Spring naar bijdragen
  • 0
Pierre

Vergoeding overstaan feestdag in het buitenland

Vraag

Wie kan mij vertellen hoe het precies geregeld is met overstaan tijdens een feestdag in het buitenland?

Zover mijn kennis reikt en ik me heb laten informeren behoeft de werkgever slechts de onkostenvergoeding te betalen plus een extra vergoeding van € 21,40 te betalen. (art.41 CAO)

Wat de uren betreft is men niet anders verplicht dan vanwege de garantie van 40 uur deze aan te vullen wanneer men de 40 uur niet haalt aan het eind van de week, m.a.w. de dag dat je stilstaat hoeft niet betaald te worden en is voor eigen rekening als men op de andere dagen de 40 arbeidsuren heeft behaald. Ik kan verders ook niets vinden waarin staat dat de werkgever 8 uur zou moeten betalen o.i.d.

Toch hoor ik veel verschillende verhalen hierover, en lijkt het of het bij ieder bedrijf verschillend word toegepast. Wie weet hoe het precies zit?

bewerkt door Pierre

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Recommended Posts

• 0
8 uur geleden zei Sebas:

Wat ik mij afvraag; als je op een Nederlandse feestdag 2 uur zou rijden, klopt het dan dat je enkel die 2 uur rijtijd á 200% uitbetaald krijgt? Dus een collega die thuis zit krijgt dan dus 8 uur á 100%... 

2 uur geleden zei Pierre:

Nee. Jij krijgt ook gewoon die dag  8 uur doorbetaald à 100, die 2 uur die je gereden hebt 2 × 100% daar bovenop.

Krijg je niet een vrije dag ter compensatie? Of is er een keuze om die acht uur betaald te krijgen?

(dit is nu zo'n regel waamee een groot deel van de werkgevers de hand licht trouwens)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
Op 1-5-2019 om 22:37 zei schoenenreus:

Ik heb een combi dus voor mij zou die vlieger al niet opgaan dan al kan ik de bakken wel afzetten. Ik ben met de lichtste bakken iets meer als 19 ton leeg, heb eigenlijk nooit zonder bakken gewogen. 

Leeggewicht staat ook op het kenteken.

• Like 1
  • Thanks 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
1 uur geleden zei RobNiat:

(...) dit is nu zo'n regel waamee een groot deel van de werkgevers de hand licht trouwens

Precies Rob, dat is wat ik bedoel.

Ook weer zo'n grijs gebied waarover niks vermeld staat in de CAO wat betreft loondoorbetaling en waarin de werkgever zich simpelweg kan verschuilen achter de loongarantie van 40 uur per week: of je nou op een doordeweekse dag onvrijwillig en t.b.v. het bedrijf stilgezet word of niet.

Enig verschil is dat het hier nu om een feestdag gaat, maar dan nog heeft men er zelf niet voor gekozen maar word men met een rit weggestuurd waarin tevoren al bekend is dat men een dag stil komt te staan.

Daar zou gewoon een goede en duidelijke afspraak voor moeten zijn, en niet een extra vergoeding bovenop de OKV van nog geen twee tientjes die bestemd is voor de extra uitgaven en niet dient ter vervanging van gederfde inkomsten, lees een dag voor Jan Lul onderweg staan. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

Daar zou gewoon een goede en duidelijke afspraak voor moeten zijn, en niet een extra vergoeding bovenop de OKV van nog geen twee tientjes die bestemd is voor de extra uitgaven en niet dient ter vervanging van gederfde inkomsten, lees een dag voor Jan Lul onderweg staan. 

Zie ik hier de eerste negatieve ervaring ontstaan in het geweldig goede leven van een internationaal chauffeur?

Overigens vervallen die twee extra tientjes ook nog wanneer je op de feestdag ook maar een kwartiertje werkt.

—- nulli cedo —-

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
4 uur geleden zei RobNiat:

Krijg je niet een vrije dag ter compensatie? Of is er een keuze om die acht uur betaald te krijgen?

(dit is nu zo'n regel waamee een groot deel van de werkgevers de hand licht trouwens)

Volgens mij ligt de keuze hierin bij de werkgever.

Maakt eigenlijk ook niet uit,of hij 8 uur doorbetaald of er een vrije dag bijschrift ,t word pas een probleem wanneer jij een vrije dag vraagt en die niet op kunt nemen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
Volgens mij ligt de keuze hierin bij de werkgever.

Volgens artikel 33 lid 6 mag de WERKNEMER kiezen.

—- nulli cedo —-

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
2 uur geleden zei Dokus:

Zie ik hier de eerste negatieve ervaring ontstaan in het geweldig goede leven van een internationaal chauffeur?

Al moest ik een hele week voor de kat z'n viool onderweg gaan staan, dan zou ik nog niet met jou willen ruilen! :bey:

• Thanks 1
  • Haha 3

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
7 uur geleden zei shompie:

Leeggewicht staat ook op het kenteken.

Dat is waar ook niet aan gedacht😂😂. Het leeg gewicht is ....... kan geen wijs uit het Duitse kentekenbewijs. Voor zover ik kan zien alleen maximaal toegestane gewicht en aslasten. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
9 uur geleden zei Pierre:

maar word men met een rit weggestuurd waarin tevoren al bekend is dat men een dag stil komt te staan.

Maar dit wist je zelf ook/kon je zelf ook weten..... en dan wellicht in overleg (meedenken?) kijken of je de bewuste dag niet net in België of Nederland kan zijn. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
Op 3-5-2019 om 18:41 zei roadtrain:

Maar dit wist je zelf ook/kon je zelf ook weten..... en dan wellicht in overleg (meedenken?) kijken of je de bewuste dag niet net in België of Nederland kan zijn. 

Ik accepteer gewoon hoe het geregeld is in de CAO. Maak ook zeker geen probleem om een keer een dagje in te moeten leveren, ik krijg er met dit werk en bij deze werkgever veel meer mooie dingen voor terug die met die 8 uurtjes voor een dag overstaan niet goed te maken zijn, en ik laat mijn plezier niet vergallen door een discussie over iets wat schijnbaar zo geregeld is in de CAO. Daarbij, het gaat slechts om een enkele gebeurtenis die misschien hooguit één keer per jaar voorkomt.

Dat meedenken  hoeven we zelf niet eens te doen, dat word door de planning wel gedaan. Ze proberen zeker wel om niemand onnodig stil te zetten en terug te halen naar huis, desnoods een dag in de regio of binnenland te laten rijden. In eerste instantie kon ik ook gewoon terugkomen, helaas wijzigden op het allerlaatste moment de plannen en had ik de pech om na de feestdag een half uur verderop van mijn rustplaats te moeten beginnen met laden.

Ook ik ben niet van gisteren en weet goed genoeg dat je in dit werk tegen dit soort dingen aanloopt. Het gaat mij slechts om het feit dat ik het ergens niet vind kloppen hoe men dit ooit overeengekomen is in de onderhandelingen: niet-vrijwillig en onbetaald stilgezet worden, enerzijds vanwege het niet kunnen verrichten van arbeid vanwege een officiële feestdag in het buitenland en daarom alle tijd tot zichzelf om te kunnen doen en laten wat men wil. Anderzijds is men eigenlijk nooit helemaal vrij man, omdat men ten allen tijde zorg dient te dragen voor voertuig en lading, ook op een buitenlandse feestdag.

Een onbetaalde dag of snipperdag neem ik thuis bij mijn gezin of een andere zelfgekozen plaats waarbij ik zelf bepaal hoe ik die vrije dag indeel. En dat is niet verplicht en onbetaald op een door de werkgever aangewezen plek een buitenlandse feestdag door zien te brengen, ondanks dat dit een onoverkomelijk verschijnsel is met het doen van meerdaagse ritten naar het buitenland. 

bewerkt door Pierre

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

Klopt ivm betaalde uren op een feestdag en ook de uren bij vertrek op een NL feestdag, is al jaren slecht geregeld heeft ooit wel in het CAO gestaan, daarom is het ook zo belangrijk dat we die 8 urige werkdag krijgen.

Trouwens voor de nieuwe CAO besprekingen staat hij weer op het wensenlijstje.

bewerkt door windhoos

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
26 minuten geleden zei windhoos:

(…) ook de uren bij vertrek op een NL feestdag, is al jaren slecht geregeld

Als je op een Nederlandse feestdag vertrekt krijg je gewoon die dag à 8 x 100% betaald, de uren die je gewerkt hebt daar bovenop nog eens à 100%.

Hoe zou dat anders moeten zijn dan?.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
4 minuten geleden zei roadtrain:

Jawel, dat begrijp ik. Maar het komt niet snel voor dat wij onderweg stil komen te staan met een feestdag. Normaal gesproken word daar rekening mee gehouden, en diegenen die nog onderweg zijn komen gewoon terug zover mogelijk. De kans dat je stil valt vanwege een feestdag is dus niet heel groot, toevallig trof ik die pech omdat er op donderdagochtend -daags na de feestdag- op een half uur afstand geladen moest worden.
C'est la vie,  ofwel 'shit happens' ….:rolleyes:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
6 uur geleden zei Pierre:

Als je op een Nederlandse feestdag vertrekt krijg je gewoon die dag à 8 x 100% betaald, de uren die je gewerkt hebt daar bovenop nog eens à 100%.

Hoe zou dat anders moeten zijn dan?.

Persoonlijk denk ik dat het eerlijker is als ik net als mijn thuisblijvende collega's die niet hoeven te werken gewoon die 8 uur krijg en voor de gewerkte uren 200%, want heel vaak gaat het erom dat je na 17:00 uur ongeveer vertrek en dan je uren vol rijd, dat betekent wel dat je op een feestdag, zoals ik had op 2e kerstdag, 6 uren van 200% procent of de keuze heb van een compesatiedag en 6 uur van 100% procent, maar mijn gezinsfeestdag is wel naar de knoppen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

Dus bovenop je 8 uur nog een keer 200%?

Lijkt me een beetje veel en niet reëel. Maar.nee zeggen is toch ook een optie? Als jij die feestdag thuis wil zijn dan bedoel ik.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
1 uur geleden zei shompie:

Dus bovenop je 8 uur nog een keer 200%?

Lijkt me een beetje veel en niet reëel. Maar.nee zeggen is toch ook een optie? Als jij die feestdag thuis wil zijn dan bedoel ik.

Ok dus iedereen krijgt 8 uur, en ik krijg daar bovenop voor mijn gewerkte uren 200% op een feestdag, lijkt mij een redelijke vergoeding, verschillen wij dus van mening.

Nee zeggen is idd ook een optie maar iemand moet ook het werk doen en als ik dan zie dat er ineens niemand te vinden is voor die dag, zeg ik je moet het aantrekkelijker maken, en aantrekkelijker lijkt mij een betere betaling.

Er is mij nog net niet gesmeekt om op 2e kaertsdag weg te gaan want er was niemand voor te vinden, en ik had voor een zaterdagmorgen na de kerst vrij gevraagd dus officieel hoefde ik het niet te doen. 

bewerkt door windhoos

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
23 minuten geleden zei windhoos:

Ok dus iedereen krijgt 8 uur, en ik krijg daar bovenop voor mijn gewerkte uren 200% op een feestdag, lijkt mij een redelijke vergoeding, verschillen wij dus van mening.

Nee zeggen is idd ook een optie maar iemand moet ook het werk doen en als ik dan zie dat er ineens niemand te vinden is voor die dag, zeg ik je moet het aantrekkelijker maken, en aantrekkelijker lijkt mij een betere betaling.

Waar denk je aan Windhoos? Beter dan acht betaalde uren PLUS de gewerkte uren a 200%? Gewoon een extra maandsalaris voor die paar uurtjes?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
1 uur geleden zei windhoos:

Persoonlijk denk ik dat het eerlijker is als ik net als mijn thuisblijvende collega's die niet hoeven te werken gewoon die 8 uur krijg en voor de gewerkte uren 200%, want heel vaak gaat het erom dat je na 17:00 uur ongeveer vertrek en dan je uren vol rijd, dat betekent wel dat je op een feestdag, zoals ik had op 2e kerstdag, 6 uren van 200% procent of de keuze heb van een compesatiedag en 6 uur van 100% procent, maar mijn gezinsfeestdag is wel naar de knoppen.

Zo'n feestdag is altijd naar de knoppen als je moet vertrekken, vroeg of laat. Dat geld nét zo met vertrek op zondag; je dient er eigenlijk de hele dag rekening mee te houden en loopt constant naar die klok te kijken, tenminste zo ervaar ik dat. Van de andere kant weet men tijdens de sollicitatieprocedure al dat je hiermee te maken gaat krijgen, met buitenlandse feestdagen net zo. Een bewuste keuze dus, achteraf.

Maar even terug naar jou stelling: een feestdag uitbetaald krijgen à 8 x 100% zoals de thuisblijvers, en daar bovenop nog een vergoeding van 200% per gewerkt uur? Dat zou ik ook willen, maar verder dan de feestdag zelf vergoed krijgen zoals de thuisblijvers à 100% -en daar bovenop de gewerkte uren à 100% ben ik nooit gekomen.
Ik kan me herinneren dat we precies een jaar geleden precies eenzelfde discussie hebben gehad waar we toen ook niet uit leken te komen omdat sommige forummers zich iets te rijk hadden gerekend en/of de CAO iets anders intrepeteerde dan letterlijk stond geschreven. Deze discussie staat hier: (klik>>>)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

Windhoos, je praat dan over 300% voor de gewerkte uren. Sorry hoor, ik mag graag geld verdienen maar als ik zou zeggen, ik wil wel werken maar ik wil 200 % bovenop mijn acht uur.

Ik zou me kapot schamen. Als jij 200% heb is dat toch al riant lijkt me. En dat je van die overuren geen flikker overhoud kan een werkgever niets aan doen. We gaan straks nog meer belasting betalen over overuren.

Wat ik eerder al elders aanhaalde, we moeten steeds meer werken om hetzelfde over te houden. En met wat we overhouden kunnen we ook nog eens minder. En daar heeft de werkgever geen enkele schuld aan. Dat is helemaal onze eigen schuld. Wij hebben namelijk die mensen zelf gekozen die keer op keer accijnzen en belastingen verhogen. En niemand zegt wat. 

Brutto verdienen we niet slecht hoor.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

Pierre verwoord eigenlijk precies wat ik bedoel.

En ik zeg niet dat ik slecht verdien en zeker niet dat ik ontevreden ben.

Maar vergeet niet dat er ook werk is waar wij bv om14:00 op zondag gaan lossen en om 17:00 uur weer thuis zijn, en dan heb je dus ook nog je rijtijd naar je standplaats dan vind ik 3 uur als salaris wel aan de magere kant, want die andere 8 krijgt iedereen, maar ja mijn mening.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
7 uur geleden zei windhoos:

Pierre verwoord eigenlijk precies wat ik bedoel.

En ik zeg niet dat ik slecht verdien en zeker niet dat ik ontevreden ben.

Maar vergeet niet dat er ook werk is waar wij bv om14:00 op zondag gaan lossen en om 17:00 uur weer thuis zijn, en dan heb je dus ook nog je rijtijd naar je standplaats dan vind ik 3 uur als salaris wel aan de magere kant, want die andere 8 krijgt iedereen, maar ja mijn mening.

Wat mij betreft heb je gelijk. Ik doe dat overigens ook zo, als men mij inhuurt komen er sowieso 8 uur op de bon. Dat een dag of een nacht niet helemaal volkomen kan ik niets aan doen. Als ik dat dan per uur omzet leverde het me onlangs tussen de 90 en 100 euro per uur op. En dan nog zijn er weinig mensen -inclusief mijzelf- die echt staan te trappelen om dat werk te gaan doen. Voor mij hoeft het allemaal niet zo eerlijk gezegd.

Overigens vind ik dat men die feestdagen dat men overstaat gewoon dient te betalen. Ook al komt het niet zo vaak voor, dan is het nog zo dat je voor een werkgever onderweg bent die je daar heen stuurt. Vooral op de langere ritten naar Italië weet je van te voren dat je er een dag inzit omdat de omringende landen ook allemaal die feestdagen hebben. En dan loop je nog gemakkelijk het risico dat je er een weekend inzit doordat je een dag niks hebt kunnen doen. In Frankrijk is dat iets minder natuurlijk omdat je dan nog een Belgische grens kunt halen bij wijze van. De afstanden zijn minder groot.

Persoonlijk heb ik een afkeer gekregen van de sector. Althans, dat marginale gedoe met vrachtwagens die een 'dak' hebben. Dat je dit soort discussies nog moet voeren in 2019. Een dag voor je werkgever onbetaald in dat stinkhok van 2,50 bij 2,50 hangen, mij niet meer gezien.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
8 uur geleden zei windhoos:

Die 8 uur die zij hebben die krijg jij toch ook, of word ik nou gek?

Wat ik uit jou reacties begrijp, is dat jij naast die 8 uur à 100% voor een Nederlandse feestdag ook nog eens 200% per gewerkt uur krijgt betaald, daar waar eigenlijk 100% betaald dient te worden. Dat zou dus al het dubbele zijn van wat een werkgever eigenlijk per gewerkt uur dient te betalen wanneer men werkt op een nationale of algemeen erkende Christelijke feestdag (!).

Het gaat er in deze discussie mij om dat men tijdens een buitenlandse feestdag niks uitbetaald krijgt. Geen 8 uur, helemaal niks als behalve een extra vergoeding van € 21,40 bruto per dag.
Dat geld ook voor weekenden onderweg al valt daar dan nog ergens over te discussiëren, weekenden krijg je thuis ook niet betaald. Mijn inziens moet je gewoon 8 uur per dag krijgen wanneer men op een doordeweekse dag stil komt te staan ook al kunnen er geen werkzaamheden worden opgedragen, feestdag of niet. Kom je met stukken aan een auto stil te staan en je kan een dag of langer geen kant uit, dan word daar weer wel 8 uur voor betaald. Ik vind het krom...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

Ze laten jou daar bewust die dag staan en ze verwachten dan ook dat je die dag op de auto past.... dan zou 8 uur uitbetalen toch netjes zijn.

anders zou je toch de trein naar huis kunnen nemen. De dag thuis doorbrengen en een dag er na weer naar de vrachtauto toe. Maar dat zou je dan wel weer zelf de reiskosten moeten betalen. Dat schiet dus ook niet op. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

Ja, idd ik vind dat ook heel krom, maar is niet anders, en meestal betaal je die dag ook nog extra bij een restaurant omdat ze de prijzen opschroeven.

En dat is wat ik probeer aan te halen met het vertrek op die 2e kerstdag, zal ik het anders proberen te omschrijven, ik was om 17:45 vertrokken en heb dus 6:30 effectieve werkuren gehad a 100% procent is netto ongeveer een euro of 60, dat vind ik gewoon weinig.

bewerkt door windhoos

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites