[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Vergoeding overstaan feestdag in het buitenland


Pierre

Vraag

  • Forumlid

Wie kan mij vertellen hoe het precies geregeld is met overstaan tijdens een feestdag in het buitenland?

Zover mijn kennis reikt en ik me heb laten informeren behoeft de werkgever slechts de onkostenvergoeding te betalen plus een extra vergoeding van € 21,40 te betalen. (art.41 CAO)

 

Wat de uren betreft is men niet anders verplicht dan vanwege de garantie van 40 uur deze aan te vullen wanneer men de 40 uur niet haalt aan het eind van de week, m.a.w. de dag dat je stilstaat hoeft niet betaald te worden en is voor eigen rekening als men op de andere dagen de 40 arbeidsuren heeft behaald. Ik kan verders ook niets vinden waarin staat dat de werkgever 8 uur zou moeten betalen o.i.d.

Toch hoor ik veel verschillende verhalen hierover, en lijkt het of het bij ieder bedrijf verschillend word toegepast. Wie weet hoe het precies zit?

 

 

bewerkt door Pierre
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Met een nederlandse feestdag heb je inderdaad recht op 8 uur maar in het geval van de feestdag morgen geld dat niet denk ik. 

 

Ik heb ook geen flauw idee hoe dit eigenlijk precies zit, toevallig vorig jaar met een collega over gehad en we gingen het uitzoeken😂😂. Met het gevolg dat ik het nu dus nog steeds niet weet. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

bron: http://www.jaclang.nl/CAOTLN/artikel-39-40-41-42-43.html

 

Vergoeding overstaan Ten aanzien van de werknemer die in het kader van zijn dienstuitvoering gedurende een weekend of een (buitenlandse) feestdag niet op zijn standplaats verblijft terwijl aan hem voor die dag geen werkzaamheden zijn of kunnen worden opgedragen, wordt aan hem terzake van de extra kosten van het niet-vrijwillig verblijf een extra vergoeding van € 11,40 netto en € 20,17 bruto per dag toegekend. Deze bedragen worden per 1 juli 2017 verhoogd naar € 11,63 netto en € 20,57 bruto per dag.
Per 1 januari 2018 wordt het netto bedrag aangepast conform de in artikel 40 leden 4 en 5 aangegeven systematiek en het bruto bedrag zal worden verhoogd naar € 20,98 bruto per dag.
Per 1 januari 2019 wordt het netto bedrag aangepast conform de in artikel 40 leden 4 en 5 aangegeven systematiek en het bruto bedrag zal worden verhoogd naar € 21,40 bruto per dag. naar boven Artikel 42

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
16 uur geleden zei Pierre:

 

Toch hoor ik veel verschillende verhalen hierover, en lijkt het of het bij ieder bedrijf verschillend word toegepast. Wie weet hoe het precies zit?

 

Dan moet je toch bij vakbond of je werkgever zijn......

het zou netjes zijn als je 8 uur zou krijgen. 

(Of 8 uur rondjes om de kerk gaan rijden😜)

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
14 uur geleden zei roadtrain:

bron: http://www.jaclang.nl/CAOTLN/artikel-39-40-41-42-43.html

 

 terwijl aan hem voor die dag geen werkzaamheden zijn of kunnen worden opgedragen

Dit is het gevolg van het feit dat wij  een 40 urige werkweek hebben,

En geen 8 urige werkdag.

 

Iets waarvoor sommige vakbonds leden zich in het verleden sterk hebben gemaakt( waaronder Ger,ere wie ere toekomt:D )

Zoals Pierre al schreef;slechts de uren die de werkgever aan moet vullen naar 40 uur per week zouden voor deze dag gedeclareerd kunnen worden.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei Pierre:

Het kan m.i. niet zo zijn dat een werkgever iemand halverwege de werkweek ergens parkeert omwille van bedrijfsbelangen en niet vrijwillig, en zijn chauffeur daar op eigen kosten -lees onbetaald- laat staan.

 

 

Je bent op deze (1 mei) dag dan toch ook vrij om te gaan en staan waar je wilt? Je kan niet werken want er is een rij-verbod. Kan je werkgever ook (direct) niks aan doen..

 

Je krijgt wel een vergoeding voor je maaltijd op zo'n vrije dag. Krijg je thuis in het weekend niet van 'm. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
 
Je bent op deze (1 mei) dag dan toch ook vrij om te gaan en staan waar je wilt? Je kan niet werken want er is een rij-verbod. Kan je werkgever ook (direct) niks aan doen..
 
Je krijgt wel een vergoeding voor je maaltijd op zo'n vrije dag. Krijg je thuis in het weekend niet van 'm.
Dus jij vindt het prima dat - in dit geval - Pierre zijn overuren van bv maandag en dinsdag mag inleveren omdat hij anders niet aan de 40 uur komt?
Mijn baassie betaald mij buiten de cao 8u pd door. Ook stilstaande weekenden of buitenlandse feestdagen. Maar dat hoeft hij dus niet.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
22 minuten geleden zei matthieu:

Dus jij vindt het prima dat - in dit geval - Pierre zijn overuren van bv maandag en dinsdag mag inleveren omdat hij anders niet aan de 40 uur komt?
Mijn baassie betaald mij buiten de cao 8u pd door. Ook stilstaande weekenden of buitenlandse feestdagen. Maar dat hoeft hij dus niet.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
 

Prima is t natuurlijk niet,maar helaas is t zo in de cao geregeld,en de meeste werkgevers houden zich aan deze regel.

Dat jou baasje je 8 uur ismooi,hij moet het niet.

Niet teveel over pullen Matthieu,dan gaan er meerderen bellen naar jouw baas😁😁

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei Durashift:

 

Je bent op deze (1 mei) dag dan toch ook vrij om te gaan en staan waar je wilt? Je kan niet werken want er is een rij-verbod. Kan je werkgever ook (direct) niks aan doen..

 

 

 

 

Vrij om te gaan en staan waar je wilt? Volgens mij ben je heel beperkt juist in je vrijheid aangezien je geen vervoer hebt. Ik sta samen met 2 nederlandse collega’s op de zaak in oost duitsland en wij hebben hier gewoon een auto ter beschikking waar we vandaag de hele dag mee op pad zijn. Sta je bij een restaurant of een pomp langs de snelweg is je vrijheid heel beperkt op zo’n dag hoor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei Durashift:

 

Je bent op deze (1 mei) dag dan toch ook vrij om te gaan en staan waar je wilt? Je kan niet werken want er is een rij-verbod. Kan je werkgever ook (direct) niks aan doen..

 

Je krijgt wel een vergoeding voor je maaltijd op zo'n vrije dag. Krijg je thuis in het weekend niet van 'm. ;)

Och Piere als je het niet weet en je wilt toch wat zeggen , krijg je dit soort berichten

 

Ik zat ook te twijfelen om te reageren omdat het voor mij allang geleden is dat ik daar mee te maken had

Maar goed : Als wij een zondag over stonden in Italie , omdat wij niet konden lossen op de markt of terug laden , mochten wij 8 uur schrijven .

En wij staat voor 2 chauffeurs (dubbel bemand)

En tevens de goede raad van de boekhouder ! als je toevallig wel moest rijden , en die uren minder als 8 uur waren, je die moest overhevelen naar een andere dag

Dat had weer te maken met die 200 %, maar ik ben er al te lang uit om het nog precies te weten hoe het 1 en ander nog in elkaar stak

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast shompie
1 uur geleden zei lambiek:

Och Piere als je het niet weet en je wilt toch wat zeggen , krijg je dit soort berichten

 

Ik zat ook te twijfelen om te reageren omdat het voor mij allang geleden is dat ik daar mee te maken had

Maar goed : Als wij een zondag over stonden in Italie , omdat wij niet konden lossen op de markt of terug laden , mochten wij 8 uur schrijven .

En wij staat voor 2 chauffeurs (dubbel bemand)

En tevens de goede raad van de boekhouder ! als je toevallig wel moest rijden , en die uren minder als 8 uur waren, je die moest overhevelen naar een andere dag

Dat had weer te maken met die 200 %, maar ik ben er al te lang uit om het nog precies te weten hoe het 1 en ander nog in elkaar stak

 

 

En dit baasje bestaat zeker niet meer 🤣

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
4 uur geleden zei Pierre:

 

De Fransen hier zeggen dat je met een losse trekker gewoon mag rijden en gaan en staan waar je wil, 

 

 

Dat ligt er maar net aan hoe zwaar die trekker is,her rijverbod geld voor voertuigen of samenstellen van voertuigen van m'r'rt dan 7500 kg.

 

https://www.bison-fute.gouv.fr/IMG/pdf/Brochure_vehicules_lourds_2019_FR_.pdf

 

Een laadvermogen heeft een enkele trekker niet,maar wél een asdruk.

Dan is t maar net hoe de verbalisant( le sherrif) het uitlegt.

Daarbij:een beetje trekker Daf ssc ,Volvo globetrotter,met de nodige accesoire's eraan zoals retarder,zal de 7500 kg wel aantikken denk ik,misschien er wel overheen gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Nee hoor Peter. Niemand wil dit werk meer doen volgens baassie. Als ik over 8 jaar stop kapt hij met dit werk zegt ie.

Prima is t natuurlijk niet,maar helaas is t zo in de cao geregeld,en de meeste werkgevers houden zich aan deze regel.
Dat jou baasje je 8 uur ismooi,hij moet het niet.
Niet teveel over pullen Matthieu,dan gaan er meerderen bellen naar jouw baas


Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast shompie
Op 1-5-2019 om 22:37 zei schoenenreus:

Ik heb een combi dus voor mij zou die vlieger al niet opgaan dan al kan ik de bakken wel afzetten. Ik ben met de lichtste bakken iets meer als 19 ton leeg, heb eigenlijk nooit zonder bakken gewogen. 

 

Leeggewicht staat ook op het kenteken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
4 uur geleden zei RobNiat:

 

 

Krijg je niet een vrije dag ter compensatie? Of is er een keuze om die acht uur betaald te krijgen?

 

(dit is nu zo'n regel waamee een groot deel van de werkgevers de hand licht trouwens)

Volgens mij ligt de keuze hierin bij de werkgever.

Maakt eigenlijk ook niet uit,of hij 8 uur doorbetaald of er een vrije dag bijschrift ,t word pas een probleem wanneer jij een vrije dag vraagt en die niet op kunt nemen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei Dokus:


Zie ik hier de eerste negatieve ervaring ontstaan in het geweldig goede leven van een internationaal chauffeur?

 

Al moest ik een hele week voor de kat z'n viool onderweg gaan staan, dan zou ik nog niet met jou willen ruilen! :bey:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
7 uur geleden zei shompie:

 

Leeggewicht staat ook op het kenteken.

 

 

Dat is waar ook niet aan gedacht😂😂. Het leeg gewicht is ....... kan geen wijs uit het Duitse kentekenbewijs. Voor zover ik kan zien alleen maximaal toegestane gewicht en aslasten. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
9 uur geleden zei Pierre:

maar word men met een rit weggestuurd waarin tevoren al bekend is dat men een dag stil komt te staan.

Maar dit wist je zelf ook/kon je zelf ook weten..... en dan wellicht in overleg (meedenken?) kijken of je de bewuste dag niet net in België of Nederland kan zijn. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden