[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Toekomst voor de Nederlandse chauffeur


Huub Klaassen

Vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Zeker weten is er toekomst, ik denk juist alleen maar meer. De vergrijzing neemt alleen maar toe en het werk moet toch gebeuren. De volgende vraag: wie zou het allemaal nog willen doen? Ik ben 28 en bij mijn bedrijf één van de jongste!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast doemijnbest

Ik zie de toekomst minder rooskleurig in en denk dat het onbemand rijden er zeer zeker gaat komen. Een andere ontwikkeling is dat de Chinezen steeds meer invloed gaan krijgen op de transportsector want ze moeten hun produkten kwijt en ze gaan daar ook heel erg veel geld in pompen en Chinezen houden van technologische dingetjes en zal onbemand rijden zeker hoog op hun agenda staan. Steeds meer transportfaciliteiten komen wereldwijd in Chinese handen . Zo is TIP / HNA (trailer rental) b.v. al van de Chinezen en God weet waar ze nog meer geld in gestoken hebben. In de USA hebben ze dacht ik al hele havens in hun bezit. Je merkt er weinig van maar dat is typisch Chinees, ze zijn er wel maar je merkt er niets van. Verder wordt er heel veel geld in de nieuwe zijderoute geïnvesteerd zowel over land als over water en daar zijn inmiddels al 71 landen bij betrokken. Dus het blijft erg moeilijk te voorspellen hoe het de transportsector zal vergaan op de wat langere termijn en zeker op nationaal nivo. 😏

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei doemijnbest:

denk dat het onbemand rijden er zeer zeker gaat komen.

Welnee.  Het zal vast technisch mogelijk zijn maar gaat in de praktijk mislukken. 

Uiteindelijk moet de vracht ook geladen, gezekerd En weer gelost worden. Als de chauffeur het al niet doet dan moet een ander het doen. Dat kost net zo veel of wellicht duurder dan de eigen chauffeur. Ook met manoeuvreren pakken wij net de cm meer waar de computer zegt tot hier en niet verder. 

Nee daar ben ik zeker niet bang voor.....

Ben ook niet bang dat ik mijn baan verlies door enige vorm van automatisering. Zelfs niet platooning. Is in de theorie leuk bedacht en dat ze daar wat technische dingen uithalen om veiliger te maken oké. Maar wordt in een klein druk landje nooit interessant/rendabel. 

Daar is het hele Nederlandse transport en wegennet veel te complex voor. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
11 minuten geleden zei Pierre:

I

 

Het zal volgens mij allemaal zo'n vaart niet lopen in het binnenlands werk, en diegenen die persé buitenland willen rijden komen ook wel ergens aan de bak. Ik heb de indruk dat er steeds meer buitenland-werk gedaan word door Nederlandse vervoerders met gewoon Nederlands personeel, en dat de bestemmingen ook steeds vaker verder weg zijn. Tenminste, dat is wat ik op kan maken uit hetgeen wat ik binnen mijn eigen kringen links en rechts verneem. En dan heb ik het niet specifiek alleen over werk op Frankrijk.

 

 

Ik heb het idee dat nu de economie weer aangetrokken is en er steeds meer werk is dat kwaliteit weer voor de prijs gaat zoals het geval was in tijden van de crisis. Kijk bijvoorbeeld naar een Waberer, 3 jaar geleden zag je ze in overvloed en nu steeds minder alhoewel je nu weer extreem veel Litouwers ziet inderdaad. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Wij hebben klanten die enkel West-Europese poppetjes op de wagen willen, 

Wij laden en daarna omkoppelen met een aapje dat een trucje geleerd heeft is ook uit den boze bij die klanten. 

En ze betalen er ook meer voor. 

 

Ik zie mijn toekomst achter het stuur vol vertrouwen tegemoet. 😋

Medicijnen rijden heeft nog een ander voordeel, 

Hoe slechter het gaat met de economie, hoe meer pillen er geslikt worden. En wij aan het werk kunnen blijven 😂

 

En wat de toekomst brengt op technologisch vlak? Dat zal ik wel zien zeker. 

  • Like 3
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei Pierre:

 

Ik heb de indruk dat er steeds meer buitenland-werk gedaan word door Nederlandse vervoerders met gewoon Nederlands personeel, en dat de bestemmingen ook steeds vaker verder weg zijn. Tenminste, dat is wat ik op kan maken uit hetgeen wat ik binnen mijn eigen kringen links en rechts verneem. En dan heb ik het niet specifiek alleen over werk op Frankrijk. 

Neemt niet weg dat ik me iedere week opnieuw verbaas over de invasie van voornamelijk auto's met Litouws kenteken of bedrijven uit Litouwen. Hoe het zit weet ik niet, of het Russen Oekraïners Litouwers of andere snuiters zijn, maar vooral dit verschijnsel zet me toch wel eens aan het denken als de parkings en de toe -en afritten compleet vol staan met 75% LT-kentekens,  of ik de stoet van Hoptrans, Egelmann, Vlantana, Kreiss, Pukeno en Finejas in een slaapverwekkend tempo en met het veiligheidshesje aan achter het stuur weer links voorbij moet...

 

 

 

Ik word als opstapper steeds vaker gebeld voor ritten naar klanten waar Oostblokkers niet meer mogen komen (vooral vanwege fouten door gebrekkige talenkennis). De goeie Litouwers (en die zijn er) willen wel voor een Nederlandse baas internationaal rijden maar ze hebben ondertussen wel loonschaal E en de weekendtoeslagen ontdekt! En wat ik begrijp van een Litouwse collega worden verschillende Litouwse en Letse transportbedrijven behoorlijk in het zadel geholpen (lees gesponsord) door Russische banken, zodat deze invloed kunnen uitoefenen via de logistiek op de Europese economie (en het handelsembargo kunnen omzeilen) en ook geld in West-Europa kunnen verdienen. Het blijft apart dat een Vlatana vanaf 1991 van 2 oude importtrucks kan groeien naar 1200 auto's in een land waar de Economie nou niet echt denderend draait. Volgens deze collega zijn de meeste Baltische-staten-chauffeurs toch ook meer pro-Russisch dan pro-EU. (zie ook "Pro-Russische partij wint verkiezingen in Letland"). En lees dan eens:

https://roadstars.mercedes-benz.com/nl_NL/magazine/transport/01-2017/vlantana-from-lithuania-wants-climate-friendly-transport.html

Maar in Brussel slapen ze rustig verder en denken dat alleen de Chinezen met hun 5G-technologie andere bedoelingen hebben.

 

bewerkt door Localton
  • Like 1
  • Thanks 1
  • Verward 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Ik ben niet bang voor een Oostblokker (eigenlijk nooit echt geweest) 

 

De economie in die landen trekt ook aan en ook daar zijn werklui nodig. Om die te krijgen gaan ook daar de lonen omhoog. Iets harder dan bij ons. Ook die mensen zitten liever regelmatig thuis dan dat ze maanden onderweg zijn. (Op een enkeling na)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid



Het blijft apart dat een Vlatana vanaf 1991 van 2 oude importtrucks kan groeien naar 1200 auto's in een land waar de Economie nou niet echt denderend draait.
 


Geld ook voor waberer enz.hier praat men over lage rendementen ,en daar groeit men verder,moet wel wat achter zitten met veel knaken
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
48 minuten geleden zei andremast:


 

 


Geld ook voor waberer enz.hier praat men over lage rendementen ,en daar groeit men verder,moet wel wat achter zitten met veel knakenemoji848.png

 

Zo moeilijk is dat niet om te begrijpen: sinds de komst van de oost Europeanen zijn deze landen "volgepompt"met Europees ontwikkelingsgeld.

Velen hebben deze subsidie gebruikt om hun ,dikwijls verouderde ,wagen park te moderniseren en uit te breiden,zoals bij Vlantana,Waberer ,en nog n paar grote oost Europese bedrijven.

 

Als je leest dat het bij sommigen ,zoals Waberer wat minder gaat wil dat zeggen dat ze vanaf nu dikwijls zelf de broek op- moeten houden,dat de subsidie kraan dicht gedraait is z.m.z.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei Localton:

 En wat ik begrijp van een Litouwse collega worden verschillende Litouwse en Letse transportbedrijven behoorlijk in het zadel geholpen (lees gesponsord) door Russische banken, zodat deze invloed kunnen uitoefenen via de logistiek op de Europese economie (en het handelsembargo kunnen omzeilen)

Die begrijp ik even niet,

Hoe kan een Russische bank invloed uitoefenen en een handels embargo omzeilen door te investeren in bedrijven die zich zowat uitsluitend met west Europese logistiek bezighouden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
19 minuten geleden zei europeaan:

Zo moeilijk is dat niet om te begrijpen: sinds de komst van de oost Europeanen zijn deze landen "volgepompt"met Europees ontwikkelingsgeld.

Velen hebben deze subsidie gebruikt om hun ,dikwijls verouderde ,wagen park te moderniseren en uit te breiden,zoals bij Vlantana,Waberer ,en nog n paar grote oost Europese bedrijven.

 

Als je leest dat het bij sommigen ,zoals Waberer wat minder gaat wil dat zeggen dat ze vanaf nu dikwijls zelf de broek op- moeten houden,dat de subsidie kraan dicht gedraait is z.m.z.

 

En ik verdenk er ook de vrachtwagenfabrikanten van, die allemaal hun eigen financieringsmaatschappij hebben, ook DAF, vaak weer in samenwerking met Europese banken, dat ze best bereid zijn een financiering te verstrekken als je hun spul maar koopt. Zeker als je een goed contract kunt laten zien. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei europeaan:

Die begrijp ik even niet,

Hoe kan een Russische bank invloed uitoefenen en een handels embargo omzeilen door te investeren in bedrijven die zich zowat uitsluitend met west Europese logistiek bezighouden.

https://www.girteka.eu/2242-girteka-logistics-signs-record-breaking-contract-for-2000-new-volvo-fh-units-with-volvo-trucks.html

Girteka bestelt voor ca. 150 miljoen aan Volvo''s met hulp van een financier (?). Bij Volvo ging de vlag uit, want de levertijd is niet belangrijk en de productie draait door ook al verdienen ze bijna niks aan deze order.

 

Een jaar later blijken ze ineens als pre-owned tegen relatieve "dumpprijzen" (10 tot 15 mille onder richtprijs) aangeboden te worden op de West Europese markt (zie https://www.classtrucks.com)

Volvo Finance in de rode vlekken, want op alle leasetrucks kan ineens worden afgeschreven. West-europese dealers in paniek, want "scherpe" offertes voor nieuw kunnen de prullenbak in, want de inruilers zijn onverkoopbaar.

Dit soort trucs ontstaat alleen als er een financier bestaat die geld teveel heeft en er eigenlijk niks mee kan.

Nou mag jij morgen aan de Rabobank of ING vragen of je even voor 150 miljoen vrachtauto's mag kopen.Of je even je balans en winstprognoses voor de komende 3 jaar meeneemt en hoofdelijk wil meetekenen als je ten minste goed bent voor 150 miljoen...

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
14 uur geleden zei doemijnbest:

Ik zie de toekomst minder rooskleurig in en denk dat het onbemand rijden er zeer zeker gaat komen. 

Op heel beperkte schaal, en in de toekomst.

 

Op een snelweg zal het nog wel vlot lukken, maar in de steden en dorpen wordt het een ander verhaal.

 

Deense technici verwachten dat het zeker nog 10 zal duren voordat er een autonoom werkende grasmaaier op de markt komt. Dit gaat dus om een maaier die het voer voor de koeien maait. Deze is er al, maar kan nog steeds geen onderscheid maken tussen dingen en levende wezens. En daar zit dus juist het probleem.

 

Dingen (als lichtmasten en hoogspanningsmasten of richelpalen) kan je nog een keer programmeren, meestal zijn die statisch. Maar een levend wezen, die wel eens de neiging heeft om zich ongepland te verplaatsen, zal je toch een enigzins betrouwbare herkenning voor meten hebben. En zeker net zo belangrijk is het wat daar dan de reactie op is. Je kan wel stoppen, maar dan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast doemijnbest
2 uur geleden zei Teddybeer:

Op heel beperkte schaal, en in de toekomst.

 

Op een snelweg zal het nog wel vlot lukken, maar in de steden en dorpen wordt het een ander verhaal.

 

Deense technici verwachten dat het zeker nog 10 zal duren voordat er een autonoom werkende grasmaaier op de markt komt. Dit gaat dus om een maaier die het voer voor de koeien maait. Deze is er al, maar kan nog steeds geen onderscheid maken tussen dingen en levende wezens. En daar zit dus juist het probleem.

 

Dingen (als lichtmasten en hoogspanningsmasten of richelpalen) kan je nog een keer programmeren, meestal zijn die statisch. Maar een levend wezen, die wel eens de neiging heeft om zich ongepland te verplaatsen, zal je toch een enigzins betrouwbare herkenning voor meten hebben. En zeker net zo belangrijk is het wat daar dan de reactie op is. Je kan wel stoppen, maar dan?

Je hebt daar zeker een punt en zo zal het ook gaan waarschijnlijk. Echter we praten over de toekomst op de wat langere termijn en 10 jaar is natuurlijk wel op vrij korte termijn.

Maar als alle vrachtverkeer onbemand rijdt op snelwegen naar districentra langs die snelwegen heb je alleen nog distributie auto's nodig die alles naar de steden sjouwen. En als alle winkels zouden verdwijnen dan krijg je alleen nog alle pakketbezorgers die alles bij je thuis bezorgen vanuit de grote districentra . Dus transport zal er zeker blijven maar het is maar net wat je leuk vind om te doen.😏

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
3 uur geleden zei Teddybeer:

Op heel beperkte schaal, en in de toekomst.

 

Op een snelweg zal het nog wel vlot lukken, maar in de steden en dorpen wordt het een ander verhaal.

 

 

 

Wat die platooning betreft zie ik daar wel toekoms in. Maar ik denk dan eerder dat de automobilist op de linkerbaan aan mag haken in het treintje van A naar B.

Een nieuw soort spitsstrook zeg maar.  Met de electriche auto, filevrij, snel en goedkoop met de auto van de zaak want de gewone man moet nog even sparen.

Ik zie niet hoe het mogelijk is dit met vrachtwagens te doen met al dat verkeer wat naar en van de snelweg af moet.

Maar in de nacht zou het op die spitsstrook waar overdag de luxe wagens rijden, misschien wel mogelijk moeten zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
20 uur geleden zei 105.510:

Zeker weten is er toekomst, ik denk juist alleen maar meer. De vergrijzing neemt alleen maar toe en het werk moet toch gebeuren. De volgende vraag: wie zou het allemaal nog willen doen? Ik ben 28 en bij mijn bedrijf één van de jongste!

En toch voor jongere chauffeurs (lees: onervaren) vaak heel lastig om de eerste kans bij een bedrijf te krijgen.. ze missen de ervaring als ze de leeftijd mee hebben en andersom.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 minuut geleden zei Mariska:

En toch voor jongere chauffeurs (lees: onervaren) vaak heel lastig om de eerste kans bij een bedrijf te krijgen.. ze missen de ervaring als ze de leeftijd mee hebben en andersom.

 

Misschien omdat jongeren vaak geen winkeldistributie willen rijden en de voorkeur bij een bedrijf eerder gaat naar een chauffeur die dit minimaal een jaar heeft gedaan?

Het liefste schadevrij ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 minuut geleden zei lientje:

 

Misschien omdat jongeren vaak geen winkeldistributie willen rijden en de voorkeur bij een bedrijf eerder gaat naar een chauffeur die dit minimaal een jaar heeft gedaan?

Het liefste schadevrij ;)

Enerzijds zou dat zeker waar kunnen zijn. Aan de andere kant willen vele van hen wel internationaal, waar toch een te kort is. Gelukkig zijn er bedrijven die willen investeren in deze jongens (of dames), zij willen ze kneden naar hun bedrijf en dan kunnen het hele goeie worden.. En er zijn vele die een oordeel hebben over winkeldistributie en het per direct afwijzen, maar zolang je geen ervaring hebt is het lastig om het per definitie uit te sluiten. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden