

Heb het eventjes volgehouden, daarna toch maar weer gewoon naar de pomp in de buurt. :ja:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Pierre:

In die prettige omstandigheid verkeerde ik ook toen ik nog werkzaam was bij mijn vorige werkgever.

Ging ik in Poppel 30-35 liter tanken, het verschil was daar maar een goede 10 cent met de Nederlandse benzineprijs.

Dan had ik uitgerekend zo'n 5 euro bespaard, moest er een liter benzine voor op rijden om daar te kunnen tanken en stond met een beetje geluk zo'n 15-20 minuten in de rij.

Heb het eventjes volgehouden, daarna toch maar weer gewoon naar de pomp in de buurt. :ja:

In Essen,7 km bij mij vandaan,zijn er langs de doorgaande weg 2 tankstations;de ene heeft 10 tappunten,en de andere heeft er 8.

Buiten een andere pomp in het dorp,die er maar 6 heeft.

Door 14 km te rijden verbruikt mijn bolide iets van 1,5 liter,ik ga pas tanken als die bijna leeg is ,waarbij ik dan iets van 55 liter erin gooi,dat bespaart me iets van € 13,00.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Afgelopen zaterdag op bezoek geweest bij mijn broer in Bels  die woont maar 500mvan de Lux grens ; diesel 1.05 euri euro 95 1.20 euri , dat maakt wel wat op 'n tank van 60 liter .

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites