Spring naar bijdragen
KTZ12

Graag wat hulp/uitleg met Tacho

Recommended Posts

43 minuten geleden zei lientje:

Nee omdat ik hier niet mee te maken heb en het ook niet precies weet.

........zoals ik zoveel dingen niet weet waar ik nooit mee te maken heb(gehad)

Heel handig als je het iemand kunt vragen zoals bijvoorbeeld hier op het cf als je iets niet weet.

Maar met zo’n antwoord schiet je niet veel open laat je het wel om nog eens iets te vragen :nee:

Je hebt toch je code 95?LOL

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daar kwam dit onderwerp heel toevallig niet aan bod.

Waarschijnlijk omdat de opleider hier ook niet het juiste antwoord op weet.😂

Nu heb ik toevallig wel een cursus digitale tachograaf gehad.

Zodoende ben ik een ritje meneer Lientje mee geweest om uitleg te geven hoe dat ding werkt.

Dit omdat hij tot een maand terug alleen schijvenwagens heeft gereden.

De keer daarna belde hij op omdat er “rijden zonder kaart” inbeeld kwam.

Nou was mijn simpele antwoord, gewoon wegklikken. Je baas heeft de wagen vast verplaatst.

borige week had hij het weer..... bleek de pas in de verkeerde gleuf te zitten.

Je moet het maar weten  🤣

En nee, voor een gebruiksaanwijzing lezen heeft hij geen tijd.🙈

bewerkt door lientje
  • Like 1
  • Haha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei iveco 35c17:

Geen touringcarchauffeur die dit invoert op de tacho. Deden ze dat wel dan kwamen er weinig toeristen zonder morren op de playa

Dat is inderdaad zo. Precies zoals ook de meesten onder ons andere werkzaamheden buiten het rijden zelf niet verantwoorden zodra de pas in de tachograaf zit.

Het ging slechts om een voorbeeld -theoretisch gezien- omdat de stelling van Schoenenreus niet klopt.

bewerkt door Pierre

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is inderdaad zo. Precies zoals ook de meesten onder ons andere werkzaamheden buiten het rijden zelf niet verantwoorden zodra de pas in de tachograaf zit.

Misschien voor topicstarter toch wel wijs om dat in te voeren ,omdat hij maar een paar uur daadwerkelijk rijd,van zijn totale diensttijd

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei europeaan:

Je weet t dus zelf ook niet , :D

Inderdaad... 🤣😂😜

19 uur geleden zei schoenenreus:

In theorie zou je zelfs de reistijd van en naar huis ingevoerd moeten worden. 

👶

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei shompie:

Dan moet je dus controle krijgen van de arbeidsinspectie.

Ik ben al een poosje zelfstandig maar die heb ik nog nooit over de vloer gehad.

Dan heb je misschien mazzel gehad? Misschien toch een puntje om op voorbereid te zijn.

Wij werden hier laatst op gewezen na het laatste bezoek van IL&T

Citaat

Arbeidstijd pauze

Neem de correcte Arbeidstijd pauze! Binnen 6 uur arbeid, 15 minuten pauze en binnen 9 arbeid totaal 30 minuten pauze.

IL&T gaat hier meer aandacht aangeven.

Je mag ook niets meer....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei andremast:

Misschien voor topicstarter toch wel wijs om dat in te voeren ,omdat hij maar een paar uur daadwerkelijk rijd,van zijn totale diensttijd

Ben je gek, geen haan die daar naar kraait. Je kan natuurlijk keurig netjes alles invoeren, in zijn geval zou dat ook geen probleem opleveren met diensttijden o.i.d.

Het word iets anders natuurlijk als je 's ochtends een uur of 4 in de loods aan het werk bent, dat ook zo verantwoord in de tachograaf en er vervolgens nog een rit van 14-15 uur achteraan plakt. In zijn geval heeft hij niks te verbergen en al zeker niks te vrezen.

Hij zou natuurlijk ook gewoon kunnen zeggen dat hij 's middags een paar uurtjes per dag rijd om wat bij te verdienen, verzin maar een smoes.

Zowiezo is de kans dat hij gecontroleerd word in Nederland vrijwel nihil, laat staan dat hij dan zo'n miereneuker treft die uit gaat zoeken wat hij op een dag allemaal uitspookt naast die paar uur rijden op een vrachtwagen...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Pierre:

Hij zou natuurlijk ook gewoon kunnen zeggen dat hij 's middags een paar uurtjes per dag rijd om wat bij te verdienen, verzin maar een smoes.

Zowiezo is de kans dat hij gecontroleerd word in Nederland vrijwel nihil, laat staan dat hij dan zo'n miereneuker treft die uit gaat zoeken wat hij op een dag allemaal uitspookt naast die paar uur rijden op een vrachtwagen...

Nee klopt helemaal, de kans dat er gecheckt wordt is nihil

Maar wat als hij volgende week een fietser doorrijdt ?

`denk je niet dat bijv een verzekeringsmaatschappij alles, maar dan ook alles gaat checken ?

En dan concludeerd dat TS door niets te registreren fruade heeft gepleegd......en dus niks, helemaal niks gaat uitkeren ?

Stel he.....hypothetisch. Tuurlijk is die kans ook nihil....

Maar toch he, IK zou dat niet op mijn geweten willen hebben en gewoon alles netjes invullen

Zeker omdat TS door al die registratie helemaal niks verkeerds gaat doen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei scania1965:

`denk je niet dat bijv een verzekeringsmaatschappij alles, maar dan ook alles gaat checken ?

Hoe zou een verzekeringsmaatschappij dat gaan controleren?

denk je echt dat die zich het recht toe kunnen eigenen om jouw tachograaf gegevens in te mogen zien? Zeker als de politie/KLPD/IL&T en/of een rechter al heeft geoordeeld dat jij de tijdregistratie netjes op orde hebt.

Heb je dat niet, dan staat dat netjes in een proces verbaal en kan men dat dus inzien, na een eventuele rechtzaak.

Je kan je ook echt overal bang door laten maken, een verzekeringsmaatschappij denkt wel veel te kunnen flikken maar ook die trekken regelmatig aan het kortste eind. Ook al is dat een kwestie van een lange adem......

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als...als...als...

Ik vind het altijd bedenkelijk om er gelijk het voorbeeld van een dodelijk ongeval bij te halen met dit soort discussies.

Als je over je 90 rijuren gaat en er gebeurt iets, als je je wekelijkse rust niet gecompenseerd hebt en je rijd een fietser ondersteboven, als je je 11 uur niet binnen de 24 uur gemoten hebt en je rijd iemand aan...allemaal van die voorbeelden net zoals ook hier nu gesteld word waarvan ik denk dat het zo'n vaart niet loopt, in die zin dat de schuldvraag niet herleid zal worden naar het niet correct invoeren van andere werkzaamheden in een tachograaf.

In zo'n geval zal er een boete gegeven worden voor het frauderen met arbeidstijden, voor de oorzaak van het dodelijk ongeval zelf zal eerder de schuldvraag gezocht worden in het verkeerstechnisch aspect.

Tenminste, zo zie ik het en zo heb ik het ook wel eens horen vertellen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei lientje:

Dan heb je misschien mazzel gehad? Misschien toch een puntje om op voorbereid te zijn.

Wij werden hier laatst op gewezen na het laatste bezoek van IL&T

Je mag ook niets meer....

En zo is het. Ik heb op een middagje na op de kraan gezeten van de week. Maandag zit ik weer een dagje op te auto, moet ik dan echt alles van afgelopen week handmatig in gaan voeren?

Wat denk je zelf?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei shompie:

En zo is het.

Ik heb op een middagje na op de kraan gezeten van de week. Maandag zit ik weer een dagje op te auto, moet ik dan echt alles van afgelopen week handmatig in gaan voeren?

Wat denk je zelf?

Groot gelijk, je was wel gek.

Ik rij bij ons meestal met een Crafterbus en soms met de bakwagen,

Voor die Crafter vul ik een rittenlijst in met alle postcodes die ik bezoek,met alle aankomst en vertrektijden.

Desgevraagd is alles wat ik langer dan 15 minuten sta "pauze"

(dat heb ik zelf in de hand :D)

Ik ga dat echt niet later op de digitach invoeren als ik n keer met die bakwagen moet rijden

bewerkt door europeaan

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei shompie:

En zo is het. Ik heb op een middagje na op de kraan gezeten van de week. Maandag zit ik weer een dagje op te auto, moet ik dan echt alles van afgelopen week handmatig in gaan voeren?

Wat denk je zelf?

Je moet het wel, maar het is makkelijker om het niet te doen zeker als je na 3 weken "ander" werk.
En in NL zal er niet echt naar gekeken worden

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar dan nog moet de controleur aantonen dat JIJ dingen gedaan hebt, die je wel ingevoerd had moeten hebben en dat niet gedaan hebt.

Een vermoeden is niet genoeg voor en boete.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei scania1965:

Nee klopt helemaal, de kans dat er gecheckt wordt is nihil

Maar wat als hij volgende week een fietser doorrijdt ?

En dan concludeerd dat TS door niets te registreren fruade heeft gepleegd......en dus niks, helemaal niks gaat uitkeren ?

Nu zoek je het wel heel ver hoor.

Maar oke, ik ga met je mee. Dan nog zou die verzekeringsmaatschappij moeten aantonen dat het ongeval een direkt gevolg is van die 'fraude'. Dus dat je een week nadien nog steeds oververmoeid bent van die uren die je niet hebt verantwooord...

De grootste onzin dus, jouw voorbeeld. Bangmakerij.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zoals ik ik in mijn voorbeeld al diverse malen zei...stel !...hypotetisch....zal wel niet voorkomen

Kortom: ik ben er mee eens dat het ver gezocht is

(Alhoewel...geef de verzekering een motief om niet uit te keren en zullen er gretig gebruik van maken)

Mijn punt blijft dat je een ieder die advies vraagt wel degelijk ALLE zijde van het verhaal moet vertellen

Dan is het aan TS om hier iets mee te doen of juist niet te doen

Blijft zijn keuze maar geeft hem dan wel alle keuzes door die er zijn 😉

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites