[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Graag wat hulp/uitleg met Tacho


KTZ12

Recommended Posts

  • Forumlid

Ik ben een nieuwe “chauffeur” en werk sinds een week bij een logistiekbedrijf, waarbij ik eerst zes uur in de loods werk en daarna twee uurtje palletzendingen naar een ander depot breng.
 
Mijn vraag is wat moet ik bij het invoeren van de chauffeurspas doen. Moet ik handmatig ook de begin tijd van de andere werkzaamheden invoeren of alleen de begintijd van het moment dat ik ga rijden?
 
 
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Je hebt je rijbewijs en bijbehorende code95 gehaald toch? Als je dan nu nog niet weet wat je moet doen dan zou ik de schoolboeken nog eens open slaan. Het smoesje dat deze leerstof niet behandeld is gaat ook niet werken. 


Ook een hele goedemiddag.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^ wat een trieste opmerking weer.  De mentaliteit van de moderne chauffeur?  Ikke ikke ikke, ik weet alles beter, en voor de test zoek het maar uit. 

En vreemd vinden dat het zo stil is hier. 🙄

bewerkt door lientje
  • Like 4
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik ben best bereid om te helpen maar als je nog geen bijdrage op dit forum geleverd hebt en je komt recht van “school” dan ben ik minder geneigd te helpen. Dit wordt hoe dan ook benoemd in de boeken maar dan moet je wel bereid zijn om het te zoeken. 

 

Maar om dan maar even advies te geven, je moet inderdaad al je werkzaamheden die je van te voren gedaan hebt invullen. In theorie zou je zelfs de reistijd van en naar huis ingevoerd moeten worden. 

 

 

@lientje zelf geef je ook geen advies dus is die aanval dan nodig? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei KTZ12:

Ik ben een nieuwe “chauffeur” en werk sinds een week bij een logistiekbedrijf, waarbij ik eerst zes uur in de loods werk en daarna twee uurtje palletzendingen naar een ander depot breng.
 
Mijn vraag is wat moet ik bij het invoeren van de chauffeurspas doen. Moet ik handmatig ook de begin tijd van de andere werkzaamheden invoeren of alleen de begintijd van het moment dat ik ga rijden?
 
 
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Je moet die 6 uur die je in de loods werkt ook handmatig invoeren.

Vergeet van die 6 uur niet een half uurtje pauze in te voeren,zodat niet alleen het RTB ,maar ook het ATB-V klopt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

ATB-V heeft niks met de tacho te maken dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. 

 

 

Ik heb het zo niet bijdehand en geen tijd om het op te zoeken dus als ik er straks nog aan denk zal ik het eventjes opzoeken. Overigens is dat van die reistijd wel heel zwart/wit en wordt er niet op gecontroleerd dus daar moet je niet te zwaar aan tillen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
18 minuten geleden zei schoenenreus:

ATB-V heeft niks met de tacho te maken dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. 

 

Toch wel.

 

het heeft alles te maken met de controleerbaarheid.

 

voer je het niet in, dan verklaar je dus dat je geen pauze hebt gehad. En in het kader van de “controleerbaarheid” kan hier dus op geverbaliseerd worden in het kader van de arbeidstijdenwet.

 

Dus ondanks dat je volgens de rijtijdenwet je aan de regels houdt, zit je volgens de arbeidstijdenwet fout, en mogen de gegevens van de tachograaf hier voor gebruikt worden om daar op te controleren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dankjewel heren voor de feedback, wordt zeer gewaardeerd. Zoals ik “Schoenenreus” in een privebericht al had gemeld, heb ik indd mijn rijbewijs en code95. Echter middels thuis studie en in de boeken wordt daar niet al te diep op ingegaan en gedurende het lessen is dit oprecht geen enkele keer aan de orde gekomen.

 

Ik lees stilletje mee.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Teddybeer:

Toch wel.

 

het heeft alles te maken met de controleerbaarheid.

 

voer je het niet in, dan verklaar je dus dat je geen pauze hebt gehad. En in het kader van de “controleerbaarheid” kan hier dus op geverbaliseerd worden in het kader van de arbeidstijdenwet.

 

Dus ondanks dat je volgens de rijtijdenwet je aan de regels houdt, zit je volgens de arbeidstijdenwet fout, en mogen de gegevens van de tachograaf hier voor gebruikt worden om daar op te controleren.

 

 

Maar een agent controleert niet op het arbeidstijdenbesluit die controleert alleen het rijtijdenbesluit. Zou dit onderweg ook gecontroleerd worden zou het boetes regenen aangezien dat voor bijna niemand werkbaar is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Onderweg kan de controleur niet zien wat je, behalve met de vrachtwagen, hebt uitgevoerd.

Dit zou bij een thuiscontrole wel gebeuren. Daar worden vaak de uurlijsten/loonstaten naast de tachogegevens gelegd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

47 minuten geleden zei Murphy:

Onderweg kan de controleur niet zien wat je, behalve met de vrachtwagen, hebt uitgevoerd.

Dit zou bij een thuiscontrole wel gebeuren. Daar worden vaak de uurlijsten/loonstaten naast de tachogegevens gelegd.

 

 

En wie controleert er dan op het ATB? Niet de illnt lig of hoe de voorgangers geheten hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei KTZ12:

Dankjewel heren voor de feedback, wordt zeer gewaardeerd. Zoals ik “Schoenenreus” in een privebericht al had gemeld, heb ik indd mijn rijbewijs en code95. Echter middels thuis studie en in de boeken wordt daar niet al te diep op ingegaan en gedurende het lessen is dit oprecht geen enkele keer aan de orde gekomen.

 

Ik lees stilletje mee.

 

Misschien kan je dit draadje eens doornemen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 uur geleden zei schoenenreus:

 

 

 

Ik heb het zo niet bijdehand en geen tijd om het op te zoeken dus als ik er straks nog aan denk zal ik het eventjes opzoeken. 

Je weet t dus zelf ook niet , :D

 

Als je eens kijkt in EU 561/2006 art 5.5 zie je daar het volgende staan: 

5. De bestuurder registreert als "andere werkzaamheden" alle tijd besteed volgens de omschrijving in artikel 4, onder e), en alle tijd die hij heeft besteed aan het besturen van een voertuig voor commerciële activiteiten die buiten de werkingssfeer van deze verordening vallen, en registreert alle perioden van "beschikbaarheid" volgens de definitie van artikel 15, lid 3, onder c), van Verordening (EEG) nr. 3821/85 sedert zijn laatste dagelijkse of wekelijkse rusttijd. Deze registratie gebeurt manueel op een registratieblad of een afdruk of door gebruik van handmatige invoerfaciliteiten op het controleapparaat

 

Gaan we dan in dezelfde verordening (561/2006) naar art 4.e zien we daar staan:

 

e) "andere werkzaamheden": alle activiteiten die worden gedefinieerd als arbeidstijd in artikel 3, onder a), van Richtlijn 2002/15/EG, behalve "rijden", met inbegrip van alle werkzaamheden voor dezelfde of voor een andere werkgever in of buiten de vervoerssector;

 

Kijken we dan naar art 3,a van die richtlijn 2002/15/EG  zien we precies wat onder"activiteiten die worden gedefinieerd als arbeidstijd"word verstaan:

Artikel 3

Definities

In deze richtlijn wordt verstaan onder: a) „arbeidstijd” 1. in het geval van mobiele werknemers: de periode tussen het begin en het einde van het werk, waarin de werknemer op het werk is, ter beschikking van de werkgever staat en zijn taken of activiteiten uitoefent, dat wil zeggen: — de tijd die wordt besteed aan alle wegvervoersactiviteiten. Deze activiteiten zijn met name: i) rijden; ii) laden en lossen; iii) toezicht houden op het in- en uitstappen van passagiers; iv) schoonmaken en technisch onderhoud; v) alle andere werkzaamheden om de veiligheid van het voertuig, de lading of de passagiers te verzekeren, dan wel om te voldoen aan de wettelijke of bestuursrechtelijke verplichtingen die direct met het specifieke vervoer in kwestie verband houden met inbegrip van toezicht op het laden en lossen, afwikkeling van administratieve formaliteiten bij de politie, de douane, de immigratieautoriteiten, enz. — de periodes waarin de werknemer niet vrijelijk over zijn tijd kan beschikken en op de werkplek moet blijven, gereed om aan het werk te gaan, en daarbij belast is met bepaalde aan die dienst verbonden taken, met name de wachttijden bij laden of lossen wanneer de verwachte duur daarvan niet vooraf bekend is, dat wil zeggen: vóór het vertrek of net vóór het daadwerkelijk begin van de periode in kwestie, of op grond van de algemene bepalingen die de sociale partners hebben afgesproken en/of die in de wetgeving van de lidstaten zijn vastgelegd.

 

DE enige tijd die je ,buiten deze zoals in de definities aangegeven ,wel handmatig moet ingeven is( indien je auto zich niet op de standplaats bevind) als je b.v vanaf je standplaats met een collega meerijdt,of meteen luxe wagen gebracht(of gehaald word) naar de  plaats waar het voertuig zich bevind waarmee je je rijtijd aangaat vangen .

 

DE reistijd vanaf de standplaats naar je woonplaats is geen werktijd en hoeft dus ook niet verantwoord te worden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

bewerkt door europeaan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei shompie:

 

 

En wie controleert er dan op het ATB? Niet de illnt lig of hoe de voorgangers geheten hebben.

Onderweg zul je er geen controle op krijgen,of word je er niet op aangesproken.

Maar bij een bedrijfscontrole op het bedrijf ,door de arbeids inspectie komt dit wel aan het licht

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 uur geleden zei schoenenreus:

Je hebt je rijbewijs en bijbehorende code95 gehaald toch? Als je dan nu nog niet weet wat je moet doen dan zou ik de schoolboeken nog eens open slaan. Het smoesje dat deze leerstof niet behandeld is gaat ook niet werken. 

T.S. werkt een week in het transport schrijft hij,dan vind ik het niet vreemd dat hij e.e.a.niet kan weten.

Netjes dat hij dan hier de vraag stelt,daar is dit forum voor.

 

In de afgelopen jaren zijn er heel veel onderwerpen met betrekking tot de rijtijden en arbeids wetgeving besproken hier,ik ben daar zelf ook behoorlijk actief in geweest.

T is allemaal niet zo ingewikkeld,je moet t alleen even rustig lezen.

Hel volksstammen begrepen,en begrijpen nog niet hoe t precies zit.

Door dit soort antwoorden zullen jongeren eerder afhaken op dit forum dan dat ze gaan posten,en dat zou jammer zijn.

 

OP die cursussen code 95 moet je je niet blind op staren hoor;de instructeurs weten vaak zelf ook niet van de hoed en de rand.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

24 minuten geleden zei europeaan:

Onderweg zul je er geen controle op krijgen,of word je er niet op aangesproken.

Maar bij een bedrijfscontrole op het bedrijf ,door de arbeids inspectie komt dit wel aan het licht

 

Dan moet je dus controle krijgen van de arbeidsinspectie.

 

Ik ben al een poosje zelfstandig maar die heb ik nog nooit over de vloer gehad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Heb er ook geen verstand van!
Ik maak gewoon de 15 uur vol!
Meestal 5 dagen per week! (Dus valt mee)
Soms wat minder
Soms wat meer
Probeer de nachtrust wel goed te doen!
Op de klok dan!
Tis wel eens gezellig onderweg




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
12 uur geleden zei Pierre:

.....

Een touringcarchauffeur bijvoorbeeld die met een (bedrijfs)voertuig vier uur vanaf huis of standplaats moet rijden om een bus van zijn collega over te nemen, dat soort zaken.

 

 

 Geen touringcarchauffeur die dit invoert op de tacho. Deden ze dat wel dan kwamen er weinig toeristen zonder morren op de playa

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
7 uur geleden zei schoenenreus:

 

 

@lientje zelf geef je ook geen advies dus is die aanval dan nodig? 

 

Nee omdat ik hier niet mee te maken heb en het ook niet precies weet.

........zoals ik zoveel dingen niet weet waar ik nooit mee te maken heb(gehad)

Heel handig als je het iemand kunt vragen zoals bijvoorbeeld hier op het cf als je iets niet weet.

Maar met zo’n antwoord schiet je niet veel open laat je het wel om nog eens iets te vragen :nee:

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
43 minuten geleden zei lientje:

 

Nee omdat ik hier niet mee te maken heb en het ook niet precies weet.

........zoals ik zoveel dingen niet weet waar ik nooit mee te maken heb(gehad)

Heel handig als je het iemand kunt vragen zoals bijvoorbeeld hier op het cf als je iets niet weet.

Maar met zo’n antwoord schiet je niet veel open laat je het wel om nog eens iets te vragen :nee:

 

 

Je hebt toch je code 95?LOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Daar kwam dit onderwerp heel toevallig niet aan bod.

Waarschijnlijk omdat de opleider hier ook niet het juiste antwoord op weet.😂

 

Nu heb ik toevallig wel een cursus digitale tachograaf gehad.

Zodoende ben ik een ritje meneer Lientje mee geweest om uitleg te geven hoe dat ding werkt.

Dit omdat hij tot een maand terug alleen schijvenwagens heeft gereden.

De keer daarna belde hij op omdat er “rijden zonder kaart” inbeeld kwam.

Nou was mijn simpele antwoord, gewoon wegklikken. Je baas heeft de wagen vast verplaatst.

borige week had hij het weer..... bleek de pas in de verkeerde gleuf te zitten.

Je moet het maar weten  🤣

 

En nee, voor een gebruiksaanwijzing lezen heeft hij geen tijd.🙈

 

bewerkt door lientje
  • Like 1
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden